[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:34

CP, hij is inderdaad leuk <3

Hier is Finesse van de week gechipt. Ze schrok natuurlijk even en deed een huppeltje, dat was het.

Fiore krijgt naast onbeperkt gras, een half kilootje Vita Bix Breed & grow, maar ja, ze is ook gewoon dik. Altijd als ze op de wei staat met veulen. Zij levert echt niets in. Behalve de eerste paar weken als ze nog niet 24/7 buiten staan.

Wat worden ze allemaal groot zeg!
Wij doen volgende week weer een fotoshoot :)

Finesse is wel ambassadeur geworden van Metazoa. Om daar een beetje leuke foto's van te maken, was ook nog een hele uitdaging :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:01

Wat leuk Cynthia! En Finesse staat er mooi op <3

Phoebe had vorig jaar bij Fellow niets ingeleverd, maar dat was dit jaar toch wel anders. Dus toch meer gaan voeren dan alleen een vitaminebrokje.
Ivy doet het super, heel lief veulen, tikje brutaal naar de shet, maar niet zo gemeen als de hengstveulens deden. Dus Naughty kan haar goed aan. Ze is nu bijna 3 maanden

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SophievdV

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:55

Ons kind wordt morgen gechipt :)

Hoe doen de mensen het die de merrie trainen, neem je haar ook mee naar les? Ons veulen is drie maanden oud en hij vindt het geen punt als ik zn moeder een blok mee om neem. Hij staat dan te chillen in de wei bij onze andere merries. Ik wil de merrie graag naar les mee nemen maar dan zijn we wel langer weg dan wanneer ik een blok om rijd met haar. Ik zit in dubio..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:19

Even uitbouwen. Ik heb het wel gedaan. Alleen had ik t veulen op stal en was er altijd iemand thuis voor t geval dat.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:43

Destijds reed ik met 3 maand oud veulen ook alweer in de les. Wel op stal en met uitbouwen. Ging na de les dan ook direct naar huis.

Ik ga vanavond mijn veulen chippen. En voortijd zijn hoeven even doen.
Zaterdag keuring. Benieuwd wat hij gaat doen qua premie.
Afbeelding
Net geschoren.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:53

Ik dacht dat je veulens niet meer geschoren mocht aanbieden op de keuring?

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:30

Bij ons nog wel. Maar je mag de tastharen niet weg scheren.
Deze heeft hij nog wel.
Ook mag je in het oor niet meer kaal scheren. Maar dat deed ik zowiezo al niet.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:30

Alle veulens zien er goed uit zeg! En wat worden ze al groot.

Setteli, ik merk inderdaad hetzelfde met mijn merrie. Vorig jaar bleef ze bijna te dik en nu krijg ik er niks aan.

Mijn maatje is gister verkocht op een veulenveiling voor een heel mooi bedrag. In November verhuist hij naar Frankrijk.

Afbeelding

Nu nog even van hem genieten.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:56

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:34

gefeliciteerd Myrthe, dat was zeker een mooi bedrag! Netjes hoor!

Oh Cynthia, wat fijn dat je Finesse zo mee kan nemen op buitenrit, Fi vindt het allemaal wel best. Heerlijk hoor.

Hier gaat het met Ivy ook goed, overmorgen alweer 3 maanden. De tijd vliegt.
Een paar foto's van vorige week (komen uit een filmpje, dus kwaliteit niet echt super)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:05

Bijzonder dat jullie het er over hebben. Ik heb ook nooit dunne merries en dit jaar 2 echt enorm schraal. Krijg er niets aan gevoerd…. Tandarts bij gehad en al maar er is geen achterliggende oorzaak… baal er enorm van maar we hebben er echt alles aan gedaan. Ze staan nu net weer vol op gras, daarvoor gewoon onbeperkt ruwvoer erbij op de weide die wat kaal werd, en flink pulp en extra eiwitten daar doorheen. Hopelijk gaat het gauw opknappen nu ze weer vol in het gras staan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:22

Onze merrie is ook schraal. Ik denk dat het komt door de lange droogte/warmte.

Morgen wordt ons ventje gechipt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:45

Ik heb ze amper op gras en voer 3 keer daags voordroog.
Niks schraal..

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 00:28

Gelukkig staat op de weide waar mn merrie en veulen lopen nog een lekker pak gras. Dus merrie staat er goed bij en het veulen groeit goed. In de inloopstal hebben ze nog wat ruwvoer bij te knabbelen naar behoefte en 1x per dag haal ik ze op uit de weide voor een voertje en kriebels.

Afbeelding
Hier loopt ze op het pad richting inloopstal, nu dik 3,5 maand oud.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 07:38

Ik merk wel dat de Fibrebeet van Pavo net wat meer doet dan Speedibeet met luzerne.

Hier nog niets gehoord van de chipper. Maar begreep van het NRPS dat ze zelf contact opnemen voor een afspraak.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:33

Ik vind het niet erg dat ze wat schraler worden,die welshjes worden dik van lucht,lopen al met graasmaskers.
Vanmiddag komt hier ook de chipper langs voor jodocus

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:00

Ik heb even de laatste 2 pagina's bijgelezen. Het is moeilijk om 2 topics actief bij te houden :+

Us2001 Knappe Timber, hij wordt al groot zeg.

