Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:26

@ nicole 288: ja mooi boek! heb t geld al overgemaakt hoor
bedankt voor al jullie manieren bokkers! de mijne staat alleen nu ook binnen, maar probeer haar in het voorjaar zo snel mogelijk weer de wei in te krijgen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:28

Bedankt voor alle complimentjes .

Nog even en Dees gaat naast d'r hoefijzers lopen .

Ik zit zelf soms te twijfelen of je wat ziet, ik denk zelf dat je het vooral in d'r flanken (en d'r onder) kunt zien, maar soms denk ik weer: ik wil het gewoon zien. Ik heb van de week wel de buiksingels van de deken wat moeten verruimen

Ze is gedekt door Upper-class (Polansky x Doruto x Heidelberg)

Afbeelding

jessje

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:29

De mijne staat nu ook binnen hoor 's nachts. Maandag ben ik haar gaan halen, ze was echt veel vermagerd vorige week toen het zo koud was (mocht eigenlijk wel nu staat ze in mooie conditie)

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:37

super hengst sammie! echt een mooie, ja het was inderdaad wel erg koud jessje, en in het gras zit niet veel voeding meer. dus het is inderdaad wel beter binnen

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:42

Oja, wat ik nog wou vragen, weten jullie of het kwaad kan dat een drachtige merrie contact heeft met veulens?
Mijn buurman (de ervaren fokker) heeft gezegd dat ik dat zoveel mogelijk moet vermijden omdat veulens, zeker de 1e winter, veel bacterien en virusjes dragen. Nu heeft ze niet direct contact met de veulens, de veulens hebben een apart stuk van de weide, maar als ik bvb ga voeren heb ik soms eerst wel uitgebreid met de veulies gekroeld voor ik naar haar ga.
Zeker omdat ze al 17 is ben ik altijd best wel bezorgd voor ziektes enzo (hoewel ze nog nooit ziek is geweest in de jaren die ik haar heb)

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 01:39

als we dan toch beginnen... over 120 dagen moet pauk nog een weekje!!

Ze zit vandaag op 210 dagen

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:06

Jessje, mijn merrie staat gewoon met veulens in het land. Ik heb er nog nooit van gehoord dat dat gevaarlijk zou zijn voor je merrie...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:44

Voor mij is dat ook nieuw. Normaal gesproken staan bij ons de veulens ook bij de drachtige merries in de winter.

Neon is vandaag 100 dagen drachtig!

Dus over 120 dagen.....moet ze nog eens 120 dagen.....zucht.....

O ja, en natuurlijk mijn fototoestel vergeten, dus geen foto's vandeze mijlpaal.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 10:40

Veulens krijgen de eerste winter vaak wel te maken met een aantal virussen, net als kleine kinderen.
Vaak zijn dat virussen die de oudere paarden al lang een keer gehad hebben.
Maar komen er nu vreemde veulens bij elkaar (zoals in de opfok bv.) dan heb je kans dat die veulens vreemde virussen meenemen en daar kan dan ook rhino bij zitten. Dat geeft bij veulens/jonge paarden alleen een flinke verkoudheid maar bij drachtige merries kan dat dus ernstiger zijn en dat ze het veulen vergooien.
Zelf zou ik niet zo snel vreemde veulens en jonge paarden bij de drachtige merries zetten maar jong spul van het eigen erf maak ik me niet zo druk om. De virussen die de veulens dan doormaken, hangen dan toch al op stal...

Een ander risico loop je als je met een drachtige merrie veel in contact komt met vreemde paarden (wedstrijd, grote stal met veel wisselende paarden). Dat probeer ik met mijn eigen merries ook zoveel mogelijk te voorkomen.
In de zomer is het nog niet zo'n groot probleem maar in de winter in een overvolle binnenbak met vreemde paarden is de kans dat ze wat oppikken al een stuk groter.

Grote bedrijven houden vaak de drachtige merries wel gescheiden van de jonge paarden en de wedstrijdpaarden.
Maar goed, alles voorkomen kan ook niet, ook mensen als een hoefsmid/DA kunnen vanalles meenemen...

