[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:33

Ja hier ook staart. Trekt makkelijker dan de manen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:38

Desi_2409 schreef:
@Marjoleine wat is hij prachtig geworden! inderdaad een schrielkipje... is hij te vroeg geboren? of was de placenta niet meer goed?

@libera wat is Tsunami groot! was zij bij de geboorte al zo flink?

Gelukkig hier het chippen enzo achter de rug. Tinta schrok van de chip, bloedde ook iets na, maar het haren trekken uit haar staart vond ze nog veel vervelender. Doen ze dat bij andere stamboeken ook?

Dat is niet overal. Bij het WPCV en het KVTH heb ik dat nog nooit gehad.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:06

Niet Cyn? Ik dacht dat dat nu overal verplicht moest, DVA testen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:21

Hier manen. Even vervelend maar goed.. nooit latere schade aan over gehouden

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:44

Staart hier, geven geen krimp :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:02

Zo wat is hij opgeknapt Marjoleine89! Dat was dat veulentje die geboren is na de extreem lange dracht toch?

Dunalino is wel echt nog een droom Cynthia, of een red dun <3
Hopelijk volgend jaar 1 maken met Dating. :):)

Tsunami is leuk Libera! <3

Jonge veulentjes doen ze meestal staart, oudere als ze wat dikkere manen krijgen kan manen ook prima, maar die breken zo snel.

Maar doen ze niet overal en dna testen is ook niets verplicht.

Gisteren eigenlijk keuring, maar code geel voor regen en ook weer 71mm regen gehad. Maar nu komen ze hier veulentjes kijken, want hoofd jury nam contact op of hij hem niet alsjeblieft mocht zien want hij vond hem zo gaaf gefokt. Dus net zo handig en meteen allebei de veulentjes laten zien (de andere was nog te jong). :):)

Ze doen het allebei heel goed, maar een groter verschil in karakter kan je niet hebben. :+
Eigenlijk weer eens tijd om goede foto's te maken (maar weer zit niet echt mee). :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Abnormaal frontje dat deze al heeft, net een maand oud.

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:46

Je ziet aan de foto’s het verschil al af in karakter, hele gave die van een maand oud

Mijn veulen was inderdaad na 404 dagen geboren, dysmatuur. Aan de placenta was niets afwijkends te zien maar waarschijnlijk wel de reden. Merrie was gewoon fit gedurende de dracht

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 00:41

Hier is Ivy gisteren ook gechipt (NRPS). Ging heel goed. Ook stukje van de manen getrokken en ook bij Phoebe.

Ze zijn knap Quir! En al een mooi compliment van de jury! Weet je al wanneer ze komen?

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:18

Ach wat worden veulens snel groot. Ik vind ze allemaal leuk.

Afgelopen zaterdag keuring gehad. Qiell kon hen niet bekoren. Ze vonden hem te zwak in het voorbeen, te week in de rug en iets sabelbenig en niet bergop. Ik kan daar deels inkomen, maar een 3e premie was wel erg laag. 2e paste beter. Ook bij sommige anderen, die hem gezien hebben. Jammer voor mij. Moet hij de jury later maar overtuigen.
Mijn 4 jarige merrie is gelukkig wel stamboekopgenomen met een tweede premie. Daar ben ik wel content mee.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:39

Zo ben trots op mijn veulen. Hij gaf geen krimp bij het chippen vanavond. +:)+ Hij vond het vervelender dat de dieren foto's nam met zijn smartphone om goed zijn signalement te kunnen noteren op de formulieren voor het stamboek en ook digitaal doorgeven naar het BCP (belgische chipdatabank en is sinds dit jaar enkel digitaal in te vullen). :+

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:55

Hier zijn de dames alweer 5 maanden oud.
Gisteren ook even het nrps gebeld waar de paspoorten bleven. Was inmiddels al 6 weken geleden dat ik de aanvragen had opgestuurd. Werd geregeld, was erg druk zeiden ze!

Hier de meiden met hun papa (rechts)
Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:33

Aanvraagformulier voor paspoort is vanmiddag aangetekend opgestuurd naar het NRPS maar zo te horen moet ik niet snel het paspoort in mijn brievenbus verwachten. Ergens snap ik het wel. Druk geweest met de merriekeuringen, tussendoor al die aanvragen voor paspoort en dergelijke verwerken.

AM_HorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:10

Hier zijn de nrps veulens vandaag ook gechipt. Ik ga er wel achteraan bellen. Zijn allebei verkocht en al 5 maanden.

Kwpn veulen is ook al ruim 3 weken gechipt maar ook nog geen paspoort.

Ik had de valkjes heel vlot verkocht voor leuk geld. Maar de nashville star gaat nog niet vlot. Nu wil ik haar ook niet weggeven, anders blijft ze voorlopig maar.

