[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DreamGuide

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 20:39

Die van mij is gisteren geënt tegen Rhino. Ik laat haar al jarenlang enten tegen Rhino, droes en westnijl naast de gewone basis enting.
Logisch voor mij dus om ook tegen Rhino te enten gedurende de dracht.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:23

Muronia Ik heb idd ook pds dus ik ken de struggle helaas. Ik heb meen mij te herinneren uit een ander topic dat je ook fybro hebt toch? Hier ook fybro en om een of andere reden heb ik de indruk dat pds en fybro vaak samen gaan.

Hoe ging het vandaag met laden en op de keuring?

Happy_hippie

Super leuk die echo <3

ik heb een soort gelijk verhaal met Lexie. Die kwam uit Ierland en had een verbrijzelde voortand maar die zat er dus wel nog in. Na een paar dagen was de stank niet te harden dus die moest er echt uit. Al bij al viel het mij nog mee. Denk dat de veearts na een klein uurtje de volledige tand ( in stukjes) en wortel eruit had. Erna dagelijks gespoeld en nu is het goed dicht gegroeid. Ze heeft er geen last van , eet goed gras en hooi uit een hooi net. Enige waar rekening mee gehouden moet is dat de onderste tand niet doorgroeit, dus regelmatig controle door de tandarts.

Even foto erbij, in spoiler vanwege beetje bloed
Spoiler:
Afbeelding

En toen het bijna genezen was
Afbeelding

Baudyh ik heb er hier ook al regelmatig gehad die hengstig werden in de dracht. Hopelijk is ze toch gewoon drachtig.

Corinadrenth snap ik helemaal als je meer een klik hebt met de ene dat je de ander verkoopt. Succes met de verkoop.

Cynthia82 leuk 2 kittens erbij <3 Broertjes/zusjes van mekaar ook?

Kiko wij enten niet voor Rhino hier.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 23:06

lonniejj schreef:
Ik ent ook niet tegen rhino, maar meer omdat mijn merrie extreem reageert op vaccinaties (erg ziek, hoge koorts, enorme spierpijn, grote zwellingen op plek van vaccinatie, geen eetlust) en zonder ontstekingsremmer komt ze er echt beroerd uit. Vind dat teveel aanslag op haar lijf. De jaarlijkse vaccinatie is altijd gecombineerd met ontstekingsremmer en dan gaat het beter. Maar wil haar er echt niet meer aandoen dan strikt nodig.

Ze staan bij mij aan huis in een vaste kudde zonder wisseling in de groep dus wat dat betreft een lager risico.

Oh dat is balen zeg. Dat wil je zeker niet hebben nee!
Mijn oude merrie is er toen ook zo ziek van geweest dus ik ben niet zo happig op die enting vandaar dat ik twijfel. Maar wil ook niet dat ze het veulen eraf gooit daardoor.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:50

Ik ent ook niet tegen Rhino. Mijn merrie wordt ook doodziek van die entingen. Helaas moet de standaard enting wel elk jaar maar ik ga haar niet plagen met nog meer.

Nieky klopt, ik heb ook fibro. Dat gaat inderdaad vaak hand in hand met het pds. Ik was een paar maanden geleden bij de mdl-arts vanwege de terugkerende pancreatitis en die vertelde dit ook.

Het is gelukt met het laden gisteren <3 , zowel heen als terug binnen een half uur, dat had ik niet verwacht! Veulen is inmiddels al zo braaf dat hij er zelfstandig in loopt. Touwtje over de rug en hij wandelt er zo in. Die gaat goed opgevoed naar zijn nieuwe huis :) . Hij liet zich best oke zien op de keuring, maar was ook een beetje dapper en galoppeerde er een paar keer vandoor. Dat heeft hem de winst gekost, maar ik ben super tevreden met een tweede plaats op de nationale keuring en weer een ruime eerste premie (74,5 punten).
Afbeelding
Afbeelding

Mijn knappe merrie Veronia <3
Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:44

Muronia: gefeliciteerd mooie punten zeg. Maar hoe komt het dat je de winst misloopt door dat hij wat dapper was? Ik weet niet hoe dat precies gaat dus ben wel benieuwd.
Wel fijn dat het laden goed gegaan is ! Fijn dat hij er zo opwandelde.

