[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:43

Misschien weten jullie dit,

Mijn merrie had tijdens haar hengstigheid twee eitjes zitten van beide grootte.
Nu wordt ze Maandag gescand.
Hoeveel procent of hoeveel kans kan het hebben dat ze een tweeling maakt?
Kan het ook zijn dat er gewoon 1 eitje is bevrucht?

Merrie wordt op dag 14 gescand, zonder de dag van insemineren erbij geteld.

AstridJ

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:11

Balen Tiwi! Hopelijk ontwikkeld het eitje goed voor een nieuwe poging!

Penny in de meeste gevallen verdwijnt het ene eitje vanzelf, is dat niet het geval dan kan de dierenarts deze 'afknijpen'. Er is inderdaad een grote kans dat er maar 1 eitje bevrucht is.

Ik hoorde gisteren trouwens van een dierenarts die heel veel inseminaties doet in NL en Belgie dat er dit jaar toch extreem veel merries moeite hebben met drachtig worden of een rare cyclus hebben.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:55

Een andere merrie bij ons op stal is al 4 x geïnsemineerd, vorig jaar aak niet gelukt. Die wacht nu op een nieuwe scan of het met vers en onverdund wel gelukt is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:57

Balen zeg tiwi :(

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:28

Ik lees net onderstaand artikel over de invloed van ruinen op de dracht. Ik schrik er eerlijk gezegd wel van, want mijn merrie staat naast ruinen met een draadje ertussen... maar aan de andere kant, ik heb hier nog nooit van gehoord dus hoe vaak komt dit daadwerkelijk voor?

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... -niet.html

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:57

Oh dat is inderdaad wel bizar LinSa..

Mijn merrie staat samen met mijn oude ruin, zonder draadje wel.
Maar iemand vertelde me dat dit ook niet goed is.

Maarja ga toch echt niet verhuizen, dat overleeft die 28 jarige niet haha

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:27

Ook bij mij staat ze van ruinen gescheiden met een draadje...maar daar kan ik ook weinig aan veranderen. Drie merries en vijf ruinen op stal...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 17:14

Balen tiwi

Geen ervaring met twee eitjes

Linsa die theorie kan wel kloppen in een vroege dracht periode maar met ruinen lijkt me eerder minder van toepassing.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 17:57

Erg interessant artikel linsa!
Bij mij thuis heb ik 7 merries staan, dus nergens last van

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 18:08

Interessant, ik laat Fleur toch echt met mijn 33 jarige ruin staan. Ze is aangeschaft omdat ik mijn ouwe niet alleen wil laten staan en natuurlijk wil ik graag een veulen, maar het welzijn van mijn ouwe is belangrijker :)

Gefeliciteerd met de nieuwe drachtige merries! Super!

Voor de mensen die nog bezig zijn; zo laat is het inderdaad nog niet.

Mijn schoonvader probeert zijn merrie ook drachtig te krijgen. Ik denk dat hij nog een derde (en laatste) ronde doet nu. Eerste keer gewoon niet gepakt, tweede ronde niet helemaal schoon, 3 maal is scheepsrecht???

Hoevaak laten jullie scannen? Fleur is met 18 dagen drachtig gescand en rond 30 dagen kloppend hartje. Wil haar niet teveel plagen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:00

Ook even het artikel gelezen en had dit al eerder gehoord. Heb zelf 2 volwassen hengsten staan en gelukkig tot nu toe nog niet meegemaakt :)

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:39

Interessant artikel, had ik niet gedacht dat dat zoveel inpakt kon hebben. Al laat de praktijk ook zien dat het ook heel vaak goed gaat. Ken genoeg merries die gewoon tussen en naast ruinen staan en toch gezonde veulens baren.

Balen Tiwi! Hopelijk is ze snel hengstig genoeg voor een volgende inseminatie!

