[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:35

Mooie paarden Nieky <3

Hier groeit de merrie erg hard door, veulentje kan ik nu ook dagelijks voelen, blijft toch een bijzonder iets <3

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:54

Mijn merries zijn nu lekker op weg gelukkig. Afgelopen week had Felicia wat last van de enting, ze stond drijfnat in de wei. Ze had ook wat verhoging dus hebben haar maar even op stal neergezet. Nel daar en tegen is nu helemaal geschoren en lijkt gewoon bijna een ander paardje. Felicia is nu 103 dagen drachtig en Nel is 154 dagen. Felicia heeft al een mooie buik, maar ze word eigenlijk ook maar 1x in de week gereden. Nel staat nu nog lekker voor de kar maar merk wel dat haar pit een beetje minderd. Dus ben benieuwd hoelang zei het nog volhoudt voor de kar. Met vader zijn we ook goed bezig, die heeft nu voor de eerste keer voor de kar gestaan en wat was hij trots ( Wij ook hoor :j ) En vandaag ook maar eens goede fotos van hem gemaakt. Hij is namelijk best wel wat afgevallen en ziet er nu eigenlijk heel anders uit dan toen hij bij mij kwam.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
nieky Ik vind jullie paarden zo onwijs knap <3

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 03:29

Tj_stables. Gefeliciteerd met jullie dochtertje. Hopelijk loopt het herstel goed.

Sharonindez. Al mooi over de helft! Ze ziet er goed uit

Muronia. Aah heerlijk die bewegingen. Het blijft een mooi iets <3

Ponytante. Nu ben ik wel benieuwd naar die walvis en minstens een 3ling show ons een foto :+
Hahaha, zo kan je het ook bekijken. Alles wat je nu normaal zou doen, bespaar je :')

Memerel. Bij sommige merries is de beweging niet heel erg aanwezig. Zo ziet ze er nog best bescheiden uit, waarschijnlijk heeft ze nog genoeg ruimte

Nieky. Fleur en Ashley zijn ook al lekker rond. Leuk! Heel erg benieuwd wat de combinaties worden. Hopelijk snappen de heren het een beetje. Waarschijnlijk gebruiken jullie de wat ervaren merries voor de jonge onervaren mannen. White Dream begreep er in het begin helemaal niks van _O- hij heeft nooit natuurlijk gedekt. In het begin snapte hij niet dat hij moest springen :') achja gelukkig snap hij het spelletje nu heel goed.

Het is idd de bedoeling om hem uiteindelijk te starten. Ik wil hem eerst wat verder op niveau rijden. Zodat we gelijk door kunnen starten. Ik mag in principe elk paard gelijk in het Z starten. Nu gaan we eerst maar lekker ervaring opdoen. Ik heb geen haast.

Zirkonia heb ik van de zomer opgehaald, anders werd ze ingeslapen. Zirkonia is mijn allereerste paardje, door zware verwaarlozing had ze een peesblessure en liep niet helemaal meer goed. Ik wilde haar nog een kans geven. Heb haar eerst helemaal na laten kijken. Ook de pezen. Deze waren geen probleem. Wel chronisch letsel maar geen gaten of scheuren. Ze was eigenlijk zo fit en goed in conditie dat we het gewoon hebben geprobeerd. Ze was dan ook gelijk in één keer drachtig. Na de verhuis van de stal waar mijn hengst ook staat, naar de stal waar mijn merries staan is ze achteruit gegaan in eten. Ik denk dat hier het probleem zit. Daarom gaat ze terug

Garffpamela. Bijna op de helft.
Deed je de gold ook weken of dat niet?

Ciara_lady. Wat zien ze er sjiek uit zo geschoren. Fijn dat ze het goed doen.

Van het weekend even een foto proberen te maken van de buikjes. Ik krijg het niet goed in beeld. Maar voor het idee. Ik heb de veulens al goed zien bewegen en gevoeld. Bij zirkonia nog niet natuurlijk, dat is nog te vroeg.

