[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:54

Wat gaan jullie hard al zo veel boven de 100 dagen *\o/*

@DreamGuide, wat een leuke echo!! Die is wel een heel stuk beter als bij ons :')
@Muronia, zonde dat ze zo in levert :(:) nog ff volhouden! Ben benieuwd hoe ze het gaat doen!

Tand van Jade is helemaal goed niks aan te zien dus daar zijn we blij mee!!

Van de week hadden wij een clinic van Jesse Drent, oh wat deed ze het goed en wat een power heeft die dame toch :9
https://www.instagram.com/reel/CwaWmU-o ... BiNWFlZA==

Vandaag ook nog eens vrij gesprongen voor de tweede keer, wat een power!
Wel lekker bol buikje in beeld _O-

Afbeelding
Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:24

Mooi HappyHippie :)

Tot wanneer "mag" een merrie eigenlijk springen in de dracht, weet iemand dat? En dan bedoel ik niet bovenin de lepels maar zeg zo B-niveau.

Mijn merrie is inmiddels 81 dagen, ook al best een eind. Binnenkort maar weer eens scannen, maar ze is echt rond haha. Vorige week hebben we een heideshoot gedaan, zo leuk. Ik krijg de foto's nog, dit zijn nog niet de bewerkte versies maar hier zie je wel dat ze echt rond is:

Afbeelding

Afbeelding
*-:) RK Photography

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:08

DreamGuide schreef:
@Muronia, gefeliciteerd nog met je kleine man! Weet je of de nieuwe eigenaar hem hengst houd? Lijkt me wel gaaf hem later nog als dekhengst terug te zien, het is zo'n knapperd!

@Cynthia82, gefeliciteerd met de mooie uitkomst van de test! Ik zag je topic met foto's ook al, ze is echt een kopie van haar moeder, heel bijzonder en mooi!

@Bonny_dream, één van de drachtige merries hier doet dat nu ook, zit nu op 90 dagen. Kan idd zijn dat het veulen net tegen de blaas drukt.

@nieky1993, ik ben een mok-professional inmiddels helaas, allemaal paarden met witte benen. :') mok kan ontstaan doordat ze in het nat staan, maar ook door zonverbranding, dat geeft dezelfde symptomen. Wassen met een (Betadine) scrub en voorzichtig de korstjes eraf peuteren als ze zacht zijn helpt heel goed. Je dierenarts kan je ook een middel voorschrijven tegen mok. Zonverbranding kan je goed voorkomen door springschoenen om te doen.

@Quir, spannend! Wanneer weet je of het gelukt is?

Horonae is vanochtend weggeweest voor een extra scan. Ik wilde zeker weten dat alles goed zat voor de winter. Veulentje zit er nog mooi in en was flink aan het trappelen. We konden de hals wervels al goed zien op de echo. Te leuk! Nu 90 dagen drachtig.

[ [url=m/wMnTjZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een goed nieuws en wat een duidelijke scan <3

Muronia, je kunt inderdaad goed zien dat ze wat heeft ingeleverd. En wat gaaf dat je haar gaat beleren :j

Mok is een naar iets. Zelf gaf ik mariadistelzaad om van binnenuit te ondersteunen, maar volgens mij mag dat niet tijdens de dracht. Ik geef het nu voor de zekerheid niet meer.

Sowieso zijn er best wat supplementen die niet meer mogen tijdens de dracht volgens mij :=

LaDonna75

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:00

@Dais klopt! Zo mag foenegriek ook niet gegeven worden tijdens de dracht, ik ben dus van balancer overgestapt omdat in de vorige foenegriek zat.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:37

Ja, die wist ik inderdaad. Die gaf ik namelijk altijd voor de vacht en de luchtwegen, maar die is nu geschrapt.

Welke balancer had je?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:45

Dais_ schreef:
Welke balancer had je?

Ik gaf de sunset balancer van Horsefood the best. Nu dus de vitahorse van Horsefood, voordeel is dat er maar 5 g/100kg gevoerd hoeft te worden.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 23:31

Mijn merrie is nu 123 drachtig. Zijn er die dan nog een scan laten maken of is dat niet meer nodig?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 00:10

Hier eind september voor gust regeling

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 07:08

Ja hier komt de DA 26 sept nog voor de laatste ronde scannen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 07:26

Mooie foto's LaDonna! En ze is inderdaad mooi rond.

Ik laat drachtige merries helemaal niet springen, ik weet niet tot hoe ver in de dracht dat verantwoord is of mag eigenlijk.

In september nog een keer scannen inderdaad.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:49

Er is volgens mij een x tijd dat de kans op verdraaiing van de baarmoeder groter wordt? Zeg ik dat goed. In het spring verhaal.

Ik spring zeker niet met drachtige merries maar heb het ergens opgevangen of gelezen..

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:56

LaDonna75 schreef:
Dais_ schreef:
Welke balancer had je?

Ik gaf de sunset balancer van Horsefood the best. Nu dus de vitahorse van Horsefood, voordeel is dat er maar 5 g/100kg gevoerd hoeft te worden.

5 gram per 100kg? Dat is haast niks!

