[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:57

cavalor vind ik er wel goed uit zien kwa stoffen enz

misschien een hele domme vraag maar hoe moet je de tekst aan passen wat onder je reacties staan??

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:06

Bedoel je je onderschrift?

Dan moet je naar je inbox gaan en dan links 'profiel' en 'wijzig onderschrift'.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:07

Klikken op dat pijltje naast je naam en dan instellingen Polleman en dan je onderschrift aanpassen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:09

Tooske schreef:
Iemand die ook alleen muesli voert? Mijn paard krijgt nooit brokken dus wil liever een muesli.

Bijvoorbeeld deze:
http://www.equifyt.com/voeders-breed.html

Ik gaf Dais vorig jaar de muesli merriebrok van Cavalor. Dat is me goed bevallen!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:28

Mexxuna schreef:
Crazycat: wat een waanzinnig hengstje heb jij zeg! wat "n kleur!
heb effe in je profiel gespiekt, echt heel apart, van welke kleur hengst & merrie komt zo'n kleur?

Dank je :)
Helaas is hij geen hengst meer en hij is dus zilverappelzwart van kleur oftewel wat ze in Amerika bij de rockies chocolate noemen.
Het zilverappel verdunningsgen verandert alleen zwarte haren een vos kan het dragen en doorgeven, maar daaraan kun je dus eigenlijk niet zien dat hij zilver draagt. Brego is homozygoot zwart en heterozygoot zilver. Hij gaf dus altijd zwart door en 50% kans op zilver.
Hij heeft 6 nakomelingen waarvan 3 zilverappelzwarte, 2 zilverappelbruine en als laatste geboren een bruin merrietje.

De hengst Rick waar ik mijn zwarte merrie Raven dit jaar door heb laten dekken is qua kleur genetica hetzelfde als Brego, want ook hij draagt geen vosgen en 1 zilverappelgen. Ik heb dus 50% kans op zwart en 50% kans op zilverappelzwart.

Hier linkje naar een topic van Brego's eerste dochter in zilverappelbruin oftewel red chocolate. Is dus een Bruin paard met zilver, oftewel zwart+agouti+zilver.
[KS-ITP] Star bijna 5 maanden (gangenpaard zilverappel)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:39

mariekeA en cynthia82 bedankt het is gelukt ik wist het niet meer maar door de goede tip!!

maar is het zo dat je echt moet voeren wat op zak staat want van cavalor zou ik dan nu bijna 4 kilo van moeten voeren dat is best veel

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:48

Ik heb Jorina vorig jaar anderhalve kilo gevoerd in de laatste maanden.
De eerste 2 weken na de bevalling even 2,5 kilo om de melk opgang te brengen (merrie had wat weinig melk en is wat ouder) en daarna weer terug naar anderhalf.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:46

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:07

polleman, Daisy kreeg van mij een halve kilo, en later 3/4.
Ik zou een maandje gebruiken om volledig over te stappen. De merriemuesli mengen met je huidige voer, eerst een klein handje door je huidige voer en dan steeds meer opbouwen, tot je op 100% merriemuesli staat. De dagelijkse hoeveelheid voer zou ik in eerste instantie gelijk houden.
Mocht ze invallen, kan je altijd meer gaan geven.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:43

Stille meelezer, aangezien ik volgend jaar geen veulen verwacht, maar wil graag mijn ervaring ivm voer met jullie delen.

Mijn merrie kreeg nooit brok/muesli (ze heeft vanaf ik haar gekocht had tot ze drachtig was nooit moeten werken en was daarvoor altijd fokmerrie geweest). Ze heeft heel de lente, zomer en deel van het najaar gras, heeft altijd een liksteen tot beschikking en kreeg af en toe wortelen, brood, ... Ik ben haar ook ivm haar hoeven, BiotinForte van pavo beginnen geven, gedurende 4 maanden tijdens haar dracht. Dus hier zaten ook vitaminen ed in. (had ook advies gevraagd of dit geen kwaad kon). Vanaf het najaar kreeg ze onbeperkt hooi. (Ze staat 24/24 buiten). Vanaf de lente had ze terug gras. Ik ben vanaf 9 maanden dracht pavo merriebrok beginnen geven (heb ook advies gevraagd). Aangezien ze continu op de weide staat, wou ik ze ook niet vet gaan voeren. Ze hebben toen het advies gegeven om de curve te volgen en als de merrie te vet werd, terug wat minder geven. Ik heb toen rustig aan opgebouwd en ben uiteindelijk 2 goeie scheppen per dag beginnen geven. Naar het einde toe zelfs 3. Dus eigenlijk minder dan op de curve stond aangegeven. Na haar dracht heb ik dit opgebouwd tot 4 scheppen per dag. Normaal moet je zeker tot 3 maanden nog steeds verhogen, maar aangezien mijn merrie echt veel te vet werd en nog staat, heb ik het terug afgebouwd naar 2 scheppen per dag.

