[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:27

Afbeelding

Dag van geboorte, links grote zus, rechts mamma.
Mijn kudde is echter wel 100% vertrouwd met elkaar. En ze hebben de ruimte.

Stallen hier 3.5m bij 6m.

Alles is open dag en nacht en dat ziet er dan zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel gaan ze op stal als er tekenen zijn dat er een merrie gaat bevallen, zodat we het beter in de gaten kunnen houden.

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:22

Het ligt er aan hoe de paarden zijn. Als ik ze niet ken, neem ik geen risico. Heel simpel.
9 van de 10 gaat het wel goed, maat ik wil die ene niet op zo'n manier zijn.

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:35

Hoe ziet jullie rantsoen voor de merries eruit?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:41

Voordroog en merriebrok. Rijk. Beide rijk.

Of bedoel je nu? :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:44

Eloontje staat in een stal van 3 x 5. Groter kon ik niet bouwen, maar het is echt mooi ruim. Veronia's stal is 3,5 x 4 en daarin gaat het voor haar prima.

Vandaag even lekker gepoetst, dus deken even af. Ik vind het op de foto's lang niet zo duidelijk als wanneer je er naast staat, want ze is echt dik. Dat wordt nog wat de laatste 100 dagen _O- .

Eloontje krijgt nu nog gewoon 2 x daags een schep basis sportbrok van havens. Straks rond januari/februari gaan we over naar (havens) merriebrok.

Afbeelding
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 02:58

Hier krijgen wild Thing en Rosa al wel merrie brok. Nu ongeveer een kg. Dit bouw ik wel verder op.
Ze krijgen daarnaast altijd nog een slobbertje van grasbrok /luzerne brok met een vitamine brok /balancer.

Zirkonia krijgt ook al merrie brok. Vooral om goed op gewicht te komen.

Mirjamalvaro. Heerlijk om te zien.

Rensju. Niet in alle gevallen. Zolang ze de ruimte hebben en goed te eten, is er vaak niks aan de hand.

Ik heb een hele drukke werkweek week achter de rug. Iets met black Friday en logistiek.

Afgelopen zaterdag de dames
Rosareina
Afbeelding
Wild Thing
Afbeelding
Zirkonia en Wild Thing
Afbeelding

Zondag waren ze heel erg druk en blij. Dat was echt even leuk om ze zo te zien <3 := enkel dacht één paard daar anders over. Rara wie was dit?
Rosa ging voorop met haar dikke buik.

Zirkonia hebben we zondag verhuisd. Terug naar de stal waar mijn hengst ook staat. Ik heb zoveel moeite gedaan om haar aan het eten te krijgen (hooi) ik zet haar daar op stal en ze gaat gelijk aanvallen op het hooi. Zeg het maar? Duidelijk dat ik een goede keuze heb gemaakt. Ondanks dat ze slecht hooi at, had ik haar weer redelijk goed in conditie.
Afbeelding

Het gaat nu best snel, in januari zal de tijd wel weer langzamer gaan.

Rosareina 237 dagen drachtig
Wild Thing 223 dagen drachtig
Zirkonia 167 dagen drachtig

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:03

@AM_Horses haha geweldig dat filmpje!
En wat fijn dat Zirkonia na de verhuizing gelijk hooi gaat eten. Staan je andere paarden ook op een stal of bij je thuis?

@Muronia op de eerste foto zie je haar buik wel. Hoe ver is ze nu?

@mirjamalvaro wat ziet dat er super uit zeg allemaal in de kudde. Lijkt me echt fijn als dat allemaal zo goed gaat.

@Zaquira Merida krijgt onbeperkt hooi (niet heel rijk), dus voer haar al best veel bij. Ook omdat ze vrij schraal was in de bovenlijn. Ik ben over gegaan om de breeding muesli van equifyt. Dat meng ik nog met een beetje green balance. Totaal 1 schep muesli. En dan krijgt ze nog een schep voer voer voor extra eiwitten. Vanaf eind januari moet ik het wel gaan ophogen denk ik.

Merida zit vandaag op 193 dagen. Ik vind het vanaf de helft wel ineens snel gaan hoor. Ik denk laatst dat ik iets gevoeld heb maar was net te laat met mijn hand.
Op de foto recht van voren zie je wel een zwanger buikje komen <3

Afbeelding

Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:24

Hier krijgen ze gewoon nog hetzelfde voer, alleen iets meer dan normaal rond deze tijd. Dames worden ook al lekker rond, moet binnenkort ook maar eens foto’s maken!
Onze stallen zijn 5x5 dus ze hoeven niet van stal te verhuizen om te veulenen, heel fijn :j

Elonia lijkt echt grooot zo op die fotos! Merida ook trouwens :wow:

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:30

Mooi bescheiden buikje Garff

Hier hobbelen we nog een beetje aan, merrie zit vandaag op 208 dagen

Afbeelding

Hier nog steeds het zelfde voer, maar wel wat opgehoogd in hoeveelheid, lijkt voor nu prima