Afbeelding
Afbeelding
Wild Thing is vandaag 196 dagen drachtig

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Rosa is vandaag 210 dagen drachtig

Van zirkonia nog geen foto gemaakt zij is nu 140 dagen drachtig. Begin je nu toch ook wel een klein buikje te zien. Het is 8 jaar geleden dat ze een veulen heeft gehad. Toen was ze best zwaar en beviel ze 2 weken voor uitgerekend van een joekel. Dus erg benieuwd wat ze nu gaat doen. Dat veulen is uitgegroeid tot een mooi groot paard van 174. Zelf is zirkonia 1.63 en de vader was 168.

Ik heb vorige week de dierenarts laten komen om even wat dingen uit te sluiten. Bloed onderzoek laten doen. Geen cuching, geen ontstekingwaarde. Geen wormen. Tanden zijn van de zomer gedaan en recent nog gecontroleerd door de tandarts. We denken dat het ruwvoer wat hier gegeven wordt echt niet geschikt is voor haar. De dierenarts heeft aangegeven dat ze zachter en voedzamer hooi zou moeten krijgen. Hier is enkel graszaad en kuil. Nog even deze maand doorkomen dan verhuisd ze terug. Ze krijgt al heel veel bij van mij en lijkt hier goed op aan te komen. Krijgt op moment 2kg merrie brok. Emmer luzerne, grote emmer met pulp, Fibre nuggets en grasbrok.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:30

@AM_Horses
Wat zien je merries er goed uit zeg!
ja de gold week ik altijd wel. Als ik een klein beetje geef kan ik het ook door de muesli mengen zonder te weken. Maar voor extra eiwitten voer je alweer iets grotere hoeveelheden. Maar ik moet nu eerst de agrobs opmaken. Dat moet je ook weken, maar om daar een beetje goed van te voeren heb je echt zo’n enorme bak vol, dat is gewoon teveel.

@Ciara_Lady wat een leuke pony’s zeg! Knappe vent ook de vader, mooi kleurtje.

@SharonIndezz wat leuk dat je het veulen kan voelen, ik kan niet wachten. Vanaf wanneer voel je ongeveer de veulens bewegen? En op welke plek van de buik?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:31

Hallo allemaal, ik ga jullie verlaten. Ik heb de keus gemaakt Goldy te verkopen, dus hier geen veulen volgend jaar. Ik wens jullie allemaal veel succes met de drachtige dames en hopelijk allemaal gezonde veulentjes volgend jaar!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:55

Ik kon het veulentje met 5 maanden af en toe voelen, nu is ze bijna 6 maanden, en voel ik het bijna dagelijks, ik voel het als de merrie van stal komt, en ik haar op de wasplaats zet, dan leg ik m’n hand vlak voor het uier of iets meer richting de flank, ik voel dan een soort plopjes/kriebeltjes.. lastig uit te leggen.

Wat jammer jenny, veel succes met de verkoop

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 07:36

AM_Horses schreef:
Ik ben ook al aan het kijken voor Sis voor aankomend jaar. Dat valt eigenlijk vies tegen. Wil graag toch een verdunning. Met goed papier, correct genoeg maat en Formaat. Dan blijft er echt niks over :') het wordt waarschijnlijk dan zoizo een hengst uit het buitenland

Ik heb even een gekke vraag :') ik begrijp niet half wat je hier bedoelt met een verdunning. Kun je mij misschien wat meer uitleggen wat het inhoudt? Mooie hengst heb je daar!

Wat vervelend dat de merrie slecht hooi wil eten. Hopelijk heb je het bij het rechte eind en trekt ze weer snel bij.

Ziet eruit alsof jullie merries zich al mooi ontwikkelen zeg!

vibabu schreef:
Mijn merrie wordt behoorlijk rond en zo hoog en verraderlijk bokken doet ze niet meer. Zou haast buitenritjes gaan maken nu Inmiddels is ze geënt tegen rhino en in januari gaat ze verhuizen naar een andere stal. Hoop dat dat gaat lukken, zij maakt zich niet zo druk denk ik maar dr "zus" is best beschermend geworden en was gister best vaak aan het roepen toen we in de bak bezig waren.