Ik ben al een paar dagen bezig met de stallen schoon te spuiten. Heel fijn met dit koude weer *zoekt bibbersmiley* maar beter nu dan dat het straks flink vriest en de afvoer van de stallen het misschien niet meer aankan
Vandaag de laatste stallen met de hogedruk en dan morgen alles met halamidoplossing. Zal wel weer een avond hoofdpijn opleveren...
Daarna kan alles goed opdrogen en eind volgende maand haal ik de eerste merrie 's nachts op stal
Dan begint de leuke periode weer, 's avonds nog even tutten en tegen die dikke buik kletsen eno

Hier vandaag ook weer 2 merries op een mooi getal, Copper op 180 dagen en Kyra op 220

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:06

het gaat al aardig hard nu bij iedereen he

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:18

Ja het gaat opeens echt snel... ik vind 210 al een heel aantal

Nadiene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:58

Hallo, Nadiene is nu ruim 8 maanden drachtig (uitgerekend op 16 maart), en ik heb even een paar vraagjes:

Ik vind zelf dat ik wat meer ribben kan zien dan normaal, is het verstandig om naast de 2 kg sportbrok die ze krijgt merriebrok bij te gaan voeren? (ik voer nu 1kg kruidenmix en 1kg gebroken mais bij de sportbrok, en zou dit dan vervangen door merriebrok opbouwend tot bv 1kg?)

Is het verstandig om een verzekering af te sluiten voor het (ongeboren) veulen?

Ik weet niet of deze vragen hier horen, maar wil toch graag jullie meningen weten, aangezien ik verschillende dingen hoor van mensen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:17

jij bent pas ver nadiene!!! ik zou het niet weten, is ze wel ontwormt de laatste tijd? anders is het misschien wel verstandiger dat je nu haar alvast laat wennen aan de merriebrok, kijken hoe ze daar op reageert.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:32

Daar zat ik ook al aan te denken. Ik doe nu mineralen door de muesli, maar dit vind ze absoluut niet lekker! Denk dus dat ik maar gedeeltelijk overga op merriebrok.

Verder heb ik wel een verzekering afgesloten. Deze gaat in vanaf de 8e maand van de dracht tot dat het veulen 4 maanden oud is. Ik heb alleen een "dood" dekking. Ziektekosten konden niet worden meeverzekerd. Je betaald gewoon eenmalig een vast bedrag. Ik heb een bedrag verzekerd, wat het dekgeld, de veeartskosten (inseminatie en opvoelen en scannen) en de afdracht etc. dekt.

Nadiene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:37

ja ze is regelmatig ontwormt (om de 6 weken).
Ze is verder ook gewoon gezond (heldere oogopslag, glimmende vacht, goed uithoudingsvermogen).
En ze krijgt buiten de mais nog een soort kruidenmix waar ook extra vitaminen/mineralen in zitten.
Toch heb ik het idee dat ze te weinig binnenkrijgt, ik weet alleen niet wat nou precies het verschil is tussen een sportbrok en merriebrok?

ChristaMoor bij wie heb jij je veulen verzekerd (en voor hoeveel), antwoord mag ook via PM?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:20

mag ook via dit topic

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:37

Lisje staat al gedeeltelijk op merriebrok, dit omdat ze van zichzelf al snel invalt, en vorige keer met veulen helemaal.

Ik ben ook erg benieuwd naar de veulen verzekering. Hebben jullie de merries allemaal verzekerd?

Jeetje Marije, dat gaat snel bij jou!!!

Ik heb er begin november een 3 tal nieuwe paarden bij gekregen op het land, op een pensionstal is toch ook vaak een wisselende bezetting qua paarden?

Ik heb er eerlijk gezegd nooit over nagedacht, mijn merrie gaat ook gewoon mee naar de groepslessen (in een buitenbak)....

