[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:47

Myrthe en heb je dat filmpje nog gevonden? Ik ben wel nieuwsgierig hoe dat ging haha.

Jane niet accepteren kan inderdaad gebeuren, maar meestal komt het uiteindelijk goed. Bij het eerste veulen dat hier geboren werd deed de moeder ook heel moeilijk de eerste 24 uur. Ze wist niet wat ze ermee aan moest en haar uier deed pijn door de druk die erop stond. Met verdovingspasta, een praam en veel hulp van ons viel het kwartje opeens en vanaf dat moment was ze een super-mama. Het kan soms even spannend zijn in het begin.

Garffpamela ik heb mn veulen van afgelopen jaar aangehouden dus deze zal verkocht moeten worden. We gaan het wel zien hoe het loopt!

Getty_Maan die bevestiging is toch altijd wel fijn om even weer te zien. Hoe ver is je merrie nu?

Boelles je hebt al meerdere seizoenen geprobeerd met de fries? Jammer dat het niet is gelukt. Hoe oud is de merrie?

AM_horses wat fijn en zeker blijft een eerste paard bijzonder. Het schiet al op met ze he?

Vibabu die heeft al een flinke buik! 1 van mijn merries wordt erg ziek van de enting en zij krijgt nu een andere samenstelling plus dat ze de prik in haar bips krijgt in plaats van borst of hals. Dat scheelt bij haar behoorlijk.

Seven heb jij weer het eerste veulen van het dbt komend jaar? Gelukkig komt de nieuwe merrie wat bij, kan ze straks goed gebruiken.

Ik zie Elonia nu ook vlot groeien hoor, haar mooie figuurtje gaat er een beetje vanaf nu haha.

Seven

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:49

Lyn is uitgerekend op 12 februari :j
Niets aan als eerste zijn :=

Ja dat kan zeker zeker gebruiken ze geeft veel van zichzelf dus wij geven gar maar wat extras

Jane808

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:22

Muronia, Goed om te weten dat het dus wel even kan duren voor dat ze het accepteert. Ik merk dat ze het ook echt niet leuk vind al ik nu haar buik borstel. ze is echt wel wat anders in haar gedrag de laatste week.
elke keer als ik bij haar kom probeer ik zachtjes haar buik te aaien en dat gaat nu weer wat beter gelukkig.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:17

Muronia, ze is 6 jaar.. vorig jaar en dit jaar geprobeerd.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:47

Ciara_lady Balen dat ze zo last had van de enting. Hier ook een paar die altijd een dagje wat futloos zijn erdoor. Je hengst ziet er idd heel anders uit nu, knap dier.

Am_horse We gebruiken idd de ervaren merries voor de jonge heren, vooral degene die goed blijven staan en geduld hebben :+ Tot nu toe telkens geluk gehad dat voorgaande jonge hengsten het spelletje wel snel snappen dus hoop dat deze heren het ook snel door hebben :D
Ben heel benieuwd hoe White dream het in de sport gaat doen. En wat mooi dat je Zirkonia terug hebt kunnen halen, hopelijk gaat ze op de andere stal beter hooi eten.

Rosa is al best breed vind ik. Ze toont goed voor een Maiden.

JennyK Succes met de verkoop en Wie weet tot ooit als je nog een drachtige merrie hebt.

Myrthee Dat wordt druk met alle lammetjes in dezelfde periode *D je merrie begint idd goed te tonen. Ben ook heel benieuwd naar dat filmpje haha

Jane808 Het is denk ik idd ook raar voor ze ineens een levendig wezentje in de buik. Maar merk hier sterk verschil van dracht tot dracht. De ene x vinden ze alles prima en de andere x moet ik maar wijzen naar de buik en worden ze boos :+ .

Muronia Daar ben ik idd ook altijd benieuwd naar of ze het snappen. Heb wel ooit een Maiden gehad die telkens zich rot schrok als het veulen ineens druk was in de buik :') meeste maidens zijn meteen verliefd hier. Ik heb het 1x meegemaakt met een maiden merrie die in het begin echt niks ervan wou weten. Zelfs met de oren in de nek dreigen en als het veulen bewoog ging ze in een hoek staan. Ik heb het veulen droog gewreven en in de benen geholpen. Mijn partner heeft de merrie vast gehouden en ik heb vervolgens het veulen naar de uier begeleid om te helpen met drinken. En vanaf dat moment ging er een knop om en was ze helemaal verliefd.

Garffpamela Hier plassen sommige ook veel meer in de dracht.

Boelles ik meen dat er ooit een merrie was in het dbt topic die ook meermaals geswabt was en waar niks uitkwam. Echter toen ze ze spoelde en dat testte had ze toch een bepaalde bacterie in de baarmoeder. Wellicht is dat nog de moeite om te proberen? Ik zou ook kijken naar voer. Vaak is er in het voer de calcium/fosfor verhouding scheef. Een scheve verhouding kan ook bijdragen tot sommige issues in vruchtbaarheid. En anders de pavo fertile proberen?.

