[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:49

en toch verschillen we enorm van mening hoor Fotsy ;)
jij fokt misschien om naar te kijken, maar ik denk dat mensen over het algemeen fokken om te verbeteren. Ieder stamboek ziet graag een correct gebouwd paard(je) met een goed karakter en goede beweging. En ik ben gewoon van mening dat mensen daar op inleveren als ze maar een leuk kleurtje kunnen fokken en dát is iets wat ik niet kan begrijpen... :n

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:52

Je moet lang niet altijd inleveren op kwaliteit als je een kleurtje wilt fokken hoor.
Sampson is hengst die zich bewezen heeft op alle vlakken. 90% van zijn veulens zijn world champion en world champion producers + Hij heeft een leuk kleurtje. En hij kan bewegen.
Dat noem ik helemaal niet inleveren omdat hij een leuk kleurtje heeft.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:02

Wat jammer tammiebels -O- pfff moet je weer zo lang wachten

Ook (ben naam kwijt) jammer zeg, doorbijten.

Cubra waar zit je nu, oh USA klinkt als een ultieme droom :D

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:08

Sara, ik snap wat je zegt, maar zou je het veulen verkopen als het helemaal is wat je zoekt, je vind alles perfect de bouw, karakter, uiterlijk, eigenlijk alles behalve dat het geen creme gen van Sampson heeft meegekregen?

Dát is dus wat ik wil zeggen, dat is iets waar ik geen begrip voor heb.
Ik fok dit jaar een veulentje uit een "gewoon" bruine hengst, het veulentje is een blijvertje. Die ga ik niet ineens verkopen als hij een bruine kleur van zijn vader heeft gekregen :n

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:11

Bryce... Zometeen 4,5u paardrijden door het gebied.

Moet zeggen dat wat ik nu gezien heb van bryce mij nog best wat tegenvalt... Maar ach, we hebben nog n dag hier.

Morgen gaan we richting Zion :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:35

Soms is het wel moeilijk om sommige hengsten om hun kleur te weerstaan.
Ik heb bij Bo nog een tijdje getwijfeld met een bepaalde hengst.
Ging om een cremello hengst. Buiten dat hij op veel dingen Bo goed aanvulde en verbeterde. Merkte ik toch wel dat ik hem ook uitkoos vanwege zijn verdunningskleur.
Grote kans op een palomino of valk veulen (en een heel kleine percentage smokey black).
Maar de dekkosten voor hem vond ik gewoon te + de ki kosten. Alleen de ki kosten waren al € 1400 ex btw
Maar ik blijf die hengst helemaal geweldig vinden.

Beterschap Woogy

Luna2006, vind het wel erg vroeg dat ze na 6 dgn het al goed konden zien dat er een vruchtje was.
Hier in de kliniek konden ze het met 15 dgn maar net aan zien omdat het vruchtje nog vrij diep in de baarmoeder zat. En hier doen ze ook 7 dgn per week echt uitsluitend merrie spreek uur.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:44

Nee dat zou ik idd niet doen. Moest het echt een heel kwalitatief veulen zijn en het heeft een vos of bruine kleur mag het zeker ook blijven. Zolang ze maar voldoen aan mijn eisen. Maar daarom kijk ik ook wel naar wat kleur de hengst heeft.

Persoonlijk wil ik echt geen schimmel in minimaat fokken. Ik vind dat persoonlijk echt niet aanspreken, dus vallen er zo ook een deel hengsten af. Dan mag die hengst een 9 op beweging hebben en een 8 op uiterlijk.
Als er dan een zwarte loopt met beweging 8 en uiterlijk 8 kies ik voor de zwarte. Doordat je de kleur echt niet mooi vind denk ik dat je ook de kwaliteit van het paardje niet ziet.