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:41

Ik kan de merrie niet meer verzekeren, vanwege de leeftijd. Maar voor het veulen (en de dracht) heb ik wel oren naar.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:49

Ah ik haalde vandaag Sas uit het land en dacht: Sjeeeetje wat wordt jij dik.....

Kleine ding heeft behoorlijke groeispurt genomen. Zal binnenkort digi weer even mee en dan kan ik vooraanzichten gaan maken, want ze begint nu in de breedte.

Verder ook eergister achter gekomen dat dit niet Sas dr eerste veulen wordt. In 2001 en 2002 heeft ze er ook al een gehad, eerste een hengst tweede merrie...maar ben nu ongelofelijk benieuwd naar de reden waarom ze niet met haar verder gefokt hebben (en nog steeds: waarom is sas verkocht en niet een van de andere tig fjorden???).

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:59

Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht... Nu heb ik wel een "levend-veulen-garantie' bij de dek, dus als er iets misgaat voor of tijdens de geboorte krijg ik dat sowiezo 100% terug. De veeartskosten voor de dekking waren ook niet hoog (in 1x raak) Natuurlijk als er de 1e vier maand iets misgaat krijg ik dat dekgeld wel niet terug.. Of ik het interessant vind hangt igg al van hoeveel %vh verzekerde bedrag je moet betalen (dus Christamoor, als je het niet in het topic wil plaatsen, mag ik dan ook pb?)
Sammie, vanaf welke leeftijd kun je een paard niet meer verzekeren? (Leuke hengst trouwens, zal een mooi veulen worden )

@Nadiene, ik voer ze altijd zowat op het oog, als ze mager begint te worden zou ik idd stilaan wat merriebrok beginnen geven, daar zit echt veel in.

@Marije, er zat dus wel wat waarheid in... Nu staan de veulens op zo'n 100m van de stal waar de merrie staat, dus dat zal wel ok zijn.
Nog veel succes met het uitspuiten van de stallen! Ik doe dat ook 2x per jaar, eens na de winter als ze naar buiten zijn en vlak voor ze weer binnenkomen aan het eind van de herfst.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:14

Ik heb de verzekering afgesloten bij EFO, voor een dekking van 750 euro betaal je ongeveer 50 euro, eenmalig.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:16

je kunt het trouwens per bedrag nakijken bij www.efo.nl

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:22

Nog eentje: Uitgebreide verzekering 12.50 %, beperkt, 6.50 % van het verzekerde bedrag. Geldt trouwens vanaf 10 maanden dracht. (sorry, ik dacht 8 maanden)

Het vershil tussen beperkt en uitgebreid is dat bij de uitgebreide verzekering je ook uitgekeerd krijgt wanneer het veulen blijvend ongeschikt is voor gebruik.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:16

ChristaMoor, bedankt!
Een belangrijk verschil vind ik ook wel dat bij beperkt je alleen geld terugkrijgt als je veulen binnen de 48u na het ongeval of de 1e tekenen van ziekte overlijdt.
Denk toch niet dat het iets voor mij is, hoewel het niet zo duur is als ik had gedacht...

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:44

Bella schreef:
Ah ik haalde vandaag Sas uit het land en dacht: Sjeeeetje wat wordt jij dik.....

Kleine ding heeft behoorlijke groeispurt genomen. Zal binnenkort digi weer even mee en dan kan ik vooraanzichten gaan maken, want ze begint nu in de breedte.

Verder ook eergister achter gekomen dat dit niet Sas dr eerste veulen wordt. In 2001 en 2002 heeft ze er ook al een gehad, eerste een hengst tweede merrie...maar ben nu ongelofelijk benieuwd naar de reden waarom ze niet met haar verder gefokt hebben (en nog steeds: waarom is sas verkocht en niet een van de andere tig fjorden???).

Oh, vertel eens over die veulens Bella? En waar komt Sas eigenlijk vandaan dan?

Marga wordt ook al wel wat dikker, die zit nu op bijna 6 maanden (2 december precies)