Vibabu Je merrie begint een mooi buikje te krijgen zo :j

Seven Fijn dat je merrie goed begint bij te komen nu. Jij hoeft al niet meer lang meer te wachten op het eerste veulen :D

Hier is Adora ( maiden merrie) ook de 200 dagen gepasseerd. Nog super bescheiden kwa buik. De kleine is wel flink druk en merk dat Adora het dan wat zwaarder heeft.
Afbeelding

Fleur ( 220 dagen) wordt formaat skippybal ondertussen :+ het is haar 2de dracht maar ze is 3x zo breed als de eerste dracht.
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:21

Klopt de tijd vliegt :D ven wel benieuwd wat hwt gaat worden vorige veulen was ze ook rond 14 februari uit gerekend en kreegtze Tempi op 2 februari. := die daarvoor 3 week later dan de uitgerekende datum fus kan alle kanten op gaan :j

Altijd sneu he als ze het zwaar hebben, lyn heeft het ook zwaar wil soms liever niet naar buiten.andere dame daarin tegen is nog lekker vlot :j

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:41

Nieky, zal er eens maar kijken. Bedankt voor de tip :).

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 18:57

Wat een geknoei tegenwoordig zeg om een filmpje te maken en te uploaden. Heb niet eens meer Movie Maker blijkbaar :')

Anyway. Hier het filmpje waardoor ik vrij zeker ben dat merries de eerste keer niet volledig begrijpen wat er (is) gebeurd:

Jane808

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:29

Haha, zoiets verwacht ik straks ook :D

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:37

Beste skippybal Nieky, ze kijkt wel heel lief

Myrthe ja die snapt er echt niks van! Mijn merrie zag haar eerste veulen nog met de voetjes er in liggen en reageerde wel direct met hinniken enzo. Schrok niet van het veulen. Dus het kan wel denk ik

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:37

Het is erg wisselend per paard.
Ook met de honden, de een heeft goed door wat er gebeurd. De ander raakte in paniek en snaptte er niets van. :(:)

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:16

Wat een prachtige ronde buiken allemaal!!!

En dat filmpje, geweldig. Ik ben dan zo benieuwd hoe dat hier gaat straks.

Als ik Merida rijd dan gaat ze nog steeds heel fanatiek. Omdat ze pas net beleerd is galopperen we nog niet onder het zadel. Ze vind dit aan de lijn ook al lastiger worden merk ik.

Ik hoop dat we straks zo vertrouwd zijn dat ik wel lekker staprondjes kan doen buiten met haar op het eind.

Hier ook eindelijk foto’s proberen te maken van de buik, dit was gister met 173 dagen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 02:04

Het is rustig hier.

Ik heb een maiden gehad die eerst helemaal niet naar het veulen keek. Pas toen het veulen stond en rond liep kreeg ze interesse.
Ook al paar maiden merries die niet durven te liggen. Ook heel handig :')

Het gaat nu echt ineens zo snel

Ik schrok een beetje hoeveel wild Thing was gegroeid in een week. Ik ga haar extra voer(luzerne brok, fibre nuggets) even minderen. Ik ben benieuwd hoe zwaar ze straks word :oo
Vandaag is ze 210 dagen drachtig
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rosa is ook goed rond, veulen zie ik goed bewegen. Heel erg benieuwd naar dit veulen
Vandaag is ze 224 dagen drachtig
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zirkonia eet nog niet denderend haar hooi of kuil. MerrieBrok, pulp, luzerne, luzernebrok en Fibre nuggets eet ze prima. Vindt haar bovenlijn echt nog te ingevallen, klein ribje nog te zien. Ze is niet heel mager, maar vindt haar zo niet mooi.
Vandaag is ze 154 dagen drachtig
Afbeelding

Dit was haar van de zomer op het adres waar ze terug naar gaat.
Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:12

Ivm druk weer het hele topic verwaarloosd :o . De buik groeit gestaag, laatst in het bos was een (paardrijdende) tegenligger redelijk overtuigd dat het een tweeling móet zijn. Mag hopen van niet, want eentje werd weggeknepen (en 2x check daarna). Mijn merrie is nog niet eens op de helft (nou maandag as dat wel) en de buik is huge :') . Maar nog niets gezien / gevoeld, en ik hang er vaak genoeg tegen aan.