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:25

Afbeelding
Afbeelding
Sterre is nu 145 dagen. Hier met zoon van dit jaar :D

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:25

Mooi Mirjamalvaro <3

trouwens een andere vraag, als jullie veulentjes geboren worden doen jullie dan achter de stamboek naam bijvoorbeeld de letters van je eigen naam? Dat zou bij mij dan Svr, er achter zijn, of is dat ongebruikelijk?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:24

Dat kun je bij sommige stamboeken doen. Bij KWPN/SWB hebben mijn paarden MT erachter.
Bij de pony's, ASRP en connemara heb ik echter een stoeterijnaam moeten aanvragen. Dus die heten Rosbuds ....
:)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 03:13

Garffpamela ze zit nu op 240 dagen. Nog maar 100 tot ze uitgerekend is *\o/*

SharonIndezz bij mijn veulens komt automatisch mijn stoeterijnaam " van Stal Muronia" achter hun naam. Dat is zoals Mirjam zegt een goedgekeurde stalnaam bij ons (Groninger) stamboek :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:56

am_horse Heb je de black friday gekte overleefd? Wild thing wordt alweer flink breed :D En vind Rosa ook al aardig tonen, zeker voor een eerste veulen :j En zo te zien is ze lekker hormonaal :') Ben benieuwd welke hengst je gaat kiezen voor Sis. Fijn dat Zirkonia direct goed hooi begon te eten, ze ziet er zo best goed uit

Garffpamela Je merrie zal het idd ook wel zelf aangeven als ze het oke vind om in de kudde te gaan. Je merkt dat vanzelf als ze bv met een draadje ertussen niet meer lelijk doet naar andere of hun aanwezigheid opzoekt. Knappe merrie hoor <3

Rensju Zijn die merrie's in die kudde gewend om met veulens te staan?. En kun je eventueel ze laten kennis maken met een draadje ertussen?

Mirjamalvaro Wat leuk om te zien hoe het er bij jou aan toe gaat. Super leuke foto's ook <3

Zaquira Vanaf 200 dagen krijgen ze hier merriebrok mengeling en voor de rest hooi in hooi netten en savonds luzerne. Als ze 24/7 buiten staan krijgen ze onbeperkt rijk hooi en 1x per dag 1,5 kilo merriebrok. Degene die moeten bijkomen krijgen apart nog eens slobber.

Muronia jij kunt ook echt aftellen nu *\o/* Ze lijkt ook een stuk volwassener vind ik <3

Sharonindezz Hoe zit het met je merrie en haar tanden? Is dat volledig opgelost? Bij onze veulens komt altijd van 'T boesehof achter te staan :j

Interessant om iedereen hun visie te lezen en hoe ze het doen na de geboorte met introduceren in de kudde.
Hier komen ze sowieso vanaf 320 onder de camera te staan en gaan ze niet meer de kudde in, tenzij ze echt 0,0 uier aanmaken dan blijven ze iets langer in de kudde. De merrie's staan hier per 4-5 merrie's met veulens in de weide. De eerste maand na de bevalling blijven de merrie's binnen en gaan ze overdag met veulen op de paddock. De eerste 2 weken is het alleen de merrie met haar eigen veulen zodat ze goed aan mekaar kunnen wennen. Na een 2tal weken voegen we dan de toekomstige kudde genootjes eraan toe, 1 niet allemaal tegelijk maar 1 voor 1, zodat ze in een veilige omgeving aan mekaar kunnen wennen. En als dat goed gaat gaan ze rond een maand oud 24/7 de weide op.

Wij hebben best ruime stallen. De gewone bevalstallen ( voor merries van 1,40m tot 1,55m) zijn ong 4x4. De grote bevalstallen ( voor merries rond 1.60m en groter) zijn 8x4.

Fleur en Daisy zijn de 240 dagen gepasseerd dus we kunnen echte aftellen *\o/* Ze zijn allebei echt enorm breed. Kreeg van fleur geen goede foto van het vooraanzicht maar ze is 2x zo breed als vorige dracht. En ook Daisy is nu al breder als vorige dracht op het einde := Dat wordt nog wat haha.

Afbeelding

Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 23:43

Wauw, jij kunt echt al af gaan tellen inderdaad <3 wat gaat dat snel.

Hier gaat de merrie goed, tanden zijn in orde, ze eet (weer) als een bootwerker, gaat eigenlijk allemaal z’n gangetje.

Wij vandaag alweer op 210 dagen ik begin het veulentje nu wel steeds wat minder te voelen, minder ruimte al? Of gewoon wat rustiger geworden :') ?

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:47

Gaat snel alweer!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:05

Nieky je staat heel terecht in het Sinterklaas Kapoentje - topic bij de statjes met de langste posts. Respect voor jouw uitgebreide bijleesposten altijd :D

Mooie grote stallen heb je trouwens!