@Kiki: daarmee dat we op dag 16 nogmaals scannen. Pas dan wordt er ook pas betaald voor de dekking. Kan nu ook nog vanalles mis gaan met innestelen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:54

oh cubra bryce, das met die rotsen toch, mijn vroegere collega vond dit mooier dan de canyon zelf ;) komt misschien nog, ik ben echt wel benieuwd naar je verslag hoor, ik ben een echte huismus maar volg graag mee op foto of filmpje en Amerika is toch wel het enige wat ik in mijn leven eens wil gedaan hebben. :D

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:32

@ xApple.. Wat balen zeg!

@ AniekR Gefeliciteerd!

@ Linda.. Gefeliciteerd

@ Vulina gefeliciteerd!

@ Woogy beterschap

Al die kleurtjes.. Nou voor mij geen verrassingen hoor, beetje saai wat dat betreft bij de haflingers.

@ Fokfanaat.. Jammer!

En dan nu... Aura is gescand..
En ik weet nog niet of ik blij moet zijn of niet..

Op dit moment is ze drachtig..
Maar het zag er niet zo netjes uit (Zeker als je het vergelijkt met de foto van Orion op 18 dagen)
dus we zijn erg bang dat ze het niet vast houdt (waarvan ik dus denk dat dat vorig jaar ook gebeurd is) Volgende week weer scannen om te kijken of ze het vast houdt maar ik acht die kans wel klein..
Als ze het er toch uitgooit dan liever snel, dan kan ik het nog een keer proberen..
Voor nu dus een drachtige merrie erbij.. Voor zolang dat duurt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:34

Dat is waardeloos pauk, vaak gaat dat toch niet geod, en kost heel veel tijd.
Heb je al eens een kweek laten maken?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:40

Even kort weer (beetje druk met nieuw vriendje :o ) Dais is gisteren voor de vierde keer gedekt. Ik hoop dat ze morgen afslaat, zodat ik niet hoef af te wachten of ze wellicht zaterdag nog voor de 6e keer weer, aangezien het plan is om haar dan te halen.

Ook in ben verkouden. Heel fijn, 11 dagen voor mijn eerste hardloopwedstrijd. Trainen is nu lastig en ik ben bang dat ik straks niet in topvorm ben. Even pas op de plaats dus.

Vrijdag lees ik weer alles bij :D

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:43

Een kweek laten maken FF?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:44

kweek van het baarmoederslijmvlies op bacteriën :)

Cynthia: weekje niet hardlopen gaat prima als je een wedstrijdje moet doen, hoeveel km ga je?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:47

Cynthia jij moet me blijkbaar mailen hoor over dat nieuwe vriendje ;)

Balen pauk je hoort er inderdaad vaak slechte verhalen over. Hoop dat ze het tegendeel bewijst!

Nou ik voel me in elk geval niet slecht omdat ik een leuk kleurtje in mijn wei heb lopen. Ik vind mijn zwartbonte minstens even leuk trouwens. Ik vind het een mooie plus en leuk om op te kijken :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:49

Als de baarmoeder "vuil" is blijft een vruchtje niet goed "zitten" .
Als ze al een x verworpen hebben heb je ook kans dat dat daarvan komt, of ze toen al vuil was.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:55

Maar kan zoiets ook als het een maiden is? Ze heeft nog nooit een veulen gehad
Ik dacht dat zoiets alleen kon als ze al eerder veulens heeft gehad, daarom heb ik daar niet bij nagedacht

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:12

Luna2006 schreef:
Je moet lang niet altijd inleveren op kwaliteit als je een kleurtje wilt fokken hoor.
Sampson is hengst die zich bewezen heeft op alle vlakken. 90% van zijn veulens zijn world champion en world champion producers + Hij heeft een leuk kleurtje. En hij kan bewegen.
Dat noem ik helemaal niet inleveren omdat hij een leuk kleurtje heeft.

