[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:46

Dustinlover schreef:
Lies weer drachtig yay!

Murosch dankjewel..

Het word voor hier dus ook spannend. Gisteren vond ik een veulentje dood in de wei van mijn lievelings merrie en gezien ik 2 dagen daarvoor nog met spoed de dierenarts had laten komen voor mijn hengst die ht heel benauwd had wilde ik toch wel weten wat het was.. Nou het blijkt dus toch droes ook al waren de symptomen maar heel weinig. Harley is heel slecht momenteel. 40.2 koorts met metacam en zo ontzettend benauwd.. Verder geen bulten dus hopelijk klapt het goed en slaat het niet naar binnen. 1 veulen heeft nu wel alle symptomen en de rest is nog afwachten.
Hopelijk de merries die drachtig zijn dat ze erdoorheen komen.. En hopelijk is er nog wat van de vorige dekkingen drachtig.. Nu weet ik dus ook waarom mijn hengst de laatste tijd zo sloom was....

Heftige tijden zeg!! Bah.
Bij mij op stal helaas ook 3 droes gevallen maar allemaal direct apart gezet en de afgelopen 1,5 week geen nieuwe gevallen erbij. Goede voorzorgsmaatregelen getroffen door stalhouder en een een bijeenkomst met een da georganiseerd zodat we allemaal weten hoe te handelen. Tooske en mijn pony zijn oke. Elke dag temperaturen en goed, zeer goed controleren. Hopelijk bij ons ook snel weg. Maar wij hebben de milde variant, niet zo heftig als bij jou als ik het zo lees. Heel veel sterkte met alles

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:50

Dustinlover schreef:
Ik kan er wel tegen hoor :) Draai al even mee in het DBT en af en toe vergeet ik ook wel eens op andere te reageren omdat ik zo'n vergiet ben en pak ik de dingetjes mee die zijn blijven hangen.

Penny gefeliciteerd dan!

Vulina ja je kunt niks.. Ben alleen bang dat over een week nog niet alles is uitgebroken.. Schijnbaar kunnen ze nog echt wel even met die koorts enzo rondlopen pffff...

Klopt, ze kunnen zelfs weken later nog een uitbraak krijgen begreep ik van de da. Ze zijn dan wel drager zonder klachten maar zodra ze bijv een beetje minder weerstand hebben kan het de kop opsteken. Voorlopig alles koortsvrij hebben/houden dan ben je al een heel eind DL. Nogmaals sterkte

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:18

Gelukkig gaat het inmiddels bij heen heel aantal wel goed met de dracht. Gefeliciteerd voor alle nieuwe drachtige merries.
DL ik hoop dat er snel wat doorbreekt en dat je dan ook snel verbetering gaat zien!

Moratoetje, wat ontzettend piep voor je dat het zo lang duurt voordat het lukt en dan ook nog de blessure.

Hier wil het ook nog niet zo lukken, het bloed ei was wel wat kleiner vanmorgen maar nog niet weg. We gaan nu voor 14 dagen aan de Regumate en daarna hengstigspuiten en insemineren als er een mooi ei is. Ben benieuwd of dat wat gaat opleveren. We zijn dan zo weer 3 weken verder, het wordt dan meteen wel de laatste poging voor dit jaar.
Balen is dat ik een merrie van 725 kg heb en dus net niet genoeg heb aan 1 potje Regumate. De Regumate Pig wordt niet meer voorgeschreven door de DA ivm boetes. Wordt een duur veulentje zo.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:08

tiwi1969 schreef:
Gelukkig gaat het inmiddels bij heen heel aantal wel goed met de dracht. Gefeliciteerd voor alle nieuwe drachtige merries.
DL ik hoop dat er snel wat doorbreekt en dat je dan ook snel verbetering gaat zien!

Moratoetje, wat ontzettend piep voor je dat het zo lang duurt voordat het lukt en dan ook nog de blessure.

Hier wil het ook nog niet zo lukken, het bloed ei was wel wat kleiner vanmorgen maar nog niet weg. We gaan nu voor 14 dagen aan de Regumate en daarna hengstigspuiten en insemineren als er een mooi ei is. Ben benieuwd of dat wat gaat opleveren. We zijn dan zo weer 3 weken verder, het wordt dan meteen wel de laatste poging voor dit jaar.
Balen is dat ik een merrie van 725 kg heb en dus net niet genoeg heb aan 1 potje Regumate. De Regumate Pig wordt niet meer voorgeschreven door de DA ivm boetes. Wordt een duur veulentje zo.

Succes Tineke!! Wil jij het veulen zelf houden eigenlijk?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:11

Moratoetje, ik hoop dat het alsnog lukt en het met haar blessure goed blijft gaan.
Wat heeft ze?

Tiwi, ben je niet nerveus of je het dit jaar nog gaat halen om haar drachtig te krijgen?
Hier in Limburg krijgen we wel nog de pig variant.
Ik heb wel een Belgische dierenarts.

