[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Us2001

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 08:55

Hier is Timberr bijna 3 maanden oud. Ik denk hem rond de 6 maanden te spenen, beetje afhankelijk van de merrie. Ik heb nog wel twijfel of ik hem thuis laat of naar de opfok breng.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:03

Wat een leuke foto die laatste, prachtig dat zwarte hoofd en die pluisoortjes!

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:18

Afbeelding
Afbeelding

Vriendje mocht op de foto vrijdag! Hij is echt groot naast zn moeder :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:10

Zo die is al groot :wow:

Mijn knapperds vandaag.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:37

Wat groeien ze alweer hard allemaal.

King gisteren ook alweer 3 maanden
Afbeelding
Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:18

Even tussendoor, maar hoe bereiden jullie eventueel het chippen voor? Als jullie dat al voorbereiden? Gimli word binnenkort gechipt. Doet verder alles wel braaf (tenzij de hele kudde ineens besluit om van voor naar achteren te lopen. Dan wilt die logisch mee, maar met chippen is Eowyn zijn moeder er uiteraard gewoon bij in het opvanghok). Is makkelijk in zo'n beetje alles. Kan halster om. Loopt mee etc.
Dus ik verwacht eigenlijk geen problemen, maar wil het toch zoveel mogelijk al geoefend hebben waar ik het kan oefenen. Voor de chipper(s) net zo makkelijk straks!

Voorgaande veulens werden eigenlijk altijd pas gechipt wanneer ze na ons bij de eigenaar van Thorin kwamen na het afspenen. De enige die echt nog bij mij in de wei zijn gechipt was Asfaloth zelf en zijn half zus toen de tijd. Dan spreken we over bijna 10 jaar geleden.
Die heb ik toen totaal niet voorbereid, maar dat wil ik nu wel graag doen.

Heb ook al de eer gekregen om ook de naam te verzinnen voor het paspoort, maar die heeft Gimli natuurlijk allang :D .
Door drukte ook helaas niet echt bij kunnen lezen/iets kunnen posten. Verder gaat alles helemaal goed met de kleine man. Speelt goed, is eigenwijs. Trekt vliegenmaskers er af. Vind zichzelf al een heel mannetje. Gedraagt zich wat dat betreft als een echt hengstveulen!
Zo lagen ze een tijdje terug als kudde <3 (Asfaloth had ivm de vele regen toen de tijd een regen deken op. Die heeft hij nu niet meer om natuurlijk en ik kwam die ochtend ook om de deken weer af te doen).

Afbeelding

Knuffels uitdelen is Gimli zijn favoriete hobby <3 :

Afbeelding

Het enige masker wat Gimli er niet af krijgt is die van Asfaloth. Hij kan trekken en doen, maar nope. Masker blijft zitten. Ja. Asfaloth is echt zo braaf! En geen zorgen. Wanneer het echt nodig is geven ze in de kudde hun grenzen aan bij Gimli:

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:39

Ik bereid chippen niet voor. Ja ik kan ze vast houden. Dat is het

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:58

Ik bereid ze ook niet voor, behalve dat ze goed halster en zo snappen en je ze overal kan aan raken.

Wat wordt hij groot Kiki! Hoe gaat het met Beau haar voet?

Zo surfdiary, wat een reus. :=

Knap veulen US2001. <3

CharmFaith wat gaaf zo naar het strand! Eerste foto is al gaaf!

Kleinste gaat hier ook lekker. <3
Afbeelding
Afbeelding

Al zijn de meeste foto's zo :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de oudste, zo'n lief dier dit. <3
Wel lekker aan het groeien nu. _O-
Afbeelding
Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:08

Wij bereiden het chippen ook niet voor. Ik zou ook niet weten wat je daaraan kan voorbereiden behalve gewoon halstermak maken.

Wij hebben er een nieuw merrieveulen bij gekocht (en de moeder ook) :D Heel wijs ding is het en super lief. Moet nog wel het een en ander leren, maar ze is nog geen 3 maanden, dus dat komt wel goed. Ze snapt het meelopen aan het halster inmiddels.
Foto bij de fokker.
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:12

Hier ook geen voorbereiding voor chippen. :)

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:15

Super, dank je wel allemaal! Halster om doen, overal aanraken etc. Dat is gelukkig geen probleem bij Gimli. Daar is die heel makkelijk in. Dan verwacht ik dat het helemaal goed gaat komen!

Quir: Wat een knappe veulens!
Goldenarrow: Wat een plaatje van een veulen <3 !

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:08

Het fijnste is dat je ze kunt vasthouden aan het halster zonder dat ze bang zijn. Meer hoef je niet te doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:47

xYaartje, hier verder niet heel veel eigenlijk. Kan hem prima halsteren, overal aanraken. Verder zien we wel hoe hij erop gaat reageren.
Kijk als het een hork is die ze niet even 2 tellen de tijd geven, tja dan word hij moeilijker. Maar als ze hem 2 tellen op zijn gemak stellen komt het wel goed. Hij is nu eenmaal een wat verlegen mannetje.