Balen van al de paarden die er toch heftig op reageren op die inentingen. Dat is echt niet leuk! Dan snap ik zeker en vast de beslissing om
Het niet toe doen. Ook van die dat aan huis staan en het erg niet verlaten.

Hier is het nog maar eens goed bewezen dat dressuur een jury sport is. Rij je een hele nette proef zonder fouten. Mooi soepel en rustig paard die mooi aan de hulpen was en echt heel fantastisch liep. (Ok het is geen top dressuur paard met top gangen verre van dat weet ik ook wel maar goed dat even terzijde) krijg je enkel maar 5 of 5,5 of 6. Dus ben echt benieuwd wat ze er bij gezet hebben van commentaar. Aangezien protocol via mail word verstuurd. Ik ga er niet van wakker liggen hoor maar vind dat ze toch ondermaats gejureerd heeft. Sorry wilde dit even kwijt.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 01:20

Ansodm. Altijd jammer. Ik denk maar altijd zo, als je zelf tevreden bent en lekker hebt gereden. Dat is het belangrijkste,volgende keer beter.

Hier voor kregen mijn paarden geen rhino enting. Nu is het op de stal waar ik nu sta verplicht. Snap ik ook wel, er staan meer dan 50 paarden. Waaronder ook wedstrijd paarden en drachtige merries.

Muronia. Wat fijn dat het laden nu goed is gegaan. Is het oefenen niet voor niks geweest. Gefeliciteerd met de 2e plaats. Daar mag je trots op zijn!

Happy_Hippie. Ribben zijn idd goed te zien,mooi!

Baudyh. Hopelijk is het loos alarm

Cynthia. Wat leuk kittens <3

Corinadrenth. Oei zijn de (ex) kopers van mokai vast niet blij mee?

Wild Thing alweer 136 dagen drachtig
Afbeelding

Liezella 96 dagen drachtig. Ook al bijna een mijlpaal

Nigrante 39 dagen drachtig

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:02

Gefeliciteerd Muronia! Mooi resultaat zo op de keuring <3

Schrikken happy hippie van die tand! Gelukkig goed opgelost lees ik zo, herstelt ze een beetje goed? Heerlijk beeld die echo <3

Baudyh, hmmm dat klinkt minder. Ik duim ook voor jullie voor een mooie scan in september, hopelijk gewoon nog mooi drachtig dan :(:)

Verder lees ik nog iets over puppies en kittens <3 <3 die mogen ook altijd hier gedeeld worden als het aan mij ligt hoor :o

En ik vergeet vast nog de helft met reageren, ik lees altijd alles maar op iedereen reageren is niet altijd mijn sterkste punt :o

Wij zijn van de week voor Rosa voor vaccinatie gegaan, meteen gecombineerd met een laatste keer scannen. Ze zat met de scan op 71 dagen. Heel leuk om te zien! Kindje was direct eigenwijs en heel veel meer dan een been kregen we niet te zien. Ik ben wel heel verbaasd hoe duidelijk dat beentje al is! En druk! :=

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:17

Dat was zeker goed zichtbaar. Leuk om te zien.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:55

Muronia: top resultaat! Fijn ook dat het oefenen met laden heeft gewerkt!

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:57

Muronia knap resultaat en wat goed dat je merrie het goed deed met laden. Je hebt het ook echt goed geoefend knap hoor.

Met Hilde gaat het goed ze zit alweer op 127 dagen dracht. tijd vliegt.
Ik raak met de dag meer verliefd op haar. Nog geen klein jaar onder het zadel, nog maar 5 jaar oud.
En afgelopen vrijdag met de trouw fotoshoot stap ik zo op haar met mijn trouw jurk en ze doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Prachtig dier <3
\Afbeelding
Afbeelding

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:36

Even een vraagje.
Die tand van onze merrie is er natuurlijk vorige week voor een deel uitgehaald alleen had ze wel verdoving gehad vonden we al gek ivm ze drachtig was maar ale hij is de DA dus zal t wel weten.
Vervolgens hadden we Novacam meegekregen en nu leest mijn moeder dat drachtige paarden/ dieren dit helemaal niet mogen...