Gister Cequinta weer gescand en er was gelukkig maar 1 vruchtje te zien. *\o/*

De vader Copycat Z (Comilfo plus Z x Caretano):

Afbeelding

Moeder Cequinta Z (Caridor Z x Quinar Z):

Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:23

Het ligt eraan of het een merrie of een hengst wordt, de kleur en de keuringsresultaten. In principe komt het te koop maar alleen voor een echte liefhebber van Het Groninger Paard.

Zenuwachtig ben ik niet, dit wordt gewoon de laatste poging en anders volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen.
Gelukkig heb ik geen liters Regumate nodig, een paar jaar geleden de moeder van mijn huidige paard een hele winter aan de Regumate gehad. Toen was ik wel blij met een liter Pig. Ben nu al in mijn omgeving aan het rondvragen of iemand nog een restje heeft zodat ik niet voor 3 dagen een flesje voor 10 dagen hoef te kopen. DA mag ook geen verpakking delen met anderen.

Ldenboer, ben je verhuisd met Tooske, ivm de stal waar droes heerst?

Timmie06

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:28

Nee hoor, er zijn zeer goede en snelle acties ondernomen en daarbij mag je dus de komende 6 weken niet van het terrein met je paard en geen paarden van buitenaf op ons terrein. Na die 3 gevallen ( alleen een snotneus dus echt heel snel ontdekt en direct verplaatst) zijn er geen nieuwe gevallen bij ons. Ik maak me eerlijk gezegd ook geen zorgen. Is in een stal waar mijn paard niet staat en daarbij meer dan voldoende maatregelen maar het is natuurlijk gewoon heel erg vervelend allemaal.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:46

Sta je niet meer bij J?

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:55

Ik sta bij de Canneburgh Tineke.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:05

xPenny: ze heeft een blessure aan de collaterale hoefbandjes .... het ging de goede kant op maar krijg het idee dat we weer terug bij af zijn |(

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:39

Moratoetje schreef:
xPenny: ze heeft een blessure aan de collaterale hoefbandjes .... het ging de goede kant op maar krijg het idee dat we weer terug bij af zijn |(

Bah, beterschap en sterkte

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:43

Nog meer drachtigen! Gefeliciteerd!
Helaas ook nog lege merries.. En vierde of vijfde pogingen.. pfoe! Succes voor jullie!

Ik ben vanmorgen even op visite geweest bij mijn merrie, vanmorgen nog even keertje extra op de scan gezet, omdat ik toch wel erg zenuwachtig ben zo met een eerste veulentje fokken! Zo spannend allemaal, dat ik het graag goed in de gaten houd!
En alles zat gelukkig nog helemaal goed, dus we zijn nu bijna 2 maanden onderweg! :D

Nog even voor de later bij gekomen mijn combinatie! <3
In Style (Eye Catcher x Lorentin l) x Beauty (Havidoff x Goodtimes)

Beauty
Afbeelding
Afbeelding

In Style
Afbeelding

En lekker op het land :D

Afbeelding
Afbeelding

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:45

Genieten Kimsel!!!

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:54

Ldenboer72 schreef:
Genieten Kimsel!!!

Jaaaa echt heerlijk!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:18

heerlijk kimsel en inderdaad genieten van de dracht, het gaat echt snel vind ik

linda denkt er nu vast anders over :+

xpenny wat goed dat er maar eentje meer zat

xlaraaj zo jammer toch, nieuwe kans dan, was echt benieuwd naar jouw combi maar zou een andere hengst dan geen optie zijn met vers onverdund? ik hoor dat ze van diepvries sowieso al minder makkelijk drachtig raken, weet wel niet of er waarheid achter zit.

tiwi al regumate gevonden
oh en veulentjes zijn altijd duur, soms verbaas ik me over de prijs van een driejarige want eer ze drie jaar zijn hebben ze al een bak geld gekost en dan mag er nog niet teveel tegen gaan.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:11

Ja inderdaad. Diepvries is moeilijk. zeker bij maiden merries. Had nog een andere op het oog maar deze kan ik niet gebruiken door de 5panel van mijn merrie. Dan zou er nog een andere zijn die vers heeft maar heeft nog niets gepresteerd en omdan terug al dat papier werk en hogere kosten omdat het een nieuwe hengst is... moet ik nog wat over nadenken

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:25

Gefeliciteerd alle drachtige merries!

XLaraaj door welke hengst had je je merrie laten dekken en welke heb je voor vers op het oog? En waar is ze drager van?

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:28

Laat haar dus dekken door especial diamond. Had anders ook WS Diamonds and cash op het oog. Mijn merrie is drager van GBED :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:55

Helaas nog geen regumate gevonden voor de laatste 3 dagen. Zag wel een grote fles pig op Facebook maar zoveel heb ik niet nodig.
Eerder met natuurlijke dekking had ik de kosten van de dekking en het scannen zo tussen de 350 en 500 euro. Afhankelijk van de gekozen hengst. Aan twee van de vier goed verdiend en overall goed uit de kosten en baby Kees bleef bij mij omdat toen niemand een voskleurige Groninger wilde. Nu mag ze nooit meer weg.