Ik ben sinds kort overgestapt op metazoa nadat ik jaren vitalbix had gegeven. Ze aten vitalbix echt met lange tanden, zeker nu de fenegriek eruit was. Ook hebben ze minder mooie manen en het pigment uit hun hoeven verdwijnt. De metazoa vind ik zelf vies ruiken, maar de dames eten het heel graag.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:04

Muronia schreef:
Mooie foto's LaDonna! En ze is inderdaad mooi rond.

Ik laat drachtige merries helemaal niet springen, ik weet niet tot hoe ver in de dracht dat verantwoord is of mag eigenlijk.

In september nog een keer scannen inderdaad.

Oh srs? Vroeger waar ik werkte werd dat allemaal nog wel gedaan tot halverwege de dracht dus dacht dat het eigenlijk weinig kwaad kon zo int begin.
Maar kan dat het rennen springen in de bak/ wei ook kwaad? Dit doet die van ons ook heeel fanatiek en ze maakt fliiiinke sprongen en kunnen we niet tegen houden (lopen 24/7 buiten met schuilstal).

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:06

Ik meen me te herinneren dat het tot halverwege de dracht of zo mag, maar exact weet ik het niet.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:07

Dais_ schreef:
LaDonna75 schreef:

5 gram per 100kg? Dat is haast niks!

Ik ben sinds kort overgestapt op metazoa nadat ik jaren vitalbix had gegeven. Ze aten vitalbix echt met lange tanden, zeker nu de fenegriek eruit was. Ook hebben ze minder mooie manen en het pigment uit hun hoeven verdwijnt. De metazoa vind ik zelf vies ruiken, maar de dames eten het heel graag.

Klopt, het is maar een klein schepje per dag. Brokjes die mevrouw graag eet, dus best zuinig en fijn.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:02

Mag ik mij hier ook nog melden ;)

Vanwege gewijzigde omstandigheden last minute nog besloten om mijn 3-jarige Friese merrie te insemineren en gelukkig was dit gelijk de 1e keer raak.
Eind september nog 1x scannen om te kijken of het veulen er nog zit.

Maan (Alwin 469 X Bartele 472) is drachtig van Arent 515 en uitgerend op 7 juli (11 maanden)

Haar moeder is telkens vroeg bevallen (219/221/219 dagen) en geeft elke keer duidelijke tekens. Ik hoop dat Maan dit overneemt.

Maan haar moeder is ook drachtig van dezelfde hengst en ergens eind april uitgerekend (is niet in mijn bezit).

Het veulen fok ik voor mijzelf en aangezien Maan mijn eerste eigen paard (gekocht als veulen van de fokker) is, zal dit ook mijn eerste veulen worden.
Hoop hier dus nog veel te leren.

Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:52

Getty_Maan: welkom wat een leuke fries heb je :) proficiat met de dracht

over het springen. hier bij vorige dracht tot ong 4 maand dracht laten springen daarna niet meer, dit jaar heb ik over het algemeen het springen wat op een laag puntje gezet maar ik heb ook altijd gehoord dat het mocht tot ong halverwege.

Hier word ze ook nog eens gescand in september.

LaDonna75: jeetje die buik, is al mooi duidelijk.

het valt op dat het hier wat kalmer word. Nu met zen allen uitkijken naar de veulentjes.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:39

Ja is idd rustig nu in het topic. Ik heb zelf ook weinig te melden. Het veulen van Goldy is gisteren naar de opfok gegaan. Nu kan moeder lekker bijkomen, die is nu alweer rond de 120 dagen. Moeder vindt het volgens mij wel prima dat het veulen weg is, ze heeft een paar x gehinnikt maar is verder rustig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:49

Dit is het lange wachten he? :+

Fijn dat het zo goed gaat met Goldy en dat ze het goed oppakte.
Volgende week zaterdag gaat Leon naar zijn opfokplek, ik ben benieuwd hoe dat gaat en of Veroon zich een beetje rustig houdt. Veronia mag echt wel een stukje bijtrekken, dus het wordt ook tijd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:58

Geen nieuws is goed nieuws toch?
Wij zitten morgen op 100 dagen drachtig. Lijkt lang en kort tegelijk. Nog een heel eind te gaan.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:25

Mooie mijlpaal!

Wij zitten nu op 86 dagen en het schiet best wel op eigenlijk.

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:32

Hier nadert de eerste merrie de 200 dagen :=
Dat gaat vooruit…

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:54

*\o/* ja, ik ben er toch bij volgend jaar *\o/*
Wat struggles om Happy drachtig te krijgen, goed hengstig, alleen steeds heel kort met 3 dgn. Follikel groeide tot max. 3,5, maar bij de laatste ronde van 3 dgn en 1x dekken toch drachtig geworden. Nu een maand op weg.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 22:00

knolselder: wow 200 dagen bijna! Dat gaat echt hard!

muronia: ja op een gegeven moment zie je aan de merrie dat het tijd wordt dat het veulen eraf gaat. Goldy had dat ook. En nu heeft ze mij daar een uier :wow: Hopelijk zakt dat snel weg! Voor jou is het ook aftellen tot het veulen eraf gaat. Volgens mij waren die van ons toch ongeveer even oud? Cappie was van 23 maart

sanet: ook al bijna 100 dagen!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:15

Knolselder schreef:
Hier nadert de eerste merrie de 200 dagen :=
Dat gaat vooruit…

Bij jou is het al bijna voorjaar :') Voor wanneer verwacht je het veulen?