[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TJ_Stables

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:54

@Zaquira

Aan de hand van de foto's zou ik denken dat ze nog dragend is

Deze is van vandaag (rekening houdend dat ze schraal staat door huidige veulen)

Afbeelding

En dit is van 24 september

Afbeelding

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 12:57

Ik kom mij hier ook voorzichtig melden, vooral om de tips mee te lezen.

Afgelopen jaar heeft mijn maiden Merrie met 299 dagen haar veulen verworpen. Geen reden voor gevonden.

Gelukkig merrie wel helemaal gezond, dus ervoor gekozen het nogmaals te proberen aangezien de merrie zelf afgekeurd is vanwege een ongeluk toen ze nog een veulen was.

Helaas was drachtig krijgen moeilijk (vorig jaar in 1x drachtig) en bij de laatste poging gelukkig drachtig gescand.

Wel moeten switchen van hengst.

Maar als het dinsdag alles nog goed lijkt, hoop ik volgend jaar in augustus een gezond veulen te verwelkomen

Auwert X Alwin 16-08-25 uitgerekend
Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:01

Leuk dat jij je ook meldt Getty!

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:02

TJ_Stables schreef:
@Zaquira

Aan de hand van de foto's zou ik denken dat ze nog dragend is

Deze is van vandaag (rekening houdend dat ze schraal staat door huidige veulen)

[ Afbeelding ]

En dit is van 24 september

[ Afbeelding ]

Heeft ze al veel veulens gehad?
Kon de veearts niks zeggen over de grote van de baarmoeder? Mijn merrie is 20 met 9 veulens dus de baarmoeder ligt heel diep. Ze kon na 40 dagen het vruchtje ook amper vinden omdat haar arm gewoon niet lang genoeg was.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:21

@Zaquira
Dit is nu haar 2de veulen, als ze dragend is zou dit haar 3de worden

Eerlijk gezegd niet gevraagd behalve dat er een deel darm overlag waardoor ze niet alles kon in beeld brengen etc, tijd zal het uitwijzen :')

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 03:33

Tj_stables. Het zou niet de eerste zijn die toch drachtig is ondanks leeg gescand. Zeker rond deze aantal dagen ligt de vrucht al veel lager. Hopelijk is dit ook het geval. Duimen dat ze toch stiekem nog drachtig is.

Welkom getty. Dat wordt een laat veulen. Hopelijk deze keer meer geluk.

Jelske. Embryo's spoelen kan enkel als de embryo's nog niet zijn gehecht aan de baarmoederwand. Volgens mij doen ze dit altijd voor de 10 dagen.

Dat is flink balen als je zo'n birth alarm hebt. Moet toch een oplossing voor zijn

Knolselder. Zijn allemaal al mooi rond.

Libera. Ooh wat grappig. Ik denk dat jullie ook niet heel veel keuze hebben in goede rijpaard hengsten vers?

Springen met dracht. Geen ervaring mee. Toch al wel heel wat drachtige merries voorbij zien komen die nog wat sprongen. Of het echt slecht is? Ik zou zeggen, kijk naar je paard wat gaat en eerlijk is.

Ciara_lady. Om dikker te worden heb je eiwitrijke voeding nodig. Kan van alles zijn. Bv luzerne, merrie brok.

Muronia. Leuk hoor om zo de hengsten te volgen en bekijken.

Ik ben ook al aan het kijken voor Sis voor aankomend jaar. Dat valt eigenlijk vies tegen. Wil graag toch een verdunning. Met goed papier, correct genoeg maat en Formaat. Dan blijft er echt niks over :') het wordt waarschijnlijk dan zoizo een hengst uit het buitenland

Fijn dat elonia nog zo lekker fanatiek is. Rosa is wat dat betreft een beetje zo, als het niet hoeft dan liever niet := is echt gekomen sinds ze drachtig is.

Ponytante. Stiekem toch nog goed fit. Fijn als ze zo blij worden in het werk.

Mirjamalvaro. Sterre lijkt al op het einde. Wat een buik!

