Als ik een groter weide had en een geldboom in de tuin dan had ik best 3 pony's aan willen houden, maar die heb ik niet, dus als het veulen dan niet in de toekomstplannen past is het imo niet meer dan normaal om het te verkopen. Maar iedereen doet het ook op zijn of haar manier en dat is maar goed ook en helemaal niet erg.
Luna2006
Geplaatst: 03-06-15 11:28
Ooh haha ik dacht dat ze er al langer stond
Mijn oog wilt zeker ook wat. Al moet ik toegeven dat ik 2 vosjes heb staan. Al is Marley ook een kleurenbol tegenwoordig. Ze is altijd heel rood geweest, zelfs na het scheren. En nu is ze ineenkeer super donker. Heeft ook zwart in de manen...
Ik geef dan ook eerlijk toe dat ik opzoek ben naar een hengst met een leuke kleur voor Dilys volgend jaar. Heb er al een paar op mijn lijstje staan die ik eens in het echt wil zien.
Vesceron
Geplaatst: 03-06-15 12:39
Zover ik weet is binnen het KWPN de kleur niet zo'n dingetje als bij sommige andere rassen, veel minder opties dan ook he Vos is over het algemeen wat minder populair, waar ik het absoluuut niet mee eens ben, ik ben groot groot fan van vossen Verder is in de hoofdmoot de keuze vos, bruin of zwart en zo gek veel invloed heb je dan weer niet op wat het wordt.
Mijn merrie is vos, pappa is bruin, ik heb als het goed is kans op 50% vos, 44% bruin en 6% zwart. Het verworpen veulentje afgelopen januari was dus mooi gitzwart
Vos is ook niet echt mijn ding maar het type totaal moet mij echt aanstaan, dan vind ik vos echt niet erg. Ik fok een barock pinto veulen, dan is kleur wel degelijl een dingetje. Maar met hetrozygote hengsten is het wel een verrassing. Liefst een zwart bont veulentje
pretty
Geplaatst: 03-06-15 12:58
Ik zwijg verder maar over kleur,als ik een veulen aanhou voor mijn kudde dan moet ze alles hebben,kleur,karakter,beweging,uiterlijk... Dus ja,alles telt mee. Hoewel ik dan uiteindelijk vaak val voor een gewone zwarte of vosbonte,sjah dat heet dan verliefd worden. Maar nu zocht ik een nieuwe merrie en mijn insteek van het begin was bruinbont en daar ben ik ook niet vanaf geweken,ik zocht een totaalplaatje maar als het dan "mijn" kleur had,viel mijn oog er toch meer op.
Vientje
Geplaatst: 03-06-15 13:06
Hier is het simpel: het wordt bruin, of schimmel maar dan bruin geboren Ondanks dat ze bij dressuurpaarden schimmel niet graag zien hoop ik op een schimmeltje Maar een bruine scheelt een hoop kosten wbt Biotex dus dat heeft ook zo zijn voordelen Ook al vind ik bruine warmbloeden enorm saai om te zien
Weinig keus qua kleurfokkerij hier, en heb dat ook pas berekend nadat ik de keuze al had gemaakt. Het wordt hopelijk gewoon een goed veulen
Ik hoopte vorig jaar op een voshengst, dit jaar hoop ik met alles wat ik in me heb op een gezond veulentje en moeder...
Vientje
Geplaatst: 03-06-15 13:32
Dat staat hier uiteraard ook met stip op nummer 1! Moet er niet aan denken wat alle risico's zijn, dan slaap ik geen uur meer totdat de kleine er gezond en wel met een blije mama naast staat
ik begrijp helemaal dat iedereen hoopt op een leuk kleurtje of leuke tekening. Dat hoop ik zelf ook natuurlijk! Alhoewel ik juist een effen bruine ofzo ook enorm kan waarderen en ik ben ook enorm vos-fan Alles heeft zo zijn charme.
Maar ik zou nooit een hengst uitkiezen op kleur, kleur weegt niet eens mee in een beslissing. En een veulentje verkopen omdat het niet de juiste kleur heeft, dat zou ik al helemaal niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Ik kan me voorstellen dat dat voor sommige mensen anders is, want niet iedereen kan de vuelentjes natuurlijk aanhouden. Bij mij zal wellicht ook ooit wel eens wat verkocht gaan worden. Maar de kleur als reden van verkoop of reden van dekhengstkeuze enzo, dat gaat er bij mij niet in
hier kwpn, dus kleur van geen belang. helaas merrie niet drachtig, vrijdag voor een 2e kans. gelukkig zat er al wel weer ene mooi ei aan te komen
Tinniie
Geplaatst: 03-06-15 14:26
Ik zie ook heel graag een mooi kleurtje, maar de rest moet óók in orde zijn. Panel-negatief getest, leuk papier, goed karakter..
Bij ons zijn er 2 zoiezo voor de verkoop en die van Jade normaal om te houden. Tenzij het een hengst is, dan blijft hij enkel als het eeeeecht een specialleke is Smoky cream splash frame overo ofzo
Vesceron
Geplaatst: 03-06-15 14:43
Vientje, mijn merrie moet ook nog drachtig gescand worden hoor Maar na de ellende van vorige keer zal ik wel iets meer slapeloze nachten pakken dit keer
linda2008 schreef:
en ik ben ook enorm vos-fan
fokfanaat, wat jammer! Gelukkig al snel de 2e kans Wat is jou combinatie ook al weer?
