[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:43

Oh Murosch wat enorm spannend voor je! Ik wil mijn schoen niet opvreten maareh morgen heb jij een veulen! *\o/*

Knappe merrie Emmy! Ze ziet er goed uit!

Eurforie jouw merrie ook! Ziet er relaxed uit nog.

Arianne wat een mooie merries heb je,zelfs hoogdrachtig nog een boel uitstraling,toppie!

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:51

Pretty je bent lief hahahaha

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:52

jaaaa Murosch, gaat hard :j spannend!!!!!!

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:53

Murosch heerlijke foto van de uier hihi, Bella vandaag precies hetzelfde (en domme ik geen fototoestel mee)
Zette haar de weide op en ze begon direct te schuren....doet ze nooit op de wei grrr staart houdt ze omhoog dus mijzelf ervan verzekerd dat er de hele dag iemand daar was en nu ff rusten zodat ik straks terug kan :)

spannend dadelijk een echte veulenboom hier *\o/*

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:53

Morusch dat word een veulentje vandaaag!! Voel je niet een griepje opkomen _O- nee flauw.. dat mag niet ;)

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:59

Alles mag als het om een merrie en een veulen gaat......spontane buikgriep is dan het beste :p

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:02

Joyceee86 schreef:
Urielle jij zit toch ook in Brabant? ben je wel eens bij de dungense molen geweest? hebben ze paarden meel en komen ze er goed van aan

Ik antwoord even voor mijn beurt. :P
Urielle zit in Belgie. Heeft ook de paardenmeel van de Dommelsche Watermolen geprobeerd, op mijn advies, is vermoedelijk grotendeels hetzelfde (ik voer het zelf ook). Alleen is het voor haar geen doen om aan die meel te komen, meel van DW wordt in ieder geval nog wel geleverd op meerdere verkooppunten, maar ook dat was lastig.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:04

Murosch, dat willen we zien! +:)+

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:10

Ik was ff foto's aan het kijken en zag dat ik de uierfoto van eergister niet geplaatst had met mijn vraag erbij (stomme medicatie)
Ze heeft een fikse uier en hars (nu veel meer overiges ze drupte net) maar ook alsof ze een schaafwonde heeft. Ze heeft er geen last van en bloedt ook niet. Is dit normaal? En wat vinden jullie van haar uier?

Afbeelding

Afbeelding

Even ter vergelijking uier 4 april
Afbeelding

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:12

Pff Murdoch ik zou je paardje wel extra in de gaten gaan houden alle merries zijn natuurlijk anders maar toen ushi begon te harsen dacht ik ook dat het zou gebeuren omdat ook haar ph ineens op 6,0 zat maar uiteindelijk heeft ze 2 dagen echt gekegeld en melk gelekt als een gek en is ze bevallen met een ph van 5,5..

Afwachten maar ik wacht vol in spanning af!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:16

Sorry even een ego post *\o/*

Vanavond ook hier voor het eerst waken.
Ze heeft nog niet geharst en ik weet dat der uiers nog voller kunnen maar dagen lang al gedragsveranderingen en de uiterlijke kernmerken die bij einde dracht horen geven mij het gevoel vanaf vanavond beter het zekere voor het onzekere te nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Haar buik is ook al minder breed geworden.

Afbeelding

Afbeelding
Der speentje staan al wat uit elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Der bibs kan volgens mij echt niet meer spitster.
Ook draagt ze al dagen lang geregeld der staart wat hoger.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:22

AnniekSlijk schreef:
Zo! Dat zijn er echt veel die op knappen staan!

Mijn merrie zit vandaag op 338 dagen. En staat ook aardig op knappen. Uier is vol, banden zijn slap. Kling vind ik moeilijk om te zeggen. Op stal is ze onrustig, op de wei staat ze lekker te grazen. Ligt meer als normaal. Eet nog wel netjes der eten op. Al hoe wel ze wel eens een pauze neemt bij het eten van hooi. Ph licht net iets boven de 6,5. Maar kan dus snel zakken zoals ik het hier lees. Ze vind het wel een stuk minder leuk als ik aan der uier zit. Is waarschijnlijk gevoelig omdat ie vol zit. Ze mest en plast veel. Is dat voor jullie ook herkenbaar?

