[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:43

mag ik mij hier ook melden?

2 jaar gelden heb ik reeds een poging gedaan om mijn merrie drachtig te krijgen maar helaas op 40dagen was er geen vruchtje meer, dit jaar doen we opnieuw een poging en vandaag is ze hengstig geworden!

mijn KWPN merrie, v. Darnels vv. Duc De Normandie

Afbeelding

x

Arnac d'elphen,AES homozygoot bont v. Everij A vv. Ico sun

Afbeelding

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:23

Wat betreft kleur fokken doe ik niet mee met de discussie. Ik fok niet op kleur, het is een leuke toevalligheid, maar ik verkoop kwaliteit nooit omdat er geen kleur is. Daarbij vind ik schimmels op wedstrijd/keuring gewoon het mooiste showeffect geven. Als je voor een bepaalde kleur fokt dan kun je beter een kopen, want volgens mij is dat geen fokken meer.

Hier een drukke week, dit weekend hengst maar weer langs de merries, kijken of er wat hengstig is.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:28

He Ines! En volledig met je eens! (Ik kom snel even veulentjes kijken bij jou! ;) )

En welkom Elienee, hopelijk is je merrie snel drachtig!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:33

Is goed Aniek! Altijd gezellig

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:34

Mag ik me hier ook komen melden? Ik vind dit topic nu pas, en het lijkt me erg leuk!

Ik mag voorlopig al 2 combinaties verwachten.
Charlie van een hengst van buitenaf, SSF Velvetbuck asa Wish upon a Star
Zwart x Buckskin tobiano
Aster van eigen hengst.
Zwart x palomino splash tobiano
(deze merrie staat wel te koop)

Verder wordt er morgen nog eentje gescand, ook gedekt door Wish.
Hopelijk is die ook meteen raak!
Dat zou dan Fre zijn, vosbont sabino x buckskin tobiano.

Daarnaast staat er nog eentje bij een andere hengstenhouder voor Silver Plates Baccarra Couragio, die wordt binnenkort ook gescand.
Dat is dan Fleem, vos x buckskin.

EN dan heb ik nog Ster. Die is voorlopig nog leeg, omdat ik lang getwijfeld heb om haar te verkopen en kopers de keuze wou geven om een volle of lege merrie te kopen. Maar ondertussen blijft ze denk ik nog een jaar en wordt ze door 1 van eigen hengsten gedekt. Of er moest toch nog een erg geinteresseerde koper langskomen :)

Dus moest alles blijven en alles drachtig zijn, zijn het 5 veulentjes volgend jaar.

Zo, en nu ga ik verder bijlezen, ik zit nog maar aan pagina 7 :') En dan kan ik straks gewoon meekletsen :D

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:48

Jaaaaa Annelies gezellig :D
En gefeliciteerd natuurlijk nog met je drachtige merries!!!

Marije _/-\o_ respect! Voor alles wat je in je vorige bericht hebt gezegd enz.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:53

Knolselder ook welkom en dat is dan een mooie groep veulens vorig jaar! Ik kijk er al naar uit om er twee samen te hebben huppelen volgend jaar. Heerlijk!

En Ines, doen we snel even. Dacht vandaag wel op tijd weg te gaan uit Tjuchem, maar werd toch alweer later en moest nog een zak stront afleveren ;) Maar dacht achteraf ook dat jij misschien aan het werk zou zijn geweest. Beste waarschijnlijk een keer in het weekend?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:57

Het gaat weer lekker hard! Dat is voor de mensen die ook nog in DBT 2015 posten helemaal een dagtaak zo :')

Cynthia, beetje druk met een nieuw vriendje? Dat klinkt leeukk!! <3
Balen dat je verkouden bent, beterschap!! En hopen dat je Dais op kunt halen zaterdag, ga je d'r dan nog laten scannen?

Pauk, een voorzichtige gefeliciteerd, wat vervelend dat het er nog niet zo best uit ziet, hopelijk valt het mee. Ik zou daar ook niet aan hebben gedacht met een maiden hoor!

Marije, is Dynamic dan de laatste die gedekt wordt dit jaar? Succes met je operatie, hopelijk niks ernstigs?
Enne... _/-\o_

xApple, hopelijk gaat de week snel en heb je snel een drachtige merrie thuis!

AniekR, vorig jaar heb ik op 18, 35 en uhm eind september voor de gustverklaring gescand.
Dit jaar ga ik uit voorzorg vaker scannen, maar ik wil er gewoon alles aan doen en gedaan hebben om herhaling van verwerpen te voorkomen.

En welkom aan de nieuwkomers :)

Ik vind de kleurtjes rete interessant maar heb er absoluut niet naar gekeken bij de keuze van de hengst, hoewel dat bij KWPN sowieso niet echt aan de orde is natuurlijk. Ik heb echt alleen maar naar exterieur, beweging, verbetering en karakter gekeken. Bordeaux is ook niet de meest spectaculaire hengst om te zien misschien, en nog 'saai bruin' ook :p maar hij verbeterd mijn merrie het best en zijn nakomelingen vind ik fantastisch tot nu toe.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:58

Hoi Elienee, we duimen voor dit jaar meer succes dan!

