[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:15

Caily, wat een prachtige hengst! <3

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:09

Balen Evelien, jeetje het zit je dit jaar ook echt niet mee

Hier quarter, veulen krijgt zowel rbp papier als Amerikaans papier.

Ik heb ook een merrie die enorm koliekerig en drijf ik zeg echt drijf drijf nat werd al binnen half uur na hengstig spuiten. Toen hebben ze ze eens met een ander product gespoten dat beter en minder bijwerkingen zou hebben en toen na uur pas drijfnat :')
Ik heb dan een andere merrie die bij hevige hengstigheid koliekerig, zweterig wordt.

Ik lees alles mee en probeer wat hier en daar te reageren waar ik denk iets nuttigs te kunnen bij brengen.
Op iedereen reageren is helaas onmogelijk.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 22:10

Ik kom mij hier op kousenvoetjes aanmelden, na al een hele tijd mee te lezen.

3 mei liet ik mijn merrie scannen alvorens naar de hengst te brengen. Dit omdat ze het jaar ervoor enkele maanden bij de hengst is geweest, en op het einde van het seizoen drachtig leek, maar uiteindelijk toch leeg bleek met een ei dat niet afsprong.
Dus even check, alles zag er goed uit. ze zou een 6tal dagen ervoor geövuleerd hebben. Dus 1.5 week later breng ik haar naar de hengstenhouder. Maar daar werd ze niet hengstig wanneer ze hengstig moest worden. Voor de zekerheid een cyclus laten staan, je weet nooit dat er een rekenfoutje is gebeurd. Maar na 3 weken nog niets...
Ik ben haar dan gaan ophalen om haar nogmaals te laten controleren.
De volgende dag kwam de DA en op de scan werd al snel duidelijk waarom ze niet hengstig werd. Er zat een vruchtje in... >;) Maar dan dus niet van de geplande hengst. Mijn minishetje moet ergens Houdini gespeeld hebben en een klein feestje gehouden hebben. Of de vorige verzorgster heeft een foutje gemaakt en heeft dit mij niet verteld.
Natuurlijk wou ik gelijk alle merries scannen, maar scanapparaat viel uit. De jaarling alleszins wel hengstig laten spuiten voor de zekerheid.

Daarna is de DA dus nog een keer komen scannen, en bij 1 merrie dacht ze ook wat te zien, maar kon ook een cyste zijn. Deze moet ik nog eens laten herscannen.

Ik heb het lang een soort van voor mezelf gehouden omdat ik heel erg in dubio zat over wel of niet laten afspuiten.
Maar bij de ene ben ik aan de ene kant "blij" dat ze drachtig is gezien het moeilijk drachtig worden het jaar ervoor. Bovendien als ik terugreken (6 dagen voor 3 mei) zat ze al eind de 30 dagen en ik hoor vaak dat ze dan toch nog moeilijk terug drachtig worden. Dus ik kies voor een hopelijk goede dracht en bewijs dat het effectief kan.
Maar ik baal ook echt wel, want de geplande hengst was een hengstje dat ik zelf gefokt heb en dit jaar een 1e premie kreeg. Daar keek ik wel erg naar uit.

De andere merrie, als die effectief drachtig blijkt, wordt het veulentje hoogstwaarschijnlijk toch eender hoe een blijvertje. Eender wie de vader is.

Ik vind dit wel moeilijk, want ik doe altijd erg mijn best om de beste combinaties te zoeken.
Maar ik ben wel erg geminderd in aantal dieren. Dus de veulentjes zullen niet op mijn tenen staan tot ik de geschikte thuis vind, als ze al dan niet blijven.
Ik heb dan ook de andere dekplannen die ik eventueel had dit jaar, laten vallen.

Ik wil hier geen bagger over mij heenkrijgen verder. Ik wil er het beste van maken en uitkijken naar dit of deze veulentjes. Het zullen vast leuke pony's worden.

Wiske, cremello amha/r en nmprs
Afbeelding

De kleine crimineel
Olaf, Belgische shetlandpony, 72cm.
Afbeelding
Afbeelding

Hun Blubje rond de 37 dagen toen, welke mij bijna een hartstilstand gaf.