Xsurfdairy Wat een joekel joh :oo . Hoe groot wordt die wel niet haha.

Mirjamalvaro Die van jou worden ook al groot. Was dit op de keuring?

Kiki1976 King ook al zo groot. En breed, heerlijk <3 . Hij heeft ook een lieve blik vind ik.

Xyaartje Ik bereid niks voor kwa chippen. Sterker nog sommige zijn zo mak dat die los in de weide worden gechipt :+ . Bij andere houd ik ze gewoon vast. Nooit issues gehad.

Quir Heb je de jongste eigenlijk ook nog laten kleur testen? Blijf het ook verbazend vinden hoe donker Valk je andere is. Wel heel mooi. Wat een beweger ook je veulen :~

Goldenarrow Sjiek ding hoor :j . Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten. Hoe is het met je andere veulens?

Am_horse knappe veulens <3 . Jolie blijft mijn favoriet. Ben benieuwd of ze zwart blijft idd

Cp112 Je welsh veulen is ook super knap. Is de moeder opnieuw gedekt?

Zerena de jouwe groeit ook als kool. Rot zeg van de Wolf. De laatste dagen is die hier ook enorm actief in de regio,wordt er niet goed van.

Cynthia82 Wat leuk dat Finesse de ambasadeur is metezoa :D. De foto's zijn leuk gelukt.

Setteli Ivy kan lekker showen 8-)

Stal_hd hoe ging het scheren? Succes op de keuring zaterdag.

Myrthee Fijn dat hij verkocht is op de veulen veiling. Hij staat er mooi op zo.

Hier staat alleen Blue schraal op de bovenlijn. De rest is zelfs te vet :') . Is ook het eerste jaar dat ze zo vet zijn. We hebben nu dus onbeperkt hooi van hele goede kwaliteit en dat maakt verschil. Ze krijgen 1x per dag een schepje merrie brok. Alleen Blue is de traagste eter en het onderdanigst en dat zie je wel terug. Nu is haar veulen Cas ook enorm groot en breed dus die trekt ook serieus wat weg.

Hier gaat het zijn gangetje met de veulens. Even druk nu met alle veulens alles te leren kwa voetjes geven, vast staan, meelopen enz..

Paar foto's van een aantal veulens
Yarno
Afbeelding

Deejay netjes vast staan
Afbeelding

Hailey en mama saartje
Afbeelding

Finn
Afbeelding

Cas met Eros en mama Mirthe
Afbeelding

En mijn meisje Lola <3
Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:42

Hier ook 1 merrie schraal. Andere merrie heeft altijd de rug erop liggen maar voldoende vetjes op de ribben dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over.

Andere 2 staan goed.

Voer hier echt veel voor minis te hebben. Normaal krijgen ze 500 gram op een dag, nu 4x zoveel over 6 porties verdeeld en komt niets aan bij de schrale merrie. Die is ontwormd en tandarts etc ook bij geweest. Wel een gigantisch veulen ad voet

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:39

Kiki heb je geen kaartje van het NRPS gehad met de contactgegevens van de chipper?

Hier komt hij vanmiddag

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:32

Kiki, ik zou er toch even achteraan bellen. Rosanne had bij het Groninger stamboek ook dat de chipper contact zou opnemen. Nu gebeurde dat steeds maar niet, dus is ze er zelf achteraan gegaan. Eerst kreeg ze een nummer van chipper 1: Die was ermee gestopt. Die gaf een nummer van chipper 2: Die wist van niets, had geen papieren van het stamboek van Fleur gehad, dus kon niet komen chippen. Toen heeft ze een bevriende fokker in Noord-Holland gebeld en die kwam met chipper nummer 3: Hé, ja, die heeft de papieren en nu maken ze volgende week een afspraak. Maar als ze er niet achteraan gegaan was, had het nog wel even kunnen duren, niet handig als ze straks de opfok in gaat, je wil toch even zien of er nog reactie komt op het chippen...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:38

Hier eergister chipper gebeld, die had ook nog niets doorgekregen, terwijl ik al paar weken bevestigiging binnen had.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:42

Bij het NRPS waren ze bij mij voorheen altijd netjes op 3 maanden. Vorig jaar met het KWPN duurde het bijna 4 maanden voor de chipper kwam en had het paspoort toen pas toen veulen bijna 7 maanden oud was.

Veulen van nu is geschipt op de veiling waardoor ik nu zijn paspoort al binnen heb (nu bijna 3 maanden oud).

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:56

onze eerste 2 waren al vroeg gechipt dit jaar, nou moet de laatste nog chip en nu komt de chipper pas 2 september. word weer spannend want 1 oktober gaan ze naar de opfok

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:02

Krem d'la crème is net gechipt. Vond hij niet leuk. Hij is van 15/5

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:07

Ik had ook snel de kaartjes van nrps binnen. Maar het duurde maar ondertussen worden ze al 5 maanden. Heb er uiteraard al achteraan gebeld. Eerst naar chipper, die had nog niet alle informatie gehad van nrps. Dus ik heb nrps gebeld en klopte idd, dus die zouden het weer doorsturen. Chipper weer bericht. Maar nog niks gehoord. Ga er maar weer achteraan bellen >;)

Mijn kwpn veulen is al wel gedaan

Afbeelding