baudyh schreef:Het ziet er naar uit dat het helaas niet gelukt is met diantha. Vandaag wezen scannen op dag 16.
Zeer waarschijnlijk niet drachtig maar ook niet hengstig. Er zat een kieste ( schrijf je anders) en daar heb ik hem nooit over gehoord.
Dus nog een beetje vaag.
Van het weekend voor de zekerheid nog een keer scannen omdat we anders toch stoppen.
Maar ik geloof er niet in
Jemig, dat is dan ook even een domper na al doe moeite...
Knolselder schreef:Ik weet dat het de voorbije jaren al een paar x voorbij is gekomen, maar toen was het voor mij niet van toepassing en dus heb ik er niets over opgeslagen.
Maar omdat er geen maxi in mijn kraamstal past, zal Zuma op de boerderij moeten veulenen. Daar is wel elektriciteit, maar geen internetverbinding.
Hoe kan ik dit oplossen. Wat zijn goede 4g camera’s?
Ik las ook iets over een apparaat dat een wifipunt creeert en dan met wificamera?
In elk geval: hebben jullie tips? Dan kan ik alvast op tijd opzoeken en vergelijken.
Vandaag al uier-aanraak-training gedaan bij haar. Ging eigenlijk verbazend goed voor een blijfvanmijnlijfmerrie.
Je kunt op verschillende plekken voor ca. €10 een mobiele router kopen, waar een simkaartje in moet. Als je dan een simkaartje hebt met onbeperkt mobiel internet, dan kun je die gebruiken. Ik vind de camera's van de action bovendien bijzonder goede kwaliteit hebben. Ik heb die toen gebruikt toen ons veulen noodgedwongen apart op een stal moest omdat ze te groot was om nog bij moeder te staan en ze met oud & nieuw immers niet buiten kunnen blijven staan. Ik had de router in mijn zadelkast gelegd (die kan op slot) op enkele meters afstand van de camera en dat heeft de hele nacht gewerkt.
mirjamalvaro schreef:Volgende week is laatste week vh seizoen. Dus Chablis startte op 1e dag en eindigd op laatste dag. Knappe merrie.

(je moet er toch een beetje lol van in zien anders wordt je gek.

)
Cwp03 schreef:Dag iedereen,
ik heb net mijn eerste fokmerrie gekocht, ze is al drachtig. Nu vroeg ik mij af wat ik juist allemaal moet krijgen van de voorlopige eigenaar qua papieren. Uiteraard het paspoort van de merrie, het bewijs van de dek en de scans van de dracht, maar zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie? Het is mijn eerste keer, dus spannend!

Ook zou ik mij nog wat verder willen informeren. Om de hoeveel tijd is een scan nodig? Zijn er nog andere onderzoeken nodig? Beste keuze qua eten, hoeveel, gras/hooi, supplement,.. Gewoonweg eigenlijk de gehele checklist over hoe om te gaan met een drachtige merrie. De meeste zaken weet ik al of kan ik wel onderhoren bij de DA maar ik zou dit graag eens van andere fokkers horen

