[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

memerel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:42

Ik vind de informatie over de merriebrok wel interessant. Ik zal eens met de eigenaresse gaan praten over een plan voor Eef. Die staat nog gewoon 24/7 op het land met nu alleen nog gras, we hoeven nog niet bij te voeren, ze zijn allemaal nog dik zat. Ja ze krijgt dagelijks een schepje vitamine brok, maar verder staat ze nog geregeld met een graasmasker.
We kunnen dus eigenlijk het beste laten bepalen hoe rijk het hooi/kuil is dat straks bijgevoerd gaat worden, en dan aan de hand daarvan bepalen wat voor merriebrok we moeten gaan voeren.
Ik merk wel dat ze wat meer buik krijgt nu, mag ook wel op 181 dagen dracht toch?
Afbeelding
Zeker onder het zadel (25min stappen) voel ik echt wel een buik bij m’n benen.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 20:41

Wat leuk om het verschil te zien en te lezen. Het is net als bij mensen zie ik haha.

Wat doen jullie allemaal qua beweging en tot wanneer?
Mijn merrie zijn we aan het beleren onder het zadel dus wordt ze ongeveer 3 x per week bereden (alleen stap en draf).
Verder doen we grondwerk, wandelen en dubbel longe. Ook omdat ze weinig bespiering had leek het me wel goed om voor haar wat meer in shape te komen. Dus ze doet ongeveer 5 keer per week iets, maar dat is Max een half uur. Alleen het wandelen wil ik binnenkort wel proberen uit te gaan breiden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:44

Die van mij heeft een blessure die opspeelt als ze teveel belast wordt. Ik probeer haar op conditie te houden dat ik een half uurtje kan rijden. 10 minuten instappen, 10 minuten uitstappen en 10 minuten draven. Op zich is dat al niet zwaar en ik zit er max 2x in de week op. Verder wandelen we wat, rennen we wat rond of loopt ze in de longeerbak wat rondjes.

Ze is niet meer geschikt voor de sport dus ik heb in die zin geen ambitie om haar getraind te houden. Afgezien van het feit dat ik haar natuurlijk wel fijn in haar lijf wil houden en vooral plezier wil hebben met haar.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:47

Ik ben nog "gewoon" aan het bewegen (4-5x pw) maar pony wordt met de dag slomer. :') Dat is prima, ik dwing niets af en ga langzamerhand wel wat afbouwen. Volgende week nog 1x springles. Tot nu toe raakt ze daar wel fanatiek en gaat het alsnog over controle (NB max 40 cm). Bij enige twijfel (dus minder fanatiek :+ ) ga ik geen springlessen meer afspreken.

Bij dressuur is de fanatisme wat meer eraf. Buigen & stellen kunnen we wel altijd aan werken maar de flitsende overgangen met impuls (in de goede oude tijden ook explosief :D ) zijn wel weg. Nou prima om haar nog soepel te houden maar ergens houdt het lessen op. Beetje buigen kan ik ook zonder instructie, zonde van het geld.

Als ik met de lessen stop (tussen nu en Kerst iig) ga ik wel verder door, rustige buitenritten etc, desnoods loop ik er naast op het eind (doe ik nu al soms, maar dat is voor de gezelligheid). Ik ben niet van plan om haar helemaal stil te zetten. Is ook een merrie op leeftijd (mag volgend jaar al alcohol kopen :7 ) dus beter om toch even in beweging te houden. Vind ik. :)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:49

Ik ben net weer aan het opbouwen met mijn merrie na alle gedoe die we gehad hebben, ze heeft zichtbaar (nog) plezier in het werk, maar wij doen niks aparts, rijden altijd recreatief en longeer af en toe wat,

Ik blijf dit doen totdat ik zie/merk dat het niet meer gaat voor haar, tot nu toe vind ze het gelukkig allemaal nog leuk, haar buikje groeit nu wel echt hard door, <3

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:12

Cupra loopt nog een keer of 3 per week. Het buikje begint wel wat in de weg te zitten met buiging. (En dat vind ze al zo moeilijk )

Eira staat stil. Zij heeft 2 maanden geleden ineens met 2 dikke benen gestaan (waren aan het trainen voor endurance en ze had een goede conditie) ze kan zich verder niet gedragen met rustige ritjes dus de keuze gemaakt haar stil te zetten.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:11

Hier geoefend met dekje, bbp en daarna het zadel, ondertussen wat grondwerk oefeningen gedaan.
We zitten morgen al op de helft.

Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:30

Mijn merrie staat sowieso niet in training (onder het zadel) aangezien dit te stressvol is voor haar en ze daar niet mee om kan gaan. Vandaar dat ze fokmerrie is geworden :') ze wordt nu om de dag gelongeerd. Dit doen we tot ze aangeeft dat ze hier geen zin meer in heeft.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:18

Maakte toevallig gisteren deze foto van m’n dekje :+ maar zo zie ik ook dat ze echt groeit, zo mooi dat het nu wat tastbaarder word <3

Afbeelding

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:05

Wat leuk, sharonindezz ik zie dat onze merries maar 1 dag schelen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:22

Hier staan ze normaal gewoon op de wei, baby's bakken en mama zijn. :))

Deze week 1 terug thuis gekomen die deze zomer naar de keuringen geweest is en afgelopen weekend de ABOP gehaald heeft. Ze is nu bijna 5 maanden drachtig van A New Story, maar gaat vanaf nu dus ook weer lekker de wei op.

Afbeelding

En we mogen nog een drachtige merrie toevoegen voor volgend jaar, een Elite IBOP PROK merrie van Uphill x Elite preferent prestatie v. Ferro. Drachtig van First Lewis.

