[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:43

ooh ja dat is waar hahaha, stom 8)7

gblover

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:59

We hebben helaas geen geluk. Floor is leeg gescand. Morgen brengen we haar naar een DA die haar vorige keer wel drachtig heeft gekregen. Maar nu groot dilemma over hengst. Diegene die we gekozen hebben, nu wel vers, maar geen garanties en enkel leveren van maandag tem donderdag. Pff dat gaat niet lukken.

Wat gaan jullie snel. Ik kan niet alles meelezen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:01

jeetje dat schiet niet op nee, maar wat nou als ze net ergens die maandag tot donderdag ovuleert? Dan kan je die hengst toch gewoon gebruiken?
En voor de andere dagen een andere kiezen.

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:27

Ja dat zou kunne. Maar ik vind de condities niet goed. Ik wil kans hebben om verschillende keren te proberen, en niet 1600 euro per keer.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:50

Zo dat is behoorlijk wat geld voor 1 rietje ja.

En nu? Een andere hengst zoeken?

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:26

gblover- Wat balen zeg :n Die condities zijn inderdaad helemaal niet zo ideaal.. Welke hengst had je ook alweer gekozen eerst? Tussen welke zit je nu te twijfelen?

Wat super leuk om veulens van vorig jaar zoals Dotan weer voorbij te zien komen, fijn dat het zo goed met hun gaat! *\o/*

Gister avond heb ik Ushi weer opgehaald bij de hengst. We hebben voor de zekerheid nog gecontroleerd of ze hem echt afsloeg, en madame was aardig klaar met hem. := Ze staat nu weer lekker op de wei in de kudde ze is wel goed moe... :O Ze heeft er wel lang over gedaan om hem af te slaan vond ik. Vorige week vrijdag hengstig gebracht en pas gister afgeslagen.. genot zoeker is ze haha! Dus nu een afspraak maken om haar te laten scannen voor de 18 dagen. Ik hoop heel erg dat ze drachtig is, ik ben in iedergeval niet van plan weer helemaal naar Belgie te gaan als het niet gelukt is, dus dan moet ik heel diep gaan nadenken hoe en wat dan.. Maar hoop er niet over na te hoeven denken..
Spannende dagen tegemoet.. :):)

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:06

Hinte, 2 veulens zou wel echt super mooi zijn! Zegmar is toch een valk shetlanderhengst??

Gblover oh wat balen!! Rare condities. Wat voor super speciale hengst is het?

Lovelyn, fijn dat ze eindelijk af sloeg! Nu 18 dagen afwachten in spanning, succes!

Silly1972, haha geeft niet, en ik denk ook niet dat het bekend is, bij het kwpn interesseren ze zich niet zo in kleuren helaas. Beetje meer kleur zou wel leuk zijn!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:33

Sorry even ego-berichtje. Naast het werk nogal druk geweest met pogingen om vervoer te regelen voor de keuring straks (auto van kennis met trekhaak die geleend kon worden is niet meer). Helaas nog zonder succes.

Maar even wat anders, ik had vanavond ook het idee Lies hengstig te zien := := Iemand enig idee of dat zo snel kan na afstoten van een vruchtje/hoe snel dat weer kan? Ze is maandag namelijk nog drachtig gescand...

We houden morgen maar even in de gaten en anders moet toch de dierenarts maar weer komen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:56

Doorgaans wordt een merrie na het verstoten van een vrucht niet meer hengstig.
Hoewel ik het wel heb meegemaakt, eigen merrie is na verstoten van de vrucht dat jaar nog wel drachtig geworden (maar heeft maanden geduurd).
Wij hebben ook een merrie gehad die hengstig stond aan paar dagen na de scan (ongeveer op 40 dagen dracht), dit was een moeizame scan vanwege persen van de merrie. Overlegd met de DA, en ze zou ook gewoon hengstig kunnen zijn maar toch drachtig. Weer naar de hengst gebracht, en gedekt. Niet meer gescand, en 312 dagen later was het veulen geboren. Nog altijd onbekend van welke dekking dat was. Of 312 dagen dracht, of 352 dagen. Was een merrie die al haar andere veulens (9 stuks) op 335 dagen plus of min 1 dag gaf.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 00:04

Bij mijn weten is dat pas later in de dracht, dat ze dan niet meer hengstig worden.
DA raadde in ieder geval aan om voor 4/5 weken dracht de tweede scan te doen. Als er dan iets mis (geen hartje) en ze knijpen het weg, kunnen ze weer hengstig worden. Als ze langer drachtig zijn, sluit die cyclus zich inderdaad af.
Ik weet alleen niet hoe snel dat dan gaat. 5 dagen geleden zat er nog iets...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 00:07

Zo snel gaat dat vaak niet.. Afhankelijk van de duur van de dracht, maar ga maar uit van minimaal een maand.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 00:18

Dat klinkt geruststellend, ze zat wel pas op 15 dagen met het scannen, waren op tijd ivm mogelijke tweelingdracht.