Fijn dat alles goed gaat met je merrie Sharon. 210 dagen, dat is ook al heel wat.

Nu begint het leuk te worden, nog maar 99 dagen tot uitgerekend. We zitten onder de 100 *\%/* .

Ik moet binnenkort even gaan kijken voor een camera. In de andere merriestal heb ik een foscam. Die doet het prima, maar ik kan de camera niet draaien en hij was flink prijzig. Dus ik wil eens kijken of ik voor iets minder centjes een fijne camera (op wifi) kan vinden. Tips zijn welkom. Ezviz wil ik niet, die heb ik eerder gehad en beviel niet zo. Bleef vaak hangen en de verbinding vond ik echt mehh.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:11

Muronia schreef:
Nieky je staat heel terecht in het Sinterklaas Kapoentje - topic bij de statjes met de langste posts. Respect voor jouw uitgebreide bijleesposten altijd :D

Mooie grote stallen heb je trouwens!

Fijn dat alles goed gaat met je merrie Sharon. 210 dagen, dat is ook al heel wat.

Nu begint het leuk te worden, nog maar 99 dagen tot uitgerekend. We zitten onder de 100 *\%/* .

Ik moet binnenkort even gaan kijken voor een camera. In de andere merriestal heb ik een foscam. Die doet het prima, maar ik kan de camera niet draaien en hij was flink prijzig. Dus ik wil eens kijken of ik voor iets minder centjes een fijne camera (op wifi) kan vinden. Tips zijn welkom. Ezviz wil ik niet, die heb ik eerder gehad en beviel niet zo. Bleef vaak hangen en de verbinding vond ik echt mehh.

Camera van de action heb ik. Heel blij mee

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:10

Geen tips voor camera want ik heb hier 9xfoscam hangen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:06

Ik heb al ruim 3 jaar een camera van ome Ali :D op Simkaart heel blij mee, gek genoeg niet stuk te krijgen ;)

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:45

Van Action-kamera heb ik ook goede verhalen gehoord.

Even een vraagje: ik lees overal dat de merrie de laatste 4-5 maanden onbeperkt hooi zou moeten hebben. De mijne heeft het niet, stalmanagement helaas ouderwets dus veel 2x/dag en dan weer niets.

Nu is het wel zo dat de "veel" ook echt genoeg is voedingswijs, merrie is aan de dikke kant. (Paardengedrag- & maagzweerwijs is het een ander verhaal... roeien met de riemen etc. Gelukkig (nog) geen last van gehad en stal herhaalt oud liedje al 40 jaar zo gedaan en nooit problemen :roll: ).

Hoe dan ook, ik zou extra hooi kunnen toevoegen, vnl voor overdag in de paddock en soms ook avonds een plukje (in de nacht hebben ze stro). Alleen, qua conditie (hoe dik ze is) hoeft het nog niet en ik wil haar ook niet extra vetmesten. Uiteraard houd ik het in de gaten en als er behoefte aan is voeg ik het gelijk toe. Ze krijgt nu al s avonds wel wat meer.

Maar, als ze wel 'dik genoeg' is, wat is wijsheid, toch niet mijn best doen voor ook de hele dag hooi? Dus zo lang ze goed uitziet niet extra gaan voeren? Of is het zodanig een 'must' dat ik er niet over moet piekeren en gewoon in januari moet gaan beginnen (ook al lijkt het nog niet nodig)?

Hoe doen jullie het?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:39

Ik voer ook zeker niet onbeperkt. Ik ben daar helemaal geen voorstander van, behalve bij opfok leeftijd.
Maar ik voer wel erg rijk voer. 4x daags.
Ze mogen best even zonder staan als ze er veeder goes uit zien en het voer goed is. Ala merrie mager is bijvoorbeeld is dan zou ik idd meer voeren

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 20:11

Wie natuurlijk dekken, brengen jullie de merrie gewoon naar de hengst op de gok of laten jullie eerst scannen. :')

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 23:03

Die van mij krijgt 2x per dag ruwvoer en meestal geef ik nog een portie extra savonds maar dat hangt er een beetje vanaf hoeveel er nog ligt.

Tijdje terug vond ik haar wat dun worden en wilde meer gaan voeren en toch maar een deken opgedaan want ze was ook niet zo warm. Na een paar dagen met deken op werd ze meteen weer voller.

Eind deze maand gaat ze naar de kraambox, die is 3x6.
Ik voel het veulen ook weinig, zitten vandaag op 214 dagen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 00:27

Nieky en AM, het zijn dan alleen merries met veulens bij elkaar. In een hele grote wei met veeel gras, zijn ze dan niet geneigd lekker met veulen hun eigen ding te doen? Dat hoop ik haha

Ik zou een dikkere merrie niet zomaar onbeperkt voeren omdat iemand dat zegt. Jij kent haar het best, goed blijven kijken. Ik zou liever niet willen dat ze afvallen tijdens de dracht maar te dik is ook niet goed