Na hoelang weer rijden na dracht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Na hoelang weer rijden na dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:55

Zo zeg Cassidy dat is nogal kort door de bocht.
Ieder zijn ding zou ik zo zeggen. Ik heb er bewust voor gekozen om een veulen te fokken. Maar heb er ook voor gekozen om dat te combineren met het rijden EN de wedstrijden.
En ik heb echt nog nooit problemen gehad.
Het is maar net hoe je er mee omgaat denk ik.
Wat is er mis met het feit dat een veulen op jonge leeftijd leert dat het heel normaal is om op een trailer te staan.

Blijkbaar hebben wij in ieder geval een andere mening!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 15:57

Cassidy schreef:
Ik begin weer als het veulen gespeend is, en dat is met een half jaar. Tot die tijd lekker moederen op het land. Ik vind dat je van een merrie niet kunt verwachten dat ze beide doet, en als je voor een veulen kiest, neem dan ook de verantwoording en laat ze met rust. Rijden met veulen aan de voet put het veulen meer uit dan nodig is omdat hij in het begin toch bij zijn moeder wil blijven. Wedstrijden willen rijden met veulen aan de voet (en mee op de trailer) vind ik zeer egoistisch, en het veulen thuislaten en alleen weg gaan zou ik ook niet doen: stel je voor dat je in de file komt of een lekke band krijgt?

Ik hoop toch niet dat dit op mij slaat...? :=
Ik heb niet voor dit veulen gekozen.... maar het is nou eemaal zo..
En het is de bedoeling dat de merrie gewoon straks weer beweging krijgt.. vandaar mijn vraag.
Ze word binnekort weer geinsemineerd.. dus een half jaar wachten schiet ik niet veel mee op.. dan kan ik 3 maand rijden en haar weer stilzetten...

het is de bedoeling dat ik er zo eens 1x in de week opklim.. hoogstens 2x.. gezien ik op stage ben en amper tijd heb.. en dan lekker beetje stappen, beetje draven... en verder niets te veel gevraagd

Step en Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:31

Gewoon kijken naar de merrie, mijn merrie staat al even stil maar ga toch proberen om met de kleine er langs eens naar de manege te gaan en te wandelen en in de piste thuis te rijden en dus ook op de trailer te zette!Ik vind het belangrijk dat als ze sterk zijn toch blootgesteld worden aan zoveel mogelijk ervaringen. ( of heb ik echt ongelijk?)
ik ben onervaren en zou jullie dan ook een vraag willen stellen ! Mijn merrie staat in een openstal op de weide, in deze weide is wel echter een piste. Kan ik het veulen in de stal laten staan ( als de hoogt van de volledige voorkant 1.50 is ) ? of dien ik dit toch dicht te maken of een andere oplossing te zoeken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 06:43

Ik zou mijn veulen niet in een onafgesloten box laten staan hoor.

Boezie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:32

Ook dat is afhankelijk van het paard, gewoon goed observeren./

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 17:42

Ben gestopt met dit paard.
mischien is dit topic nog fijn voor andere mensen. :)

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:31

Tal wordt binnenkort gedekt, heb er idd 5 maanden voor staan na de geboorte en daarna pakken we het wel weer op, ik snap die haast allemaal niet zo...

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:40

Ligt een beetje aan je merrie.
Sommige merries hebben wat langer rust nodig dan andere.
Ik zou in ieder geval minimaal een week wachten.
Ik deed dat wel altijd, begon ook altijd heel rustig.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:51

Ik denk dat Tal zich prima vermaakt op de wei, hele dag beetje eten en mama spelen :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:31

Nou mijn merrie is blij dat ze weer aan het werk is hoor!

