[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Noor

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:25

Lijkt me opzich wel een handig ding.....

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 15:00

Neonlight: bedankt voor de info, ik snap nu idd wat er bedoelt word, het opvoelen en het scannen.

Longeertouwtjes lijken wel veilig als je een braaf paard hebt, maar het lijkt me toch een eng idee als het paard schrikt het hoofd omhoog gooit en vervolgens schrikt van de weerstand en zo acherover klapt. Maar, het gaat vaak goed denk ik, zo zit overal wel een risico aan.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:02

gr_roos schreef:
Ik denk dat dat nog wel mee valt carmen, het is hetzelfde principe als touwtjes en je kan ze nog stellen ook.

Ik longeer mijn paard met een pessoa en die touwtjes hangen wel eens losser en daar stapt ze bijlange na niet in.

Nee maar bij een pessoa lopen de touwtjes via de longeersingel, dus als ze heel diep lopen wordt het touw nog wel omhoog gehouden.
Afbeelding

Maar als we het dan toch over longeren hebben (en dus trainen :o ) Hoelang trainen jullie door met de merries? en hoe snel na het veulen ga je weer met haar aan het werk?

Mijn merrie heeft een peesblessure (ook meteen de reden waarom ze gedekt is) maar hopelijk kan ik haar over een paar maanden al wel weer een beetje oppakken. Dan is ze echt een half jaar oid niet getraind en heeft alleen in de wei gelopen. Maar dan moet ik haar ook weer een tijdje stilzetten omdat ze dan te dik is/net een veulen heeft.

Zouden jullie haar dan al voor het veulen oppakken, of wachten tot het veulen er is en daarna beginnen?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:05

Mijn merrie is net gescant en is nog steeds drachtig.
Geen foto gemaakt want er was vrij weinig te zien i.v.m. veel vruchtwater.
Maar zag er allemaal goed uit.
Dus begin april een veulentje.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:31

Carmen, ik heb de touwtjes bij mijn pessoa tussen de voorbenen bevestigd, stan 1 of zo op het instructiebladje. Dat is om los te werken. Heb hem al een tijd niet omgehad ivm blessure van meer dan een 1,5 jaar.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:53

ik gebruik sinds kort ook de pessoa,in de eerste stand,lang en laag.

ik ben van plan Ravina wel weer vlot op te pakken als ze er weer klaar voor is,gewoon rustig aan. maar we zien wel

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:58

Ik ga morgen na 6 weken weer op mn pony.
Zaterdag verhuisd i.v.m. asbest en dus 6 weken stil staan op het land.
Toen naast de fiets verhuisd en was super braaf.
Dus ga morgen evennaar huis wandelen en dan thuis zadel erop
(ligt nog thuis) en rijdend terug naar stal.
Mn bolle moet weerlekker conditie krijgen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:51

Horsii, gefeliciteerd. Fijn dat alles goed is.
@ Carmen: mijn paard is nu ook weer aan het opbouwen na een peesblessure. Ben nu zo vaak mogelijk (4 à 5 x per week) aan het stappen op het harde ohz. Ongeveer een 20-30 min met ook stukjes draf ertussen. Dit ga ik nog verder uitbouwen, maar goed, hangt ook van de pees af uiteraard. Tot ongeveer een maand voor de uitgerekende datum en dan ongeveer een maand na de geboorte weer (als alles goed gaat uiteraard - wellicht eerder).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:42

Ik probeer zo lang mogelijk door te trainen.
In ieder geval zo lang ze het aankan.
Daarna wil ik ook weer vrij vlot beginnen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:42

Ik wil eigenlijk ook zo lang als verantwoord door rijden, ze heeft al een jaar stil gestaan en zit er sinds het voorjaar weer op. Merrie is slank en denk ook niet dat ze heel dik gaat worden. Wil er ook weer zsm op, maar eerst maar eens kijken hoe alles blijft gaan.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:30

Jouw merrie is inderdaad nog erg mooi in model Roos!
Nudine is modder en moddervet, helaas.
Ze krijgt geen krachtvoer, maar 1 summerfit koek per dag. Van de DA moeten we vanaf de 5e maand wel (wat) krachtvoer gaan geven en dan de laatste 3 mnd natuurlijk merriebrok. Daarnaast staat ze wel de hele dag buiten, weinig gras, en krijgt ze een portie kuil. Meer korten vind ik niet erg reëel. Vind het belangrijker dat ze lekker buiten loopt. Maar goed, vanavond gaat we weer aan de slag. Gister ook een fijn buitenritje gemaakt, dus we gaan de goede kant op :D.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:56

_Noor schreef:
Jouw merrie is inderdaad nog erg mooi in model Roos!

Dat heeft ze van der baas O:) :D :r

Citaat:
Nudine is modder en moddervet, helaas.
Ze krijgt geen krachtvoer, maar 1 summerfit koek per dag. Van de DA moeten we vanaf de 5e maand wel (wat) krachtvoer gaan geven en dan de laatste 3 mnd natuurlijk merriebrok. Daarnaast staat ze wel de hele dag buiten, weinig gras, en krijgt ze een portie kuil. Meer korten vind ik niet erg reëel. Vind het belangrijker dat ze lekker buiten loopt. Maar goed, vanavond gaat we weer aan de slag. Gister ook een fijn buitenritje gemaakt, dus we gaan de goede kant op :D.