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 22:31

Welkom!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 22:39

Wat een verhaal Knolselder, natuurlijk welkom. Weloverwogen beslissing om het zo te doen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 22:52

Welkom knolselder, ben je ook weer van de partij en niemand hoeft te oordelen. Jij hebt altijd alleen het beste voor met je diertjes.
Dus zeker een felicitatie waard want vind het best wel een leuke combi.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 23:03

Welkom knolselder! Was jij er niet ook bij in dbt18?
Wat een verhaal zeg, zal wel echt een verrassing zijn geweest 8)7

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 23:07

Ja hoor Salatiga, ik zit normaal elk jaar in DBT, alleen wel met geplande combi's :')

Bedankt Fotsy. Uiteindelijk vind ik het ook wel leuke combi ('s) als ik mij even over het feit van het ongeplande zet _O- en veel kans op leuke kleurtjes maakt het toch ook wel spannend. Heb al op allerlei manieren geïnformeerd wat ik hiermee kan. Sowieso kunnen ze een half papier krijgen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 23:12

Welkom knolselder. Misschien niet helemaal zo gewild, maar wordt vast een leuk veulen. Gefeliciteerd alvast met dracht nummer 1. Nu nog afwachten of de andere ook een stiekeme date heeft gehad en drachtig is :=

Ik probeer alles zo goed mogelijk mee te lezen en reageren en soms lukt dat niet altijd. Ik snap wel dat er frustraties komen op mensen die alleen hun eigen verhaal doen en nergens op terug reageren :j

Ik had ook ergens gelezen dat ze niet aan scannen doen.... Het verbaast me altijd weer dat er zulke risico's worden genomen. Het erge is altijd, de mensen die er alles voor doen gaat er wat mis. En de personen die dit niet doen hebben altijd geluk. Of ben ik de enige die er zo over denkt :?

Ik zit nog rustig op het wachtbankje. Morgen even de dierenarts bellen om een afspraak te maken voor einde van de week.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 23:16

Ik scan hier gewoonlijk 1x op dracht rond 16 dagen. Eventueel 2x bij hengst van buitenaf om eventueel nog terug te brengen. Maar vooral de eerste is belangrijk betreffende mogelijke tweelingen uitsluiten lijkt mij.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 23:35

Je hebt gelijk am. Die krijgen een gezonde tweeling. 't is maar wat je wil vieren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 23:36

Oef wat een verhaal. Maar gefeliciteerd!

Mocht je van die kleine crimineel af willen... een dun kleurige pony is echt iets wat al heel lang op mijn wensenlijstje staat. Wat een gaaf dier <3

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 23:39

Caily, de kleine crimineel gaat niet zomaar weg, haha! Zijn jaarling vriendje (bay dun) overweeg ik wel. En wie weet wat wordt er volgend jaar geboren ;)
De 2e merrie heb ik overigens ook niet meer hengstig gezien. Maar ze staat nu ook ver uit de buurt van hengsten.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 00:33

Knolselder, och jee geheime date.
Maar waarom is de jaarling hengstig gespoten? :)
Laatst bijgewerkt door mirjamalvaro op 24-06-19 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 00:34

Je wilt een jaarling toch zeker niet dragend? O:)

Nou, wie weet als je een grijze krijgt volgend jaar :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 00:38

Nee daarom vroeg ik mij ook af waarom hengstig spuiten. Of word dan eventuele dracht afgebroken? :P

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 00:49

Met hengstig spuiten breek je inderdaad een eventuele dracht af..

Welkom Knol!

marije1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 06:01

Cynthia: Jaaa fijn om te zien he  gefeliciteerd. Bij ons vorige veulen hebben wij ook op geslacht laten scannen, zou en merrie worden, en dat was juist! Was toch erg leuk om het al te weten 
Change3x: welkom
LauraEH: succes op het wachtbankje!
Tiwi1969: tja echo geeft duidelijkheid maarrrrrr, Bij dolce weten wij het altijd meteen wanneer ze zo rustig, lief en knuffelig is… dan is ze drachtig. Hormonen doen haar erg goed!
AM_horstes: drukke periode, heb je er veel voor de keuring?
Xyaartje, ja de natuur weet het uiteindelijk het beste! Ik heb hier alleen een mini pony ruin. Die heeft zoiezo geen interesse dus dan toch maar de dierenarts
Evelien: he bah het zit niet mee! Nu dus op zoek naar een andere hengst? Ik las dat je al een andere op het oog hebt, hopelijk gaat deze combi een dracht opleveren!
Salatiga: die beschrijving van je pony… geweldig
Caily: ik weet zo even niet meer welke hengst je oorspronkelijk had voor Tjaja, maar die Finnegan is wel erg knap hoor!
Knolselder: welkom en gefeliciteerd alvast met dracht nr1.
Hier hebben wij voor heen met het KWPN gefokt, maar mijn man is dus weg van het barock pinto, en daarom dit jaar de keuze om voor dit ras te gaan. Afgelopen jaar een heftig jaar geweest door verlies van onze eigen zoon, en de paarden hebben wij daardoor behoorlijk ingekrompen. Alles enorm kleinschalig nu. Ik ben nu nog wel op de hoogte van de kwpn hengsten, maar zijn dit jaar voor het eerst niet naar keuringen en shows geweest en hebben de boekjes die wij thuis kregen enkel kort doorgebladerd. Dus echt goed op de hoogte ben ik nu ook niet. Ach, wij hopen op een gezond veulen zolang er maar zwart/witte vlekken op zitten. Dat is belangrijk voor ons met het oog op verdere fok in de toekomst.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 06:57

