DILEMMA! Laten dekken of niet? Erg last van hengstigheid..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:45

@ sprintje: Heb bij de paardendrogist gekeken naar Moodymare zit geen duivelsklauw in!!
En ja het liefst zou ik haar zelf naar de Z rijden.. Wetend dat dit wel langer duurt maar toch. En ik weet ook dat het vertraging kan opleveren. Gelukkig is dit afgelopen keer niet gebeurt!

@Capraibex: Het is de vos uit m'n profiel trouwens. Merrie uit de rania stam. En wanneer ik ervoor kies om haar drachtig te zetten dan gaat ze inderdaad in training. Ik krijg dat nooit voor elkaar. Ze gaat dan naar Mark en Judith Scholten (je bent bekend in de regio).
De merrie moet voor het Keur predikaat Z1 + 1 zijn (dan word ze elite).
Voor het sportpredikaat moeten ze Z2 + 5 zijn. (alles uit het hoofd hoor!)
En ja het is Willem de hoefsmid!! Ik sta bij hem op stal/aan huis. Maar hij weet het ook niet meer met deze merrie. Hij zegt ZET VOL!!!! Zonde van zo'n merrie om die leeg te laten. Ik zeg: Waar moet ik op rijden dan??????? Hij: We hebben genoeg staan..... dus wat nu?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:00

Uletje, ik heb haar niet verkocht hoor na het in elkaar meppen van de trailer we hebben het over de andere boeg gegooit toen en heb de homeopaat laten komen die heeft eerst hier gevoelt en toen daar geknepen en weer zus gevoelt enz enz enz en toen is ie tot te conculsie gekomen dat ze een heftige hengstigheid had (maar dat wist ik al natuurlijk) en dat ze waarschijnlijk wat met haar nieren had dus eerst die nieren behandeld en hij had verwacht dat dat hengstigheid ook beter zou worden maar dat was niet helemaal het geval en toen heb ik druppeltjes gekregen voor de hengstigheid en toen werd ze handelbaar.
Na een 1.5jaar heb ik haar laten dekken (2de veulen)en toen is het wel minder geworden gelukkig. In de winter heb ik toen geen druppeltjes gegeven omdat ze toen wat beter te pas was maar in de lente en zomer gaf ik haar nog wel.
Heb haar 5 jaar gehad en heb de eerste 1jaar echt alleen maar gezocht wat het kon zijn en toen een veulen in gestopt om haar in te kunnen rijden want dan kon ze niet meer hengstig zijn en als ze dan nog zo zou doen dan zouden we haar helemaal op de foto zetten weer, daarna met veulen gewoon kunnen rijden ze werd niet echt hengstig dus geen problemen gehad. Toen na 7 maanden veulen eraf en toen begon het weer. Toen de trailer en de homeopaat. Na 2jaar veulen en 1 jaar rustig kunnen rijden. Toen heb ik haar verkocht ivm prive redenen anders had ik het nooit gedaan. Heb alles verteld en ze zou voor de fok en recreatie gebruikt worden nou perfect ze had zich toch al bewezen voor mij. Goede afstamming en lekker het bos in en ze hebben nu nog plezier van haar en ze is nu dan wel 16 jaar nu en helemaal van de druppels af sinds ze bij mij weg is maar ze krijgt daar om het jaar een veulen en ze hebben geen problemen met haar gehad meer.
Ik ga vanavond even spitten in oude rekeningen dan kom ik vast ook wel achter de naam van het product wat wij hadden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:03

Willem heeft wel gelijk. Laten dekken en uit laten brengen. Heb vroeger wel eens met hem gepraat en toen vertelde die al dat hij de nodige paarden thuis had staan, denk dus niet dat je om een rijpaard verlegen hoeft te zitten. Voorlopig komt ie niet meer bij mijn zus, want de Fjorden dames zijn beiden overleden (de laatste had helaas het bot uit de hoef steken a.g.v. zware hoefbevangenheid).
En weer on topic, die vos van jou is een best paard!

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 19:31

@kappiegirl: Ik dacht al!! Maar ik zou wel kunnen begrijpen dat je er moedeloos van word (wordt ik wel een beetje namelijk). Zou graag willen weten welke druppels dat zijn. Heel erg bedankt voor alle moeite hoor!! Gelukkig heeft jouw merrie er geen last meer van.

@capraibex: Ja hij heeft ook wel wat te rijden hoor (genoeg projectjes) Maar nu heb ik een paard met potentie (die heel is) en dan sloopt ze zichzelf wel weer.. Gek word je ervan. Zou zo graag zelf eens lekker willen starten en de sport in enzo. Ik baal gewoon.
Wat vervelend voor je zus, door de zool heen vreselijk!!
Dank je voor je compliment! Ben der ook erg blij mee!

kappiegirl

Re: DILEMMA! Laten dekken of niet? Erg last van hengstigheid..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:48

heb even een pb gedaan

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:57

Onze, inmiddels 19-jarige, fokmerrie werpt zichzelf nog steeds gillend en piepend tegen de wanden aan als ze hengstig is... Soms gaat het gewoon niet over! Als je de sport in wilt kun je beter kiezen voor een knikker of regumate.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 10:51

Wat doen die merries toch raar!! Gelukkig ben ik niet de enige die zo'n staatsgek heeft!

Maar zo'n knikker hoe werkt dat eigenlijk?

(Ben trouwens bezig met het bestellen van wat alternatieven..)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:23

En dan....wil je haar ieder jaar drachtig laten worden?

Ik had gehoopt dat het bij ulisse zou helpen dat ze een keer drachtig zou zijn geweest maar het heeft helemaal niets geholpen hoor. Nou is ze gelukkig niet staatsgevaarlijk :+ }> als ze hengstig is maar wel lastig met rijden en een echte pismerrie.

Ik ben gestopt met intensief (dressuur) rijden toen ze ongeveer 7 maanden drachtig was. Springen nog wat eerder. dan heb je dus toch een maand of 5 dat je niet echt intensief kan rijden.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:42

misschien is wendal herbs moody mare iets voor jou?
is een kruidenmix met invloed op oa de hengstigheid
kijk even op de site van de paardendrogist ;)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:52

Regumite werkte bij mij echt goed, kost wel 70 EUR per fles en daar doe je een maand mee.

Maar zoals hierboven gezegd, fokken is ook duur, en bovendien moet je ze dan toch telkens stilzetten enz...

Dan zou ik wel even navraag doen hoelang je dit mag gebruiken.