En dat heeft niks met haast te maken!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:36

Als ik geworpen heb ben ik waarschijnlijk ook blij als ik aan het werk mag. Of ik het kan is een tweede, volgens mij heeft dit zo'n impact op je lichaam dat je misschien wel wil maar het nog niet kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:00

Als een merrie in goede conditie is voor de bevalling denk ik dat het voor de merrie niet zoveel uitmaakt, voor het veulen daarentegen wel. Bovendien zal er in het begin weinig van echt werken terecht komen, als het veulen alle kanten uitschiet (als je al beslist om het veulen mee de bak in te nemen). Beslis je om het veulen op stal te laten staan, zorg je bij het scheiden voor onnodige stress. En ook als je van verschillende mensen hoort dat het veulen na verloop van tijd rustiger wordt: is dat echte rust, of overgave? Dat geroep en de stress voordat je zover bent dat ze rustig worden wil ik het veulen niet aandoen. En liggen ze op een gegeven moment te slapen omdat ze opgeven en berusten in het feit dat moeder weg is, of weten ze echt dat moeder weer terug komt?

Er zijn onderzoeken geweest die hebben aangetoond dat de merrie minder melk ging geven op de momenten dat het veulen er vaker vanaf ging. Ik kan helaas de onderzoeken zo snel niet terugvinden, maar of het veulen wel of niet aanwezig is, zou in mijn ogen zeer zeker de melkproductie kunnen beinvloeden.

Ik zou het risico niet willen lopen dat het veulen tekort komt. Ik heb voor het veulen gekozen, ik heb de verantwoording dat ik haar de optimale start in het leven ga geven. En daar hoort in mijn ogen ook bij: rust van de moeder en 100% aandacht van de moeder voor haar kind.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:13

De stress die er bij het afspenen ontstaat is naar mijn mening stukke lager als het veulen voor die tijd al regelmatig van de moeder gescheiden is.
Maar zo heeft ieder zijn manier van omgaan met merries met veulens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:25

Op het moment van afspenen is het veulen al ouder dan op leeftijd van 2 of 3 weken, en kan deze stress beter aan. De gevolgen van verminderde melkproductie van het veulen in de maanden dat het nog bij zijn moeder loopt vind ik dan graverender. Op het moment van spenen wordt het veulen bijgevoerd (in het ideale geval), en is de kans sowieso groter dat hij een kleine terugval krijgt, waar hij op dat moment door zijn leeftijd beter tegen kan.

Voor het spenen bestaan er verschillende methodes, die afhankelijk van de methode ook niet met zoveel stress te maken hoeven te hebben. En sommige veulens (en merries ook) zijn er op de leeftijd van een half jaar gewoon klaar voor. Dat kan ik toch echt niet beweren als het veulen een aantal weken oud is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:28

Ik ben erg nieuwsgierig naar de onderzoeken over die melk productie.
En vrag me dan af of dit ook samenhangt met de tijd dat moeder en kind gescheiden zijn.

In het begin kies ik er voor om het veulen mee te nemen de bak in. Maar wel vast te houden. Het rijden duurt dan misschien 20 minuten hoog uit!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:09

Wat ik me kan herinneren maakte het weinig uit hoe lang de merries van de veulens gescheiden waren, de vermindering in productie was op het moment van scheiden meetbaar, ongeacht of het nu om een half uur ging of om een periode van een uur of langer.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:50

Ik vind beginnen met een veulen van 2 a 3 weken ook wel erg snel. Heb gelezen dat de merrie ruim 6 weken nodig heeft om te herstellen.
Als het veulen een maand of 2 is moet het toch wel kunnen om de merrie weer wat beweging te geven?
Mijn veulen is nu 7 weken en de merrie is echt aan werk toe, die gaat af en toe als een idioot door de wei heen omdat ze energie te veel heeft, ben overigens nog niet met haar begonnen.
Wel heb ik vanaf de 1e week de moeder af en toe een kwartiertje weggehaald om te borstelen zodat ze beiden zouden wennen aan het scheiden. Merrie staat dan wel in het gezichtsveld van het veulen en dit gaat prima, veulen hinninkt wel af en toe maar is verder rustig.