Hehehe :D Heb je de merrie nog wel in de arbeid?
Waarom gaan jullie haar in januari verhuizen? Vanwege de bevalling?

Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter TJ_stables!

nieky1993 schreef:
Hier zitten de eerste 8 over de helft. Bij 6 merries heb ik het veulen al gevoeld. De andere 2 merries zijn beetje irritant deze dracht en staan niet lang genoeg stil om rustig te voelen. Iets met humeurig en alleen maar interesse in eten, al de rest is stom :')

Fleur en Ashley zitten inmiddels op 211 en 200 dagen. Beide al best brede buikjes.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Eerste 8… := dat zijn er flink wat! Merries zien er wel goed uit :D

@Ciara_Lady: knappe pony’s heb je daar zeg!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:28

Jelske, met verdunning wordt vaak het creme gen bedoeld welke Palomino, valk en smokey black geeft.

TJ gefeliciteerd met de geboorte van je dochter! Ik hoop dat alles goed gaat.

Ik ben momenteel enigszins afwezig in het topic. Merrie zit morgen op de 200 dagen. We verwachten in dezelfde periode hopelijk ook 15+ lammetjes. Merrie moet dus nog 141 dagen. De eerste schaapjes nog 129 als ze in 1x raak zijn.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 03:16

Myrthee. Mooie mijlpaal *\o/* dat wordt dan een drukke periode!

Jelske. Daar bedoel ik idd het crème gen mee. Merrie is zelf een Palomino.

Jennyk. Wat jammer! Succes met de verkoop

Garffpamela de flakes van agrobs zetten idd flink uit. Prima dan de gold als extra eiwit bron.

Vanaf 180 dagen dracht normaal kan je het veulen wel voelen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:43

AM dat hopen we wel ja. Hebben dit jaar echt ontzettend leuke schaapjes.

Ook nog even een foto van mevrouw op dag 200. De skippybal is goed zichtbaar inmiddels.
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 08:51

Die zien er echt al flink drachtig uit Nieky <3

Wat leuk dat nu toch meer al beweging voelen of kunnen zien, dat maakt het weer zoveel echter vind ik.

Ciara_Lady leuke dames heb je daar. En nog best fanatiek met ze bezig. Elonia is deze zomer beleerd onder het zadel en ze heeft 3 keer voor de kar gestaan. Ze pakt het allemaal heel braaf op. Ik denk nog een paar keer onder het zadel nu en dan is het mooi geweest. Volgend jaar weer verder.

AM ik vind het mooi dat Zirkonia terug is bij je. Ze mag denk ik nu ook echt oud worden bij je? Verhuis-stress kan ook veel doen bij paarden. Mijn Flo viel in eersre instantie ook af toen hij hier naartoe is verhuisd en ik zie dat nu weer gebeuren bij zijn nieuwe baasjes. Heeft soms ook tijd nodig.

Jennyk goh joh, dat is ook wat. Geluk met de verkoop dan!

Myrthe dan komt er straks een drukke, maar hopelijk ook mooie periode aan voor jullie! Was het maar alvast maart, voorjaar <3 . Je merrie is al mooi rond :)

Ik heb weinig te melden. Eloon groeit rustig door en alles gaat z'n gangetje. Ik ben wel benieuwd wat de verhoogde prijzen straks gaan doen met de veulenmarkt, aangezien het veulen voor komend jaar wel echt voor verkoop is bedoeld.