Haha bekend, hier knuffelt King net zo met mama. Die hem soms echt wel zat is als hij zo´n klier bui heeft.

Quir,
Bo d´r hoef gaat gelukkig weer de goede kant op. Ze heeft er geen last meer van, moet enkel nog bijgroeien. Is mooi droog en uitgehard.
Verder pakken we d´r nu weer heel rustig aan op. Voornamelijk rechtuit en ruime wendingen. Dit op advies van de smid en da.
Wat een knappies heb je toch <3

goldenarrow, gefeliciteerd met je aankoop van moeder en dochter. Kleine dame heeft een heerlijke air zo te zien <3

Vraagje, hoeveel voeren jullie jullie merrie bij aan krachtvoer?
Bo laat dr eigen weer aardig leegtrekken door haar veulen ( was bij Bryana net zo).
Staat 24/7 op de wei, krijgt volop hooi (niet getest, uit plastic) erbij . Daarnaast kunnen ze ook altijd bij de wilgen.
2.5 kg merriebrok per dag.
Halve voerschep (droog gemeten) bietenpulp (nu sinds zaterdag overgestapt op fiberbeet)
Paar flinke handen luzerne
Dit verdeelt over 2 porties (ochtend en avond)
King krijgt 2x zijn eigen veulenbrokken
Maar je ziet d'r terug vallen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:49

1 schep havens lac, verder 24/7 hooi. :o

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:17

stal_HD schreef:
Het fijnste is dat je ze kunt vasthouden aan het halster zonder dat ze bang zijn. Meer hoef je niet te doen.

Dat gaat voor zover ik kan zien/merken bij Gimli gelukkig al goed.

Fijn te weten dat ik weinig hoef voor te bereiden voor het chippen! Waarschijnlijk maak ik mij ook druk om niks haha, maar de laatste keer voor mij was wat ik al zei ruim 10 jaar geleden.
Heel waarschijnlijk moet zijn moeder binnenkort wel naar de tandarts (eigenaar van Thorin is ook eigenaar van Eowyn) gaat er achteraan ivm ze elke keer een prop gras in haar wang heeft die ik ook weer weg haal en dat wil ik nagekeken hebben. Voor elektriciteit voor de tandarts moet ik dan even met haar naar de stal aan de overkant van de weg en dat ga ik wel even oefenen zodat Gimli rustig blijft wanneer zijn moeder behandeld word aan de overkant. Gimli heeft dan steun en support van de kudde. Evt dat ik iemand regel die in de kudde blijft bij Gimli, maar als ik het nu al oefen is het hopelijk niet nodig.
Anders had Eowyn vermoed ik verplaatst moeten worden naar haar eigenaar met trailer en dat wil ik ze besparen.
Gimli durf ik echt niet mee te nemen naar die stal ivm een druk gebruikt fietspad en een 60km weg die we over moeten steken. Dat durf ik niet aan met een veulen. Kan die beter in zijn vertrouwde kudde blijven. Met een volwassen pony wacht ik net zolang tot er echt geen auto's voorbij komen. Weg is buiten spits om redelijk rustig waardoor dat kan.

Kiki: Geweldig haha! Gimli is niet de enige dus die zo knuffelt. Wanneer ze hem echt zat zijn dan geven ze ook wel echt grenzen aan. Dan kan die een snauw krijgen of een waarschuwende trap in zijn richting. Hij krijgt zijn vader wel veel mee in zijn spel. Tilda ook. Dus vriendjes genoeg om mee te spelen!
Fijn dat Bo haar hoef vooruit gaat!

Hier word niks bijgevoerd. Eowyn trekt het prima zo. En gezien ik dit jaar 3 pony's heb gehad die een reactie op een balancer hadden durf ik het ook niet meer aan bij ze om ze op een brok/balancers te zetten.
Mijn eigen pony staat er om bekend dat die sowieso niet op brokken/balancers kan. Wilde alleen nog 1 merk proberen om zeker te zijn. Nu had ik er nog 2 extra bij. Zolang Eowyn het zo goed blijft doen zonder brokken is het helemaal prima!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:59

Ik voer op t oog. Gemiddeld 1 schep merriebrok op n dag en 3x voordroog. Of 2x als ze lekker in gras staan.
Ik kan 3 of 4 keer daags brok voeren. Dus liefst 1 schep per keer als het nodig is. Standaard is 2x krachtvoer.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:06

Altijd lastig al ze afvallen. Soms kan je voeren wat je wilt maar zie je geen verschil.

