[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:21

Wat is het hier rustig. Wel zo makkelijk met bijlezen :+

Seven Als ze ook nog eerder zou bevallen dan moet je idd helemaal niet lang meer wachten haha.

Myrthee wat een grappig filmpje :') merrie kreeg een hartverzakking haha. Ik zou ook de merrie al in de veulenbox zetten. Super leuke foto zo <3

Garffpamela leuke foto's van je mooie merrie. Ze is nog bescheiden idd.

Am_horse Wild thing wordt alweer erg breed :D . Rosa vind ik voor een Maiden ook idd goed rond. Hopelijk komt Zirkonia verder bij op de nieuwe plek.

Ponytante beste buik heeft je merrie al. Mooi dat ze zelf aangeeft dat ze rustiger aan wilt doen.

Sharonindezz Fijn dat je merrie ook aangeeft wat zwaarder is voor d'r. Op deze foto ziet er idd nog bescheiden uit.

Zaquira zo die is flink rond al :=

Meissieline Je merrie is ook al flink rond. Normaal voel ik ze hier ergens tussen 170 en 200 dagen. Maar hebt soms hele rustige veulens hoor die lastig te voelen zijn. Wellicht eens voelen als je merrie aan het eten is? Vaak voel ik ze dan beter.

Boelles Misschien een beetje hengsten gedrag als ze zo doorheen de mest van andere woelt?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 01:41

Het is idd heel rustig hier. Nu is er misschien ook niet heel veel spannends nog op moment.

Boelles. Ik denk een soort dominantie. Maar weet het niet precies

Sharonindez. Ze is goed rond!

Ponytante. Ze is idd al heel dik! Logisch dat ze het wat rustiger aan doet. Ze had al meer veulens gehad toch? Vaak zijn ze van omvang dan ook wat groter

Meissieline. Ze ziet er goed uit

Zaquira. Dat schiet al op!

Myrthee. Wat een leuke foto. Uk zie ook al een mooie buik

Het is gigantisch druk op moment. Nu op mijn werk al helemaal. Blackfriday gekte. Deze week moet ik 6 lange dagen werken. En dan de paarden nog verzorgen word wel pittig

Vandaag was de temperatuur zo gestegen dat ik de regendekens bij rosa en Wild Thing af heb gehaald. Nu ze maar enkele uurtjes in de paddock staan en meer op stal, kunnen ze prima zonder. Aangezien ze allebei in maart uitgerekend zijn, is met deken ook geen optie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo lijkt Rosa heel bescheiden. Maar ze is toch behoorlijk breed al. Vandaag vond ze het ook niet heel prettig dat ik haar buik aanraakte, dit was voorheen nooit een probleem

Rosareina is 229 dagen drachtig
Wild Thing is 215 dagen drachtig
Zirkonia is 159 dagen drachtig

SharonIndezz

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 08:08

Lekkere dikkies al AM <3

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:50

Wanneer halen jullie de paarden uit de kudde? En wanneer gaan ze naar de kraamstal?

Wij moeten nog een kraamstal gaan bij bouwen. Haar eigen stal is 3,5x3,5, maar dit is wel te klein voor de bevalling. Dus wordt de hooiplek een extra stal.
Als alles goed gaat dan kunnen we een opfokplekje aanbieden en kunnen de 2 veulens/jaarlingen daar samen in.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:54

Ik haal haar niet uit de groep. Ze staan hier s nachts op stal en overdag buiten, maar in principe blijven ze overdag gewoon samen, tenzij ik merk dat ze het niet prettig meer vind. Bij Veronia was dat de laatste dagen voor de bevalling meestal. De eerste dagen /weken met veulen hou ik ze wel gescheiden. Er wordt aangeraden om de merrie zo'n 2 maanden voor de bevalling in de kraamstal te zetten. Elonia staat daar nu al in, heeft ze lekker de ruimte.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:01

Hier niet uit de kudde en hun stal is al de kraamstal.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:46

Hier ook weinig spannends te melden en ik verwacht ze pas juni.... |(

Hier is m'n setje de 2 fokmerries. Staan overdag met elkaar tot er 1 een veulen krijgt.. en daarna samen als ze beide n veulen hebben.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:32

Thanx dan laat ik haar lekker bij de rest staan

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:30

Mijn merrie loopt samen met een ruin en een oudere merrie. Ik wil haar zolang mogelijk daarbij laten, ze is laagste in rang en donderen niet samen.

