[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 12:22

Snel ribbig los je ook op met vezels voeren. En niet zo zeer met een krachtvoer. Dan zou ik haar de action senior & fiber slobber bij geven.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 12:22

Hier ook action quality brokken. Al meer dan 4 jaar ontzettend tevreden over. Paarden zitten beter in hun vel

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 12:54

Ik heb action quality jonge paardenbrok. Equifirst basis brok en havens merrie brok (waar zijn alle 25kg zakken????). En veulenbrok ook equifirst :+

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 18:25

Nou, ik heb dit topic (en de rest van internet :') ) zwaar verwaarloosd. Te druk, en aan de andere kant niets nieuws. In dit geval, no nieuws is good nieuws, mag ik hopen iig want zie geen tekenen op iets anders.

Leuk clydesdales!

Ik heb zojuist helemaal een rekenmachine bijgepakt en we zitten op 126 dagen. Heb geen (behoefte aan) een teller, maar nu weet ik (obv een post hierboven, sorry weet niet meer wie :o ) iig dat ik mogelijk over 44 dagen (op de helft) al schopjes zou kunnen voelen. :wow: Spannend!!

Qua merriebrok (nee geef ik uiteraard nog niet)... mijn merrie eet heel weinig brok, 1/2 schep per dag (in 2x) en op dagen dat ik rijd een half (sport)muesli er bij. dus 1/2-1 schep max.

Wat moet ik dan met het merriebrok doen? Hierbovenop bijv één schep? Of huidig rantsoen gewoon wisselen voor dat? Of?

Is een welsh D/E. Eigenlijk niet dik, wel (hang)buik want vroegere veulens. Geen ribben. Voorlopig nog actief aan het rijden, over ca 44 dagen :+ ga ik het langzaamaan rustiger aan doen. Niet per se qua tijd (goede conditie is voor een te veulenen merrie vast niet slecht) maar wel tempo / intensiteit omlaag.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 19:12

Ik wissel de brok voor merriebrok om

Je hebt p internet ook tools waar je de laatste dek datum invult en ze dan automatisch tellen hoeveel dagen je heen bent :))

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 20:02

Gewoon wisselen. Hier krijgen de pony's ½kilo en de paarden 1 kilo per dag. Dus heel weinig :')

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 20:43

Thx voor de antwoorden, wisselen it is (tzt). En ja Cioccolato, weet ik, maar hoef ik niet :P

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 23:00

Ooh dat is fijn dus de green power is ook veilig om te geven. Ik twijfel nu tussen de green power en de gold om te geven. Ik bestel dan een groot verpakking voor mijn paarden. Ik neem dan denk ik ook de breeding maar van EquiFyt.

Loulou. Wanneer is ze nu uitgerekend? Nu duimen op mee geluk.

Wild Thing gaat gelukkig goed. Lijkt toch iets ingevallen. Ze mag nu weer lekker hooi eten dus zal snel wel aankomen. Ik geef voorlopig haar voer nog geweekt.

Wild Thing is ondertussen ook over de helft *\o/*

Rosareina 185 dagen
Wild Thing 171 dagen
Zirkonia 115 dagen

Rosa krijgt toch al echt een buikje. Wilt graag naar binnen, staat veel bij het draadje.
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop nog op een aantal redelijke dagen. Dan kunnen ze hopelijk overdag nog op de wei blijven.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 00:44

Ze is half augustus uitgerekend.

Ik moet dus nog even geduld hebben, voordat ik kan zeggen dat ze op de helft is. :+

Ik wissel de normale brok ook om voor merrie brok

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:46

Die Equifit is zeker goedkoop. Ik betaal hier nu dik €35 voor podo lac havens. Wel iets zwaardere zakken namelijk 25kg.
Vroeger gaf ik pavo maar dat werd > €43,- per 20kg zak. Dus overgestapt naar havens.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:48

Schattig buikje al bij Rosa <3

Loulou, oh dat is echt nog ff wachten haha, wel leuk om naar uit te kijken

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:52

AM_Horses schreef:
Ooh dat is fijn dus de green power is ook veilig om te geven. Ik twijfel nu tussen de green power en de gold om te geven. Ik bestel dan een groot verpakking voor mijn paarden. Ik neem dan denk ik ook de breeding maar van EquiFyt.
.

Heb je de breeding gold gezien van equifyt? Dat is een vitamine en minerale brok. Ik denk dat ik die ga geven, dan kan je verder op het andere voer blijven en dat eventuele ophogen.

De breeding muesli heeft in tegenstelling tot de gold en green power granen. Ik heb equifyt een voedingsadvies gevraagd. Alleen heb ik nooit meer iets gehoord.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:21

Ik gaf de green power. Nu laatste week terug gegaan op de gold. Ik kreeg vorig jaar advies om de gold en de pre active te geven. Nu krijgen al mijn paarden dit voer dus ging voor bulk. Nu zit het waarschijnlijk ook wel in mijn hoofd dat de merries merrie brok moeten.

Nu durf ik niet zo goed de gold (droog) te geven met veulen aan de voet. Zitten toch wat grotere brokjes in. Daarom ben ik toen toch de breeding gaan geven en de gold als slobber gegeven.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:55

Ik voer havens. Ook aan de veulens. Hier voor de minis werkt dat het beste. Ik koop wel bulk aan in het merrieseizoen.

Doorheen het jaar ook gewoon de draversbrok en de veulens de optigrow

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:21

Ik ga straks ook op de havens merrie brok. Stalgenoot handelt in voer. Bulk heeft alleen weinig zin met 1 drachtige merrie op stal :)

Die van mij heeft gewoon echt een grote buik. Singels van haar deken loopt al bijna op het end.