Caily, wat een knappe hengst die Finnegan! <3 Dat is geen slechte tweede keus. Hopelijk wil het nu met ki wel lukken. Succes!

Knolselder, ik moet stiekem wel een beetje lachen om je verhaal. Die kleine crimineel is ook best knap dus gewoon lekker genieten van de tijd die komen gaat.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 07:03

Welkom Knolselder! Ik zou maar lekker gaan genieten nu. Er is toch niets meer aan te doen en zo’n verkeerde combi vind ik het niet :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 07:04

Heftig Marije! Dan staat de wereld stil en is niks meer belangrijk....
50% kans op vlekken, ik hoop het heel erg voor je!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 07:24

Marije, dat is heel erg heftig...
Ik duim mee voor zwart-witte vlekken.

Ik ken ook niets (meer) van kwpn hengsten (en andere hengsten). Vooral de 'oudere' namen ken ik nog van in de tijd dat ik nog alle boekjes en dergelijke verslond en jumpings ging kijken. Laar ik vind het wel interessant lezen nu en zo leer ik ook weer bij over andere rassen door hier te zitten. Dit jaar in DBT ook wondermooie veulens geboren zien worden!

Ik zal maar eens een afspraak maken om merrie 2 te scannen. Ik denk dat ik stiekem wat bang ben en uitstelgedrag vertoon :=

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 07:27

Jeetje Marije.. Wat heftig! Y;(

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 07:36

Wat heftig zeg marije. Sterkte..
Welke barock pinto hengst heb je gekozen?

Toch wel een leuke oeps knolselder :D

Vandaag weer scannen. Duimen dat er gewoon wat zit..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 07:39

AM_Horses schreef:
Ik had ook ergens gelezen dat ze niet aan scannen doen.... Het verbaast me altijd weer dat er zulke risico's worden genomen. Het erge is altijd, de mensen die er alles voor doen gaat er wat mis. En de personen die dit niet doen hebben altijd geluk. Of ben ik de enige die er zo over denkt :?

Het geluk is met de dommen :j

Ik had een buurman - hij is net vorige week overleden, ergens half in de 80 - die salami fokte (mini-Shetten zonder papier). Liep jaarrond een hengst bij, er was nooit iemand bij de geboortes, ik heb nog nooit gezien dat er 's ochtends een dode merrie of een dood veulen lag (en ik zag die ponies vaker dan hij), wél regelmatig gezien dát er een vers veulen bij liep die hij dan nog niet had gezien, dat ging gewoon 30-40 jaar lang goed. Werden ook niet gevaccineerd. Of-ie ooit noodgedwongen is gaan chippen , dat moet haast wel, want in het najaar verdwenen de hengstjes naar de markt in Barneveld, maar verder deed-ie geen barst.
Ponies zijn afgelopen vrijdag door de familie bij elkaar gedreven, met veel moeite gevangen en uiteindelijk weggehaald, zullen met z'n allen een enkeltje Italië gekregen hebben vermoed ik.

Anderzijds, laten we realistisch zijn, 30-40 jaar geleden 'sloeg de merrie af' en dan was ze drachtig. En dat ging ook goed. 20-30 jaar geleden liet je niet meer afslaan maar opvoelen, en dan was je merrie drachtig en was het goed.
Dat scannen is pas de laatste 20 jaar écht routine geworden, sinds er mobiele units zijn.