Weten jullie hoe dit zit kan dit echt kwaad of valt t mee?
De DA wist dat ze drachtig was dit staat tevens ook vermeld in zijn verslag.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:55

Kan geen kwaad. :)

Stresshormoon cortisol dat vrij komt bij pijn is schadelijker voor vruchtje dan meloxicam (werkzame stof novacam).

Knapt ze goed op?

Afbeelding
Hier heeft mijn twee jarige hengst gisteren nog hard mogen werken. Merrie was drachtig, 40 dagen leeg en niet meer goed hengstig. Afgelopen vrijdag hengstig gespoten en nu wel goed hengstig. Dus duimen dat het lukt en blijft zitten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:02

Nee hoor, dat kan geen kwaad. Hier ook altijd tandarts met verdoving tijdens de dracht. Nog nooit issues gehad.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:07

Muronia Oef ook nog pancreatitis erbij :(:) . Heftig zeg. Hopelijk voel je je snel beter.

Gefeliciteerd met het super mooie resultaat *\o/* heel fijn ook dat het laden zo goed lukte. Ze staan er allebei knap op <3

AnsoDM Dat is idd Balen van je proef -O- . Heb je het protocol al ontvangen?

Am_horse Wild thing heeft al een mooi buikje :j heb je nu eigenlijk al je paarden op dezelfde locatie staan?

Lonniejj Wat ene leuke en duidelijke echo :D

Hennos Prachtige merrie heb je <3

Happy_hippie Voor zover ik weet kan dit geen kwaad idd.

Quir Je hengst mocht dus nog aan de bak 8-) zal hij vast niet erg hebben gevonden haha. Hopelijk pakt het nu.

Ben benieuwd of iemand hier nog raad mee weet:
Sinds Fleur drachtig is heeft ze mok ontwikkeld aan de achterbenen. Niet fel, geen wondes of dikke benen. Maar meer natte benen telkens zeg maar. Het is echt begonnen van het moment dat ze drachtig is. We hebben haar al op arm hooi gezet, voer met zo min mogelijk suikers en zetmeel. Ergens in een ander topic las ik dat koper en zink tekort kon bijdragen aan mok en huid problemen. Dus ze heeft hier een tijd een supplement voor gehad, een soort kuur, maar ook dit heeft niet geholpen.

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:12

Gelukkig, je zou toch zeggen dat het er niets voor niets op staat, en van verdoving was mij altijd verteld dat het niet goed was voor drachtige dieren :')
Der tand ziet er goed uit en der tandvlees rustig dus hopelijk blijft het zo, de kuur is nu ook afgelopen dus we gaan het zien.

Vandaag is ze heerlijk mee naar het bos geweest en voor de eerste keer "los" mee haha.

https://www.instagram.com/reel/CwSHXsHI ... MzNjRlOQ==

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:33

Nieky, het zijn geen zusjes van elkaar, maar toevallig wel allebei op 2 april geboren. Als alles goed gaat, wil ik volgend jaar een cattery starten met ze.

Zora is een lilac poesje en Yara een black tortie tabby white
Voor wie foto's van ze wil zien, dit is hun Instagram pagina:

https://instagram.com/yara.en.zora.british.longhair?igshid=OGQ5ZDc2ODk2ZA==

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat Muronia *\o/*

lonniejj, fijn dat alles goed gaat met de baby :)

HH, drachtige merries mogen wel Novacam/Metacam. Het is alleen nooit officieel getest op drachtige merries, vandaar dat er op staat dat het niet mag. Mijn merries hebben vaak zat Metacam gekregen tijdens de dracht, dat kan echt geen kwaad.
Ik volg je nu op Instagram :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 06:09

Bedankt allemaal hoor!

Hennos wat is dat voor ras? Wat een leuk dier!

Hoe zit dat met verdoven met domosedan tijdens dracht eigenlijk, mag dat wel of niet?

Quir dat vond ie vast geen vervelende klus, hopelijk nu met resultaat!

Met mok heb ik helemaal geen ervaring, maar wel heel vervelend.