Ik heb ook zo'n pony, die groeit van de lucht. Vroeger toen ie nog sportpony was had hij een mooi model, nu heeft hij een grasbuik. Gelukkig geen vet op schouders en billen. Hij heeft echt een ouwe mannen buik :+ en zal wsl meer buik hebben dan mijn merrie met 11 maanden dracht

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:00

Zelfs toen ik Nudine nog volop in sport reed, had ik al moeite om haar op gewicht te houden. Dus dat zegt genoeg denk ik :D.

Edit: heeft ze ook van haar baas! >;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:01

Laatste valt volgens mij wel heel erg mee.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:18

Een van mijn merries groeit ook van lucht.
Ik heb ook een tijdje summerfitkoeken gegeven, 1 's morgens en 1 's avonds op aanraden van de DA met daarnaast hooi en weidegang op een wei met weinig gras. Na een tijdje ben ik daarmee gestopt omdat ze niet erg veel energie meer had.
Nu lukt het me eindelijk weer om haar op gewicht te houden, zelfs als ik haar een tijdje niet train. :)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:25

Nudine krijgt 's ochtends en 's avonds een halve. Voorlopig heeft ze nog genoeg vet om op te teren ;)

Roos, valt idd wel mee hoor. Maar moet er zeker wel op letten! :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:27

Ravina staat nu op een kaal stukje wei en ze krijgt 2 x per dag een halve voerschep merriebrok en verder ook nog kuil,en ze ziet er prima uit,wel iets vettig,maar het blijft een fjord

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:36

Een fjord mag best wel een klein beetje vet hebben vind ik, maar natuurlijk niet overdreven.
Mijn merrie die dik word van lucht is een halfbloed arabiertje en draagt voor 25 procent paint bloed. Een paard met best wel wat arabisch type zie ik toch liever niet dik. Tijdens haar dracht zal ze al genoeg aankomen. Ze staat nu op 1 schep basismengeling per dag en 24/24 weidegang en hooi. Later schakelen we dan gewoon over op merriebrok.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:36

Mira krijgt een handje, en 's avonds 1 plakje hooi, overdag in 't land, waar nu steeds minder gras begint te staan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:37

mee eens hoor,ze mag zeker niet te vet worden,ondanks dat ze een fjord is. ik rij haar regelmatig,dus beweging genoeg.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:51

Ik ben jaloers, mijn merrie is juist heel schraal en niet dik te krijgen. Op dit moment ziet ze er echt slecht uit, veulen vergt behoorlijk wat van haar dit jaar. En dat veulen staat er met enorme spekbillen bij. :+ Neon krijgt 4 kilo brok (half onderhouds, half merrie), overdag de hele dag hooi en 's nachts de hele nacht gras. En dat voor een merrie van 1.49m, is best veel.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:54

Neonlight schreef:
Ik ben jaloers, mijn merrie is juist heel schraal en niet dik te krijgen. Op dit moment ziet ze er echt slecht uit, veulen vergt behoorlijk wat van haar dit jaar. En dat veulen staat er met enorme spekbillen bij. :+ Neon krijgt 4 kilo brok (half onderhouds, half merrie), overdag de hele dag hooi en 's nachts de hele nacht gras. En dat voor een merrie van 1.49m, is best veel.

Daar ben ik ook bang voor bij mijn merrie. Als ik van de week tijd heb zal ik eens een foto maken van haar.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:01

4 kilo? Wat hebben we dan toch een verschillend type paard he, ik verbaas me er elke keer weer over hoe veel krachtvoer sommige paarden blijkbaar nodig hebben. In de laatste maand van de dracht krijgt ze Mare Care kruiden en 1/2 schepje muesli, meer niet hoor.
Ze ligt momenteel flink in de kreukels. Ik had haar helemaal willen laten nakijken door een osteopaat voordat ze gedekt ging worden, maar 3 dagen voor de afspraak overleed mijn vader, en heb ik de afspraak afgezegd. Daarna niet meer aangedacht. Na de hereniging van moeder Mira en dochter Binti was Mira stokkreupel. Dat duurt inmiddels 6 weken, heb er van de week thermografische opnames van laten maken en ze zit vol blokkades (atlas, 3 bovenste nekwervels, schoft, schouders, daardoor weer slechte doorbloeding benen, in de rug meerdere blokkades, heiligbeen). Morgenavond komt iemand die veearts/osteopaat is haar behandelen (ze weet dat Mira drachtig is).
Samen vechten om de Fjord ;)
Afbeelding

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:08

neonlight, wat wel eens wil helpen is wat mineralen bijvoeren. We hebben ook een merrie op stal die echt NIET dik te krijgen is, maar met wat mineralen erbij wordt ze in ieder geval niet extreem mager. Net alsof dat haar dat kleine beetje extra bodem geeft om haar gewicht vast te kunnen houden.

Wij geven een vit&mineralen wat normaal aan melkkoeien wordt gegeven :-) Maar bijv. pavo total supply kan ook

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:12

Geprobeerd, maar dat vreet ze niet. :+ Zij is echt heel lastig met vreemde dingen geven of ander voer. Met muesli of zo hoef je ook niet aan te komen, paardenmeel vreet ze niet, slobber niet.

Mira dus in de lappenmand. Hopelijk is ze snel weer wat beter na de behandeling van de ostheopaat, hoewel er zo te horen wel meerdere behandelingen nodig zullen zijn.