Nog 2 maand te gaan, iemand tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:50

Ik had mezelf en mijn merrie zo voorbereid:

Ijzers er af met 7 maand kon toen niet meer rijden.
Geboorte alarm gereserveerd vanaf 1 week voor uitgerekende data
Caravan naast de wei gezet (paard stond toen nog niet bij mijn zus) daar heb ik 3 weken gewoond met man en zus.
lijst met tel nummers d.a, mijn vader, veulencentrale, kliniek, paarden verzekering.
gsm en film en foto toestel gereed
een zuigfles en via onze hoefsmid een doos veulenmelk(poeder)
een oude emmer voor nageboorte
schone emmers
handdoeken, zweet deken
schaar en scherp mes
betadine
de ruin apart op een ander stukje wei ernaast gezet paar weken voor de bevalling
stal schoon gemaakt veel stro er in
slobber voor de a.s mama
veulen halstertje dat ik van mijn vriendin gekregen had als kado lag klaar
trailer stond ook gereed (je weet nooit)
En toen maar wachten en wachten. na 2 weken overtijd op mijn laatste vakantie dag is om 5 over 7 Rowena geboren. Ik heb alles kunnen zien en filmen, veel dingen waren niet nodig maar je weet het niet. De natuur ging mooi zijn gang en we hebben heerlijk kunnen genieten van ons meisje dat geboren werd. De d.a kwam na de bevalling kijken nageboorte controleren e.d. alles was prima gegaan. Mams leeft niet meer maar haar dochter is nog altijd bij ons en wordt in mei alweer 11 jaar.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:59

stress! HIHI! Het is zo gaaf om mee te maken, je kan prima foto's maken, mijn paard maakte zich echt niet druk om mij, geen mensen er om heen, alleen jij! geen drukte om de stal. Ik had 2 weken voor de datum de stal ontsmet, en daarna op de onderlaag zaagsel en daaroverheen heel veel stro en ik gooide tegen de wanden heel veel stro, zodat mama niet te dicht tegen de wand aan ging liggen. Ik probeerde 2 keer per dag uit te mesten, zo schoon en droog mogelijk! Mijn paard wilde graag elke dag met haar vriendin naar buiten, sommige paarden zijn zo moe dat ze liever lekker rustig binnen staan.

Voor de rest is alles wel gezegt! Koop dat boek erg intressant

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 22:21

Wel mijn hengst en merrie zijn quasi onafscheidelijk, niet zaols de meeste hengsten, maar precies echte liefde :) Het is erg schattig! Geronimo zijn stukje grond [20x35m] en beauty haar weide [0.5 hectare :P] staan tegenover elkaar, maar Geronimo is nu kreupel en van de DA moet hij in de stal blijven staan, dus staan ze de hele dag naar elkaar te roepen als Beauty naar de weide moet [ze heeft enorm last van stalbenen, na 10 min staan ze al dubbel zo dik als normaal]. Dus als ik Geronimo niet naast haar laat staan, of een ander paard, zoals de ruin in de stal naast haar zet, gaat ze niet willen bevallen, vrees ik..
Als Beauty eens onrustig staat in de stal, zoals met nieuwjaar het vuurwerk, dan hinnikt Geronimo eens zachtjes en is alles weer normaal. Die twee stellen elkaar steeds gerust :+:

claudianoa

Re: Nog 2 maand te gaan, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:57

lekker zo laten staan bij elkaar, maar wel uitkijken dat de hengst niet bij het veulen kan. heb ik ooit verkeerd zien aflopen. Merrie moet zich lekker veilig voelen.

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 23:10

De merrie voelt zich alleen veilig als de hengst naast haar staat, maar mijn probleem is eerder: wat doe ik als het veulen de eerste dagen op de weide mag? Ik bedoel, Geronimo gaat door het dak als Beauty weg moet..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 03:45

Een stukje wei afmaken waar moeder en kind op kunnen en de hengst er niet bij kan. Als merrie en hengst gewend zijn om samen te weien, kan je proberen na ongeveer 2 weken (dan is veulen aangesterkt) om ze onder toezicht weer samen te laten. De merrie zal de hengst op zijn kont zetten als hij te brutaal wordt maar men moet altijd oppassen dat het veulen niet in een hoek gedreven wordt en dat de merrie altijd tussen kan komen.
Bij mij staan moeder en kind altijd de eerste 7 dagen op een aparte 'veulen wei'; de rest van de kudde kan het veulen zien, reuken en horen maar niet aankomen; na een week begin ik ze samen te voegen ... eerst met de oudste merrie, als alles kalm is dan de volgende, en zo tot de jongste (wat meestal de meeste drukte veroorzaakt). De eerste half uur (soms langer) blijf ik gewoon in de beurt.