Sorry maar ik vraag mij toch echt af hoe je hierbij komt.
Iedereen met een abbo op studbook online kan met 1 klik zien dat hij nog nooit een world champion of world champion producer heeft gegeven.
Al de zoveelste onzin, Luna...
Het is een leuke hengst, daar niet van maar waarom ook in dit topic weer zoveel verzinnen?
Met 2 tot 6 dagen een vruchtje in de baarmoeder zien met scannen? Kom op, leer eens wat over voortplanting bij paarden...

Zo, nu zal ik wel weer een OW krijgen maar echt ik kan heel slecht tegen zoveel fantasie.
Ik probeer al een hoop te negeren maar waarom zoveel onwaarheden op internet zetten?

Verder, wat een hoop merries die niet in 1x drachtig zijn!
Maar het is juni en hoeveel dagen mooi weer hebben we nu ook gehad? Op 1 hand te tellen geloof ik...

Gefeliciteerd voor de mensen die de merries al wel drachtig hebben!

Hier is Dynamic gisteren nog gedekt, hoop dat ze nu wel eens een keer afslaat. Sowieso graag voor vrijdag want dan word ik zelf weer geopereerd en dan moet m'n vader zich redden met de paarden :=
Classy is niet hengstig geworden van het spuiten dus ik denk dat ze er met bijna 3,5 jaar gewoon nog niet aan toe is.
Volgend jaar maar verder proberen. Haar 1 jaar jongere zus is wel super hengstig steeds maar die mag nog een jaartje wachten :+

Ah Daisy neemt het er nog even van? ;)
Hopelijk kan ze wel naar huis, ze is al aardig lang weg toch?

Pauk, vaak kunnen ze met scannen ook wel zien of er wat vocht in de baarmoeder zit. Dan zou ik idd even laten spoelen ofzo.
Had het dit jaar ook met een merrie, wel drachtig gescand maar met vocht in de baarmoeder en idd heel snel weer hengstig. Nadat ze uit gedekt was (nat. dekking) heb ik haar even laten scannen of er nog vocht te zien was, anders hadden we gespoeld. Maar toen zag de baarmoeder er goed uit en idd na 18 dagen weer drachtig maar nu zonder vocht.
En het kan idd ook bij een maiden of van de eerste inseminatie komen.

Kleurtjes fokken begin ik niet aan. Ben zelfs meerdere keren voor gek verklaard dat ik een zwarte hengst importeerde. Ben nu met de 3e generatie bezig en nog altijd blij met wat hij via zijn zoon en dochter na laat hier.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:14

Ach balen Pauk! Hoop voor je dat het over een weekje toch mooi lijkt!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:19

Marije ze heeft geen vocht gezien, vorige keer voor het insemineren ook niet.
Kan een bacterie er dan ook zitten zonder vocht?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:22

Mocht Simra een veulen krijgen zal ze of Dunalino of Rod-blak worden. Maar de kleur
interesseert me echt niets :')

Vandaag Simra weer naar Gio gebracht het ging qua emoties een stuk beter dan de vorige keer.
Gelukkig heb ik het aankomende week lekker druk dus ik hoop dat het gemis een beetje
minder is dan de vorige keer. Weer een lange rit in de auto achter de rug maar alles ging
hartstikke goed.

Afbeelding

Afbeelding

Zelf ook nog even gekroeld met Gio, zo'n knapperd kan ik niet weerstaan. Heb ook even
in zijn oren gefluisterd dat ik nu de 2e keer wel heel graag een veulen wil. :o
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:25

@Pauk, dat kan heel goed. Bacteriën kun je niet met het blote oog zien, vandaar ook de kweek.
Het woordje 'vuil' wordt weleens verward met écht vuil...

xApple, hopen op een mooi veulentje over 11 maand!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:28

linda2008 schreef:
en toch verschillen we enorm van mening hoor Fotsy ;)
jij fokt misschien om naar te kijken, maar ik denk dat mensen over het algemeen fokken om te verbeteren. Ieder stamboek ziet graag een correct gebouwd paard(je) met een goed karakter en goede beweging. En ik ben gewoon van mening dat mensen daar op inleveren als ze maar een leuk kleurtje kunnen fokken en dát is iets wat ik niet kan begrijpen... :n