Carmuh, mijn merrie staat sowieso nu even stil. Ze loopt niet helemaal rad. Maar stel ze stond gewoon vol in training had ik even een stapje terug genomen. In ieder geval geen stressvolle situaties opzoeken.

Hopelijk heeft je schoonvader meer geluk deze derde ronde jeannaa!

Ik ga sowieso de 18 en 30 dagen scan doen. Ik twijfel ook nog of ik aan het einde van het dekseizoen nog eens ga scannen.

Wachten duurt wel lang, nog 12 dagen tot we weer gaan scannen! Ik betrap mezelf erop om kleine veranderingen te willen spotten. Maar als ik heel eerlijk ben is Bin nog altijd haar lieve, gezellige zelf. }:0

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:56

Ik scan met 18 dagen, 30 dagen, en dan nog rond eind september, mocht ze nog drachtig worden. Over twee weken op vrijdag de 18 dagen scan.

Ik longeer Vienna wel gewoon licht, zoals ik al deed, anders wordt ze juist hyper en gestresst.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 22:04

Hoi
ik zou mij hier graag willen melden.
ik mag een veulen fokken met mijn verzorgpaard.

het gaat om Alanda, een kwpn'er van 12 jaar oud.
afstamming is Oscar x Haarlem.

gisteren is ze hengstig geworden, vanmorgen gelijk naar dek station gebracht. bij het scannen bleek er al een mooi ei van 4 cm te zitten. verder zag de baarmoeder er heel mooi uit en was ze behoorlijk hengstig. ze is vanavond geïnsemineerd.
de hengst is ferdeaux geworden <3

zaterdag gaan ze scannen of het ei weg is, zooo spannend! dit word voor mij de allereerste keer een veulen zelf fokken.

hier foto's:

Alanda <3

Afbeelding

Ferdeaux, de papa <3

Afbeelding

ben benieuwd wat jullie van deze combinatie vinden?

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 23:38

Ook ik heb mijn merrie vanaf inseminatie tot nu "rust" gegeven. Lekker op het land met soms even joggen aan de lijn. Deze week pak ik het werk weer rustig op. Eerst aan de lijnen en dan weer rustig onder het zadel. Geen stress of gekke dingen opzoeken maar wel meer in gewoon ritme komen.

Ik heb met 18 dagen gescand en doe weer met 90 dagen. Of er moet nog iets gebeuren tussen tijds wat ik niet helemaal vertrouw. Dan doe ik tussendoor nog een check

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:52

Normann, welkom!
Wat leuk dat je een veulen mag fokken!
Ziet er uit als een leuk combinatie, knappe paarden! <3
(Heb me voor de rest niet verdiept in de afstammelingen en lijnen)

Die van mij dinsdag hengstig gespoten, vanochtend weer scannen.
Maar gebeurde nog niets.
Weer hengstig gespoten en maandag weer scannen.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:13

Wat een gedoe zeg hagelkruis! Jij moet ook volgend jaar een knappe In Styler krijgen! <3
Hoop dat je merrie een beetje op gaat schieten!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:27

Tineke wat balen, toch geen vruchtje helaas. Gelukkig komt het niet door de KI. En ik hoop dat jullie vandaag opnieuw kunnen insemineren!

Carmuh hoe leek het vanmorgen? Kan ze vandaag weer geïnsemineerd worden?

xPenny Hoeveel procent kans er is op een tweeling kan ik niet vertellen, maar mocht dat wel gebeurd zijn dan kunnen ze op dag 14 prima 1 vruchtje wegknijpen, dus op zich wel alle kansen op een dracht denk ik. Ik duim voor je maandag!

LinSa interessant artikel! Ik heb alleen maar merrie's en ook geen ruinen in de buurt, maar bij mijn ouders vroeger hadden we wel ruinen met een lintje er tussen en dat heeft eigenlijk nooit voor problemen bij dracht gezorgd gelukkig.

jeannaa hopelijk drie maal scheepsrecht inderdaad. Het hoeft allemaal niks te zeggen. Normaal scan ik op 18 en 40 dagen en dan nog eens voor 1 oktober, maar we hebben Suzie nu pas op dag 40 laten scannen en het ziet er goed uit dus ik laat het ook hierbij, want bij zo'n mini is scannen geen pretje.