Wild Thing lijkt goed te gaan sinds ze een regendeken op heeft. Geen snot meer gezien gelukkig.
Afbeelding

Rosa gaat ook goed. Voelt als bijna aftellen over de 200 dagen. Deze laatste maanden van het jaar gaan gigantisch snel. De eerste maanden van volgend jaar waarschijnlijk heel traag :')
Afbeelding

Zirkonia eet heel goed haar brokken, extra luzerne en de pulp met grasbrok en Fibre nuggets. Maar hooi zo verschrikkelijk weinig. Ik snap het echt niet. Tanden zijn oke. Woensdag heb ik een afspraak met de dierenarts. Ik wilde een bloedonderzoek laten doen. Even overleggen waarvoor. Ik dacht cushing, ik weet niet zeker of dit ermee te maken kan hebben. Of een algemeen bloed onderzoek.

Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 13:13

Welkom Getty

TJ: hopelijk is er snel duidelijkheid, lijkt mij helemaal niks die onzekerheid :=

Mooie paarden AM,

Verder zie ik weer een hoop knappe mommy’s to be langs komen, mooi om te zien .

Hier groeit alles ook lekker door, merrie gaat goed, voelt zich weer kiplekker gelukkig

Afbeelding

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:10

Nou inderdaad. Wachten duurt al lang en als je ook nog eens moet wachten terwijl je niet zeker bent dat je moet wachten....

Mijn merrie wordt behoorlijk rond en zo hoog en verraderlijk bokken doet ze niet meer. Zou haast buitenritjes gaan maken nu Inmiddels is ze geënt tegen rhino en in januari gaat ze verhuizen naar een andere stal. Hoop dat dat gaat lukken, zij maakt zich niet zo druk denk ik maar dr "zus" is best beschermend geworden en was gister best vaak aan het roepen toen we in de bak bezig waren.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:45

vibabu schreef:
Nou inderdaad. Wachten duurt al lang en als je ook nog eens moet wachten terwijl je niet zeker bent dat je moet wachten....

Zeker waar! Maar gezien ik elk moment een baby kan hebben denk ik wel dat de tijd sneller voorbij gaat _/-\o_

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 01:58

Tj_stables. Snap ik, je hebt iets anders om nu naar uit te kijken. Voor je het weet is het december. Succes met de laatste loodjes.

Vibabu. Duidelijk drachtig dus. Lekker wat rustiger aan doen. Buitenritjes zijn misschien dan wel leuk. Haar zus verhuist niet mee?

Sharonindez. Fijn dat ze nu goed gaat. Eten gaat nu beter?

Papa to be, gaat ook heel fijn. Ben ik lekker mee bezig. Vandaag de zadelmaker geweest voor hem, een kopijzer maat gegroeid. Dus dat is positief. Dit weekend meegenomen naar club les, dat was ook erg leuk.
knapperd <3
Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:57

Wat een knapperd is het toch AM!

Hier gaat het goed, merrie eet ook weer super goed, dus dat lijkt allemaal goed te komen :)

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:02

Hij is knap AM!

Mijn merrie begint ook mooi te groeien.
Bovenste foto 100 dagen drachtig, onderste gisteren, 150 dagen drachtig :)
Afbeelding

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:29

Wat leuk dat de meeste al lekker een buikje krijgen!
Voelt het dan toch wat echter.
Sorry ik lees wel veel mee maar reageren schiet er vaak bij in.

Hier zijn ze beide al over de helft, bijna op de 200 dagen.
Echter ben ik een beetje zoekende voor mijn jonge merrie. Ze is energieloos lijkt het. Maar alleen als je iets met haar wilt doen. Ze gaat overdags lekker de wei op maar als haar verzorgster iets met dr wilt doen is ze niet vooruit te branden. Wat kan ik haar eventueel geven voor wat extra energie? Herkennen jullie dit? Het is pas sinds de laatste tijd. Dus denk wel dat het met de dracht te maken heeft. Ze is 3,5 en wordt niet bereden, alleen grondwerk.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:07

AM_Horses schreef:
Tj_stables. Snap ik, je hebt iets anders om nu naar uit te kijken. Voor je het weet is het december. Succes met de laatste loodjes.

Vibabu. Duidelijk drachtig dus. Lekker wat rustiger aan doen. Buitenritjes zijn misschien dan wel leuk. Haar zus verhuist niet mee?

Sharonindez. Fijn dat ze nu goed gaat. Eten gaat nu beter?

