[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:04

riv q balen Seg, zo vervelend als het allemaal niet mee wilt. Hopelijk volgende cyclus wel optimaal en er op tijd bij!!

Proficiat Moner en kabayo!!

Als ik nu Naar het gedrag van mijn merrie kijk Zou ik denken dat ze drachtig is. Ik haalde net de shet ff uit de weide, ja watte ,ze werd helemaal gek. Ze zou bijna door de omheining gegaan zijn.
Langs de andere kant is de shet op de moment bang van haar , en legt ze haar oren plat als die in haar buurt komt , maar dus owee als ik haar weg haal.
Nu ja , moet nog even geduld hebben.. maar wel super benieuwd !

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:17

Moner, gefeliciteerd *\o/*

Cynthia, wat een prachtige tijdlijn heb je over Daisy gemaakt. Bijzonder dat je haar al kende vanaf haar geboorte!

Kabayo, fijn dat alles goed is met de vrucht! Op naar de september scan :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:19

Even gauw tussendoor een vraagje.

Of er vocht in de baarmoeder zit, wanneer kan je dat zien? Alleen tijdens hengstigheid? En wat kan je er tegen doen?

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:19

Zo ben ik ook weer eens, beetje druk de laatste tijd! Heb alles bij gelezen maar reageer alleen even op de laatste 5 pagina's

BrigitteD, wat balen zeg dat het niet wil!

Simpie, vervelend, is je bloedei eindelijk weg, wil het niet op gang komen, hopelijk word ze snel mooi hengstig en is het raak.

Neonlight, gefeliciteerd met de dracht! mooie combi.

Smeetje, jammer toch niet drachtig, hopelijk nu meer geluk.

Suffie , leuk volgend jaar een kalfje!

AM, handig dat je haar eventueel echt met vers kan insemineren zo bij de hengst, maar hopelijk niet nodig.

x_Elise, gefeliciteerd met de dracht! Mooie combi, had furst dior ook op m'n lijstje staan!

Cynthia, wat een triest bericht, heel veel sterkte!

Knolselder gefeliciteerd!

Muronia, vervelend, geen dracht, geen hengstigheid en vocht. Hopelijk alles snel onder controle. Snap dat je het ook niet zomaar op wil geven.

Fleuribelle, Gefeliciteerd!

Runi ook gefeliciteerd!

RivQ, dat is inderdaad heel zuur zeg! wat een pech.

Kabayo, gefeliciteerd!

Moner, gefeliciteerd!

Nou hier goed nieuws vandaag! Op 17 dagen mooi drachtig gescand van Kjento! Had er een hard hoofd in.. ze liep een week na insemineren echt te knipogen en te druppelen, staart eraf, wat slijmverlies. Paar dagen terug weer iets slijm op dr achterbenen. Maar als ik haar gedrag moest beoordelen dacht ik wel weer drachtig. Het is een paard dat normaal heel makkelijk alleen kan, maar nu ineens helemaal hysterisch als ze even alleen is, erg veel hinniken ook, deed ze vorig jaar ook dat ze drachtig was. En ze glimt echt als een spiegeltje zo mooi, veel appeltjes ook! Mega blij *\o/* Over 2 weken kijken voor kloppend hartje.

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:28

Immii_clarr, gefeliciteerd *\o/*

Renske_W

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:35

Gefeliciteerd immii_clarr

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:51

Jeeej gefeliciteerd voor alle positieve scans! :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:18

Gefeliciteerd immi!

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:39

Gefeliciteerd Runi, Moner en immi *\o/*

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:41

Gefeliciteerd :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:41

cp112 schreef:

Of er vocht in de baarmoeder zit, wanneer kan je dat zien? Alleen tijdens hengstigheid? En wat kan je er tegen doen?

Dierenarts controleert of er vocht is op het moment dat het ei weg is, als er vocht is spuiten ze oxytocine om de baarmoeder te laten samentrekken zodat het vocht eruit gewerkt wordt.
Eventueel kunnen ze ook nog spoelen met AB als er een bacterie is aangetoond met swab of een sterke verdenking daarvan op basis van vuil.
Met swab kan je gericht met de juiste AB spoelen, dat heeft een grote voorkeur.
Na spoelen ook oxy spuiten om de baarmoeder te schonen.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:02

Voor 35 dagen scannen is ook niet ivm gust maar als blijkt dat het vruchtje niet goed ontwikkeld. Bijvoorbeeld geen kloppend hartje (geen idee wat anders ze kunnen zien?)
Dan kan je voor 35 dagen nog hengstig spuiten dat het er goed afkomt en dus geen dracht meer. Als je langer wacht wordt dat lastig of kan het wel blijven zitten met misschien door hengstig spuiten nog meer beschadiging.