N.a.v. het verhaal van Maaike wel even zitten kijken. Qua tussen deze symptomen en hengstigheid van insemineren zit wel ong. evenveel tijd als tussen die en de veulenhengstigheid daar weer voor.
Ga morgen even goed kijken weer. Want zat wel, als ze hengstig is moet de DA misschien toch even komen kijken. Anders zouden we aanstaande vrijdag voor de tweede keer scannen.

Heb haar nog niet echt zien staan sletten/pissen, maarja haar slet-maatje is ook drachtig gescand... En helaas verder niets om mee te schouwen -O-

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 08:10

hinte schreef:
Marije, Dat klinkt behoorlijk intensief maar wel heel erg leuk. Ik kan mij goed voorstellen hoe trots je op je 3de generatie bent. Mag ik vragen hoe lang je al bezig bent? Het moet bij jullie met hengstige merrie's en hengstjes wel een enorme hormonen toestand zijn :=

Met de mini's ben ik pas sinds 2007 bezig, daarvoor heb ik 15 jaar lang welsh cobs gefokt.
Maar de mini's zijn in die paar jaar wel uitgebreid van de 2 merries waarmee ik begon naar tussen de 25 en 30 gemiddeld die er nu staan :=

Murosch, gelukkig loopt Helga weer beter!

DL, wow 7 allemaal drachtig *\o/*
En nog 3 te gaan, dat wordt volle bak bij jou volgend jaar. Of dek je ze voor de verkoop?

Ennasil92, ook gefeliciteerd!

Hinte, mooi dat ze hem weer niet leuk vond *\o/*

gblover, dekgeld betalen per rietje? En ook nog eens heel beperkt leveren? Daar zou ik ook nooit aan beginnen. Wat waardeloos zeg...

Lovelyn, fijn dat ze weer thuis is!

Aniek, meestal zit er wel wat tijd tussen verwerpen en opnieuw hengstig worden. Tot rond de 35/40 dagen gaat het wel sneller dan daarna.
Heb het bij 1 merrie tot 2 keer achter elkaar gehad dat ze 10 dagen na het drachtig scannen weer hengstig stond. Maar bij haar was het ook wel duidelijk waardoor ze beide keren verworpen had. Merrie kwam beide keren druipend van het zweet en in paniek van de wagen nadat we op de kliniek waren wezen scannen. Terwijl ze eerder zelfs nog drachtig had gevlogen zonder problemen :?
Daarna maar aan huis laten scannen en nooit meer verworpen.

Lizzy hier zou van de week op 85 dagen zitten toen ze weer opnieuw hengstig werd. Denk dat ze het al wel een maand of langer geleden verloren is en dat ik mazzel heb dat ze nu nog weer hengstig werd omdat het nu weer zo zomers is geworden. Ze was natuurlijk al in maart gedekt de eerste keer.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:02

oeie Aniekr dat geeft dan weer stress he, al lijkt het me wel vroeg om opnieuw hengstig te zijn, zit vast nog goed hoor

oeie marijer Lizzy ook verworpen, ga je ze nog opnieuw laten dekken?
hoe is het met Cookie?

gblover jeetje zoveel geld per rietje, amai das ook niet leuk
hier levend veulen garantie

lovelyn leuk dan kunnen we ook samen aftellen naar de scan

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:04

Ladylisa, welkom! Ik ben wel benieuwd naar foto's... Net als Hinte heb ik ook een zwak voor fjorden :o :j

Gblover, balen !! En jemig :wow: 1600 euro per rietje?? Wat een geld!