.
Afhankelijk van het stamboek misschien nog een stamboekpapier? Bij het KFPS geldt dat als eigendomsregistratie.
wisanda2003 schreef:Ik heb ook al even niets meer van me laten horen na alle tegenslagen. We hebben alles gehad dit seizoen van niet hengstig tot tweelingdracht. Maar de aanhouder wint!
Als alles goed blijft gaan is dit onze 1ste combinatie voor juli 2025... de andere combi laat nog ff op zich wachten.
Precies! Gefeliciteerd in elk geval!
rensju schreef:Bedankt voor alle reacties!
Quir, dank voor het plaatje! Ik had ook een studie gevonden met deze:
[
Afbeelding ]
Het was zo, eieren verschilden voor de eisprong 0.5 van elkaar. Op 16 dagen zaten ze elk in een hoorn, crushen geprobeerd maar gestopt toen ze bij elkaar waren gaan zitten. Op dag 18/19 zaten ze nog bij elkaar in 1 hoorn en konden ze niks doen. Eentje is iets kleiner.
Ik ga het er niet op aan laten komen, maar de studies geven aan dit de meest positieve uitgangspositie is dat het zichzelf oplost. Maar ergens tussen 30 en 40 dagen moet ik evt gaan beslissen om alles af te laten spuiten mocht het niet gaan zoals we hopen.
Blij dat er een dracht is, maar dit is nog wel erg spannend. Ik zou graag ervaringen horen, maar zo te zien lukt het crushen vaak wel
Volgens mij kun je bij tweelingdracht ook nog beide vruchten spoelen en apart terug laten zetten, maar tenzij je zelf twee ontvangstmerries hebt staan die geheel per toeval ook nog gelijk lopen in cyclus, wordt dat wel een vrij kostbaar plaatje.
@Luna2006: goh, wat spijtig... Sterkte iig. Hoe ziet het vervolg er nu uit? Bedankt voor het delen van de foto, overigens. Ik vind dit bijzonder interessant.
AM_Horses schreef:Moet ik even kijken welke ik heb. Ik had van minihorseshop een keer dekentje. Echt voor als ze net geboren zijn. Daarna van epplejeck. Deze zijn beter te verstellen. Daar had ik volgens mij de grootste maat van. Voor flinke veulens ging dat net maar voor normale maat waren ze echt te groot. Dan zou ik daar maatje kleiner voor kiezen. Ze groeien er heel snel in, en ook weer uit. Dus goed verstelbaar is wel fijn
Die veulendekens waren voor ons vorige veulen te klein.
Ik heb toen een kleine ponydeken gekocht.
@Layla: wat een enge situatie moet dat geweest zijn met jullie 24-jarige merrie. Hoe gaat het inmiddels?
@Moner: ook al zo vroeg het veulen verloren. Heb je het laten onderzoeken of heb je het erbij gelaten? En heven jullie het uiteindelijk nog een keer geprobeerd?
@knolselder: dan sta je ook gek te kijken bij de veearts als je in de veronderstelling bent dat jouw merrie drachtig is. Hoe zijn jullie erop gekomen om toch nog te scannen terwijl je voor het oog kwam? Maar de diagnose is dus uveïtis. Wat houdt dat precies in en wat is dan nu de prognose?
Pachtige foto's van White Dream AM_Horse!
@Soeboenoe: gelukkig is dan ondanks de verhuizing, alles gewoon goed blijven verlopen! Ik heb geen ervaring met merries die hengstigheidsgedrag blijven vertonen tijdens de dracht. Wordt dat niet door heel andere hormonen aangestuurd en in hoeverre zijn die dan tijdens de dracht nog actief?
Kasmir schreef:Mag ik ook mee kletsen en lezen? Ik ben nog niet zeker van dat mijn merrie ook daadwerkelijk drachtig is, de dierenarts komt in november voor een bloedproef. Het is hier vrij duur een dierenarts te laten komen dus doe het samen met het vaccineren.
Ik zit nu al in de twijfels wat ik haar bij ga voeren. Mijn vriendin heeft 5 jaar geleden 1 veulen gefokt en hij is altijd moeilijk op gewicht te houden geweest en enorm klein gebleven. Onze winters zijn streng (ik woon in Noord Zweden) dus dacht misschien dat wat bijvoeren vanaf maand 8 toch een goed idee zal zijn. Natuurlijk weet ik nog niet eens zeker of ze drachtig is dus misschien moet ik daar eerst afwachten voordat ik me zorgen maak over andere dingen

Waarom zou je niet mee mogen doen?
Wel interessant om te lezen hoe die dingen toch allemaal weer anders lopen in andere landen.
Ik heb overigens geen idee over wat wel of niet gebruikelijk is, maar er zijn wel verschillende mensen uit zweden/finland die een paard hebben staan in de opfok waar onze twenter ook staat (maar dat is natuurlijk alweer een fase verder). Zo nu en dan tref je de eigenaren (pas geleden was er een eventer uit zweden, Zij brengt haar jonge grut hier naar de opfok vanwege die strenge winters en dat ze hier (kennelijk - heb ik mij laten vertellen) beter groeien.
Het is wel een gedoe als je twee uur moet rijden voor een scan zeg
hoe werkt dat dan als er nood aan de man is? En dan ook nog het nieuws dat ze niet drachtig is... Ik snap wel dat dit voor jou een eenmalige poging is geweest eigenlijk
AM_Horses schreef:Ik heb dikke merries echt hele kleine veulens zien geven en wat schalere merries enorme veulens. Dit heb je niet in de hand.
Gisteren zijn ze gescand en alledrie nog netjes drachtig

