[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:22

Mooie veulens allemaal! Mooi dat het goed gaat bij jullie.

Hier helaas een iets minder goed bericht. Tristan was de afgelopen dagen niet helemaal fit, dus na rijp beraad gisteren toch maar opgeladen en naar de kliniek in Wolvega. Lichte ontsteking en wat vocht bij de dikke darm. Dus leek mee te vallen, maar vanmorgen koorts 39,1 en diarree. Nu 3-5 dagen sonderen (vocht), transformeren (inbrengen gezonde mest van een ander paard), en antibiotica. Niks gevonden in bloed of mest, kan nog salmonella zijn. Dat weten ze over 2 dagen (kweek). Ik hoop maar dat dat het niet is - maar het moet wel ergens vandaan komen. Blij dat we mooi op tijd op de kliniek waren, maar het is afwachten hoe zich dit ontwikkelt.
Afbeelding

EllyC

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:00

Dat is schrikken, Kendra

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:27

Ai dat is niet zo mooi. Hopelijk snel weer opgeknapt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 18:52

Ik heb ooit eens een veulen gehad met gelijkaardige symptomen. Ook koorts en eenmaal op de kliniek ineens diarree. Bleek een darmontsteking te hebben. Heeft daar toch een week gestaan. hoe ze dat had opgelopen is ons ook een raadsel geweest. Daarna heeft ze nooit meer ergens last van gehad qua ziektes.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 22:03

kendra: dat is schrikken, hopelijk gaat het snel beter!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 19:48

petraaken schreef:
Ik heb ooit eens een veulen gehad met gelijkaardige symptomen. Ook koorts en eenmaal op de kliniek ineens diarree. Bleek een darmontsteking te hebben. Heeft daar toch een week gestaan. hoe ze dat had opgelopen is ons ook een raadsel geweest. Daarna heeft ze nooit meer ergens last van gehad qua ziektes.

Ik hoop dat dat ook bij ons het geval is. Vooral die laatste zin :) .
Vanmorgen 38,8 en het 'veulen houdt zichzelf goed in balans' (klinkt goed maar moet toch eens navragen wat ze daar eigenlijk mee bedoelen). Nog wel diarree.

We hebben een aantal akkefietjes gehad de afgelopen jaren maar in Wolvega zien ze geen verband - dus gewoon pech, en misschien een merrie die wat problemen heeft met de immuniteit (terwijl alle antistof-testen altijd goed zijn geweest, zowel van melk als bloed).
Ze adviseren een volgend veulen standaard plasma te geven direct na de geboorte.
Eerst dit maar eens zorgen dat dit goed afloopt, dan gaan we later daar wel over nadenken.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:39

ingridxxx schreef:
Goedemorgen,
Ik heb een vraagje aan jullie. Ik weet niet of het hier mag…..
Mijn merrie is 5 maanden geleden bevallen. Ik ben na 6 weken begonnen met rustig opbouwen. Nu een paar maanden verder merk ik dat ze nog lang niet terug op niveau is als voor de dracht. Ze heeft soms moeite met de simpelste dingen. Bijvoorbeeld aanspringen naar de galop. Mijn merrie liep voorheen op Z1 niveau.
Het veulen loopt er nu nog bij. Kost natuurlijk ook veel energie. Ze is al behandeld door de osteopaat.
Heeft iemand meer ervaring met merries die na het veulen weer mogen sporten? Hoelang duurde het bij jullie dat je weer terug op niveau was en komt het goed?
Of zijn er nog dingen die je kunt doen voor je merrie, bijvoorbeeld aquatraining of iets dergelijks.
Alvast super bedankt!!

Geef haar aub de tijd een veulen baren en groot brengen is ook top sport. Na 6 weken weer beginnen is imo veel te snel.

Maar de merrie weer terug op het oude Nivo krijgen als het veulen er af is kost ook echt wel een paar maanden.

Kijk inderdaad naar je voeding. Daar valt nog best wat mee te doen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:05

Onze kids Top Gun en Theodorus vertrekken morgen naar hun nieuwe huis. Gezellig samen en ze blijven hier in het dorp.
Tiara blijft bij ons en mag nog ff bij mama blijven.
Ze zijn nu 5 maanden

Afbeelding
Tiara prinses van McLaren

MPP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:46

Hallo allemaal
Ik ben nieuw in dit topic, ik was me even aan het inlezen over drachtige merries en toen kwam ik in deze groep
Ik heb een Shetland merrie drachtig staan, zij is in Mei gedekt door ons eigen hengstje en ik wil volgende week donderdag bij een drachtige Ardenner merrie gaan kijken, zij is 8 jaar. Hebben jullie nog extra tips waar ik op moet letten volgende week? Ben heel benieuwd naar de reacties

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:48

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:27

Kendra, dat is schrikken. Nu al aan de beterende hand?