Papa to be, gaat ook heel fijn. Ben ik lekker mee bezig. Vandaag de zadelmaker geweest voor hem, een kopijzer maat gegroeid. Dus dat is positief. Dit weekend meegenomen naar club les, dat was ook erg leuk.
knapperd <3
[ Afbeelding ]

Ik kondig toch hier wel even aan dat vandaag ons dochtertje geboren is, op 37 weken en 4 dagen, helse bevalling, epidurale deden niet wat er moesten doen... ;(

Is ze dan toch geboren!

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:16

Van harte gefeliciteerd *\o/*

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:19

Gefeliciteerd! En hopelijk mag je snel bekomen van de helse bevalling.

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 08:53

Gefeliciteerd!en een spoedig herstel van de bevalling.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:33

Gefeliciteerd met jullie dochtertje <3

Hier vandaag alweer 177 dagen, tijd vliegt voorbij.Afbeelding

Hoe is het verder met alle drachtige dames?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:44

TJ_Stables gefeliciteerd met jullie dochtertje!

Hier gaat alles prima. 207 dagen alweer, nog maar dik 4 maanden te gaan. Elonia's kleintje is al flink actief!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 18:18

Wat mooi om te zien Muronia <3

Ik kan het veulentje nog niet zien bewegen bij mijn merrie, maar af en toe wel al voelen, echt super bijzonder :)

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:40

Gefeliciteerd met je dochter, TJ_stables!

We zitten bijna op de helft. Merrie wordt met de dag slomer. :') Het hobbelen derhalve ook, buiten valt er nog wat te beleven (incl een verdwaalde boomstam hupsen), in de rijbaan valt ze dood. Zit dus ook ten dele tussen de oren. Of misschien is rechtdoor gewoon makkelijker en een bocht om de 20-40 m te veel voor modus walvis. Die sterk overdreven is dmv eerdere veulens. Obv grootte buik verwacht ik een drieling, minstens :+ .

Leuk filmpje, Muronia. Nog geen beweging gezien of gevoeld (maar dus ook nog niet op de helft), vraag me wel af of dat later überhaupt te zien zal zijn met alle "extra" buik eromheen.

Ik had gedacht dat ik op het eind de "minder rijden -periode" zou kunnen benutten voor grondwerk of zelfs trucjes leren. Maar als de mindset helemaal op 'afwezig' zit, zoals nu in de rijbaan, valt daar ook niets te bereiken :') .

Is niet erg. Ik geloof dat goede conditie geen kwaad kan, of iig enige conditie. Desnoods doen we de laatste maanden alleen aan de hand wandelen. Dat vind ik ook leuk. :)

(Ja ik weet dat er genoeg fokmerries zijn die helemaal niets doen en prima veulens brengen. Maar ik heb de tijd.)

Overigens bedacht ik me: fokken kost geld maar in het geheel kom ik voor jaar 1 (mits geen grote complicaties) wel op een plusje uit :$ : Want komende twaalf maanden geen lessen, geen wedstrijden, geen jaarlijks weekendje Zeeland, geen WE-cursus, geen schriktrainingen of andere toestanden waar ik altijd graag mee doe... helemaal niets. Kassa! :D

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 21:20

Wat leuk om te zien Muronia! Ik hoop ook iedere keer wat te zien of voelen maar helaas… Ze loopt maar 7 dagen achter op die van jou, maar nog niks te zien/voelen helaas. Maar ze is ook wel wat voller dan jouw merrie, en dan niet alleen qua buik Ze heeft genoeg buik om het nog te isoleren.

TJ_strables: gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter!

Eef is vandaag 200 dagen op weg, wordt nu echt een wat voller maar we doen dan ook weinig met haar qua rijden door de herstellende peesblessure. 30 minuten stappen en vandaag voor het eerst twee lange zijdes gedrag.

Afbeelding

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:26

TJ_stables gefeliciteerd, lekker genieten!

Hier zitten we op dag 208 en 174. Wat vliegt de tijd! Soms ook al wat beweging voelbaar.

Muronia leuk filmpje!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:21

Sharonindezz een meer of minder die hier moet bevallen maakt idd niet meer uit :+ . De mensen waren radeloos dus ben blij ze te kunnen helpen door de merrie hier te laten bevallen.