Als ons veulentje er is, komen ze met z’n tweeën apart te staan,(draad tussen de weides) later hopelijk met een andere merrie en veulentje

Wij zitten vandaag al weer op 200 dagen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:35

Hier 230 dagen :oo , had ik niet eens door eigenlijk. Het is een beetje een saaie tijd nu. Peerd staat met deken op dus weinig buik te zien en het is koud, het regent of het waait dus ik ben niet voor mijn lol achter bij de paarden _O-

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:05

Interessant wel jullie visie over in kudde houden of niet.. onze pony (125) staat bij 2 Frieschen (170)... vind het ergens wel beetje spannend om dr met veulen daarbij te laten maar jullie laten ze wel dr bij?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:23

Het is inderdaad wel een saaie tijd! De eerste spanning is er af want ze zijn drachtig, de eerste tekenen zijn alweer een tijdje zichtbaar dus het is nu gewoon afwachten tot de volgende fase.

Wij zitten vandaag op de 205 dagen. Ze is rond en gezond. Eind volgende maand gaat ze verhuizen naar een dubbele stal. Maand eerder dan eigenlijk de bedoeling zou zijn maar anders zou een stal omgebouwd moeten worden naar 2 stallen en dan een maand later weer naar 1 dus dan maar een maandje eerder.

Die van mij staat (of stond eigenlijk) op het land met nog een merrie en een ruin en in de paddock alleen met de merrie. Ik hoop eigenlijk dat als het veulen geboren is ze daarna met z'n 3en of dan met 4 weer kunnen staan. Ik heb geen idee hoe ze met veulen is dus dat is afwachten hoe het gaat. Zij is super lief, de ruin is super lief en de andere merrie is de baas over alles (van grassprieten tot wie mag er water drinken) maar dat is altijd heel goed gegaan. Ik ben dus benieuwd.
Ik kan het veulen wel af en toe voelen.

Wij zitten nu op de 205

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:44

Boelles schreef:
Interessant wel jullie visie over in kudde houden of niet.. onze pony (125) staat bij 2 Frieschen (170)... vind het ergens wel beetje spannend om dr met veulen daarbij te laten maar jullie laten ze wel dr bij?

Ik hou ze de eerste 2/3 weekjes apart. Dit is een maiden merrie, dus zo kan ze eerst haar band met het veulen opbouwen en leren moederen. Het veulen wordt in die tijd handig met opstaan/liggen gaan, rennen en remmen, weet wat stroomlint is en krijgt een stukje opvoeding. Dan is hij of zij al wat weerbaar op het moment dat ik andere paarden introduceer. Ook leert het veulen in die begin-weekjes gehanteerd worden door ons mensen. Halstertje kan om en af,meelopen aan halstertouw met mama mee. Mocht er dan onverhoopt een situatie ontstaan waarin ik ze snel uit elkaar zou moeten halen, dan kan dat makkelijk.

Dat introduceren doe ik ook niet tegelijk. Eerst 1 erbij laten (waarvan ik weet dat ze relaxed omgaat met veulens) en als dat goed gaat na een paar dagen de andere. Eerst ook alleen onder mijn toezicht. Ik observeer hoe ze met elkaar omgaan voordat ik ze hele dagen alleen met elkaar durf te laten.

Iedereen zal zn eigen manieren hebben, maar dit is zoals ik het doe.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 11:20

Hier gaan de veulens wel gelijk met de kudde mee. Je moet gewoon doen waar jij je goed over voelt. :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 00:16

Ik ben hetzelfde van plan als Muronia :) Eerst apart zodat merrie en veulen op krachten kunnen komen en aan elkaar kunnen wennen. En eerst even kijken hoe ze op elkaar reageren. Van daar uit kijk ik wel verder wat een handige manier gaat worden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 00:53

Ligt er ook aan hoeveel ruimte je hebt. Op een wei van 5 hectare kunnen ze eerder bijelkaar dan als ze op een postzegeltje staan. En ligt ook een beetje aan de merrie, die van mij word heel venijnig naar andere paarden en ik wil niet dat het veulentje dan oer ongeluk een trap krijgt.
Ik zet mijn 2 merries een week of 2 vantevoren samen op een aparte weide waar ik ze van het huis kan zien, ‘s nachts gaan ze op stal onder de camera. Raven is als eerste uitgerekend dus veulen is een week of 3 oud als Idaza moet bevallen. Dan gaan ze eerst een paar weken apart, en dan samen op de grote weide. Als ze een maand of 2-3 oud zijn zet ik de rest van de paarden er pas bij, omdat er wat jonkies bij staan die best ruig kunnen spelen. Tegen de tijd dat ze afgespeend moeten worden blijven de veulens in de groep en gaan de merries steeds iets langer apart

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 08:33

Interessant hoe iedereen het aanpakt.

Inprincipe is mijn merrie ook een maiden, ook is ze de laagste in de rang van de 3.
De leider van de kudde is ook een veulen steler, dus daar ben ik wel een beetje bang voor.
De andere merrie krijgt in mei haar veulen.

