[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:36

Helaas, ook Sanaa is niet drachtig. Wel zat er iets vocht, dus is er een swab afgenomen, en zaterdag weer scannen. Pfff ik heb er een beetje genoeg van onderhand.

Dus Setteli en Balko ik lijd met jullie mee ;)

Wat betreft merriebrok: ik zou erg oppassen met merriebrok voeren aan een sober paard, dan zou ik liever een goede balancer geven (vitaminen en mineralen in aangepaste dosering voor drachtige merries). Van merriebrok worden paarden die het niet nodig hebben vooral dik. Ik gaf mijn WelshA in de dracht PavoPodoCare als balancer maar er zijn er meer. Ik zou vooral je merrie in de gaten houden, wordt ze schraler dan meer (beter/rijker) hooi voeren en pas als dat niet voldoende is, brok bij voeren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:47

Ik vind merriebrok in het einde van de dracht wel belangrijk. Maat met andere soorten kun je vast die belangrijke ingrediënten ook wel krijgen. Ik heb me er niet in verdiept verder.
Ik voer Havens.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:56

LaDonna, oh wat balen. Aan de ene kant hoop je dat er iets uit de swab komt, dan kun je misschien gericht wat doen. Ik baal ook ontzettend hoor, vorig jaar was ze in 1x drachtig, terwijl ze nog ziek was geweest na inseminatie en koliek had gehad. En dit jaar :( :(

Ik voer geen merriebrok, maar een balancer voor drachtige en zogende merries (Sure Grow van Dodson & Horrel). Phoebe is van haarzelf behoorlijk gevuld, dus als ik daar kilo's merriebrok in zou gooien dan groeit ze dicht. Ze krijgt het iets aangevuld met Mare & Youngstock (muesli). Hetzelfde eet het veulen ook. Of met haar mee, of in zijn eigen bakje.

Jildouu_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:58

Ik reageer wat slecht maar lees wel fanatiek mee, Hier ook een tegen vallend jaar helaas. Iedereen gefeliciteerd met de drachtige merries !

Gister wel mijn 2e drachtig gescand teller staat nu op 3 drachtig hier thuis. Hopelijk kunnen we het nog naar 5 krijgen !

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:07

Martje80 schreef:
Iedereen die drachtig is, gefeliciteerd!!

De scanner gaf hier aan om de merrie direct vanaf nu op merriebrok te zetten ivm de ontwikkeling van de foetus
Ikzelf vind dat behoorlijk vroeg: fjord, niet de dunste, doet niets, is dat toch niet nodig dan nu al? Ik ben bang als ik haar nu al op merriebrok zou zetten, ze aan het eind vd dracht ontploft is.
Ze staat op onbeperkt hooi en subli ponybrok een handje,met subli bikkels mineralen

Ik heb al 15jaar eigen paarden maar deze weg is compleet nieuw voor me

Een fjord cq koudbloed sowieso nooit op gewone merriebrok zetten. Dat is vragen om hb en andere ellende.
Los van dat zo vroeg niet nodig is. Meestal voer je extra in de laatste 3 maand.

Je kan kijken naar vitalbix breed & grow bijvoorbeeld.

Zelf gebruik ik een suiker en zetmeel arme goede muesli die ik aanvul met vitamine brok en eiwitpoeder (erwteneiwit) beide suiker vrij. Zo weet ik zeker dat ze niet teveel suiker en zetmeel binnen krijgen.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:10

Boston vandaag dag 16, ik ga vandaag even proberen te schouwen met de hengst op stal om te kijken of ze wat laat zien. Van de week was ze nog aardig boos toen ik buiten ging rijden met haar en we langs hem moesten. Maar dat is ze altijd naar elk paard. _O- Het lastige is dat Boston nu steeds een cyclus heeft van 20 a 22 dagen, best lang dus.

Ik laat haar toch die maandag scannen, dit omdat ik dan alles heb afgesloten bij haar. Mocht het nu niet zijn, gaat ze naar de kliniek echt. Ik ga ze zo dadelijk bellen voor of ze eventueel plek daar dan hebben. En ja ik weet het, ik ben eigenlijk veel te lief voor deze en ik wil iedereen te veel kansen geven. Kan een goede eigenschap zijn, maar in dit geval zit dat altijd een beetje bij mij tegen. _-:(

Vond het wel fijn, even die dagen zonder DA stress. Het is super druk op mijn werk nu ivm de vakantie en te kort aan personeel. Ik kan dus ook niet elke dag naar ze toe. Vanaf volgende week heb ik weer een wat rustiger weekje en dinsdag vrij. Dat komt dus goed uit, stel dat ze niet drachtig is. Dan zouden we haar dinsdag kunnen brengen met Diamond.

