onderwerpen over dracht, geboorte etc voor de Wiki

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Re: onderwerpen over dracht, geboorte etc voor de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:43

Misschien ook een idee, voor iets na de bevalling? (Stel er gaat wat mis? pleegmoeder, veulencentrale e.d.?) en hoe het gaat met kunstbiest, hoe je er aan komt? of is dat niet nodig?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:52

Dat is dus idd de vraag, willen we het puur toespitsen op alarmen/camera's en tekenen bij de merrie, of gaan we veel breder en nemen we alle relevante onderwerpen erbij?

Wat mij betreft mag alles en kan er bijv ook een stuk komen over complicaties en wat te doen (daar staat trouwens al een prachtige link van in de de openingspost van het DBT, die we hopelijk ook mogen gebruiken hier)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:54

Persoonlijk denk ik dat uitbreiden ook niet zo verkeerd is. Bedoel het gaat niet vaak mis, maar als het wel zo is, lees ik vaak dat ze dan juist niet weten wat ze moeten doen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:55

JaneJansen schreef:
Een calculator voor de uitgerekende datum!

En is deze al opgenomen in de Wiki?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:56

Maar dat is juist weer op foalcam makkelijk op te zoeken? (Link erbij?) of mag dat weer niet?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:58

JaneJansen schreef:
JaneJansen schreef:
Een calculator voor de uitgerekende datum!

En is deze al opgenomen in de Wiki?

Weet ik niet Jane, ik ga niet over de wiki :) Als het hier goed van de grond komt gaat er vast overleg komen met de wikimods denk ik :j

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:05

Ik zou het ook uitgebreid doen, anders krijg je alle vragen alsnog herhaaldelijk in het DBT. Ik wil evt. wel een stukje schrijven over de birth alarms.
Mogen we alles wat we vinden/schrijven hier posten?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:08

-uiterlijke veranderingen aan de merrie (uier, kling, banden, gedrag) geillustreerd met foto's (die kunnen we 'verkiezen', dus verschillende mensen leveren voorbeeldfoto's en we kiezen de duidelijkste uit)

Waar laat ik mijn merrie bevallen, stal versus buiten, welke voorbereidingen (verhuizen aan het eind van de dracht, afmetingen stal, sloten ruim afzetten, wel of niet bij andere paarden enz)

Deze wil ik wel doen.
Mag ik wel om foto's zeuren in Dbt nicole?

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:12

Ik wil het stukje over de veulenprik en temperatuurverandering voor de bevalling ook wel doen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:23

Joto je mag zeuren om foto's :j ;)

Inge: Bij de veulenprik zou er ook bij moeten komen dat niet iedere DA hem standaard geeft, er zijn eigenlijk 3 soorten reacties: sommigen geven hem altijd, sommigen nooit en sommigen soms, afhankelijk van omstandigheden. Alledrie noemen, bij de derde de omstandigheden noemen en natuurlijk de 'ingrediënten' bespreken?
Ik wil er namelijk voor waken om alleen te zeggen: dit is hoe het werkt en hoe het moet. Het stukje verantwoordelijkheid voor wel of niet iets doen blijft bij de eigenaar en diens veearts vind ik.

Post hier maar alle ideetjes voor nog meer dingen en als je iets geschreven/opgezicht hebt, zet er dan duidelijk boven waar het bij hoort, mss is het handig als ik de info dan per onderwerp bij elkaar in 1 bericht zet.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:26

Ja tuurlijk nicole, komt goed ;-) Ga er morgen mee bezig!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:06

Nicole288 schreef:
Meedenkers en opzoekers gevraagd

Misschien is het handig als iedereen die wil helpen aangeeft welk onderwerp hij wil doen.

-uiterlijke veranderingen aan de merrie (uier, kling, banden, gedrag) geillustreerd met foto's (die kunnen we 'verkiezen', dus verschillende mensen leveren voorbeeldfoto's en we kiezen de duidelijkste uit)

-Waar laat ik mijn merrie bevallen, stal versus buiten, welke voorbereidingen (verhuizen aan het eind van de dracht, afmetingen stal, sloten ruim afzetten, wel of niet bij andere paarden enz)

ik geloof dat ik dezelfde voorkeur heb als Joto, maar besef dat Joto veel meer ervaring heeft als ik.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 02:08

Maakt niet uit gem, we kunnen altijd combineren

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:44

Dan maken we er samen een stukje van? Ik heb nu al wat, alleen in je hoofd is het makkelijker dan te verwoorden kom ik achter haha.
Ik zit alleen op laptop en foto's heb ik op de pc staan.

Gem, als ik het 1 en ander heb, pb ik je goed?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:44

Ik heb vanmorgen alvast wat in elkaar gezet, heb het naar jou en Nicole gepb't.
Ik kan wel redelijk verwoorden, maar je kunt het ook gebruiken of wijzigen. Kan best zijn dat er e.e.a. niet volledig klopt, maar dat laat ik aan jouw expertise over ;)

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:53

Ik heb hier een stukje over de temperatuurverandering:

Een makkelijke manier om de merrie te controleren wanneer ze ongeveer gaat bevallen is om haar te temperaturen.
Vlak voor de bevalling kun je bij de merrie en temperatuurverlaging waarnemen.
Ongeveer een tot twee weken voor de uitgerekende datum beginnen met temperaturen van de merrie op vaste tijden.
Als het goed is schommelt de temperatuur tussen de 36 en de 37 graden.
Makkelijk is om te weten wat voor temperatuur de merrie gemiddeld heeft, vandaar het op tijd beginnen.
De eerste week tot anderhalf week kan je het doen met eenmaal daags.
De laatste paar dagen tweemaal daags omdat je zo beter kan controleren of er een verlaging optreedt.
De temperatuur gaat ongeveer met een halve graad omlaag, wanneer de merrie ineens van 37,4 naar 36,9 gaat is het opletten.