Evita_3 nu nog 11 dagen te gaan, weer een dag minder. Ik hoop dat alles goed zit voor je!

Twinklebel ik ben altijd een beetje bijgelovig en laat paarden die geinsemineerd of gedekt zijn even helemaal met rust tot sowieso de 18 dagen scan. Dan moet het zijn ingenesteld en dan durf ik weer een beetje wat te ondernemen met het paard. Maar dat is puur mijn bijgeloof, want het moet op zich niks uitmaken. Alleen stress zou ik wel proberen te vermijden, vooral zo in het begin.

normann_love welkom en voor jou ook een spannende tijd nu. Leuke merrie, mooi ouder bloed, daar hou ik van!

kylah ja zo doe ik het dus ook een beetje (zie wat ik hierboven getypt heb).

hagelkruis gets dus het hengstig spuiten heeft nog weinig gedaan. Nu hopelijk wel dan! Op naar een goede hengstigheid dan maar!

Hier verder geen nieuws. Ik heb de paarden gisteravond maar op stal gezet nadat hun terrein in een grote vijver is veranderd na al die regen. Suzie was me dankbaar want ze stond te trillen van al die nattigheid. Vanmiddag maar weer aquatrainen en de benen strekken, want dit is niet echt een pretje zo.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:23

Normann wat een super kans!

Helaas blijft hier de cyclus hangen op het bloedei.
Volgende week weer scannen en afwachten wat er gebeurt. Als dat niks oplevert dan aan de regumate en ben ik sowieso meer tijd kwijt. Baal....

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:55

Normal, welkom! Lijkt een knappe combi!

Hagelkruis, jeetje dat zit niet echt mee :(

Ik mag goed nieuws vermelden :D
Vanmorgen is DA weer geweest.
Merrie1 (Jupi) nog netjes drachtig, inclusief kloppend hartje,
Merrie2 (Angel) ook netjes drachtig, was paar dagen geleden gescand bij hengsthouder maar vond het fijn om mijn eigen DA even te laten checken,
En merrie3 (Bucks) ook drachtig *\o/* wel moet zij nog een keer extra omdat vruchtje aantoonde dat ze al van 1 van de eerste dekkingen drachtig zou zijn geraakt, wat wel vreemd is. Maar zag er verder goed uit :D <3
Dus ik mag mijn combi's online gooien <3 mogelijk komt er nog een 4e, maar dat zal dan toch pas wat later zijn...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

*\%/* *\%/*

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:01

Op hoeveel dagen dracht tellen jullie?

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:01

Proficiat ! *\o/* Heel mooie combi's ook :~

Hier weer insemineren vandaag. Vandaag van mijn solliciatie gehoord dat ik de job heb, en ik heb Frosty nu exact 1 jaar dus als ze dan vanavond nu ook eens wilt pakken .. Dear God _-:(
Anders bestel ik nog 1x zaad en derna stopt het. Kosten lopen dan Vééél te hoog op en al laat in het seizoen

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:12

Knappe combis linda! Zeker die laatste ben ik benieuwd naar

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:24

Norman, ik tel 340 dagen. Hoewel mini's gemiddeld 320 dagen zouden moeten dragen is dat mijn persoonlijke ervaring niet helaas :') (behalve de bruine merrie, die ging dit jaar op 329 dagen).

XLaraaj, gefeliciteerd met de baan en met Frosty! Nu nog 1 gelukje erbij....

Sara, bedankt!! Ja bucks x patch is toch wel erg bijzonder! Ben zelf ook onwijs benieuwd! :):)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:59

Yay lin!!!!!! Gefeliciteerd!!!