Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vrijalover

Re: Het "Dikke" Buiken Topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:43

Wat een buiken alweer! Haha!

Ik vind die zwarte merrie wel erg rond voor 7 maanden maar er zijn altijd uitzonderingen! Knipoog en ik zou maar niet hopen op een tweeling zoals al gezegd is! heel gevaarlijk! Ach gut

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:07

Gisteren wat foto's gemaakt van de dikke dame in de sneeuw. Voor een schimmel is ze aardig wit Bloos Schijnheilig . Lange leve de VLAS!!!!!! OK dan!

Afbeelding

De knopjes beginnen nu ook wat te komen.
Afbeelding

Ze is normaal rechtsdragend, maar nu was de hele handel naar links.
Zo is ook haar mooi nagelborsteltje te zien. Tong uitsteken
Afbeelding

Ze is op 4 februari, 9 maanden in blijde verwachting.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:20

Wow! Ze ziet er goed uit!! Prachtig nagel borsteltje hoor! In elk geval mooier dan hoe het was!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:26

Dank je!
Een echte metamofose, van pleeborstel naar nagelborsteltje Clown Ik vind het geen gezicht, maar ja, dat hoort bij het ras. Eigenlijk moeten de manen er ook af. Dat verdom ik!!!

Plokkie (naam van het toekomstig veulen) is natuurlijk naar links gegaan, omdat daar het zonnetje op ma haar dikke buik schijnt Pling

Het wordt nu allemaal spannend. We gaan dit weekend de grote box (5.50 x 4.50) in orde maken. Overdag loopt ze buiten en tussen de middag naar binnen voor een hapje in de stal waar ze nu staat. Ze kan dan lekker naar buiten koekeloeren. 's nachts gaat ze de grote stal in. Ze kan dan riant lekker liggen Dromen !
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 26-01-05 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 18:27

Zo, wat een bult aan de zijkant zeg! Dat heb ik bij Odess nog nooit gezien! Ze is al mooi rond, ik dacht altijd dat ze al verder was Bloos

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:39

Mooi buikje krijgt ze al Haha!
Ik denk ook dat het veulentje lekker in de zon wou liggen Schijnheilig
In de sneeuw lijkt ze nog mooier wit! Kwijl

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:46

@ PhiaBink: Mooie buik hangt er al onder!!

@ vrijalover: Dat ze witter lijken in de sneeuw is helaas niet altijd zo. Kila heeft dan ook wel veel wit, maar lijkt met de sneeuw meer GEEl Ach gut

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:47

Er komen echt weer mooie buiken voorbij!

Phiabink; wat ziet Famosa er goed uit OK dan! Echt al een héle grote verbetering voorbij eerst! Super!

En aangezien bokt gisteren een beetje bij mij aan het flippen was, kon ik jullie niet eens vertellen dat Ivanka gister weer een mijlpaal heeft bereikt. En wel de mijlpaal van 5,5 maand!
Ja ja, ZE IS NU OP DE HELFT! Party!!
*doet een vreugdedansje*

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:38

Lekker Sanne.

Voor je het weet zit je op 6 maanden en dan hoef je er nog maar 5!!!

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:14

Op de helft alweer zeg! Haha!

Ik kan het me haast niet voorstellen maar Vreya zit nu al op 8 maand! Haha!:D:D!!!!!!!! Ik kan niet meer wachten, ben zooo benieuwd!!
Nog 3 maandjes!!

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:15

Wendy_Kila schreef:

@ vrijalover: Dat ze witter lijken in de sneeuw is helaas niet altijd zo. Kila heeft dan ook wel veel wit, maar lijkt met de sneeuw meer GEEl Ach gut

Deze lijkt wel wit Bloos

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:47

vrijalover schreef:
Wendy_Kila schreef:

Deze lijkt wel wit Bloos

Tuurlijk is ze wit Bloos . Op de hakken en staart na dan.
Poetsen doe ik niet Tong uitsteken , alleen een borstel om het zand eraf te vegen. Toen ze nog op stro stond, had ik elke dag een andere bonte P.R.E. op stal. Sinds de paarden op vlas staan, houden ze hun eigen kleur.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 09:42

PhiaBink schreef:
Toen ze nog op stro stond, had ik elke dag een andere bonte P.R.E. op stal. Sinds de paarden op vlas staan, houden ze hun eigen kleur.

Dat is ook mijn ervaring. Alleen is Pepsi erg goed in het vinden van precies de enige drie drollen die in de stal liggen. Ze mikt het precies ZO uit dat ze met haar witte vlekken in de poep ligt Boos! . Ik denk dat ze zich misplaatst voelt tussen de twee breeding stocks Haha! . Laatst presteerde ze het zelfs om de witte vlek in haar gezicht te camoufleren ... BAH!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:02

Daar was Kila ook zo´n ramp mee. Hadden we haar hele stal uitgemest, ging ze mooi in het midden poepen, drie keer en door heen draaien zodat het goed verspreid was, en dan er heerlijk plat in liggen slapen Koe
Nu ze niet meer op stal staat, maar dag en nacht buiten is het een stuk minder geworden. Ik heb nu in plaats van poep vlekken, moddervlekken Clown

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:25

Wat een dikke buiken weer!