Dit dus: onze merrie had zelf eigenlijk niets meer over, maar onze (inmiddels) twenter was echt een joekel. Dit is ook één van de redenen geweest waarom we voor een draagmerrie zijn gegaan, toen we besloten toch nog een veulentje te willen fokken.
In ieder geval gefeliciteerd met de drachten
Libera schreef:Raven is afgelopen weekend naar de keuring geweest met goed resultaat, en zit inmiddels op 120 dagen

/quote]
Gefeliciteerd met het resultaat! Nu ben ik alleen niet zo thuis in de warmbloeden: dus mijn vraag is vooral: wat was dat resultaat precies?
tanjaatjuhh schreef:Hier wel alle 4 nog drachtig met mooie actieve hartslag.
Vraagje wat zouden jullie een Friese merrie geven die wat aan moet komen? Loopt veulen bij van juni. Echt zo'n fries met blote bovenlijn
Ik had in juni '22 precies dit aan de hand. Merrie was echt veeeeeeeeeeeel te schraal. En ik geef vast mee: ze zetten het echt heel lastig weer aan. Ik heb haar op onbeperkt ruwvoer gezet (vezelrijk, stengelig, hooi, niet te rijk). En krachtvoer met een merriebrok/muesli voor de vitaminen, mineralen en vetten (breed&grow van Vitalbix, ook vanwege het lage suiker- en zetmeelgehalte), lijnzaadolie, aangevuld met luzerne om het kauwen wat te stimuleren en een slobber (nutrimash van Vitalbix). Zelfs met het veulen aan de voet, bleef ze toen aankomen. Maar zolang het veulen nog aan de voet staat, blijft dit echt heel langzaam gaan. Beste voer bleek vooral het nieuwe voorjaarsgras.
Spoiler:

@SharonIndezz: Die kwestie met die kies heeft jullie ook niet meegezeten. Hoe gaat het nu met de merrie?
Wat een prachtige nieuwe aanwinst Quir!
TJ_Stables schreef:Jammer genoeg de gustverklaring moeten laten invullen
Op scan bleek ze (voorlopig) leeg te zijn, was ook heel onduidelijk voor de veearts, vandaar ook voorlopig, we ze kon een deel niet zien op scan omdat er een deel van de dikke darm over lag, dus we weten nog niet goed of ze wel of niet dragend is...
Als haar huidige veulen aan de voet 6 maand is voor zijn vaccinaties, gaan we nog is scannen, dat zal ergens eind december zijn, misschien zit het vruchtje verstopt (?)...
Echt zo sneu...
Wat zou dat ongelofelijk balen zijn. Dan maar duimen dat het verstopt heeft gezeten en dat je in december toch een dracht blijkt te hebben...
Het was even een zit, maar ik ben inmiddels weer bijgelegen! Ik zal eerdaags eens zorg dragen voor een buik-foto want ik heb de zaak wat dat aan gaat aardig verzaakt tot op heden
Wij zitten inmiddels op 191 dagen dracht en ik heb mij laten vertellen dat de merrie er goed uit ziet voor deze fase. Dit is de eerste keer dat ik zelf een dracht helemaal van dichtbij meemaak (/eigenaar ben) en de merrie ken ik verder natuurlijk eigenlijk niet omdat wij een draagmerrie huren. Dus het is nog steeds denk ik wel heel anders dan wanneer jouw eigen merrie drachtig is en die merrie bovendien gewoon bij jou (thuis) op stal staat.
De planning is om op korte termijn weer eens die kant op te gaan, dus ik zal er aan denken genoeg foto's te maken om weer wat actiever mee te kunnen doen. Tegelijkertijd heb ik wel met veel plezier meegelezen, want er staat een boel tussen wat hartstikke leuk, interessant of nuttig is.