Jep ook meer plassen en mest en plast heel der stal door ipv hoe ze normaal doet,
zelfs der hooi kon ik wegmieteren.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:23

Wow wat gaan jullie hard!!
Ik denk dat het binnen nu en 12 uur komt Murosch! Gaat ineens zo snel :D

Ben benieuwd naar alle veulentjes, er moeten er haast wel een paar komen nu er zo veel op springen staan :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:26

R.X. beter een nachtje te veel waken, dan te weinig :j
Hier ook geen hars ofzo hoor, maarja ook lang niet elke merrie doet dat.
Dus ik ga ook serieus waken vanavond (ook door gedragsverandering, volle uier enz.)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:32

Met z'n allen op bokt vanavond ha ha.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:40

ik moet morgen ook gewoon werken helaas, als het vannacht druk wordt maar effe doorbikkelen

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:45

fokfanaat, ik ken het gevoel :') en die dagen duren toch lang als je graag naar je merrie wilt :') haha

Ik hoef trouwens niet te werken als er een veulentje geboren is :D
dus laat maar komen die baby, dan heb ik lekker vakantie ;) :o

RX gezellig met zijn alle op bokt!!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:48

Nou ik geloof dat het veulen van Natanalientje vanmorgen aan het proefdraaien was en dat ze daar zo'n last van had. Heb even met haar gewandeld vanmiddag en haar uitgebreid gepoetst. Uier is iets geslonken vergeleken met vanmorgen en verder geen verandering. Ik denk zelf dat het vandaag toch niet komt, zal nog wel een paar dagen duren zo... Maar ja, je weet het natuurlijk nooit. :Y)
Heb ik weer, zo'n fopmerrie. :')

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:50

als mijn eigen veulen aan de telling is ben ik ook 10 dagen vrij, dus nog 1 week werken, heerlijk!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:52

Wow, wat gaat het hier hard!

Neonlight: even terugkomend op mijn vorige bericht waarin ik zei dat ik in de avond 3 kg brok voer: daar staat ook bij dat de merrie's zeer langzaam eten. Over die 3 kg brok doen ze zowat de hele nacht (dmv camera te zien), en ze eten steeds hooi tussendoor. Dus dat kan die maag prima aan. Ze hebben het wel nodig, het zijn beide grote merrie's aan het eind van de dracht. Verder krijgen ze onbeperkt goed hooi van eigen land en overdag staan ze op het gras. Deze hoeveelheid brok hebben ze nodig om niet te schraal te worden of in te vallen in de bovenlijn / op de ribben.
Verder denk ik dat ik beroepsmatig heel wat meer veulens geboren heb zien worden dan iedereen in dit topic én vooral veel problemen heb gezien, dus ik denk dat ik wel weet waar ik mee bezig ben.

Door mijn beroep (d'arts) weten mijn collega's ook goed wat er speelt en kan ik ook gerust (langer) thuis blijven als dat nodig is voor merrie / veulen. Ik kan ook gemakkelijk een keer extra naar huis overdag om de paarden thuis te controleren. Ideaal! In mei ben ik ook nog eens 3 weken lekker vrij, dus dat is helemaal heerlijk.

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:09

carola schreef:
Wow, wat gaat het hier hard!

Neonlight: even terugkomend op mijn vorige bericht waarin ik zei dat ik in de avond 3 kg brok voer: daar staat ook bij dat de merrie's zeer langzaam eten. Over die 3 kg brok doen ze zowat de hele nacht (dmv camera te zien), en ze eten steeds hooi tussendoor. Dus dat kan die maag prima aan. Ze hebben het wel nodig, het zijn beide grote merrie's aan het eind van de dracht. Verder krijgen ze onbeperkt goed hooi van eigen land en overdag staan ze op het gras. Deze hoeveelheid brok hebben ze nodig om niet te schraal te worden of in te vallen in de bovenlijn / op de ribben.
Verder denk ik dat ik beroepsmatig heel wat meer veulens geboren heb zien worden dan iedereen in dit topic én vooral veel problemen heb gezien, dus ik denk dat ik wel weet waar ik mee bezig ben.

Door mijn beroep (d'arts) weten mijn collega's ook goed wat er speelt en kan ik ook gerust (langer) thuis blijven als dat nodig is voor merrie / veulen. Ik kan ook gemakkelijk een keer extra naar huis overdag om de paarden thuis te controleren. Ideaal! In mei ben ik ook nog eens 3 weken lekker vrij, dus dat is helemaal heerlijk.

Ikzelf voer ook flink bij hoor, ondanks dat Zigiandra niet schraai is... Vind het belangrijk voor het veulen en voor haar dat ze voldoende binnenkrijgt. Ik voer haar 1,5 kilo conditiebrok, 0,25 kilo muesli en 1,5 kilo merriebrok + (op-)fok supplementen. Tevens krijgt ze ook eens per 2 dagen lijnzaadolie bij haar brokken. Ik heb ze nu 2 dagen 24/7 op het weiland staan en ze krijgen paardenkuil als extra, maar daar begint ze niet meer echt aan.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:09

Carola dat wordt dus lekker genieten van het toekomstig veulen :) Heerlijk!

Iemand een idee wat ik bij Bella haar uier moet denken?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:13

Afbeelding
Pretty hierbij een foto van haar uier, die stelt nog niks voor, maar ze is dan ook nog een maiden :D

Ik denk zelf dat ze het veulen nog wel even binnen blijft houden :j

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:27

Word allemaal spannend hier zal zo de fotos van dessy plaatsen met een ph van 6.5 :o

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:33

Haha beginnen ze nu allemaal :)