Afbeelding
Afbeelding

Dus volgend jaar 5 veulentjes! :):)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:24

Hier komt ook een baby-buikje aan :) . Mag ook wel, 191 dagen al. Gaat echt snel! Elonia doet zo'n 2x per week iets. Ze is inmiddels beleerd voor de kar en onder het zadel. Ze gaat nu nog 1x voor de kar en ik denk nog een paar keer onder het zadel en dan is het mooi geweest ermee. Volgend jaar verder. Ze is ook pas 3,5.

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:29

Leuk quir
De mama van 1 van m'n vorige paarden ben benieuwd wat ze gaat geven van First Lewis

Wat fijn dat je grijze dame al zo wil werken muronia
Heerlijk.

Hier gaan de drachtige merries heel goed, ze groeien rustig door.
Heb zelf wel wat stress af en toe gezien er om ons heen wel wat vroeg geboortes geweest zijn al. Dus hopelijk blijft alles goed zitten tot februari en april/mei :D

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 15:19

Laylah2002 schreef:
Wat leuk, sharonindezz ik zie dat onze merries maar 1 dag schelen.

Wat leuk <3

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:10

Memerel, het bijvoeren is meer voor de correcte voedingstoffen dan om ze op gewicht te houden. Je kunt te dik zijn en toch tekorten hebben. Voor drachtige en zogende merries is het erg belangrijk om eventuele tekorten te voorkomen en aan te vullen.

Hier loopt mijn ene merrie 2-3x per week onder het zadel, ze is net zadelmak dus heel veel doen we niet. Ze is nog pittig zat trouwens, gisteren waaide het behoorlijk hard en ze had het tempo er goed in :D
We blijven gewoon rustig zo door gaan totdat ze aangeeft dat het niet meer fijn gaat. En als ze dat niet aangeeft dan stop ik een maand of 2 voor de bevalling denk ik

De andere merrie is chronisch kreupel dus die word niet gereden maar staat lekker in de wei :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:58

Hoe gaat het met de drachtige merries hier?

Ofira heeft nog niet echt een buikje , nu wordt ze ook nog wel veel gereden en staat afwisselend op de dieet paddock zoals we dat noemen. Ze kan het werk gelukkig nog prima aan haha.

Inmiddels wordt het voor mij ook wel tijd om te gaan verdiepen in voeding. Ik verwacht dat ze nog wel even 24/7 buiten blijven zolang het weer het toelaat. Ik verwacht ergens in november dat ze in de nacht weer op stal gaat. Dan wou ik ook in ieder geval brok bij gaan voeren.

Ze heeft zo nu en dan wel last van de hormonen. Ze is heel lief geworden , met zo nu en dan een vreselijke bui dan vind ze poetsen en opzadelen echt niet fijn.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 08:23

Hier zijn ze 186-162 en 136 dagen onderweg en ze lopen lekker 24/7 buiten.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:53

Wij zitten vandaag op dag 165 :) ik ging gisteren even voelen of ik wat voelde maar ja ik heb eigenlijk geen idee wat ik moet voelen.

Als ik m'n oor op haar flank leg hoor ik vooral veel geborrel en water. Af en toe hoor ik een plopje maar ik heb geen idee wat het is. Jullie een idee?

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:56

Vibabu, ik dacht dat je nu ook nog niks kan voelen/zien dat duurt nog wel even, bij mijn vorige merrie was het pas rond de 8 maanden dracht

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:04

Hier dag 147 en zie toch echt ook wel een klein puntig baby buikje (maar haar favoriete hobby is ook eten :D )

Haar energie lijkt wel weer wat beter dan afgelopen weken. Ze is ook niet meer zo chagrijnig. Wel lijkt ze wat gevoelig te zijn rechts aan de achterkant van dr buik met borstelen.

@Vibadu zin dit niet de gewone darmgeluiden? Ik zal ook eens gaan luisteren morgen

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:18

garffpamela schreef:
@Vibadu zin dit niet de gewone darmgeluiden? Ik zal ook eens gaan luisteren morgen

Hoe verschillen veulengeluiden van darmgeluiden? Hinniken ze? :')

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:54

Vandaag precies op de helft!!!

Het buikje begint ook langzaam van achter wat zichtbaar te worden <3

Afbeelding
Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 23:11

Leuk al die veulenbuiken die verschijnen.
Wij zitten nog maar op een dikke 80 dagen en ze krijgt echt al een andere buik. (Merrie is 18 en haar derde veulen) Ze is ook strontchagarijnig tegen het andere paard. Belooft nog wat :=
Wij trainen haar wel door maar op basisniveau dressuur, buitenritjes en max 1m springen. Zij doet het lichamelijk niet goed op rust.

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 12:52

Mijn merrie's zijn op het 86 dagen en 137 dagen drachtig. Je begint het nu wel te zien dat ze drachtig zijn. Je mag zelf uitzoeken welke 137 dagen drachtig is :')
Spoiler:
Het is de vos
De zwarte merrie is al ouder en heeft al meerdere veulens gehad dus dat kan je bij haar al eerder zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 14:37

Leuk om al die buiken te zien, het begint bij de meeste toch wel zichtbaar te worden.

Hier vandaag 162 dagen dracht, 13 jaar oud, 7e veulen (eerste bij ons).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb ook even de pendeltest geprobeerd. Staart haar was nogal moeilijk dus eentje uit de manen geplukt. Er stond wel wat wind, maar ging voornamelijk heen en weer. Wat wordt het dan?