Ik heb dan zelf ook niet zomaar een hengst uitgekozen. Pjotr verbeterd op vele punten mijn merrie :j Ik fok om mee te fokken, naar te kijken en om mee te werken. (Endurance, voor de wagen en niet geheel onbelangrijk een kinderpony.) Maar inderdaad, was Pjotr een voshengst geweest had ik hem nooit gekozen. Maar gelukkig is hij een all-in-one pakketje :j

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:42

Correctie Champions* En als je zegt dat dat nog niet waar is, dan liegen die mensen van de paardjes.
Wat ik ermee wou zeggen was dat Sampson een hengst met kleur + kwaliteit is en je dus lang niet altijd ingeeft op kwaliteit als je voor kleur kiest. En als we precies willen zijn, de vader of grootvader van Sampson is ook een valk hengst en die heeft wel meerder World champion en World champion producers geleverd.

En daarbij voor de zoveelste keer. Ik was zelf niet bij de scan. Ik denk dat de DA wel goed weet wat ze ziet op zo'n scan. Daarbij wordt pas over 16 dagen iets met zekerheid gezegd of ze al dan niet drachtig is.

Xapple: hopen dat het deze keer wel gewoon lukt!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:03

Ik zal het er volgende week zeker eens met de DA over hebben. Ik had echt geen idee anders had ik het al eerder ter sprake laten komen

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:03

Zo, wat wordt hier veel gepraat (en dat terwijl ik thuis even geen internet heb), maar bedankt voor de welkom's.

Verder een aantal gezien met minder nieuws bij het scannen, balen.
En ook Pauk balen, hopen dat het vruchtje toch blijft zitten of je snel op nieuw kan beginnen.

En de altijd interessante kleur discussie. Bij de Welsh NWR vind ik ook dat daar niet op gelet moet worden, inderdaad omdat het om sportpony's gaat. Wel zie je dat de palomino's/valken ook hier ontzettend populair zijn, maar zelf ben ik daar helemaal niet zo'n grote fan van O:)
Heb wel al meerdere malen te horen gekregen; 'als je een zwarte hengst wou, waarom heb je dan niet bij Alwin gedekt?' (staat hier in Groningen i.p.v. helemaal in België en dan moet ik weer uitleggen dat ik niet voor deze hengst heb gekozen vanwege zijn kleur. Ondanks dat ik zwart wel poepie-chique vind. Kan, aangezien hij geen vossen geeft, bij mij ook alleen (donker)bruin of zwart uit komen, en ga er met mijn bruine merrie's eigenlijk ook gewoon uit van twee bruine veulentjes.
Als het niet was gelukt om de pony's naar België te krijgen had ik op de reserve-lijst voor één van beide ook zelfs een palomino hengst op staan. Maar daar had ik vast en zeker een vos uit gekregen, met een merrie uit een vos moeder :P

De veenarts was vandaag op (mijn nieuwe) stal, dus ook een nieuwe veearts, maar even overlegt met nog even controle scannen. Hij raadde dus aan om voor de 35ste dag nog een keer te scannen en aangezien Lies vandaag op 32 dagen zat, haar dus gescand.
Afbeelding
Zat een keurig vruchtje in gelukkig!

Omdat we geen opvoelbox/handig plekje hebben en Lies juist averechts op een praam reageert, heeft hij haar een beetje gesedeerd. Dus daarna uitstekende gelegenheid om haar even rustig met de tondeuze en de schaar bij langs te gaan
Afbeelding
(bedoeling is haar ook nog mee te nemen naar de keuring over zes weken)

Over kleine twee weken is Roos 35 dagen, dus dan zullen we haar ook nog even scannen. Daarna denk ik eind september pas weer voor de gustverklaring.
Hoe vaak en op hoeveel dagen laten jullie allemaal scannen?