Tweelingdracht (San Remo)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Re: Tweelingdracht (San Remo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 04:01

Dat weet ik tweetyy. Daarom is ze ook gescant. Maar op de scan was niets te zien van een tweede vrucht. Gewoon pech.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:48

Wat een pech zeg,jammer.

2_Lundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:33

wat vervelend, sterkte!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:53

heb je foto's gemaakt? ik ben wel nieuwschierig hoe ze eruit zagen.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 00:27

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:46

Je hebt deze keer gewoon pech gehad.. Maar aangezien het om een erfelijke (hormonale) factor gaat, blijft het voor de komende drachten wel een extra aandachtspunt!

Overigens weet je tegenwoordig natuurlijk vaak niet of moeder of vader zelf één van een tweeling is. Best kans dat er destijds een zusje of broertje is afgeknepen, ik denk dat dat niet geregistreerd wordt?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 01:17

Daar heb je een goed punt. Best kans dat er merries zijn die zoiets meedragen. Maar bij beide merries was dit de eerste keer dat ze een tweeling hadden. Maar bij beide zijn we nu wel meer oplettend.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:12

Jeetje wat een pech dat zoiets je 2x overkomt zeg! Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is, en zo ver in de dracht ook al.

Wat ik me even afvraag, hoevaak heb je haar na het insemineren laten scannen? En heb je ook het vruchtje meerdere keren laten scannen voor de inseminatie?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 03:50

We hebben haar 2 keer gescand voor de inseminatie en twee keer na de inseminatie. Alles leek goed te gaan. Maar we hadden ook geen moeilijkheden verwacht. Ze heeft afgelopen jaar ook een veulen gehad.

Het is inderdaad moeilijk als je zoiets overkomt. Heel verdrietig want zo 'dicht' bij de bevalling leef je daar toch naar toe. Enkele dagen voor de miskraam viel het me wel op hoe dik ze al was. Maar we hebben een andere merrie die ook altijd erg dik was.

Het eerste veulen verwachten we nu pas in maart-april. Laten we hopen dat dat goed gaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 04:14

Bij mensen zijn tweelingen wel erfelijk maar volgens mij enkel via vrouwen, man heeft er dus niets mee te maken.

Ik heb een paar jaar terug ook een merrie gehad met tweelingdracht, was erg verdrietig allemaal. Toen ze 6/7 maanden drachtig was vond ik haar al te dik, mijn twijfels geuit bij mijn ouders (woonde destijds nog thuis) maar die vonden het maar onzin, paard was 2x gescand, notabene in emmeloord en ze hadden geen tweeling gezien, daarbij was het ons eerste fokproduct dus vermoedens kun je ook niks mee.

Toen ze bijna 10 maanden drachtig was werden we 's morgens gebeld dat ze niet goed was. Wij er direkt heen had de staleigenaar een dood veulen gevonden in de stal en de merrie was erg onrustig. Mijn vader belde de va maar heeft er niet bij gezegd dat er spoed bij was want hij had geen idee van een tweeling.
Zelf zag ik meteen dat het niet goed was, merrie was nog superdik en het veulen wat eruit was was maar klein. Uiteindelijk zijn mijn moeder en ik erbij gebleven tot de va kwam, tussendoor ging ze liggen en perste ze en toen mijn moeder dat zag was het voor haar wel duidelijk dat er meer zat.

Goed, va erbij en die zei meteen dat er nog een was, heeft een uur staan prutsen, trekken met 3 man en begon toen over in stukken snijden omdat het niet lukte. Uiteindelijk toch nog zo geprobeerd en gelukkig ook gelukt, met 4 man getrokken en toen kwam hij eidelijk.

Ze waren beide dood bij de geboorte en volgens de va hadden ze ook geen kans gehad, als ze echter 2 weken langer waren blijven zitten was er hoop geweest.

Veulens waren heel speciaal, merrie en hengst, de een donkerbruin zoals de merrie en de ander donkervos zoals de hengst. Ze hadden elk op het hoofd de aftekening van een van beide opa's (merrie en hengst waren effen). Dus ja, ik vond ze wel erg bijzonder, temeer omdat ze zo compleet waren, zo zonde, ze waren 'maar' 5 weken te vroeg, als ze 2 weken waren blijven zitten hadden ze een kans gehad.

Merrie was helemaal overstuur, we hebben haar wel de veulens laten zien, en ze heeft min of meer wel afscheid kunnen nemen maar ze hinnikte aan een stuk door. Ik heb haar 2 dagen op stal gehad en daarna kon ik het niet meer aanzien, ze was zo wild dat ik haar weer in de kudde heb gezet. Daar was ze gelukkig vrij snel rustig, het eerste wat ze in de wei deed was een sprintje trekken en flink bokken. (jaja, 2 dagen na een heel zware bevalling)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:29

Ja echt heel erg triest Heike... Best eng dat ze het dus lang niet altijd zien tijdens het scannen! *krijgt het op haar zenuwen*

Ik hoop voor je dat jullie alsnog een gezond veulen krijgen!