Inmiddels heeft ze ook aangegeven dat allerlei gymnastiek niet meer fijn voelt. Nou, dan niet, duidelijk, maar wel (bijna) 2 maanden eerder dan ik had gehoopt. Oftewel, ik had gehoopt tot +/- einde jaar vrij "normaal" te kunnen rijden en daarna iets van rustige buitenritjes. Maar zelfs dat zit er niet meer in, tweede helft dracht wordt 100% stap. Gelukkig is het vandaag mooi wandelweer *\o/* . Of ...? -O-

Spoiler:
Er werd om foto's gevraagd, maar ik maak de bewuste (privacy) keuze om ze niet te delen, sorry.

Leuke video Mirthe!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 11:41

Heerlijke dikke buikjes komen er allemaal voorbij, begint nu echt op te schieten.

Mijn merrie is vandaag 195 dagen, veulentje is af en toe super druk, en kan het dan goed voelen/zien..

Merrie is nog wel aan het werk, maar merk dat bijvoorbeeld op buitenrit paden omhoog/omlaag zwaarder worden voor der, dus dat gaat allemaal al op een lager pitje

Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:20

AM zo, Wild Thing is wel erg rond al zeg. De anderen nog wat bescheidener.

Ponytante, wat jammer dat het werken al niet echt meer gaat. Maar fijn dat ze het wel goed aan geeft.

Sharon, ze lijkt vanaf de foto nog best bescheiden, maar dat vertekend natuurlijk wel. Ook fijn dat ze goed aangeeft wat wel en niet meer gaat!

Wij zitten vandaag op dag 212. Nog een kleine maand en de laatste 100 dagen gaan in. Mogelijk gaat ze volgende week al naar de merrie veulen box omdat er een groot paard op stal komt en die dan of in de merrie veulen box moet of in een andere grote box (die zij bezet heeft momenteel). Aangezien dat paard 3 maanden blijft neem ik liever de merrie veulenbox alvast.

Ook hebben we laatst een familie foto gemaakt. Hoe leuk is deze dan:

Afbeelding

Van links naar recht: Miss Abbadon (DBT 2018), Don Winchester (DBT 2015), Supernatural (DBT 2022) en Illustrade (de huidige fokmerrie, moeder van de 2022).

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:51

De foto vertekend wel idd Myrthe, ze gaat behoorlijk hard al <3

Mooi plaatje van jullie zeg

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:03

Rond is ook een vorm toch? Nog maar 3 maandjes en dan is het al zo ver. Ik ben wel heel nieuwsgierig!
Afbeelding

Heb ook eindelijk het veulentje boelen bewegen hoor.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:01

Ik kom ook weer even binnen stuiteren hier, een hele tijd ook niks bijzonders te melden gehad. En zeeeeer weinig tijd om alles bij te houden op mijn telefoon :oo

Inmiddels zit Fay op 208 dagen dracht, maar ik heb het veulen nog niet voelen bewegen. Vanaf hoeveel dagen voelden jullie het veulen bewegen?

Afbeelding

Ze is echt al een bolliewollie aan het worden.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:27

Nou, toch wel een slechte foto. :+ Ik kreeg deze van een stalgenoot, helaas zelf aan het werk dus geen sneeuwpret :( . Kwaliteit is bagger maar de buik zie je wel. Nog niet eens op de helft (wel bijna) en duidelijk groter dan bijv Fay met 208 dagen hierboven. :D

Afbeelding

Actergrond lichter gemaakt dat het duidelijker is.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:35

Lekker dik buikje pony tante <3

Mijn dikkertje groeit ook lekker door, veulen was weer erg druk vanmorgen :=
Afbeelding

Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:37

Meissieline schreef:
Ik kom ook weer even binnen stuiteren hier, een hele tijd ook niks bijzonders te melden gehad. En zeeeeer weinig tijd om alles bij te houden op mijn telefoon :oo

Inmiddels zit Fay op 208 dagen dracht, maar ik heb het veulen nog niet voelen bewegen. Vanaf hoeveel dagen voelden jullie het veulen bewegen?

[ Afbeelding ]

Lekker Dikkie idd al <3

Ik kon het veulen heel af en toe met 5 maanden al voelen, hoeveel dagen weet ik niet precies meer

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:46

Wat een lekkere bolle buikjes
Hier 181 dagen en nog niks gevoeld, verschilt wel erg per merrie denk ik.

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:48

Meissieline schreef:

[ Afbeelding ]

Nou die van mij zit op 230 dagen en dus nu pas voor het eerst gevoeld. Ik begon al te twijfelen of er wel wat in zat haha.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:19

Ponytante, wit beeld!

Sharon, buikje al. Dat je al wat ziet haha. Nooit op gelet nog.

Onze pony (die dus drachtig is) heeft nu een heerlijke eigenschap om de mest van de andere paarden te vernielen. Herkennen jullie dat ook bij jullie drachtige merries of is dit iets ongerelateerd haha. Ze eet het niet op trouwens...