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 21:04

Neen, Geronimo mag niet samen met Beauty op de weide, maar ik heb vooral schrik dat Geronimo zal uitbreken om aan Beauty te kunnen, vanwege het veulen

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:12

Na dit alles te hebben gelezen, ben ik er nog meer van overtuigd om mijn merrie toch maar naar een veearts thuis te doen waar ze dan kan bevallen ;)... Week voor datum ernaartoe, en week erna weer ophalen :)...
Maar ik denk dat je idd met deze tips zowel wat alles gehad hebt :)!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:42

Steph1989 schreef:
Na dit alles te hebben gelezen, ben ik er nog meer van overtuigd om mijn merrie toch maar naar een veearts thuis te doen waar ze dan kan bevallen ;)... Week voor datum ernaartoe, en week erna weer ophalen :)...
Maar ik denk dat je idd met deze tips zowel wat alles gehad hebt :)!

Dat klinkt misschien erg safe, maar een week voor de bevalling je merrie naar een stal brengen waar 'nieuwe' en voor je merrie onbekende bacteriën ronddwalen is ook risicovol. Als je ze vervolgens een week na de bevalling weer ophaalt, komt je veulen weer in een omgeving met voor hem/haar nieuwe ziektekiemen. Bovendien moet je je afvragen of die dierenarts de hele nacht opzit bij jouw paard - dus wat is het voordeel?
Ik denk dat het ook weinig uitmaakt. Het paard redt zichzelf meestal (je moet er wel bij zijn natuurlijken je goed voorbereiden) - en als dat niet zo is, moet je direct actie ondernemen. Wij hebben wel een paar keer een probleem gehad, en de DA is hier dan binnen 10 minuten, terwijl we in de tussenliggende tijd permanent telefonisch contact hadden. De meeste dierenartsen zijn écht acuut standby als er iets is met een merrie en een veulen - desnoods bellen ze nr. 2 uit bed, als ze zelf al ergens bezig zijn.

Bovendien zou ik het niet willen missen...en als het weer goed is, kunnen ze direct een uurtje de wei in - ook een stuk veiliger dan ergens anders eerst een week op stal, want pas dan de wei in is ook niet echt geweldig. Ik vind weinig dingen enger dan een bokkende moeder in de wei met een veulentje dat er onnozel omheen dartelt.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:19

Ja maar heb zelf echt niet de ideale omstandigheden om ze in te laten bevallen. Ze bevalt al midden maart, en dan kan het erg koud zijn! En ik heb geen extra grote stal, waar ze in zou kunnen bevallen, en waar ze nadien de eerste week toch zeker 's nachts in moet kunnen staan!
Heb wel een weide thuis (niet echt "thuis thuis"), met stal, maar die is niet groot genoeg om te bevallen, en ook niet om 's nachts "op slot" te doen (vind ik toch niet groot genoeg). Als ze willen gaan schuilen is er wel genoeg plek, want voor de stal is nog een overdekt en winddicht stuk, maar dat kan dus niet op slot... (en mag geen poortje plaatsen, aangezien we de weide en stal huren).

Verder doet die veearts zoiets op professionele basis, dus er staan meerdere merrie's met veulens, en wordt er ook gewerkt met birth-alarm, ... en het veulen komt daar overdag ook op de wei. Moest het die periode dus echt erg koud zijn, kunnen we ze daar ook gewoon langer laten staan.
Het is jammer om de bevalling niet mee te maken, daar ben ik het mee eens, maar ik zit op kamers en zou dat zowiezo niet kunnen redden (ongeveer uur rijden...) en mijn ouders zijn absoluut geen paardenmensen, en ken echt niemand anders om het aan over te laten...
Dusja, dat leek me dan in mijn geval wel de logischte oplossing... Maar later, als ik m'n beesjes gwn aan huis heb, zou ik dat natuurlijk ook allemaal niet willen missen :) !