Als het niet goed is of dat er informatie mist dan hoor ik het graag! Het is de eerste keer voor mij dus hoop dat dit een beetje de bedoeling is.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:54

En een stukje over het Birth Alarm

Op de markt zijn twee verschillende birth alarms verkrijgbaar, het halster alarm en het singel alarm. Wanneer een merrie de eerste persweeën voelt, gaat ze korte of langere tijd volledig op haar flank liggen. Het Birth alarm signaleert deze houdingsverandering van de merrie en geeft een signaal naar uw mobiele telefoon. Wanneer de merrie plat slaapt is het een enkele keer mogelijk dat er een vals alarm wordt verzonden naar uw telefoon. Er zijn birth alarms te verkrijgen (Robor) waarbij je vier gsm nummer kan voorprogrammeren.

Men kan een Birth alarm huren of kopen. Vaak huurt men een Birth alarm voor en of twee weken bij een ruitersportwinkel of aanbiedend bedrijf. De prijzen van de singel variëren per merk/verhuurder. De eerste week kost een birth alarm singel gemiddeld 50 euro, elke extra week ongeveer 40 euro. Ook moet er bij elk alarm borg worden betaald dit varieert van 100 tot 300 euro, dit bedrag krijg je dus weer terug wanneer je de singel inlevert.
Een singel alarm kost wanneer je hem los koopt gemiddeld 795 euro.
Het halster alarm is iets korter op de markt maar werkt volgens hetzelfde principe, de prijzen komen ook overeen met die van de singel. Het halster wordt vaak als wat makkelijker gezien, omdat de singel nog wel een ongemakkelijk kan zijn voor de merrie wanneer de merrie overdraagt en dus de singel voor een langere tijd om heeft.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 15:56

Joto schreef:
Misschien ook een idee, voor iets na de bevalling? (Stel er gaat wat mis? pleegmoeder, veulencentrale e.d.?) en hoe het gaat met kunstbiest, hoe je er aan komt? of is dat niet nodig?

Deze gegevens staan in de charter van de kraamstal. Ook waar je aan biestmelk kunt geraken (kunstbiest wel te verstaan).

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:42

Joto schreef:
Maar dat is juist weer op foalcam makkelijk op te zoeken? (Link erbij?) of mag dat weer niet?

Foalcam doet het niet meer! Maar heb een andere site gevonden. Toch lijkt me het wel handig voor de Wiki.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:46

JaneJansen schreef:
Joto schreef:

Foalcam doet het niet meer! Maar heb een andere site gevonden. Toch lijkt me het wel handig voor de Wiki.

Foalcam doet het hier nog gewoon, mss lag hij er even uit?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:26

Ik heb net in de Wiki gekeken, ik kan niets vinden over wanneer het eitje zichtbaar is bij de merrie (hoe lang voor de hengstigheid), het verschil tussen insemineren met diepvries of vers sperma en vanaf welke inseminatie bij vers sperma je de 18 dagen moet tellen.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:22

Ik heb ook net gekeken in de Wiki, ik kan niets vinden over hoe dat dan gaat met het rijden als een merrie drachtig is.

androy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:46

Ik zou zeker niet aanraden om een veulen de eerste maal te ontwormen met middelen op basis van avermectines. Gewoon omdat deze middelen werken op het zenuwstelsel en omdat het van bijvoorbeeld moxidectine ( equest) geweten is dat het fataal kan zijn bij veulens.
Ik raad veilige ontwormmiddelen aan zoals pyrantel ( banminth, horseminth ) de eerste maal op de leeftijd van twee weken om besmettingen met strongyloides westeri te bestrijden ( de veulenworm) .Daarna regelmatig met pyrantel tot een leeftijd van minimum 4 maanden.
Hierna kan eerst een avermectine gegeven worden die echter zeer beperkt zijn in werkingsduur. Een moxidectine die veel langer werkt ( 12 weken) kan vanaf 6 maanden en is zeker nodig bij weidegang.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:11

androy schreef:
Ik zou zeker niet aanraden om een veulen de eerste maal te ontwormen met middelen op basis van avermectines. Gewoon omdat deze middelen werken op het zenuwstelsel en omdat het van bijvoorbeeld moxidectine ( equest) geweten is dat het fataal kan zijn bij veulens.
Ik raad veilige ontwormmiddelen aan zoals pyrantel ( banminth, horseminth ) de eerste maal op de leeftijd van twee weken om besmettingen met strongyloides westeri te bestrijden ( de veulenworm) .Daarna regelmatig met pyrantel tot een leeftijd van minimum 4 maanden.
Hierna kan eerst een avermectine gegeven worden die echter zeer beperkt zijn in werkingsduur. Een moxidectine die veel langer werkt ( 12 weken) kan vanaf 6 maanden en is zeker nodig bij weidegang.

Dit is een mening, m.i. geen Wiki - "feit" ..... ik zeg niet dat ik het niet met je eens ben, maar m.i. is het aan de DA welke spuit hij me meegeeft / aanraadt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:01

Foalcam Calculator doet het niet meer! Is er ergens anders nog een calculator?