Het gaat idd bizar hard nu vind ik. Jouw merrie zit dus ondertussen ook al over de helft :D en ze ziet er top uit, mooi buikje

Am_horse Als alles goed is en ze snappen het dan mogen de jonge heren een aantal merries dekken volgend jaar. Ben nu al benieuwd naar hun veulens :+

Jeetje Sis is dan idd aardig gegroeid *D. Wij hebben de combinaties al klaar voor volgend jaar. Goed wel met eigen hengsten maar er is al bepaald welke merrie onder welke hengst gaat :D

Wat raar dat Zirkonia hooi zo slecht eet. Had ze dit voor de dracht ook al? Weet dat Tina hier vorig jaar ineens ook mega kieskeurig was op hooi in de dracht terwijl ze dat normaal niet is.

Knappe papa to be is White dream <3. Ga je ook wedstrijden starten met hem?

Tj_stables Balen dat de veearts niks vond op de scan. Maar hier hebben we het ook al aan de hand gehad met 1 merrie dat ze met 2-3 maanden leeg gescand was maar er toch mooi een veulen bij stond jaar erop. Dus Wie weet heeft het zich idd gewoon goed verstopt.

Gefeliciteerd met de geboorte van je kind *\o/* . Ben je inmiddels al wat bekomen?

Luna2006 ik kom ook niet zoveel toe aan bijleesposten als ik had gewild. Fijn dat de dames beter op gewicht komen. Hoe oud is Belle?

Mirjamalvaro jouw merries hebben al flinke buiken voor dat aantal dagen dracht :D

Muronia we hebben idd een aantal merries die ongeveer gelijk lopen met jouw merrie en jij am_horse. Kunnen we allemaal gezellig samen wakker blijven :') de kleine van Elonia is lekker actief <3

Ciara_lady Hier krijgen ze luzerne of senioren slobber als ze bij moeten komen. De zwarte dame heeft zo te zien al een behoorlijke buik.

Knolselder Succes met je examens binnenkort. Kan mij voorstellen dat het idd druk is. Leuke buikfotos van je dames <3

_jelske Respect voor je bijlees post. Idd met een draagmerrie op afstand is het nog net iets anders gok ik als dat je ze zelf thuis hebt.

Getty_maan Welkom. Verschrikkelijk dat je merrie zo laat nog verworpen heeft. Hopelijk dit jaar meer geluk maar dat komt vast wel goed.

Lideli haar buik groeit zo te zien goed idd.

Crazy_funky eventueel kun je nog extra vitamines bijgeven voor meer energie. Maar als ze wat lusteloos is door de dracht kun je haar ook op rust zetten. Sommige merries zijn het allemaal snel beu en willen niks meer doen.

Ponytante Als je het zo bekijkt bespaar je idd een hoop nu ze drachtig is. Zo te horen heeft ze het al wat zwaarder ook kwa bewegen. Ben wel benieuwd naar een foto van d'r dikke buik :D

Memerel Je merrie heeft gewoon een erg rustig veulen dus. Wat hier soms helpt is voelen als ze eten of drinken, dan is het veulen vaker actiever.

Hier zitten de eerste 8 over de helft. Bij 6 merries heb ik het veulen al gevoeld. De andere 2 merries zijn beetje irritant deze dracht en staan niet lang genoeg stil om rustig te voelen. Iets met humeurig en alleen maar interesse in eten, al de rest is stom :')

Fleur en Ashley zitten inmiddels op 211 en 200 dagen. Beide al best brede buikjes.
Afbeelding
Afbeelding

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:39

Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochtertje *\o/*

Hier eventjes druk geweest, heb wel mee gelexen maar zal vanaf nu ook weer actief proberen te reagerende iedereen.
Zo leuk om al die drachtige merries te zien. Maar ook vervelend te lezen voor degene waar het niet gelukt is.

Hier gaat alles goed met Merida, van de week zal ik eens foto’s maken. Qua buik valt het me nog mee, maar dat kwam omdat ze wel echt te dik is geweest en heel groot is dus veel ruimte voor haar baby. Wel zie ik nu echt een baby buikje komen.
Vandaag 165 dagen, dus bijna op de helft
Heb voor haar nu toch de equifyt breeding besteld, op zich bruist ze weer van de energie maar dan kunnen we rustig overgaan op dit voer. Ik had de agrobs myo proteïne flakes gekocht maar vind dat best een gedoe om te voeren, dus ga weer over op de gold voor de extra eiwitten.

Nieky1993 wat een knappe vent zeg jullie drumhorse hengst, ben benieuwd hoe hij eruit ziet over een paar jaar. De tinker hengst is ook mooi, de moeder van mijn oude paard had precies zo’n kleur, erg mooi!