Tinniie, ik als kleuren-leek zie dan altijd iets heel bijzonders voor me bij dat soort termen Een soort toverbalpaard met verfspatten en rookwolkjes
pretty
Geplaatst: 03-06-15 14:49
Fokfanaat jammer! Is dat nu je oude merrie of je jonkie?
Linda2008 en zo heeft ieder zijn eigen overtuigingen natuurlijk.
Goed zo Tanja voor Passoa! En op naazr de volgende poging voor Passie.
Hmm lijkt of Clio toch niet echt hengstig is. Ofwel gaat ze het worden. Mijn man zegt dat de hengst er op spring 's morgens (zonder geweer in aanslag ) en ze het toelaat,maar dat ze daarna gewoon weer samen gaan grazen. Even in de gaten houden maar.
Hahaha zie je, zo gek was het niet bedacht van mij Wel gave kleurtjes
Vientje
Geplaatst: 03-06-15 15:12
Gave kleurtjes!
Wat balen Fokfanaat...gelukkig wel mooi ei weer!
Half half blij dus Tanjaatjuh. Wel fijn dat het wegknijpen goed gegaan is, is toch weer even extra spannend.
Mijn schoonzusje vertelde eergisteren allemaal gruwelijke verhalen over bevallingen die ze mee had gemaakt en mis gingen, ik kreeg het Spaans benauwd Pffff *focust op beeld van een blije pluizebol met een knap gezond pluizekind*
Fotsy
Geplaatst: 03-06-15 15:15
met twee blauwe ogen tinniie, reserveer dan alvast een dek
wat is er mis met fokken op kleur mijn paarden/pony's lopen persoonlijk gewoon op den hof zonder dat ik er iets mee doe of van zin ben te doen, als kleurenliefhebber zie ik ze dan graag in een mooi kleurke lopen hoor Wat kan mij de knieactie schelen . Ieder heeft zijn eigen fokdoel namelijk: eigen gebruik, verkoop, springen, dressuur, western, groot, klein, geel, groen, roos, noem maar op, zolang je maar een doel hebt en niet in het wilde weg gaat fokken, toch?
fokfanaat wat jammer
pretty duimen voor clio
vesceron die was heel goed geprobeerd hoor, je zat er niet ver naast
vientje, komt wel goed hoor, fokken is gokken en brengt risico mee maar dat is het houden van paarden toch altijd
Vulina
Geplaatst: 03-06-15 15:21
Tanja, fijn dat het ene vruchtje is blijven zitten! Top Jammer van je andere merrie, dat de volgende poging maar mag slagen!
Fokfanaat, balen! Wel een goede cyclus dus, vrijdag weer insemineren..
Qua kleur, ik hou persoonlijk van effen met veel wit (hoge witte benen en een brede lange bles) Of het dan vos, zwart of bruin is maakt me weinig uit Bij het KWPN kies is eigenlijk puur op een passende combinatie voor exterieur en beweging. We fokken ook grote maat appaloosa. Helaas vind ik de GGK appaloosa hengsten bij lange na niet in de buurt komen van een KWPN hengst. Ik kies hierbij vaak toch het liefst voor een fewspot, aangezien die bijna 100% kans op kleur geeft. Ik zou het zonde vinden een appie veulen te krijgen zonder kleur. Dan heb je van beide net niks Persoonlijk fok ik dus liever KWPN, op beweging.. (al moet ik zeggen dat mijn appie veulen (uit kwpn ster moeder) van dit jaar wel een hele beste beweger is!)
Laatst bijgewerkt door Vulina op 03-06-15 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Fotsy, er zit natuurlijk wel verschil in gebruikersdoel ja al met al heb ik wel weer iets aangehaald met die kleur fokkerij, ik moet eens leren om mijn mond daarover dicht te houden
Fotsy
Geplaatst: 03-06-15 15:40
Jep linda en er zitten hier best wat kleurenliefhebbers daar is geen overtuigen aan
Kleurtjes... Die zijn leuk maar ook hier wil ik wat dingen graag net wat verbeterd hebben op mn merrie, wat meer hoogte en wat meer lengte in de rug.
Vos, nooit wat om gegeven totdat ik n vosbont veulen kreeg en iets daarna n koffievos ruin kocht. Heb nog steeds n voorkeur voor zwart maar ach, als het maar gezond is
Probeer jullie bij te houden en wil iedereen met n dragende merrie feliciteren en iedereen die nog aan het wachten is of waarvan de merries niet gepakt hebben: succes!
Ik dus op vakantie en soms levert dat bagger internet verbinding op dus kan niet alles bijhouden
tammiebels
Geplaatst: 03-06-15 15:48
Hier de merrie gust en ook alweer hengstig geweest...en dat al op 18 dagen. Kwam niet vaak voor zo vroeg al...volgende week hengstig spuiten