Merriebrok ben ik pas gaan geven tegen het einde van de dracht, op 9 maanden om precies te zijn. Ik geef het nu nog wel door omdat Diamond er nog bij staat en ze ook word gereden 3 dagen in de week. Ze levert dus nu veel in. Ik zou er wel mee oppassen bij paarden die gevoelig hier voor zijn, het is namelijk wel echt een dikmaker. Ik zou het dus niet geven als het nu niet nodig is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:29

Wat een gedoe nog mer de laatste merries drachtig krijgen..

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:40

Zeg dat.

@kayley een cyclus van 20-22 dagen is volgens mij vrij normaal.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:04

LaDonna75 schreef:
Zeg dat.

@kayley een cyclus van 20-22 dagen is volgens mij vrij normaal.

Ik zie je dat je gelijk hebt HAHA.
Excuse me := , DA zei toen dat het lang was. Maar lees nu ook dat het vrij normaal is.

Zit ze er wel goed in gelukkig.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:12

Balko, setteli en ladonna balen nog geen dracht, we zitten in het zelfde schuitje. Moed houden.
Ik haal Sterre op na de drachtscan, drachtig of niet en dan gaan we hier verder

Onze Fardau is haar eeneiige tweeling kwijt en in de andere hoorn zit nog een baby. Toen ze gescand was na de inseminatie en het ei weg was, zat er in haar eierstok nog een ei van 3 cm en waarschijnlijk is deze nog bevrucht en deze is gesplitst of het eerste ei. Gisterenavond Fardau weer opgehaald en weer thuis.

Ik geef al snel in plaats van een sportbrok , Ventes optibreed, laag in suiker en hoog in vitamine en mineralen. De shets doe ik zelden brok geven, behalve de oudste, haar gebit is slecht en zij krijgt brok, seniores priores bij. Ze is ook gedekt dit jaar.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:33

Echt raar, ik dacht dat een eeneiige tweeling niet kon bij paarden ?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:36

Balen balko dat het niet lukt met next level, mijn oudje was er in x drachtig van.
Heb je al een Swab laten nemen?

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:55

Tinniie schreef:
Echt raar, ik dacht dat een eeneiige tweeling niet kon bij paarden ?

Dat is wat de DA voor verklaring gaf, omdat er vlak voor insemineren 1ei was en nadat dit ei weg ze een ei van 3 cm had gezien. Geen andere in de maak.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:38

fokfanaat schreef:
Balen balko dat het niet lukt met next level, mijn oudje was er in x drachtig van.
Heb je al een Swab laten nemen?

Nee hadden ze niet gedaan. Gaat nu gebeuren.
Ze hadden ook niet nagespoeld. Ga ik nu ook nog doen sowieso.
Snap t ook niet goed. Breng je weg omdat t derde cyclus is en doen ze verder niks :')

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:56

Dat is echt suf, als het 1 x niet pakt die ik voor de zekerheid altijd Swab. Dichtzetten kan ook groot verschil maken.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:18

Dichtzetten kan idd ook nog verschil maken. Wild Thing is nu ook gelijk terug dichtgezet. Vorig jaar wilde de dierenarts dit doen na hartslag. Nou dat hoefde niet meer... Vrucht was weg. Toen hengstig gespoten, geinsemineerd, gespoeld en dichtgezet. Nu een prachtig merrie veulen. Daarom nu na insimineren ook gelijk dichtgezet.
Ik weet niet wat ik van haar moet denken. Ik herken haar zo helemaal niet. Normaal is ze helemaal druk met kind opvoeden en in de gaten houden. Die mag nu gewoon alles. We gaan het zien op 11 juli.

Moner. Fijn dat het gelukt is.

Kayley. Dat is een vrij normale cyclus. Ik vindt terug dekken op 18 dagen soms vroeg

Jildou. Gefeliciteerd met de 3e dracht

LAdonna. Wat jammer -O-

Kiki. Altijd lastig een verlies, maar in dit geval beter voor het dier maar ook voor de rust in de groep. We hebben wat balancers zitten te vergelijken. Maar pavo vital is echt niet slecht. Idd voor extra energie wat bijgeven en voor drachtige merries op het einde wat over doseren en aanvullen met de nodige eiwitten. Dan kom je een heel eind :j

Balko. Raar dat ze nu ook nog niet echt hengstig wil worden.

Ik heb dit nu precies zo met merries voor onze hengst. Worden niet terug hengstig >;)
Toch raar, dan moet er toch iets zijn wat niet klopt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:36

LaDonna75 balen joh -O- -O- hopelijk volgende ronde wel drachtig
Dat is ook mijn dingetje idd met een sober ras. Nu is ieder veulen natuurlijk anders. Maar haar laatste veulen vroeg echt enorm van haar en werd ze ondanks flink merrie brok bijvoeren echt dun.