Phia, ik vind dat staartje niet mooi. Maar ik kan me goed voorstellen dat je het zo gedaan hebt. Dat schuren is natuurlijk ook niet niks.

Muzefee zit 16 april op precies elf maanden. Haar buikje begint inmiddels wel mooi te groeien, maar we trainen nog gewoon hard door.
De eenvoudige wissels gaan trouwens wel raar.
Ze maakt de overgang galop-stap heel netjes verzameld. We stappen al en dan maakt de buik de overgang pas, die komt er al echt achteraan.
Ze vindt het trouwens heerlijk als ik voor of na het rijden op het plekje achter het zadel of bovenop haar kont krabbel.
Ook krabt ze zelf altijd even aan haar buik, op de plek naast het zweetblad.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:32

Kitty schreef:
Wat een dikke buiken weer!

Phia, ik vind dat staartje niet mooi. Maar ik kan me goed voorstellen dat je het zo gedaan hebt. Dat schuren is natuurlijk ook niet niks.

We vinden het ook geen porrem, maar het schijnt te horen bij de Anda's. Waar ze vandaan komt, lopen alle merries met die kale konten. Ik heb het laten grooien, maar het werd een pleeborstel. Rob, bedrijfsleider Residelca en mijn oude instructeur, was al boos dat ik die staart liet groeien. Hij zei met de keuringen moet die staart er toch weer af Haha! . Ik heb die staart er maar afgehaalt. Nu is het schuren over en ze heeft nu rust bij haar kont. Tong uitsteken

Citaat:
Muzefee zit 16 april op precies elf maanden. Haar buikje begint inmiddels wel mooi te groeien, maar we trainen nog gewoon hard door.
De eenvoudige wissels gaan trouwens wel raar.
Ze maakt de overgang galop-stap heel netjes verzameld. We stappen al en dan maakt de buik de overgang pas, die komt er al echt achteraan.
Ze vindt het trouwens heerlijk als ik voor of na het rijden op het plekje achter het zadel of bovenop haar kont krabbel.
Ook krabt ze zelf altijd even aan haar buik, op de plek naast het zweetblad.

Ik ben verplicht om bij het laatste hooi rondjes een kriebel, knuffel sessie te doen. Ze help het me onthouden door haar hoofd op mijn schouder te leggen en mij aan te kijken van, vergeet je niet iets?????

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:33

Was trouwens wel grappig. Ik leefde me gister zo in op een veulentje bij Kila, en aan de buik voelen, dat ik vanacht gedroomt had dat ik zelf zwanger was }> Haha! Maar was toch niet zo geslaagt. (Nam het mee naar school enzo Haha! )

Jullie nog niet over kleintjes gedroomt (veulen of baby)?

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 11:36

Gister weer les gereden met Timon. Odessa hinnikte wel een paar keer, want hoe rustig en stilletjes ik het ook probeerde te doen, natuurlijk heeft ze door dat ik Timon meeneem! Toch is ze heel rustig gebleven, dus dat is hartstikke mooi! Haha! (En heel ongewoon buiten haar dracht, maar goed)

Les met Timmi ging super, hij moet nu ook aan de bak dus springen moest ie Haha! En dat ging super. (3 in-uitjes achterelkaar met die stijve billen Haha!)

Na onze les waren err 2 quater horses in de bak, en ik moet zeggen, ik ben verliefd! Wat een leuke beesies zeg! Jeddah en Mac, jullie hebben toch ook zulke paardjes? Zijn die van jullie ook maar zo klein, rond de 1.40?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:33

Odess schreef:
Na onze les waren err 2 quater horses in de bak, en ik moet zeggen, ik ben verliefd! Wat een leuke beesies zeg! Jeddah en Mac, jullie hebben toch ook zulke paardjes? Zijn die van jullie ook maar zo klein, rond de 1.40?

Heerlijk zijn ze Tong uitsteken !! Over het algemeen dan he Knipoog .

Jeddah en ik hebben Paints. In ons geval zou je het verschil met een Quarter niet zien, omdat onze Paints veel Quarterbloed voeren. Lee en Shane voeren zelfs 100% Quarterbloed, zijn niet gevlekt en toch Paints. Beetje verwarrend soms Haha! .

Ikzelf ben helemaal verliefd op het Quarterpainttype met het "extra chrome" zoals de Amerikanen dat zo mooi zeggen Haha! .

1.40 is wel erg klein, ook voor een Quarter! Maar het ligt er een beetje aan hoe ze gefokt zijn. Reiners zijn vaak wat kleiner. Halterpaarden en allrounders zijn vaak wat groter. Lee heeft nog een "ouderwetse" stokmaat van ongeveer 1.50. Een E-ponnie dus Haha! . Shane blijft angstwekkend klein, maar ik hoop dat hij ook de 1.50 gaat halen. Pepsi gaat tussen de 1.55 en 1.60 uitkomen. Misschien wordt zij ooit dus nog een echt PAARD Knipoog .