Hier zitten we op 74 dagen.. :+ Dus nog niets te melden.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 23:00

Merida is ook een maiden. Ik ga eerst maar kijken hoe ze het straks doet met haar veulen en vanuit daar kijken hoe snel ik ze in de kudde laat en of ik het aandurf. Hopelijk wijst dat zichzelf de weg wel.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 10:39

Hier pas 125 dagen. Stal is bijna klaar, wordt 4 x 3.
Ik houd ze ook apart, heb er een twenter en een speelse lompe 4jarige ruin bij. Wie weet kan het later in de zomer wel.
Ik ben paar weken geleden begonnen met merriebrok, daar doet ze het goed op gelukkig!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 10:46

Wij zitten vandaag op 222 dagen. Hey aftellen tot ze veilig kan bevallen kan dus inmiddels wel echt beginnen.

Ik laat mijn merrie altijd apart. Ze is namelijk best fel en willen haar geen extra stress geven. Wij gaan volgende maand beginnen met de merriebrok.

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 12:08

Eef staat in een gemengde kudde van 14 die eigenlijk allemaal 24/7 buiten staan. Veel merries en 3 rustige ruinen die allemaal al redelijk op leeftijd zijn, en dan een jaarling die gecastreerd is tegen die tijd.
Het pllan is om haar gewoon op stal te laten bevallen gezien het nog zou koud/nat kan zijn in maart. Haar stal is 3x5,5 dus groot zat. En als het weer het toelaat zullen ze wat naar buiten gaan op een afgezet stukje gras of paddock. En als het veulen dan wat groter is en het weer goed, dan zullen ze wel in de kudde gaan. Merrie ligt goed in de groep, heeft al eerder veulens gehad dus we verwachten niks raars, maar dat gaan we maar goed in de gaten houden tegen die tijd.
Dekentje heb ik ondertussen aangeschaft, lijkt nu nog zo groot maar we gaan het zien of het past.
Ze groeit gestaag door, is ondertussen 228 dagen ver, begint nu toch in de richting van aftellen te komen!
We maken af en toe nog een stapritje buiten, dit doet ze nog met plezier dus zolang het gaat houden we dat nog vol. Verder staat ze dus hele dagen/nachten buiten, op stal vind ze niet leuk en krijgt ze flinke stalbenen omdat ze het ook niet gewend is, dus jas aan en lekker naar buiten!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 12:48

Ik bleek dit onstipt te hebben. Dus vanaf nu ga ik weer lekker meelezen :j

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 14:33

Merida haar stal is 3,5 x 3,5, maar ze is zelf tussen de 175/180 hoog. Dus voor haar wordt het wel krap denk ik

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 11:32

Soms is het even niet anders het formaat van de stal. Als ze daarna maar lekker veel naar buiten kunnen, lijkt het me geen probleem

Hier zijn de grootste stallen 3x4 ik had gelukkig nu allebij deze stallen. Anders was het een kleinere stal geweest.

Zirkonia heeft waarschijnlijk wel zometeen een dubbele stal met haar veulen. 3x6

De eerste weken hou ik ze normaal ook apart. Sons ligt het aan de situatie dat ik ze wel snel bij een andere erbij zet. Maar enkel als ik deze combinatie vertrouw.

Dit jaar heb ik de veulens voor het eerst in een grote kudde op de wei gehad. De eerste keer erin was heel eng. Maar daarna was het genieten. Kudde van 20+ merries. Ze hadden heel veel opas tantes.

Zo deed Rosa ook oppassen. Kon moeders een paar 100m verder eten :') Afbeelding

Dat zijn wel mooie momentjes

Rosa is ondertussen 235 dagen drachtig.

Ze kan heel lief kijken :=
Afbeelding

Aah, over het algemeen is ze de rust zelf. Hier staat ze met haar vriendinnen <3 de Palomino is 2.5 jaar. Die mag volgend jaar gedekt. Nu nog een passende hengst zoeken.
Afbeelding

Afbeelding
Aan de zijkant lijkt ze nog niet heel dik. Maar aan de voorkant toch heel duidelijk :+

Wild Thing is 221 dagen drachtig.

Afbeelding
Hier samen met zirkonia. Die is 165 dagen drachtig.
Afbeelding

Zirkonia gaan we vandaag verhuizen

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:24

AM waren dat allemaal paarden die elkaar al kenden voordat ze een veulen hadden?

Ik zit er over na te denken, mocht mijn paard teveel afvallen tijdens het zogen om haar ergens bij andere merries in het volle gras op een mega wei te zetten. Maar durf het ook weer niet omdat de merries elkaar niet kennen. Hebben jullie daar ervaringen mee?