Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nicole288 schreef:Meedenkers en opzoekers gevraagd
Misschien is het handig als iedereen die wil helpen aangeeft welk onderwerp hij wil doen.
-uiterlijke veranderingen aan de merrie (uier, kling, banden, gedrag) geillustreerd met foto's (die kunnen we 'verkiezen', dus verschillende mensen leveren voorbeeldfoto's en we kiezen de duidelijkste uit)
-Waar laat ik mijn merrie bevallen, stal versus buiten, welke voorbereidingen (verhuizen aan het eind van de dracht, afmetingen stal, sloten ruim afzetten, wel of niet bij andere paarden enz)
Joto schreef:Misschien ook een idee, voor iets na de bevalling? (Stel er gaat wat mis? pleegmoeder, veulencentrale e.d.?) en hoe het gaat met kunstbiest, hoe je er aan komt? of is dat niet nodig?
androy schreef:Ik zou zeker niet aanraden om een veulen de eerste maal te ontwormen met middelen op basis van avermectines. Gewoon omdat deze middelen werken op het zenuwstelsel en omdat het van bijvoorbeeld moxidectine ( equest) geweten is dat het fataal kan zijn bij veulens.
Ik raad veilige ontwormmiddelen aan zoals pyrantel ( banminth, horseminth ) de eerste maal op de leeftijd van twee weken om besmettingen met strongyloides westeri te bestrijden ( de veulenworm) .Daarna regelmatig met pyrantel tot een leeftijd van minimum 4 maanden.
Hierna kan eerst een avermectine gegeven worden die echter zeer beperkt zijn in werkingsduur. Een moxidectine die veel langer werkt ( 12 weken) kan vanaf 6 maanden en is zeker nodig bij weidegang.