Ik weet alleen niet of het klopt? Weet iemand er meer van?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:11

tiwi1969 schreef:
cp112 schreef:

Dierenarts controleert of er vocht is op het moment dat het ei weg is, als er vocht is spuiten ze oxytocine om de baarmoeder te laten samentrekken zodat het vocht eruit gewerkt wordt.
Eventueel kunnen ze ook nog spoelen met AB als er een bacterie is aangetoond met swab of een sterke verdenking daarvan op basis van vuil.
Met swab kan je gericht met de juiste AB spoelen, dat heeft een grote voorkeur.
Na spoelen ook oxy spuiten om de baarmoeder te schonen.

Dank voor de info! Weer wat geleerd.
Dus eventueel dekken wordt dan de ronde er na aangezien het na eisprong is.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:23

Dekken en twee dagen later, dezelfde ronde, scannen of het ei weg is.

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:50

Hallo iedereen,
Ik kom me hier ook voorzichtig melden... op dit moment staat mijn a welsh Sterre nog bij de hengst ze is gister voor het eerst gedekt :o

Ze staat bij Twisthoeve’s (G) Rhydaman

Afbeelding

Iedereen met goed nieuws gefeliciteerd *\o/*

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:36

Gefeli Moner en immi

Ik heb de follikel het liefst tussen de 3.8 en 4.2.
Maar dit is blijkbaar ook wat ras afhankelijk anderzijds kan dit ook een indicatie zijn waarom bij sommige rassen het allemaal lekkerder loopt dan bij andere, of individuen.

Cp je hebt al uitleg.
Er kan ook vocht tussen twee cyclussen zitten en dat zorgt dan voor ontstekingen. Als er vocht zit in de baarmoeder na eisprong is het teken dat merrie zichzelf niet meer schoon krijgt en das typisch oudere merries en bij iedere cyclus opnieuw. Spuiten is de enige oplossing
Hengst ernaast helpt ook wel :P

Welkom valuna
Knappe hengst is hier nog iemand die er mee dekt dit jaar

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:39

Valuna dat is een knappe man

Fotsy bedankt voor je uitleg mijn merrie had deze keer een ei van 4.8 dus dacht dat is fijn hoe groter hoe beter verleerd gedacht dus haha

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:56

Ik merk niet echt verschil in de grote van het ei, qua vruchtbaarheid. Wel de duur van de cyclus; als een ei héél snel springt of juist er héél lang over doet, zijn de kansen aanzienlijk kleiner.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:02

wat vindt jij een lange cyclus vulina ? Mijn merrie is op een maandag hengstig gespoten zondag laatste keer geinsemineerd dinsdag was het ei keurig weg. Lijkt mij een goede cyclus toch? Je had geloof ik laatst 1 waarbij je 4 keer hebt geinsemineerd dan heeft die een erg lange cyclus gehad denk ik ?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:04

Mijn merrie maakt mega eieren en is er niet minder vruchtbaar door. Sarona heeft ze 6,5 tot 7,0 en dat voor een pony. Neon kwam ook net boven de 6 uit. Beide merries zijn iedere keer bij de eerste dekking drachtig.

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:17

Fotsy schreef:
Welkom valuna
Knappe hengst is hier nog iemand die er mee dekt dit jaar

Ja weet ik :o

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:23

Die van mij had uiteindelijk een ei van 6,8cm (en ze is een pony), maar of ze drachtig is is nog even afwachten. :+

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:57

Welkom Valuna, ook al die knapperd van een hengst

Immichar, gefeliciteerd!!

Zooo wat een grote eitjes bij sommigen :wow:

Hier is ze in al die keren dat ze gescand is (en dat is inmiddels vaak) altijd gesprongen rond 4,6 cm. Ik laat altijd aan huis scannen (van huis betekent veel stress) en dit bevalt super (dierenarts is een mobiele kliniek en zit dichtbij). We waren dan ook nog nooit te laat en timing was altijd perfect. Ze is in iedergeval nog nooit boven de 4,3 cm gesprongen op vandaag na dus. Denk dat ze rond de 3,9 cm zat. Maar goed om te weten, dan kunnen we hier verder naar handelen en zijn we nu dus alert.

Heb inmiddels ook de keuze gemaakt om dus eind volgende week pas hengstig te spuiten zoals jullie aanraadde, lijkt mij ook veel logischer dan dinsdag. Liever in 1 x aanslaan dan weer bijprikken etc.

Ik wordt inmiddels wel een pietsie jaloers op al die mooie drachtscanfoto's van iedereen :Y)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:05

Hallo, ik meld me ook voorzichtig hier, vandaag is mijn Welsh A keurmerrie Ashley drachtig gescand van Ysselvliedts New Jersey :)

zondag nog een keer scannen ivm mogelijk een 2e vruchtje of cyste, dat kon ze vandaag niet goed zien. Maar Ashley is drachtig, joepie! Het veulentje van dit jaar stond gezellig naast haar in de opvoelbox ;)
De papa:
Afbeelding

En Ashley (en Noble)
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:06

Gefeliciteerd allemaal!