Verder heb ik bijgelezen maar laat ik het reageren even voor wat het is. Gister de hele dag in de weer geweest met mijn jaarlingetje die met koliek stond... Vanmorgen leek hij eindelijk gemest te hebben dus een voorzichtige "jeej" ...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:27

Oh jakkes Linda, Beterschap!
Heb je ze 24/7 op gras?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:25

Vulina, nee bij mij staan ze 12u per dag op gras, hele jaar door... Maar hij staat nu ergens anders waar we de weidegang langzaam hebben afgebouwd naar meer uren op de paddock (zijn grasbuik moest er wel een beetje af voor show en keuring ;) ) maar daar staat hij inmiddels ook al wat weken dus de overgang naar te veel of weinig gras kan het haast niet zijn...
Hij zat verstopt, maar heeft vanmorgen gemest.. (Wat kun je blij zijn met een hoop stront :') )

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:33

Linda, gelukkig heeft hij weer gemest! Hopelijk gaat het snel weer de goede kant op.

Hier heeft Lies dus geen bijzondere stress gehad dit keer. Vorig jaar is ze na 4 weken bij de hengstenhouder (was ze wel van de eerste dag drachtig), 4 uur lang op de vrachtwagen teruggekomen en hier ook weer op een voor ons nieuwe stal gekomen, terwijl ze best wel gevoelig is voor verhuizingen enzo.
Maar dit jaar juist alles aan huis gedaan, hebben ook een opvoelbox nu, nadat ze vorig jaar toch maar verdoofd moest voor het scannen. In de box is ze alleen maar aan het eten terwijl er gescand wordt nu :o Geen echte stress opgemerkt verder...

Ik ga zo weer naar stal, misschien was gisteren een foutje en anders bellen we de DA maar weer -O-
Laatst bijgewerkt door AniekR op 05-06-16 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:36

Oeii aniek, hopelijk niks aan de hand.. Ik zal voor je duimen!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:55

Hey jeetje Aniek, sorry maar ik heb er geen verstand van.
Maar ik heb wel gehoord dat ze hengstig kunnen zijn terwijl ze drachtig zijn, alleen zonder ei.

Linda, ik hoop dat het snel beter gaat

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:04

Fotsy schreef:
oeie marijer Lizzy ook verworpen, ga je ze nog opnieuw laten dekken?
hoe is het met Cookie?

Ja Lizzy is inmiddels weer gedekt. Vanmorgen vroeg ook nog. Dacht ff voor de hitte te dekken, weet alleen niet of de buren daar op zondag ochtend blij mee waren :o
Cookie staat nog bij de hengst en zit komend weekend op de 3 weken na de laatste dekking maar ik geloof nu al 24 dagen na de eerste dekking want ze was heel lang hengstig.
Hoop zo dat ze nu drachtig is... Wil haar eigenlijk ook wel weer lekker thuis hebben nu.
Ze heeft het daar super en ik krijg regelmatig foto's en filmpjes maar een Cookie knuffel is toch het beste ;)

Linda, mest *\o/*
Hopelijk is ie snel weer helemaal in orde.

Aniek, hopelijk is het vals alarm.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:19

Ik hoop ook op vals alarm.

En hihi, geluidsoverlast op zondagochtend van het dekken ^_^ krijg je als je buitenaf woont. Hopelijk Lizzy ook weer snel drachtig! En Cookie ook weer thuis!

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 17:29

Spannend Celine! Vervelend als ze zo afwisselend drachtig/hengstig doen he haha

Welkom ladylisa! Spannend of ze drachtig is!

Gelukkig maar Mirthe! Niks aan de hand dus

Wat een knapperd Fosty!

Spannend hinte!! 2 veulens zou leuk zijn!

Pff wat jammer gblover! wat een geld voor een rietje zeg wow!

Spanneend lovelyn! Zou fijn zijn als ze in 1 keer drachtig is

Hmm lastig AniekR! Hopelijk gewoon nog drachtig

Gelukkig weer gemest Linda!

Hopelijk is Lizzy snel weer drachtig Marije, en Cookie thuis!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 17:50

Vandaag geen knipogende Lies meer ;) wel draagt ze haar staart steeds nog wat scheef, maar dat heeft ze de laatste maanden van de dracht ook steeds gedaan.

Wacht dus toch de scan van vrijdag maar af. Mocht ze nu toch hengstig zijn geweest, was het ook alweer voorbij denk. Al was het allemaal wel erg snel in dat geval.
Denk dat ik wel een beetje zenuwachtig zal zijn vrijdag :o

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 17:59

Och maar dar doet die van mij ook.
Terwijl ze de hengst bij ons nog net niet het licht uit de ogen slaat en dan staat hij zelfs netjes achter het draadje en loop ik er toch ruim langs :P