Morgen zitten we hier op 100 dagen, het schiet op :)

Bonny_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 06:56

Ik lees al een hel tijdje mee in dit topic maar had nu zelf ook een vraagje. Mijn merrie is nu precies 100 dagen drachtig maar sinds anderhalve week valt het mij op dat ze ineens heel vaak moet plassen en ook veel per keer. Ze doet dit nu ineens onder het zadel en ook op de poetsplaats. Iets wat ze eerder nooit gedaan heeft. Kan dit met de dracht te maken hebben? Ze toont verder niet hengstig en de dierenarts heeft haar 2 weken geleden nog gecheckt voor de dacht en toen was alles nog okee. Het is haar eerste veulen en voor mij is dit ook allemaal nog nieuw.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:30

AM_Horses: Ja, als ik zo mijn protocol zag en doorstuurde naar men lesgever en mijn mede stalgenoot zeide ze beiden. 'Ze zag mira niet graag zeker' haha. Ik lig er zeker en idd op naar de volgende :).

wow wild thing als weer 136 (nu dus al 139 dus hihi) gaat snel zo!

lonniejj: Aa dat beentje hoe leuk! Echt gaaf om te zien zeg.

Hennos: wat een knappe merrie zeg en braaf! Fijn dat je haar zo kunt vertrouwen!

nieky1993: Ja hoor zondag avond laat. Had pas maandag gezien dan. Overal waar ik een 6 of een 6.5 heb kan ik inkomen maar den dingen waar ik maar een 5 of een 5.5 heb eigenlijk niet. En qua opmerking staat er ook niet echt iets bij. Heb ik een 5.5 gehad voor A afwenden X halthouden en groeten staat er bij 'licht scheef en over X' ja moet je daarvoor al en 5.5 geven. Of ergens waar ik een 5 heb gehad en er alleen bij staat aanleuning. maar wat ze daarmee precies bedoeld geen idee. Het is niet dat ze tegen de hand kwam of te diep liep. ochja op naar onze laatste eind september.
Ik kan je helaas niet helpen ivm de mok.

Happy_Hippie: Zo tof! Ik volg je trouwens al een tijdje op insta :p

Cynthia82: Heb je maar even gevolg met je kittens hihi :)

Bonny_dream: Dat kan door het veulen zijn die tegen de blaas aan duwt. maar corregeer mij als ik mij vergis. Hier is het ook zo, ik zie ze ook meer plassen dan normaal :)

Morgen een mjilpaal!!! 100 dagen *\o/*

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:07

Anso, onze 200e volger, wat leuk! <3
Bijna 100 dagen alweer, wat gaat dat hard!

Ik ben er definitief over uit dat ik geen merrieveulens meer wil :+
Finesse haar DNA resultaat is binnen en net als Fiore is ze heterozygoot voor zwart én agouti én draagt ze W20. Perfecter wordt het niet! Ik ben er zó blij mee!
Hierdoor kunnen haar veulens alle kleurtjes krijgen en met de W20 draagt ze dus ook het dominant wit gen *\o/*
Afbeelding

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 17:46

@Muronia, gefeliciteerd nog met je kleine man! Weet je of de nieuwe eigenaar hem hengst houd? Lijkt me wel gaaf hem later nog als dekhengst terug te zien, het is zo'n knapperd!

@Cynthia82, gefeliciteerd met de mooie uitkomst van de test! Ik zag je topic met foto's ook al, ze is echt een kopie van haar moeder, heel bijzonder en mooi!

@Bonny_dream, één van de drachtige merries hier doet dat nu ook, zit nu op 90 dagen. Kan idd zijn dat het veulen net tegen de blaas drukt.

@nieky1993, ik ben een mok-professional inmiddels helaas, allemaal paarden met witte benen. :') mok kan ontstaan doordat ze in het nat staan, maar ook door zonverbranding, dat geeft dezelfde symptomen. Wassen met een (Betadine) scrub en voorzichtig de korstjes eraf peuteren als ze zacht zijn helpt heel goed. Je dierenarts kan je ook een middel voorschrijven tegen mok. Zonverbranding kan je goed voorkomen door springschoenen om te doen.

@Quir, spannend! Wanneer weet je of het gelukt is?

Horonae is vanochtend weggeweest voor een extra scan. Ik wilde zeker weten dat alles goed zat voor de winter. Veulentje zit er nog mooi in en was flink aan het trappelen. We konden de hals wervels al goed zien op de echo. Te leuk! Nu 90 dagen drachtig.

Afbeelding

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 07:14

Muronia schreef:
Bedankt allemaal hoor!