Ze heeft wel nog steeds zin om rondjes te hobbelen <3

Afbeelding

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:55

Jeetje vibabu die gaat goed, hoe ver is die nu?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 18:35

Zo lekker buikje al <3

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:57

Volgende week pas op de helft... En dit is haar eerste veulen. Ben wel een beetje bang hoe dik ze zal gaan worden als ze er nu al zo uit ziet.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:18

baudyh schreef:
Snel ribbig los je ook op met vezels voeren. En niet zo zeer met een krachtvoer. Dan zou ik haar de action senior & fiber slobber bij geven.

Heb je gelijk in. Ik heb niet erg rijk hooi, daar gaat ze van aan de schijt en de rest heeft t niet nodig. Ik ga als ze op stal staat naar onbeperkt. Veel havens zie ik, ze doet het goed op basis sport dus dat is een optie.

Vibavu mooie buik al ja! Hoop voor je dat dat zadel nog ff blijft passen :D

Ik dacht de laatste te zijn met 1 juli, maar loulou aan jou de eer :(:)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 22:37

@AM Equifyt gold en Equifyt green power zijn heel verschillend producten. Dus je moet je afvragen wat je zoekt. Gold is een ruwvoer mix hoog in eiwit ( 16%) echt een ruwvoer toevoeging. De green power. Zowel met als zonder luzerne is een sport muesli dus als je extra energie wil.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat als je ze gold geeft dat ze sterker worden en het daardoor beter volhouden maar dat is anders dan extra energie.

Dus daarom zeg ik altijd wat wil je. Met energie of meer kracht. Want dat zijn 2 verschillende dingen.

Qua merriebrok doen veel merken niet onder mekaar. Alleen omdat we weten dat er in ons hooi/ruwvoer vaak te weinig eiwitten zitten. Zeker voor sportpaarden en drachtige merries is het eiwit gehalte in een merriebrok wel heel belangrijk. Zeker als je er voor de rest niks bij geeft.
Bv havens is ( uit me hoofd) 14. Nog wat action quality 15.8 en bv Pavo 18%.
Dat is voor een drachtige merrie zeker erg belangrijk. Pak je de havens en geef je daar een eiwit rijke product naast niet erg. Maar geef je bv alleen havens en geef je ook nog niet zoveel dan kan je serieus te weinig eiwitten geven.
Allemaal dingen om wel serieus te nemen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 22:43

Tijd terug was er vanuit onze kliniek een lezing over merries en veulens en daar werd ook de vraag gesteld welke merriebrok het beste was. Daarvan zeiden ze dat het volledig afhangt van het ruwvoer wat je voert. Dus om de beste brok te voeren moet je een ruwvoer analyse doen.

Bij mij op stal worden 2 balen voordroog per dag gevoerd dus ruwvoeranaylse is niet te doen. Het advies was dan ook gewoon merriebrok voeren want er is niet iets wat perfect maar ook niet slecht is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 22:56

Hier ook teveel balen die er door gaan. Verschillende weides en sneden.
Maar we staan wel bekend om rijk ruwvoer dus dat is altijd fijn. Is toch van de paarden af te zien.

Ik ben het minst te spreken over vitalbix breed en groe voor zogenaamd drachtige en lacterende merries.
Zit veel te weinig in.
Voor sommige ook wel weer handig, maar over t algemeen een dikke nee hier.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 23:15

Cioccolato schreef:
Hier ook teveel balen die er door gaan. Verschillende weides en sneden.
Maar we staan wel bekend om rijk ruwvoer dus dat is altijd fijn. Is toch van de paarden af te zien.

Ik ben het minst te spreken over vitalbix breed en groe voor zogenaamd drachtige en lacterende merries.
Zit veel te weinig in.
Voor sommige ook wel weer handig, maar over t algemeen een dikke nee hier.

Natuurlijk is een ruwvoer analyse het belangrijkste maar voor het gros van de paardeneigenaren gaat het niet op. Of ze hebben geen voorraad, kunnen niet veel opslaan, of ze staan op een pensionstal.
Ga zo maar door.

Als je merrie voedingsgerelateerde ziektes heeft dan kan de Vitalbix breed en grow een uitkomst zijn. Denk aan hoefbevangen of zomerexceem. Soms heb je weinig keus. Ik ken toch merries die het er heel goed op doen.

Maar als je niet laag in suikers en zetmeel hoeft te voeren heeft het zeker niet mijn voorkeur.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 06:58

Ja dat zeg ik: voor sommige handig maar over t algemeen gewoon niet.

Net als een ruwvoer analyse. Voor sommige gewoon niet te doen. Maar je ziet ook veel aan je paarden, gelukkig

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 07:15

Ik was aan het meelezen maar dat was mijn gedachte Cioccolato. Analyses links en rechts maar gewoon goed naar je paard kijken werkt voor mij het allerbeste. Je merkt en ziet toch snel als ze iets extra's nodig hebben of er juist te goed uitzien. Ik voer zelf al 20 jaar alles van Havens. Basisbrok, merriebrok en in het verleden ook veulenkorrel. Nu voer ik al jaren geen veulenkorrel meer omdat ik een veulen heb gehad die dat te snel wegschrokte en tot 3x toe een slokdarmverstopping ervan kreeg. Tegenwoordig laat ik veulens met moeder mee eten van de merriebrok en daar doen ze het prima op. Mijn merrie werd nu schraal door het veulen dat er nog bij loopt. Ik heb de merriebrok afgebouwd en haar weer op basisbrok gezet en ze komt nu weer mooi aan. Of het hooi goed is zie ik aan de ontlasting en of ze erop aankomen of afvallen. Dan pas ik de hoeveelheid aan of vraag ik mn hooiboer om hooi van een andere partij. Gewoon goed observeren en anticiperen.