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 12:52

Oke, nou de mensen (verre kennissen) waar we gister bijstonden hadden een heel mooi merrietje van 1.43. Echt direct verliefd op die harde, droge en gespierde nek en achterhand! Zij hadden het erover dat ze liever een nóg kleiner paardje hadden!

Ik zit echt allemaal info te zoeken nu, mijn intresse is echt gewekt!

Paints, wat is het verschil? Jullie fokken meer op vlekken toch? Wat is het verschil in bloed?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:24

Odess schreef:
Ik zit echt allemaal info te zoeken nu, mijn intresse is echt gewekt!

Paints, wat is het verschil? Jullie fokken meer op vlekken toch? Wat is het verschil in bloed?

Met het gevaar dat we vreselijk off-topic gaan Bloos ...

Over Quarters en Paints: Het Quarter Horse stamboek accepteerde vroeger geen Quarters met te veel wit. Die werden zonder pardon uit het stamboek geknikkerd. Dat vonden veel mensen zonde van de goed gefokte paarden, en zij hebben er een nieuw stamboek voor opgericht. Dat is samengegaan met een ander stamboek met gekleurde paarden, en dat werd het American Paint Horse Association (APHA). Inmiddels zijn de bloedlijnen behoorlijk door elkaar gemixt, maar grofweg genomen was het zo dat de meeste overo's (zoals Senna, het vorige veulen van Simply) van Quarters afstamden en de meeste tobiano's (vlekken zoals de meeste Tinkers die ook hebben) van andere bloedlijnen. Qua type vind ik ze nog steeds vaak anders. Persoonlijk houd ik dus van het Quartertype met extra wit (en wel overo Bloos ) .

Het APHA (American Paint Horse Association) is dus een kleurenstamboek. Paarden zonder kleur worden gelukkig niet uit het stamboek gejopt, maar worden in hun eigen "afdeling" ingeschreven en heten dan Breeding Stock. Simply en Lee bijvoorbeeld zijn dus Breeding Stock Paints. Senna is een Regular Paint. Breeding Stocks worden op wedstrijden in hun eigen rubrieken uitgebracht en dus niet tegen de regulars. Kijk naar Lee en Shane en kijk vervolgens naar een Quarter en je ziet het verschil niet. Lee en Shane voeren dan ook 100% Quarterbloed. Maar ze zijn het niet.

Lekker verrwarrend, of niet Clown ???

Het "fokken op kleur" blijft altijd een discussiepunt. Een prestatiefokker heeft de uitdaging een paard te fokken met de juiste conformatie, de juiste persoonlijkheid, het juiste talent én met kleur. Uiteraard wordt er ook veel alleen op kleur gefokt en dat komt wat mij betreft het ras niet altijd ten goede.

Ok. Desiree: en NU van je praatstoel af!! AF ... in je mand Tong uitsteken !!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:24

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 13:42

In dat geval PB ik je ff Haha!

Even ON topic, wat verwacht je voor veulens uit je merrie's?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:07

Odess schreef:
Even ON topic, wat verwacht je voor veulens uit je merrie's?

Pepsi is een echte kleurenpuzzel. De twee types paarden had ik zelf denk ik niet bij elkaar gezocht (Pepsi was drachtig toen we haar kochten), maar qua kleur is het zeer zeker heel interessant. Pepsi is bay overo en de hengst Ghost is palomino tovero. Behalve cremello en perlino kunnen daar alle kleuren van de regenboog uitkomen! Ik hoop op een palomino of buckskin merrietje. Qua persoonlijkheid hoef ik me waarschijnlijk geen zorgen te maken. Pepsi is een scheetje en ook Ghost is een hele makkelijke vent.

Van het veulen van Lee verwacht ik van alles Bloos . De eerste paar jaar hoop ik er goed mee tevoorschijn te komen in de halterwedstrijden (soort keuring). Onder het zadel verwacht ik een paard dat het goed zal doen in de pleasure en in de trail. Ook verwacht ik uit Lee een merrie Bloos , zodat ik daar later mee verder kan fokken (ik wil het ik wil het ik wil het).

No pressure here, Lee Schijnheilig

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:39

ielg.. vannacht een gruwel droom gehad. Ik droomde dat Lowara haar veulen kreeg, en ik was al helemaal blij dat ik erbij kon zijn. maar naarmate het veulen er verder uitkwam, drong het tot mij door dat ze nog maar 8.5 maand drachtig was, en haar veulen dus nooit levend geboren kon worden. Dus vol in paniek, en ja, DAN gaat je wekker, en wordt je zwaar gestressed wakker. Gelijk kijken in de stal, maar gelukkig zijn dromen maar dromen, en was lowara helemaal goed in orde. Maar brr, wat was ik BANG toen ik wakker werd!