Setteli die ga ik even opzoeken. Dank je wel

Jildouu_97 gefeliciteerd *\o/* *\o/* hopelijk alle andere ook voorspoedig drachtig

cp112 In het verleden de gewone Vitalbix DC gevoerd en daar deed ze echt onwijs slecht op.
Slecht in haar vacht, totaal geen energie, onwijs mok. En dat laatste was apart, daarvoor had ze dat nooit. Toen ik stopte met de DC en overging op de Vital verdween de mok ook gelijk (daarvoor heeft ze jaren op de Metazoa gestaan). Dus de breed & grow durf ik niet zo goed aan.

Kayley95 gefeliciteerd met Boston

moner super fijn dat het goed verlopen is met het wegknijpen.

AM_Horses ja moet nu allemaal weer even settelen in de groep, maar komt wel weer goed.
Hoeveel zou je overdoseren dan? En eventueel extra luzerne voor de eiwitten?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:38

Hier schiet het ook niet op met Chablis. Morgen weer scannen, kom op meid. :=

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:30

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:48

Kwa voeren is een goede vitamine brok tot maand 10 hier. Daarna ga ik wel eiwit (merriebrok) toevoegen ivm groei.

Hier wil het ook nog niet vlotte. Merries :roll: het is het mooiste weer maar hengstig worden ho maar.
Ondertussen alweer twee weken bij de DA. Twee keer hengstig gespoten. Vrijdag weer scannen. Ik hoop echt dat het nu op gang komt. :x

Toch maar even vragen of we haar maar voor de zekerheid dicht gaan zetten.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:53

AM ik weet niet precies hoe en wat, maar nog steeds niet klaar om te insemineren iig. :\

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:02

Hier een swab aflaten nemen. Even morgenochtend bellen of deze schoon is of niet. Als die schoon is mag ik sperma bestellen want er zat wel een groot ei op die nagenoeg niet goed op het scherm te krijgen was zo groot. Dus nu even fingerscrosst voor een schone baarmoeder.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:18

Kiki, ik heb totáál geen voorkeur voor geslacht :')

Setteli, wat balen dat Phoebe niet drachtig is -O- En helemaal dat je nu ook geen FillyPlus meer hebt. Ik ga extra hard duimen dat ze toch nog drachtig wordt van een merrietje!

Welkom Martje. Is ze ook drachtig van een Fjord?

Ik geef vanaf 9 a 10 maanden merriebrok. Niet dat Fi het nodig heeft omdat ze invalt, maar je geeft het ook voor extra calcium en andere vitaminen en mineralen voor het veulen, niet voor de merrie.

Kiki, ik geef altijd VitalBix Breed & Grow. Daar ben ik erg fan van, van VitalBix in het algemeen. Fi krijgt het nu ook, Idris ook, want je kan het tot 3 jaar voeren en Blue stopt z'n kop in de voerbak van Fi én van I :+
O, ik lees nu dat Bo het uberhaupt niet goed doet op VitalBix :(

LaDonna, wat balen van Sanaa zeg, het zit niet mee -O-

Ik weet ook niet beter dan dat ééneiïge tweelingen bij paarden niet voor kunnen komen. Dan zou de jouwe de eerste op de wereld zijn moner. Het lijkt mij aannemelijker dat de veearts bij het scannen een ei over het hoofd heeft gezien. Ik was er niet bij natuurlijk, dus wil niet te stellig klinken, maar ik weet wel dat het nog nooit eerder op de wereld is voorgekomen. Tenminste, het is nergens vastgelegd.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:24

fokfanaat schreef:
Dat is echt suf, als het 1 x niet pakt die ik voor de zekerheid altijd Swab. Dichtzetten kan ook groot verschil maken.

Ja allemaal niet gegaan zoals ik wilde.
Ik wilde de cyclus zn gang laten doen en dus niet afspuiten. Wat doen ze; ei afspuiten.
Wilde insemineren op de eisprong. Ze is 2 keer geïnsemineerd.

Dus daarom nu lekker thuis.
Dichtzetten lijkt me niet nodig bij een maiden of zie ik dat verkeerd? Dacht dat dat vaak bij merries is die vaker drager.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:04

Dat zou ik niet zo stellig zeggen. Meestal is het bij een maiden niet nodig, maar het kan zomaar zijn dat jouw merrie toch wel wat lucht zuigt. Hier een merrie die pas 1 veulen heeft gehad, maar die nu wel enorm luchtzuigt. Terwijl je normaal zou verwachten dat zoiets pas gebeurt na een aantal veulens.