Met dit veulen (als het lukt) dan ben ik al blij als ik bij verkoop uit de kosten ben. Dan moet ik ze wel al voor het afspenen verkocht hebben. Opfok verdien je niet terug. Al is de prijs voor volwassen Groningers flink gestegen door grote vraag en beperkt aanbod.

Voor nu zit dag 1 van 14 erop en is het aftellen tot het hengstigspuiten...

Ga even opzoeken wat GBED is

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:47

GBED is niet dominant, dacht ik dus lijkt me niet zo erg en alle aqha hengsten moeten nu toch verplicht 5panel negatief zijn om dekbewijzen te mogen uitschrijven? of heb ik dit verkeerd begrepen dan?

das altijd interessant als de vraag groot is en het aanbod klein he tiwi

och ja die vraag moet ik me al niet meer stellen, ik krijg het gewoon niet over mijn hart eentje te verkopen, ik ben te zwak :P heb er in het verleden al verkocht en daar nooit geen probleem mee gehad maar nu pfff

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:59

ze is drager van GBED dus n/o dus kijk wel of de hengst n/n is. en inderdaad ze moeten getest zijn voor ze mogen dekken

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:03

DL hoe gaat het nu bij jouw paardjes? Hopelijk al iets beter, ook met Harley? Ik duim voor je.

Tineke het zit nog niet echt mee he, sjonge. Men wou geen vos Groninger kopen? Ze weten niet wat ze missen hoor :D. Ik snap sowieso niet wat mensen toch op een vos tegen hebben, vind ze persoonlijk meestal mooier dan een zwarte of bruine, maar ik ben niet objectief natuurlijk. Hopelijk gaat het nu wel lukken met de regumate.

xPenny wat fijn dat er één vruchtje zit!

Kimsel fijn dat je bevestiging hebt en dat alles goed is. Nog maar 9 maanden aftellen!

Ik mag volgend voorjaar voor het eerst een veulentje gaan verkopen als alles meewerkt. Zal ook wel even moeilijk gaan worden maar ik stel me er wel alvast op in. Dit is voor mij een soort leerschool om ook te moeten verkopen, dat gaat straks ook gebeuren als ik met Veronia wil gaan fokken.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:54

Even een poosje stil meegelezen omdat het insemineren van Myrthe even stil lag, we weten op het moment eventjes niet zo goed wat we met haar aan moeten.

Vandaag is de dierenarts weer geweest voor myrthe haar check-up, ze maakt weer eitjes aan, het bloedei is weg, die eierstok ziet er weer normaal en goed uit en ook daar is weer activiteit te zien. Het grootste ei is nu 3.3. Het enige is dat haar hengstigheid niet doorkomt/doorzet. Hengstig spuiten reageerde ze de vorige keer niet (goed) op, dus dat willen we niet meer. Nu gaan we maandag nogmaals scannen en daarbij schouwen bij een andere hengst, en dan moeten we maandag besluiten wat we gaan doen. 10 dagen aan de Regumate, of toch afwachten en hopen dat ze binnenkort nog hengstig wordt. Wat zouden jullie in deze situatie doen? Ik zag al dat iemand anders in dezelfde situatie zat en ook aan de Regumate begonnen is, ik hoop heel erg dat dat voor jullie helpt!

Aan de ene kant denk ik, we hebben niet ontzettend veel tijd meer, dus we doen alles wat we kunnen, maar aan de andere kant ben ik bang dat ze net zo reageert op de Regumate als op het hengstig spuiten en het afsluiten van het ei, het zijn toch kunstmatige hormonen..... Moeilijk, moeilijk, en dan denk je vroeg te beginnen zodat je alle tijd hebt en genoeg kansen hebt :=

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:59

Ik heb steeds zo gefokt dat ik niet perse moest verkopen, eerst verkopen dan weer dekken, ongeveer. Max 1 jaarling en een veulen in de maak.
Als Kees verkocht was had het veulen van het jaar daarna gehouden, was ook een mooie, maar is uiteindelijk wat klein gebleven. Uiteindelijk heel blij dat ik Kees nog had toen haar moeder overleed, ben echt super blij met die top-knol.
Verkopen viel wel mee hoor, alles heeft een goed thuis gekregen en via Facebook kan ik je allemaal volgen. Behalve de eerste, die is op 2 jaar overleden door koliek. Zelfs de pony die ik 18 jaar geleden gefokt heb is nog in beeld.

Ik heb even gauw wat gelezen over GBED, inderdaad recessief dus heb je twee genen nodig om een ziek veulen te hebben. Bij twee dragers dus 25% kans op een ziek veulen. Lijders zijn er niet in de vruchtbare leeftijd, dus een hoger risico is er niet.
Ik zou er niet klakkeloos vanuit gaan dat een hengst getest is en dan ook nog N/N. Getest zeg namelijk niks over de uitslag. Dus vraag de uitslag, liefst een kopie van de officiele uitslag op papier, voordat je met een hengst gaat dekken.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 19:10

jaja doe ik zeker ! bij de meeste vind je de uitslag ook zo op hun site ofzo