Jane808

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:19

Poosje geleden dat ik heb gereageerd in dit topic! Onze Pippa is nu 190 dagen drachtig.
Ik merk wel dat ze het wat minder fijn vind als ik aan haar buik kom!
Zou ze het vreemd vinden dat het begint te bewegen in haar buik? Het is haar eerste veulen dus ik kan me voorstellen dat ze het een raar gevoel vindt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:54

Ik vraag me dat ook wel eens af, zou een merrie het weten dat ze een veulen in haar buik heeft? Mijn gevoel zegt van niet. Ik herinner me ook nog wel goed hoe de maidens reageren meteen na hun eerste bevalling. Enorm in de war, echt zo'n blik achterom van wtf heb ik nou uitgepoept??? En dan maakt het geluid en beweegt het, en dan neemt moeder natuur het al vlot over en zijn ze smoor verliefd erop. Zo bijzonder eigenlijk :) .

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:35

Muronia schreef:
Ik vraag me dat ook wel eens af, zou een merrie het weten dat ze een veulen in haar buik heeft? Mijn gevoel zegt van niet. Ik herinner me ook nog wel goed hoe de maidens reageren meteen na hun eerste bevalling. Enorm in de war, echt zo'n blik achterom van wtf heb ik nou uitgepoept??? En dan maakt het geluid en beweegt het, en dan neemt moeder natuur het al vlot over en zijn ze smoor verliefd erop. Zo bijzonder eigenlijk :) .

Ik weet het niet zo goed. Aan de ene kant denk ik van wel omdat ze zo snel zo anders kunnen zijn. Mijn andere merries zijn de eerste tijd ook altijd met de buik van de drachtige bezig. Maar met het 1e veulen van mijn merrie schrok ze zo erg toen ze om keek dat ze met 4 benen de lucht in ging en zichzelf tegen de stalwand aan gooide _O- ik zal eens kijken of het filmpje somehow te uploaden is voor hier. Het was echt hilarisch.

Jane808

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:53

<3 Je hoort ook nog weleens dat de merrie het veulen niet accepteert!Soms ben ik daar wel een beetje bang voor omdat ze ook niet zo snel andere paarden om haar heen verdraagt! Gelukkig doen hormonen ook veel en is ze straks helemaal in love met d'r kind <3

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:32

Of ze echt beseffen dat ze een veulentje in de buik hebben, geen idee… wat opvallend is, is dat mijn merrie buiten tegenwoordig rolt, dat deed ze voor haar dracht nooit, ik denk dat ze nu rolt omdat ze dus vanalles voelt in haar buik nu

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:30

@jennyk sterkte, het zal vast geen makkelijke beslissing zijn

@SharonIndezz en @AM_Horses ze is nu 169 dagen en probeer te voelen maar nog niks gevoeld. Nu is ze ook echt heel groot dus genoeg ruimte om een veulen te verstoppen :D

@Myrthee mooi buikje al! Wat leuk zeg lammetjes, foto’s zijn straks uiteraard ook welkom <3

@Muronia inderdaad ben ook benieuwd met de prijzen. Ik lees best veel paniek in de paardenwereld. Wij hebben totaal maar 4 paarden thuis staan waarvan 2 van mijzelf. Dus denk dat het bij ons zal meevallen. Toevallig heb ik een stal vrij gekregen dus wil het veulentje wel echt gaan houden ook al was dat misschien niet helemaal de bedoeling. Maar mijn man is inmiddels ook om haha

Ik ben ook heel benieuwd hoe merida het doet straks met het veulen. Ze is voor mijn gevoel nog best jeugdig.

Oh Myrthee ik zie het helemaal voor hahaha

Plassen jullie merries ook zoveel? Merida zet ik voor het rijden al op stal zodat ze kan plassen. En na het rijden moet ze ook echt wel weer. Ik had dat zelf ook de zwangerschappen dus kan me voorstellen dat het bij paarden misschien ook tegen de blaas drukt.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:34

Gek om te lezen hoever jullie merries allemaal al zijn, al is die van mij gewoon heel erg laat :Y)

Bijzonder filmpje van Elonia haar veulentje in haar buik, een fijne bevestiging dat er een veulentje aan het groeien is.

Haha ponytante, zo kan je het ook positief bekijken wan het je bespaard aan lessen.