En ook welkom Annelies! Jij ook proficiat met de drachtige dames, hopelijk nog 3 er bij he :)

Goh ja iedereen heeft zo z'n redenen en doelen om te fokken zeker :)
En er zijn nu ook eenmaal stamboeken waar kleur wel een rol speelt, met mijn Paint merrie is het natuurlijk beter dat ze een veulen met vlekken heeft dan een solid.. Net zoals bij Appaloosa's.

Gezondheid en correctheid staat voorop, mààr ik wil er ook graag nog een kleurtje én een leuk papier bij. Ik wil een totaalpakket :D Gelukkig is dat bij Quarters/Paints allemaal mogelijk zonder te moeten inboeten aan kwaliteit. :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:01

Vesceron schreef:
AniekR, vorig jaar heb ik op 18, 35 en uhm eind september voor de gustverklaring gescand.
Dit jaar ga ik uit voorzorg vaker scannen, maar ik wil er gewoon alles aan doen en gedaan hebben om herhaling van verwerpen te voorkomen.

Thanks, dat schema was nu ook een beetje mijn planning. Maar vorig jaar tussen 35 dagen en eind september toch nog een verwerping gehad?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:02

Gelukkig zijn er nu wat meer merries drachtig dan een paar weken geleden *\o/*
Pauk: deze merrie is maiden, maar ze was toch vorig jaar ook al gedekt? Luna heeft met 4 maanden haar veulens verworpen en ik moest zelfs eerst een slijmmonster laten nemen omdat het vaak voorkomt dat de baarmoeder vervuilt is, voordat ik haar mocht laten dekken. Gelukkig was bij Luna alles goed.

Ik lees van alles van fokken op kleur. Hier wordt alleen maar gefokt op karakter, beweging, type en dan kleur. Ik wil een fijn gebruikspaard waar iedereen mee overweg kan, daar zoek ik de hengsten ook echt op uit.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:05

AniekR schreef:
Vesceron schreef:

Thanks, dat schema was nu ook een beetje mijn planning. Maar vorig jaar tussen 35 dagen en eind september toch nog een verwerping gehad?

Nee na ruim 9 maanden dracht helaas ;(
Placentitis waarschijnlijk, is niet gezegd dat het dit jaar nog een keer gebeurd maar door extra in de gaten te houden eventueel wel eerder op te merken en te behandelen. Misschien wat overbezorgd, maar ik wil er gewoon alles aan gedaan hebben :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:25

Vesceron schreef:
AniekR schreef:

Nee na ruim 9 maanden dracht helaas ;(
Placentitis waarschijnlijk, is niet gezegd dat het dit jaar nog een keer gebeurd maar door extra in de gaten te houden eventueel wel eerder op te merken en te behandelen. Misschien wat overbezorgd, maar ik wil er gewoon alles aan gedaan hebben :)

Ah, dat is helemaal vervelend inderdaad. Vooral na zo lang wachten. Hopelijk dat je dat niet nog een jaar hebt.
Dat soort dingen gaan wij nog maar niet vanuit *optimistische nieuweling hier* O:)

En Suffie, helemaal met jou eens. Karakter, beweging en type is ook waar ik eerst naar kijk. Fok ook nog pony's, dus vind helemaal belangrijk dat ze geschikt zijn voor kinderen.
Heb de hengst gelukkig ook op stal gezien en zelfs op wedstrijd, maar mijn ruinen waren nog vervelender/kijkeriger op concours als dit dekhengstje en dat vind ik ook een groot pluspunt ;)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:32

Even over de kleurtjes:

Enkel fokken op kleur vind ik ook not done. Elk paard moet zo goed mogelijk in elkaar zitten. Of dat nu een Shetlandpony is of een Volbloed Arabier.
Een leuk kleurtje is een leuke extra. Ik ben helemaal omgezwaaid naar mooie bouw en beweging. Veel mooier om naar de te kijken dan een 'mislukte' bukskin Splash overo ofzo :D

Mijn stalnaam is gekomen omdat ik x-aantal jaren geleden ook vooral leuke kleurtjes wou hebben.
Ondertussen hebben ik een mooie verzameling zwartjes en vosjes :')
Ok, hier en daar iets bont en een palomino hengst die me een buckskin merrieveulen gegeven heeft :P

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:42

AniekR schreef:
Dat soort dingen gaan wij nog maar niet vanuit *optimistische nieuweling hier* O:)