Ik heb op deze manier een gezond veulen gekregen. Ik ben hem vanaf 1 maand veulenbrok (ook van pavo) beginnen geven. Nu krijgt hij een mengeling van pavo veulenbrok en muesli van aveve (aangezien ik deze zak gewonnen had met veulenkeuring, maar liever pavo blijf voeren). Ik heb mijn veulen op 2 maanden (hij is van 16/06/2012, uitgerekend 30/06) gemeten en kwam uit op 125 cm (kan ook enkele cm onder zitten), dus denk niet dat hij achter zit (gaat over BWP-veulen). Ook heeft mijn merrie nooit mager gestaan tijdens en na haar dracht (staat dus nu te dik). Ik was echt bang dat ze hard zou afvallen, aangezien ze juist een week van haar veulen af was, toen ze naar mij kwam (had ze dus gekocht toen ze nog veulen aan de voet had, veulen bleef bij de toenmalige eigenaar) en helemaal leeg gezogen was. Je zag haar ribben, heupbeenderen, haar spieren waren weg. Terwijl ze van nature uit een mooie volle merrie is. Het beeld van toen ik ze juist had, wou ik zeker niet meer zien.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:44

Daisje ziet er goed uit Cynthia!!

Traiectum die merries kunnen je goed voor de gek houden,maar fijn dat alles goed is!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:27

Thaliashof dankjewel voor je goede uitleg!!!
aangezien mijn merrie ook niks doet is dit goed vergelijking

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:00

Mijn merrie loopt 5 dagen in de week en had dus meer dan voldoende aan 1,5 kg.

Ik zou persoonlijk 4 scheppen pavo-brok echt veel te veel vinden.
Zeker als de merrie niets doet.
(Vooral als je nagaat dat er in 1 normale voerschep ruim 1kg brokken gaat.)
Te grote aanslag op de maag.
Nee, dit zou mijn keuze niet zijn.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:07

Even ter vergelijking wat ik aan mijn merrie geef die nu met een maand oud veulen aan de voet staat. Ik moet hierbij wel vermelden dat mijn merries van een zeer sober ras zijn dus eerder niets dan iets krijgen.
Mijn merrie krijgt nu ongeveer maar drie keer per week een halve schep merriemuesli. Verder voldoende ruwvoer en weidegang. Ze was altijd wel te dik en ik merk dat ze nu wel af begint te vallen maar erg vind ik dat niet. Ze mag wel wat kwijt. (ze doet nu overigens niets)

Mijn andere merrie heb ik bij het vorige veulen ook zo gehad. Op het laatst, toen hij een maand of 5/6 was tot aan de 7e maand kreeg ze eigenlijk vrijwel niets bij (mineralenmix alleen, die geef ik nu ook bij maar bij deze ook met mate, kan gelijk aan haar zien waneer ze teveel heeft, dan gaat ze schuren). Het zijn vorse merries die wel wat kwijt mogen.

Moraal van mijn verhaal: kijk naar je paard, wat geef je normaal? Zijn ze te dik of juist te dun? Als ik het voeradvies volg dan kan ik die van mij echt rollen en houdt ik bij de ene geen staart meer over.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:07

noivadapaz schreef:
Moraal van mijn verhaal: kijk naar je paard, wat geef je normaal? Zijn ze te dik of juist te dun? Als ik het voeradvies volg dan kan ik die van mij echt rollen en houdt ik bij de ene geen staart meer over.