Mijn friese bijrijdmerrie kon ik tot het eind wel fanatiek blijven rijden haar moest ik er juist tegen beschermen om niet te veel te doen. Die buik hinderde haar niet.

Vind dat eef een mooi bescheiden buikje heeft.

Bedankt nieky, jou merries zijn duidelijk drachtig!

Knappe pony's ciara!

AM_horses, wat fijn dat je zirkonia nog een kans hebt gegeven.
Vindt je hengst erg knap en je merries zien er goed uit.

Succes myrthe met de drukke periode die eraan komt.

Merrie van bekenden accepteerde het veulen niet, zij hebben een pleegmerrie moeten inschakelen. Merrie werd levensgevaarlijk, terwijl het normaal gesproken een onwijs lieve Merrie is.

Hier verder geen veranderingen, alleen paar weken geleden een mooi kloppend hartje gezien op de scan.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:09

Myrthe ik ben nu wel heel benieuwd naar dat filmpje :')

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:49

Ik was dit topic kwijt! Onze hackneypony is inmiddels 200 dagen, friesch helaas weer niet drachtig. In dubio of we gaan voor nog een jaar proberen... zou het wel graag willen maar weet niet meer welke weg we moeten belopen nog.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:34

Wat een dikke buiken al! Vooral de merries van AM en myrthe de jouwe is ook duidelijk.

Hier 107 dagen :') Zie dr niet meer plassen maar naar mijn idee drinkt ze wel meer..

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 03:06

Muronia. Het is idd de bedoeling dat ze oud mag worden bij ons. Eerste paardje blijft toch bijzonder. Verhuizen heeft ze nooit last van gehad. Ze eet verder ook goed. Enkel geen tot amper hooi

Ik ben ook benieuwd wat de markt gaat doen. Ik denk wel dat er volgend jaar minder gedekt gaat worden.

Geen idee of ze bewust weten dat ze drachtig zijn. Bij sommige merries veranderd het gedrag wel enorm.

Garffpamela. Is nog een beetje te vroeg om beweging te voelen. Over 2 weken heb je meer kans.
Valt niet op dat ze al meer plassen. Ik heb wel één merrie die gaat plassen als ze eten krijgt of bv terug op stal wordt gezet. Soms hoeft ze helemaal niet, maar is soort gewoonte geworden.

Boelles. Wat balen dat het met de Fries niet gelukt is. Wat hebben jullie allemaal gedaan? Wellicht kunnen we meedenken

Rosa 216 dagen drachtig
Afbeelding
Afbeelding
Wild Thing 202 dagen drachtig
Afbeelding
Afbeelding
Zirkonia 146 dagen drachtig
Afbeelding

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:53

Wat een mooie ronde buiken allemaal!
De vraag of ze het beseffen dat er iets in hun buik zit.
Paar weken geleden heb ik haar geent tegen rhino (en influenza) en daar was ze toch wel een beetje grieperig van. Inmiddels rent ze wel weer rondjes maar bokken wat ze eerst graag en hoog deed doet ze nu al een tijd niet meer. Of alles in de weg zit of dat ze het niet meer wil doen dat weet ik niet zo goed.
Inmiddels word ze nu wel met de week dikker en denk ik dat ik het veulen ook af en toe zie in haar flank. Ze is nu 190 dagen drachtig :) Afbeelding

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:36

Vibabu en AM, echt al buikjes! Zal de pony eens op de foto zetten, zit rond zelfde datum als jullie maar volgens mij helemaal niet zo'n buikjes haha.

AM, jaa wat niet. Ze is al 2x geswabt (per ongeluk) maar ze is schoon. Al ei afgespoten, hengstig gespoten. Andere hengsten, zelfs een cocktail. Heb nu wel een idee om te wisselen met veearts, bloed te testen.. Tips zijn altijd welkom!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:59

Mooie buiken allemaal

Hier 1 rondere en 1 minder ronde merrie
De laatste was vrij mager toen ze hier kwam maar ze begint nu goed bij te komen gelukkig
Afbeelding

Van de andere merrie geen recente foto zonder deken :D