Zeker niet vanuit gaan en optimistisch blijven hoor! :j

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:44

oh welkom aan de nieuwelingen, wat leuk, hoe meer zielen hoe meer drachtige dames :D

voorzover ik weet, heeft hier niemand laten vallen dat men enkel fokt op kleur hoor :o , alleen dat een veulen verkopen omdat hij perfect is en niet het juiste kleurke heeft, not done zou zijn wat dan ook weer relatief is want dan is hij niet perfect natuurlijk ;) sommigen verkopen toch ook een hengst omdat ze liever een merrie hadden :j , zie het verschil niet, dan hoef je natuurlijk helemaal geen paard meer te verkopen en voor mij is het allerbelangrijkste dat ik er een klik/band mee heb en een soort van vertrouwen naar mij en mijn familie.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:48

Volgens mij praat men ook niet tegen/over 1 bepaald persoon, ik geef alleszins gewoon mijn mening over een onderwerp :P

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:51

Daar heb je wel een punt Fotsy!
Sommige verkopen inderdaad vanwege het geslacht, niet veel anders dan om kleur.
Ach, zo hebben we allemaal vast wel een voorkeur.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:52

niet op jou knolseldertje :(:) maar heb hier juist wel de indruk dat er tegen 1 iemand wordt ingegaan, kan aan mij liggen :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:56

AniekR schreef:
Knolselder ook welkom en dat is dan een mooie groep veulens vorig jaar! Ik kijk er al naar uit om er twee samen te hebben huppelen volgend jaar. Heerlijk!

En Ines, doen we snel even. Dacht vandaag wel op tijd weg te gaan uit Tjuchem, maar werd toch alweer later en moest nog een zak stront afleveren ;) Maar dacht achteraf ook dat jij misschien aan het werk zou zijn geweest. Beste waarschijnlijk een keer in het weekend?

Ik zal je mijn schema eens doorsturen, soms kan door de week ook wel, ik heb zo n onregelmatig rooster als de pest op dit moment

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:05

Ik bedoelde het ook in zijn algemeenheid hoor en niet naar iemand in het bijzonder. Ook ik heb wel eens te horen gekregen dat ik Carino zou hebben uitgezocht om zijn kleur. Als dat zo was, had ik beter voor Cremello kunnen gaan, want dan ben ik zeker van een palomino. In principe wordt een hengstveulen hier ook verkocht, ik heb alleen maar merries en niet de ruimte om een hengst aan te houden. Maar zeg nooit nooit.....

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:32

@ Suffie.. Aura is inderdaad vorig jaar ook gedekt en was toen ook drachtig. Helaas door omstandigheden heb ik haar toen niet laten scannen maar haar gedrag was voor mij duidelijk. Waarschijnlijk is er hetzelfde gebeurd als wat er nu gebeurd.
Maar wat jullie me dus nu vertellen is echt nieuw voor me. De DA heeft het hier ook helemaal niet over gehad. Ik wacht het gewoon even een weekje af en als ik volgende week weer de DA heb zal ik mijn vragen er is over stellen

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:42

Zo'n monster nemen ze op de eerste dag van de hengstigheid, de baarmoedermond moet namelijk al iets openstaan om naar binnen te kunnen. De uitslag was er bij mij na 2 dagen, dus nog tijd genoeg om te dekken. Mocht ze "vuil" zijn, dan kan ze na het insemineren gespoeld worden. Het duurt namelijk een aantal dagen voordat het bevruchte eitje in de baarmoeder komt en zich daar nestelt en zo kun je zorgen dat de baarmoeder schoon is voordat het vruchtje zich nestelt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:11

Welkom nieuwelingen. Sommige al gefeliciteerd en voor de andere succes!

Leuk om alle ervaringen en denkwijze's te lezen.

Betreft het onderwerp kleurtjes, ik had niet het idee dat er iemand speciaal op word aangesproken, meer dat andere een andere mening erover hebben.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 06:47

Oh meiden wat gaan jullie hard!! 2 dagen niet hier geweest ivm drukte studie en eenbijleespost is onbegonnen werk geworden :P

Over kleurtje fokken kan ik niet mee praten maar kan me voorstellen dat je eerst naar exterieur en beweging kijkt!

Welkom Eline, wat jammer dat je merrie het vruchtje had verworpen 2 jaar geleden.. Weten jullie de reden? Hopelijk dit jaar meer geluk!

Knolselder, welkom! Tjonge als alles lukt heb je volgend jaar een drukke kraakstal! En respect dat je alle pagina's terug wilt lezen.. Haha

Ik moet nog 2 nachtjes slapen voor de 18 dagen scan... Zaterdag half 9 zijn we de eerste, zo spannend! Maar als ik heel eerlijk ben heb ik er niet zo'n goed gevoel bij... Merk werk weinig aan mijn merrie, eerste paar dagen wel heel aanhankelijk en naar alles en iedereen hinniken maar nu is ze weer de oude chagrijnige zelf :+ vrees dat ze haar stalletje gewoon had gemist. En ook na al die verhalen over merries die niet drachtig willen worden, waarom zou mijn 13 jarige maiden merrie dan wel in een keer dragend zijn...
Naja nog 2 nachtjes en dan hebben we zekerheid!