Helemaal mee eens!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:00

Ik kom ook weer eens kijken in het topic :o
Deze tijd van het jaar ben ik nog erg druk met de showpaarden en ben ik nog weinig met de dracht van de merries bezig.
De eerste zit hier ook al weer over de helft maar buikjes zijn er nog niet te zien.
De merries worden dit jaar allemaal rustig getraind en hebben er nog nooit zo strak uitgezien :+
Als het goed is zijn er hier nu 5 drachtig. Dynamic is het hele seizoen niet hengstig geweest en slaat dus een jaar over. Snazzy vliegt volgende week naar NL en dan is ze eindelijk thuis! Altijd spannend als ze drachtig over vliegen...

Qua voer gaat het hier altijd op het oog. De basis is marstall force, een vitamine brokje en verder krijgen de merries er nu een onderhoudsmuesli bij waarbij ik kijk naar het gewicht en hoeveelheid werk.
Ook voor een drachtige merrie is het ongezond om te dik te zijn. En dik van de dracht worden ze pas in de laatste paar maanden want dan groeit het veulen pas echt.
Pas de laatste maanden gaan ze hier over op probreed van cavalor. En dan nog heb ik merries die aan een handje per keer genoeg hebben tot merries die ruim een kilo per dag krijgen. Das nog best veel voor een mini...
Verder staan de drachtige merries nu overdag op een (volle) wei en gaan 's avonds de paddock op voor de nacht.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:04

Helaas geen AF.Montoyo x Lady Mirka hengst volgend jaar.
Vandaag een scan gehad op 20 dagen maar de merrie was leeg.

En eigenlijk denk ik dat ik pas volgend jaar verder gaat.
Dan kom het ook weer mooi uit kwa dekken voor het jaar erop.

De DA zei dat ik nog een poging natuurlijk dekken kon doen.
Het is immers ook me eigen hengst.
Maar de merrie moet dan en gespannen worden en een praam, mevrouw is niet zo makkelijk.
Dus zit in dubio.
Ze zou dan aankomende week hengstig moeten worden.

Shamal jij doet toch ook vaak de paarden bij elkaar zetten gewoon zo in de wei?
Hoe verloopt dat meestal?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:13

wat spijtig dat het toch niet gepakt heeft!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:25

pretty schreef:
wat spijtig dat het toch niet gepakt heeft!

Nee terwijl de DA er zo goed gevoel bij had :)
Ag aan de andere kant over 6 maanden zit je alweer in het volgende seizoen.
En heb je tenminste een veulen wat op tijd is, en kan je makkelijker de opfok in etc:)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:25

Jeetje wat jammer dat het niet gepakt heeft. Heeft de hengst al eerder natuurlijk gedekt of alleen op de bok?
Mijn hengst heeft 6 merries gedekt. Bij mijn eigen merrie stond hij in het land en dekte in de kudde. Bij de 4 merries van buitenaf deden we eerst een dekking aan de hand en dan bij elkaar in het land. Maar mijn hengst was erg lief en respectvol naar merries en stond ook altijd met ruinen een drachtige merrie samen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:11

CrazyCat schreef:
Jeetje wat jammer dat het niet gepakt heeft. Heeft de hengst al eerder natuurlijk gedekt of alleen op de bok?
Mijn hengst heeft 6 merries gedekt. Bij mijn eigen merrie stond hij in het land en dekte in de kudde. Bij de 4 merries van buitenaf deden we eerst een dekking aan de hand en dan bij elkaar in het land. Maar mijn hengst was erg lief en respectvol naar merries en stond ook altijd met ruinen een drachtige merrie samen.

Alleen op de bok.
Ze staan wel samen naast elkaar op stal.
Als ze Hengstig is dan lonkt zij wel naar hem.

We hebben natuurlijk dekken al geprobeerd.
Ze slaat hem vreselijk af.
Toen hebben we het na een dag weer geprobeerd idem.
Weer een dag overgeslagen en toen was ze behoorlijk hengstig, toen leekt het dat ze hem toe liet en net toen Mo wilde springen begon ze als een debiel te slaan :+
Dus de Hengst had op een gegeven moment ook zoiets van jaa daag 8-)

Misschien als hij bij een brave merrie ervaring opdoet het bij Mirka ook beter lukt

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:27

MariekeA schreef:
Mijn merrie loopt 5 dagen in de week en had dus meer dan voldoende aan 1,5 kg.