Al wat veulens naar hun nieuwe eigenaren of naar de opfok. Weer een ander tijdperk.

Wij zijn afgelopen weekend bij een opfok plekje voor King wezen kijken. Beviel goed.
In principe gaat hij begin november die kant op.

Vanmiddag ook nog een belletje van de chipper. Is het goed dat ik vanavond kom. Ja hoor!
Dus meneertje is geschetst, gechipt. Vonden hem flink aan de maat met ruime 3.5 maand. Vonden het een goed correct veulen. Vonden het jammer dat we niet naar de keuring met hem gegaan waren, maar snapte wel waarom

Us2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:11

@Kendra, sterkte en beterschap. Hoe gaat het nu?

Mijn veulen is bijna 4 maanden en door omstandigheden nu "pas" bijna 4 weken weer aan het werk met mijn merrie. Ook zij wordt regelmatig gecheckt door de osteopaat. Het terug krijgen van kracht en conditie gaat bij ons vast nog een tijd duren. Ik ben ook al met 7 maanden dracht gestopt met haar aan het werk zetten omdat zij heel duidelijk aan gaf dat ze het slecht trok.

MPP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:46

LaDonna75 schreef:
MPP welkom, maar kijk anders eens in het 2024-topic, dat gaat over alle nu drachtige merries. [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Dank je wel!
Ik heb mijn vraag daar gesteld

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 20:21

Tristan is weer thuis!
Knapte gelukkig erg snel weer op. Wonderbaarlijk, dat vindt iedereen.
Mooi op tijd er bij - maar bijzonder dat ze toch geen echte oorzaak hebben kunnen vinden.
De uitslagen van het bloedonderzoek van de merrie (ik dacht dat dan ook maar direct) komt nog, maar niemand verwacht dat daar extreme dingen uitkomen.

De merrie rende de trailer zowat op ... naar huis, naar huis!
En gelukkig een rustige rit gehad. Nu de weidegang voorzichtig opbouwen en hopen dat het goed blijft gaan.

Afbeelding

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:44

Fijn dat ze weer lekker thuis zijn

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:55

Aah wat fijn weer thuis

AM_HorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:26

Fijn dat hij zo snel opknapte en nu weer lekker thuis zijn.

Vandaag zijn de veulens geënt. Dit weekend gaan we de eerste spenen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:48

hallo allemaal, even een korte mededeling, ben hier al een poosje niet meer actief, maar dat komt doordat ik helemaal gestopt ben met de paardjes, ik heb ze allemaal verkocht, gelukkig superfijne plekjes voor ze gevonden , glowy, eowyn en lumen staan hier nog omdat lumen nog niet bij zijn mama weg mag , maar ze zijn al wel verkocht , dus hier geen veulentjes meer -O-

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:13

Verkoop is snel gegaan. Gelukkig allemaal een super plekje.
Zal nog wel wennen zijn als ze straks allemaal weg zijn...

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:31

hier is de jongste inmiddels afgespeend en staat in verkoop, merk dat verkoop erg slecht loopt

AM_HorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:14

Jolandje. Dat is een grote stap. Lijkt me een lastige beslissing geweest te zijn.
Fijn dat ze allemaal een goed plekje hebben gevonden.

Corinadrenth. Ik had de valkjes vrij vlot en goed verkocht. Veulen van mijn schimmel merrie komen vooral koopjes jagers op af. Nog wel een leuke reactie gehad, maar is nog afwachten.
Ik ga ze niet weggeven, anders blijft ze tm ze 3 jaar is en zien we dan wel

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:36

Hier slechts een paar mailtjes gehad en slechts een die effectief een afspraak had gemaakt om te kijken maar een uur op voorhand nog afmeldde. Heb je dan eens een vroeg veulen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 08:47

Ik hoor het meer om me heen en merk het zelf ook.
Koopjesjagers, of ik aan lease zou willen denken, wel komen, toch weer afbellen.
Zodra advertentie verlopen is gaat ze van internet af en dan blijft ze gewoon.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:47

Hier heb ik het merrie veulen wel vlot verkocht,
maar het hengstveulen helemaal nog geen reacties op (terwijl hij een beter papier ed heeft).
Maarja ik ga hem ook niet weggeven, dus ben nu toch maar aan het rondkijken voor opfok ergens..
dan over 3 jaar maar zien. ik heb sws het idee dat ik meer hengsten als merries te koop zie staan, dus dat zal overal wel minder lopen dit jaar.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:29

Hoor het hier ook veel om me heen, terwijl Tsunami toch met 2 dagen al vlot goed verkocht was. Dat duurde vorig jaar met Scorpio echt veel langer, die is pas afgelopen voorjaar als bijna jaarling verkocht. Maarja, dat was een voshengst en Tsunami is een zwarte merrie…. Scorpio kon beter bewegen maar mensen moeten er toch een beetje verliefd op worden op deze leeftijd

Afbeelding

Afbeelding