Hier krijgen ze gemiddeld 2kg merrie brok.
Halve schep pulp (ongeweekt) halve schep luzerne brok.
Overdag op de wei,is nu niet heel veel meer. En op stal een volle hooibak, ongeveer 1.5 grote plak hooi. Ze doen het eigenlijk heel goed op moment. Als ze ik ze zie invallen gaat alles wat omhoog en krijgen ze een emmer ruwvoermix extra en haal ik eventueel kuil. Maar ze staan nog netjes op gewicht

De kinders worden zo groot <3 Afbeelding
Afbeelding

Très Jolie is afgelopen vrijdag gechipt. Ik was er zelf niet bij, was vrij onverwachts dat de chipper er was. Voor nu staat ze als zwart /bruin mocht ze toch gaan schimmelen moet ik dit doorgeven.
Afbeelding
Voor de valkjes moet de chipper nog komen. Die heb ik afgelopen week wel gesproken. Maar hij had nog niet alles ontvangen van het stamboek, daar ga ik even achteraan bellen ze zijn toch al 4 maanden en allebei verkocht

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:17

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<3

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:30

Oh oeps, Bo haar naam verkeerd geschreven, sorry. :=
Maar wel fijn dat het de goede kant op gaat! Ben wel benieuwd of de hoef terug gaat groeien.

Qua voer wisselt het wel per paard, maar ik geef mineralen en vitamine brok aangepast op mijn hooi en verder krijgen ze nu 2kg brok en 1kg muesli met een volle emmer luzerne. En dan 24/7 gras en hooi.

Veulentjes krijgen ook eigen brokjes, vanaf een week of 2 al.

Dan komt het vast goed Yaartje! Meeste vinden het niet heel leuk, maar het is ook weer zo voorbij gelukkig.

Ben benieuwd of ze toch gaat schimmelen AM, maar ik denk toch dat ze zwart is/blijft. :))

Kinders worden groot. <3

Mijn 3 weken oude Cas baby. <3

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:28

Haha geeft niet hoor Quir, Bo is een afkorting van haar naam. Officieel heet ze Bodine,maar past niet echt bij dr _O-

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:38

kiki1976 schreef:
Haha geeft niet hoor Quir, Bo is een afkorting van haar naam. Officieel heet ze Bodine,maar past niet echt bij dr _O-

Het is maar goed dat Bo zo groot is :') . Had ooit een Shetlander veulen in de wei staan met de naam Bodine. Zij is jaren terug alweer verkocht door de eigenaar. Geen idee waar ze is gebleven. Dus ik houd mijn ogen altijd open ivm de naam niet vaak voor komt.

28 augustus (op mijn verjaardag) komt de tandarts voor Eowyn. Heel benieuwd! Komende tijd nog genoeg tijd om te oefenen met moeder en zoon dat ze rustig blijven wanneer ik Eowyn even mee neem naar de stal aan de over kant.

En update Eowyn. Van een merrie die zich toen niet liet vangen kan ik er nu (bijna) alles mee! Wel even wennen. Want ik ben echt grote maten Shetlanders gewend. Eowyn is echt mini. Onwijs fijn dat doordat ik ze nu kan pakken de tandars binnen kort kan komen om haar gebit te doen. Zodat ze hopelijk daarna geen proppen gras meer in haar wang verstopt.
Er zit wel flink karakter in haar. Ze mag de kleinste zijn van de kudde, maar oh. Als ze het erges niet mee eens is laat ze het merken ook! Helemaal niet erg. Leer je uiteindelijk het meeste van.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:59

Haha xYaartje, zit in de naam dan. Wij zeggen altijd, Bo is net een grote shet.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:32

Voorbereiden chippen? Euh, vasthouden :’)
Een naald en chip in zn nek schieten is wat lastig oefenen denk ik haha.
1 tel en het is klaar gelukkig :j

Hier net het welshje te koop gezet. Is best een stoere pony geworden. Nu hopen dat iemand anders dat ook vindt :j
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:51

Ik vind hem in ieder geval stoer :D Alleen hoef ik er geen pony bij, haha.

Wij voeren onbeperkt hooi binnen en buiten, hier staan ze helaas nog op zandpaddocks. Hopelijk volgend jaar wel op de weide. Verder krijgen ze 's ochtends en 's avonds 2 scheppen draversbrok van Havens (veulens eten mee uit de bak) en als ze wat meer nodig hebben voeren we ook nog slobber bij van Havens, met een scheut zonnebloemolie. Ik heb twee merries die dat nog extra nodig hebben.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:42

Hier groeit de kleine man goed, en dat voor ruim 2 maanden oud :D
Wij geven Vitalbix breed en grow en fibrebeet.
Daarnaast bijna onbeperkt hooi en strookbegrazing.

Afbeelding
Afbeelding

En nu toch ook maar weer zo blij dat we een tijdje geleden de keus hebben gemaakt om ze ‘s nachts binnen te zetten.
Afgelopen nacht zijn er achter onze stal (zo’n 50 meter afstand ) schapen aangevallen door (vermoedelijk) een wolf ;(