Hennos wat is dat voor ras? Wat een leuk dier!

Hoe zit dat met verdoven met domosedan tijdens dracht eigenlijk, mag dat wel of niet?

Quir dat vond ie vast geen vervelende klus, hopelijk nu met resultaat!

Met mok heb ik helemaal geen ervaring, maar wel heel vervelend.

Morgen zitten we hier op 100 dagen, het schiet op :)

Ze is een Schwarzwalder Fuchs, echt een geweldig paard, een evt merrie veulen wil ik ook gaan aanhouden van haar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:45

Ik hou ervan, als ik een kleintje was geweest dan had ik hier zeker ook een Schwarzwälder Fuchs gehad, vind ze prachtig!

Fijn dat alles goed zit Dreamguide. Toch mooi als je even weer die bevestiging hebt gehad. Ons veulen blijft voorlopig hengst als hij zich een beetje gedragen wil, dus ik ben zelf ook heel benieuwd hoe hij zich verder ontwikkelt.

Nog minder dan 2 weekjes, dan gaat het veulen eraf. Wordt ook wel tijd want Veronia begint nu wel echt in te leveren. Als hij weg is en zij is weer bijgekomen, dan wil ik haar voor de wagen laten beleren. We zijn zelf al wat aan het oefenen met het tuig, daar geeft ze alvast niks om. Ik ben heel benieuwd hoe ze het verder oppakt. 103 dagen drachtig vandaag <3

Hier zie je goed dat ze is afgevallen
Afbeelding

Knap hoofd
Afbeelding

Afbeelding

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:40

Muronia schreef:
Ik hou ervan, als ik een kleintje was geweest dan had ik hier zeker ook een Schwarzwälder Fuchs gehad, vind ze prachtig!

Fijn dat alles goed zit Dreamguide. Toch mooi als je even weer die bevestiging hebt gehad. Ons veulen blijft voorlopig hengst als hij zich een beetje gedragen wil, dus ik ben zelf ook heel benieuwd hoe hij zich verder ontwikkelt.

Nog minder dan 2 weekjes, dan gaat het veulen eraf. Wordt ook wel tijd want Veronia begint nu wel echt in te leveren. Als hij weg is en zij is weer bijgekomen, dan wil ik haar voor de wagen laten beleren. We zijn zelf al wat aan het oefenen met het tuig, daar geeft ze alvast niks om. Ik ben heel benieuwd hoe ze het verder oppakt. 103 dagen drachtig vandaag <3

Hier zie je goed dat ze is afgevallen
[ [url=m/1y0tUL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knap hoofd
[ [url=m/hM5RWT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fZhxEK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoelang ben je dan? Ik ben zelf ook best lang hoor maar door de brede bouw kan ik prima op haar zitten. Hilde heeft en schofthoogte van 1,53

Veronia is ook een prachtig paard hoor <3

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:34

Happy_hippie Voordat we de opvoelbox hadden, moesten we zelfs enkele merries een Roesje geven voor te scannen. Nooit issues mee gehad. Onnodig verdoven moet je natuurlijk niet doen maar zoals bij jouw is gewoon nodig en kan geen kwaad.

Cynthia82 Wat een dotjes jouw kittens <3 leuke toekomst plannen. En leuke uitslag van Finesse *\o/*

Muronia leuke mijlpaal 100 dagen :j en super leuke toekomst plannen.

Bonny_dream ik zie hier dat merries wel eens vaker plassen in de dracht maar dat is meestal als ze verder zijn, tegen het einde. Dus geen ervaring met veel plassen rond de 100 dagen..maar zal vast geen kwaad kunnen lijkt mij, bij twijfel kun je altijd eens navragen bij de veearts.

AnsoDM Balen zeg van die punten idd. Ook stom dat ze niet meer toelichting geven.

Dreamguide Het is natte mok, geen droge mok. Dus er komen geen korstjes op :+ . De benen zijn geschoren en ik was ze met spul van de veearts maar blijft natte mok. En weet helaas niet waarom. Zo ong alles is al uitgezocht wat het kan veroorzaken >;) Overigens had ze dus sokken toen ze mok kreeg, dus verbranding kan niet want de sok komt niet tot op de huid met die sokken..maar toch bedankt voor je input :j

Wat een super mooie en duidelijke scan zo *D