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:28

wat zouden jullie in mijn geval doen dan??
onze merrie is eind april uitgerekend en dan is de voorkeur dat ze het buiten doet (ze staat bij me schoonpa) alleen wat voor weer is het dan. Ik moet zeggen ze staat altijd buiten alleen met heel exstreem weer gaan ze snachts naar binnen. Nu is dus de keuze dat ze dan ongeveer volgende week verplaatst wordt. waar ze dan in een stal kan bevallen alleen dan weer veel op stal staat, waar ze zelf niet zo goed tegen kan. (opgefokt,nerveus etc, ze is trouwens een tinker) wat zeggen jullie lekker laten staat buiten... of toch verplaatsen????

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:36

Een van de slechtste dingen die je kan doen is een hoogdrachtig merrie in de laatste fase van haar dracht verplaatsen en dan naar een situatie die haar vreemd is, wat betreft vreemde omgeving en paarden en huisvestiging. Dit geeft alleen meer stress.

Als het mogelijk is bij uw schoonpa om de merrie de keuze aan te bieden of zij buiten of binnen kan dan zou ik haar daar laten.
Een merrie die moet veulenen en een keuze heeft binnen een stal of buiten in de regen, zal kiezen voor binnen of dit nu een stal of een schuilhok is.
Indien het niet mogelijk is de merrie toegang te verlenen naar een stal omdat deze niet grenst aan de wei, is het misschien verstandig om de merrie nu al te wennen dat zij 'snachts op stal gezet wordt. Dit geeft je een beetje meer overzicht en controle als zij 'snachts gaat veulenen bij slecht weer.
Ik ken trouwens iemand die een 100 meter 'gang' met lint heeft gemaakt zodat zijn merrie vanuit haar wei naar haar stal kan wandelen. Dit doet hij al 5 jaar met deze merrie (ook een buiten dier die echt niet gedient is om op stal te staan) en tot nu toe heeft zij iedere keer gezond en wel in de stal geveult! Haar keuze!

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:21

Als jouw merrie nu al 24u p/d buiten staat, kan ze rustig buiten veulenen. Beter zelfs!

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 11:33

Merrie's die 34h pd buiten staan gaan zich ongemakkelijk gaan voelen binnen, en ze gaan de geboorte beginnen uitstellen. Laat haar maar rustig buiten staan ;)

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:31

dat dacht ik zelf ook wel, maarjah, als je medenstanders hebt staat je eigen mening toch sterker iig bedankt voor het advies, nu nog hopen op goed en droog weer....

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 11:06

Beauty moet vandaag of vannacht bevallen want ze is gisterenavond beginnen kegelen,
(voor het hele verhaal, zie [KS-ITP] Op het laatste van haar dracht.. Beauty)
Beauty staat normaal ook 24 op 24 buiten,
maar ik ben haar meer en meer beginnen binnen zetten naar de laatste maanden toe,
en nu staat ze liever binnen dan buiten!
Helaas is de grote merriestal niet op tijd geleverd,
en is haar huidige stal te klein om in te bevallen
(ze zou haar veulen kunnen doodpersen tegen de wand)
dus heb ik in mijn tuin een klein stukje afgezet recht tegenover de hengst zijn stal (zijn ze beide tevreden)
en daar kan ik ze zetten als ze vruchtwater begint te plassen.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:19

oeh spannend wel laten weten he als ze een mooi veulen op de wereld heeft gezet!!

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 13:50

tuurlijk :D

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:17

en al wat op komst?? ben zo benieuwd :o

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 12:55

Jammer maar helaas, vannacht is ze nog niet bevallen... :|

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:10

altijd spannend het afwachten, ik hoop dat onze merrie straks het een beetje rond de uitgerekende datum doet, al dat wachten pffff, dan moet me vriend eerst zijn slaapkamer opruimen (merrie staat bij me vriend zijn ouders op de boerderij)
want ik ga dan echt daar slapen (hij slaapt toch niet thuis,doordeweeks) en anders maar op een luchtbed

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 14:57

Nou veel succes dan voor jou ook, hé! :D

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:49

duurt voor ons nog wel even 24 april is ze uitgerekend, afdak wordt uitgebreid en vernieuwd de platen zijn binnen dus daar kunnen we mee aan de gang, gras moet nog worden ingezaaid, kerstbomen moeten er nog uit (ja leest het goed kerstbomen)
dus nog gedoen voor die tijd.

en is er al wat geboren ???

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 20:48

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:40

Ik heb er nog 1-tje: merrie (nog een keer) laten enten! Als ik het me goed herinner zo'n 4 weken voor de verwachte geboorte.