Quir. Super knap zijn ze. Ik ben benieuwd wat de jury ervan vind

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 07:09

Mijn kleine valkenkind <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zij is 10 augustus gechipt. Paspoort is nog niet binnen, maar ik weet dat ze er wel mee bezig zijn, want ik kreeg van de week een mail met een vraag over haar bles. Dus hij zal binnenkort wel komen.

ingridxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:59

Goedemorgen,
Ik heb een vraagje aan jullie. Ik weet niet of het hier mag…..
Mijn merrie is 5 maanden geleden bevallen. Ik ben na 6 weken begonnen met rustig opbouwen. Nu een paar maanden verder merk ik dat ze nog lang niet terug op niveau is als voor de dracht. Ze heeft soms moeite met de simpelste dingen. Bijvoorbeeld aanspringen naar de galop. Mijn merrie liep voorheen op Z1 niveau.
Het veulen loopt er nu nog bij. Kost natuurlijk ook veel energie. Ze is al behandeld door de osteopaat.
Heeft iemand meer ervaring met merries die na het veulen weer mogen sporten? Hoelang duurde het bij jullie dat je weer terug op niveau was en komt het goed?
Of zijn er nog dingen die je kunt doen voor je merrie, bijvoorbeeld aquatraining of iets dergelijks.
Alvast super bedankt!!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:08

ingridxxx schreef:
Goedemorgen,
Ik heb een vraagje aan jullie. Ik weet niet of het hier mag…..
Mijn merrie is 5 maanden geleden bevallen. Ik ben na 6 weken begonnen met rustig opbouwen. Nu een paar maanden verder merk ik dat ze nog lang niet terug op niveau is als voor de dracht. Ze heeft soms moeite met de simpelste dingen. Bijvoorbeeld aanspringen naar de galop. Mijn merrie liep voorheen op Z1 niveau.
Het veulen loopt er nu nog bij. Kost natuurlijk ook veel energie. Ze is al behandeld door de osteopaat.
Heeft iemand meer ervaring met merries die na het veulen weer mogen sporten? Hoelang duurde het bij jullie dat je weer terug op niveau was en komt het goed?
Of zijn er nog dingen die je kunt doen voor je merrie, bijvoorbeeld aquatraining of iets dergelijks.
Alvast super bedankt!!

Ik zou zeggen geef haar vooral tijd!
Alles is voor de bevalling verweekt en slap geworden.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:33

Ik zou ook kijken naar je voer.
Melk geven kost behoorlijk wat. Dus ik denk dat iets bijgeven met veel eiwitten erin wel zinvol gaat zijn. Dat hebben ze nodig voor de melkproductie, maar ook voor de spieropbouw. Aquatraining o.i.d zou ik dus juist niet doen, want dan vraag je nog meer van haar!

ingridxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:42

Dankjewel Zerena en Shadow :)
Qwa voer is al nagekeken. Idd heel belangrijk.

Ik was vooral benieuwd of er toevallig ook mensen waren die dit probleem herkennen en hoe lang het duurde dat je merrie weer terug op niveau is. En alle tips zijn welkom natuurlijk ;-)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 00:30

Mijn veulen is nu ruim 3 maanden en ik heb nu een keer of 4 weer gereden. De osteopaat is vorige week geweest en zij gaf aan dat ze eigenlijk heel soepel was, maar van achteren nog best wel slap. Dus opbouwen echt heel rustig aan doen.
Ik zou veel stapwerk doen om conditie op te bouwen en wat onbelaste training aan de longe (dus ook niet bijgezet o.i.d.) Het heeft echt wel tijd nodig. Als je te snel gaat maak je misschien meer kapot dan je lief is.

Mijn merrie was ruim een jaar niet onder het zadel geweest. We reden daarvoor op M1 niveau. Maar dat gaat nog wel even tijd kosten om daar weer terug te komen. En dat is niet erg, want mijn conditie, balans en soepelheid hebben ook wel wat tijd nodig, hahaha

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:17

AM_Horses idd wederom contact gehad met de NRPS en zeiden dat de chipper contact op zou nemen. Maar wel een naam en telefoonnummer van de chipper hier in de regio gekregen.
Van de week zelf contact met degene opgenomen, komt volgende week. Dag en tijd zou ik nog horen.

Cioccolato mooie kudde zo

Cynthia82 super gaaf dat Finesse dezelfde kleurgenen heeft als haar moeder, echt een kopietje
Mooie foto´s van mama en dochter <3

Quir super gaaf dat hij toch echt dunskin is.

petraaken balen dat je zo op extra kosten word gejaagd. Maar fijn dat alles voorspoedig verliep

Marjoleine89 wauw ze is echt enorm bijgetrokken, knap dametje

Libera wat een knap dametje is het toch, heerlijk bij de rest in de groep

stal_HD erg jammer dat ze de jury hem minder vond, maar wat je zegt, later maar.

Pomski wat zijn jouw dametjes alweer groot, echt een hele leuke foto

ingridxxx het heeft allemaal tijd nodig voordat ze echt weer op niveau is.
Het vraagt allemaal best wel van ze.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:45

Ik rij de paarden niet. :)

Ze groeien hard he.

Mijn 2 knappe binkjes.
Afbeelding
Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:00

wow wat een knappe veulens allemaal!

Vandaag gaat Cappuccino naar de opfok, ze is ruim 5 maanden nu.
Afgelopen zaterdag heb ik de chipper gebeld, die kwam maandag. Zondag hoorde ik dat ze vandaag zou worden opgehaald. Dat wist ik dus nog niet toen ik de chip afspraak maakte. Van moeder en dochter zijn staartharen getrokken(NWPCS), dat vonden ze beide niet grappig, het chippen boeide Cappuccino niets. Omdat ze vandaag weg gaat had ik gevraagd of het paspoort er voor die tijd kon zijn, dat is gelukt, het zat gisteren in de bus!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:12

Wordt bij NWPCS ook dna profiel vastgelegd, Jenny?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:49

Ons vosje is inmiddels afgespeend. Helaas nog niet verkocht.

Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:33

EllyC schreef:
Wordt bij NWPCS ook dna profiel vastgelegd, Jenny?

ja, ook omdat moeder geen welsh is.