Ik zou persoonlijk 4 scheppen pavo-brok echt veel te veel vinden.
Zeker als de merrie niets doet.
(Vooral als je nagaat dat er in 1 normale voerschep ruim 1kg brokken gaat.)
Te grote aanslag op de maag.
Nee, dit zou mijn keuze niet zijn.

Ik heb in het begin mijn scheppen afgewogen. Een goeie schep met mijn schepper is 750-800g. Op 9 maanden dracht mag je volgens de curve voor een paard van 600 kg 2kg geven, richting het einde van de dracht 3kg. Dus mijn merrie kreeg 1.5-1.6 kg in het begin (na de opbouwing). Dit was 's morgens 1 schep en 's avonds 1 schep. Naar het einde van haar dracht kreeg ze 2.25-2.4kg. Dit was 1 schep 's morgens, 1 schep 's middags en 1 schep 's avonds of 1.5 schep 's morgens en 1.5 schep 's avonds. Ik moest zeker niet minder gaan geven, want ze stond op het punt om haar ribben te kunnen zien. Na de bevalling ben ik dus 4 scheppen gaan geven, was dus 3-3.2kg, 1.5 schep 's morgens en 's avonds en 1 schep ertussen. Aangezien ze te dik werd, heb ik dit terug afgebouwd naar 2 scheppen per dag = 1.5-1.6 kg, verdeeld over 1 schep 's morgens en 1 schep 's avonds. Dus ik denk niet echt dat mijn merrie een grote aanslag op haar maag heeft (gehad). Wetende dat als je de curve zou volgen je vanaf na de bevalling tot 3 maand lichtjes moet blijven verhogen, tot je op 3 maanden tussen 4kg en 4.5kg bereikt hebt. Veulen is ondertussen de twee maanden voorbij en is richting de 3 maanden aan het gaan. Dus met mijn 1.5-1.6 kg voer ik nog sober.

Dus inderdaad zoals noivadapaz zegt, kijk naar de behoefte van jouw merrie.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:53

Barcelano schreef:
Alleen op de bok.
Ze staan wel samen naast elkaar op stal.
Als ze Hengstig is dan lonkt zij wel naar hem.

We hebben natuurlijk dekken al geprobeerd.
Ze slaat hem vreselijk af.
Toen hebben we het na een dag weer geprobeerd idem.
Weer een dag overgeslagen en toen was ze behoorlijk hengstig, toen leekt het dat ze hem toe liet en net toen Mo wilde springen begon ze als een debiel te slaan :+
Dus de Hengst had op een gegeven moment ook zoiets van jaa daag 8-)

Misschien als hij bij een brave merrie ervaring opdoet het bij Mirka ook beter lukt

Dat was aan de hand neem ik aan? Als ze al naast elkaar op stal staan en je durft het aan zou ik ze bij elkaar in het land zetten en laten staan. (goed in de gaten houden uiteraard)
Als ze dan echt goed hengstig is en met het juiste voorspel heb je kans dat ze hem wel toelaat. Zo niet dan kan hij tenminste weg komen. Het slaan van de merrie is ook om de hengst een beetje op te hitsen, dus het hoort er wel een beetje bij.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:54

Ja dat was aan de hand:)
Ik vraag me af of het ophitsen was want daarna vloog mevrouw over mij heen de paddock uit 8-)
Het is best een kreng :Y)

Da zei ook inderdaad dat samen in de wei helemaal geen slechte optie is, alleen vrees ik een beetje voor de hengst:)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:01

Ik had ook zo'n prinses op de erwt, maar als het echt het juiste moment was dan liet ze hem wel gewoon toe. En dan het hele ritueeltje, eerst snuffelen, beetje benen likken en bijten. Mevrouw slaat een paar keer af, echt een soort dans. En dan is het moment daar en gaat de merrie ervoor staan. Toen mocht mijn onervaren manneke zelfs gewoon rustig oefenen met springen terwijl ze toch behoorlijk meppen kon.

Je moet alleen uit kijken dat ze niet echt gaat rondrennen en hij er achteraan gaat jagen. Maar dat gebeurt meestal niet. Mijn dominante taart heeft toen drachtig en later met veulen gewoon bij mijn hengst gestaan.
Ik vind het zelf de prettigste manier, alleen is met aan de hand dekken handig dat je de exacte datums en tijden van dekken weet.