E.Coli is een bacterie die ernstige diarree kan veroorzaken bij het veulen. De bacterie kan over het algemeen alleen voor ziekte zorgen tijdens de eerste vier levensdagen van het veulen. De bacterie wordt opgenomen uit de omgeving die daar normaal aanwezig is. Het veulen is beschermd tegen deze bacteriën door de antilichamen in de biest van de merrie en omdat de zuurtegraad in de maag heel hoog is. Hierdoor worden de bacteriën al gedeeltelijk uitgeschakeld in de maag. Antilichamen zijn eiwitten die helpen bij het herkennen en bestrijden van indringers zoals virussen en bacteriën.
Behalve diarree kan E.Coli ook sepsis veroorzaken. Dit wil zeggen dat er bacteriën en of toxinen (giftige stoffen geproduceerd door bacteriën) in de bloedbaan terecht komen en elders in het lichaam voor problemen zorgen. Meestal worden de gewrichten aangedaan, wat resulteert in een gewrichtsontsteking en daardoor overvulling (vochtophoping in het gewricht) van het gewricht. Later kan er ook een ontsteking van de vliezen in de buikholte en/of borstholte ontstaan waarbij ontstekingsvocht gevormd wordt. Gelukkig komt dit bij het veulen niet zo vaak voor en blijft de E.Coli infectie beperkt tot het maagdarm kanaal.
Bij voldoende opname van biest van goede kwaliteit is de kans op een E. Coli infectie niet zo groot. Biest is de eerste melk van de merrie waarin veel antilichamen zitten tegen allerlei ziektekiemen uit de omgeving van merrie en veulen. Deze melk is wat geliger van kleur dan de “normale”melk. Veulens moeten zo snel en zo veel mogelijk biest drinken na de geboorte om bescherming te krijgen tegen allerlei ziekteverwekkers.
Symptomen en diagnose
Een veulen met E.Coli diarree, maakt vaak een duidelijke zieke indruk. Het veulen wil niet meer drinken, raakt uitgedroogd en de zuigreflex verdwijnt. Het veulen wordt sloom, ligt veel en kan koorts hebben. De mest is te dun en kan zelfs waterdun zijn, meestal grijzig van kleur. Als er sprake is van sepsis kunnen één of meerder gewrichten overvuld raken. De symptomen ontstaan over het algemeen in de eerste vier levensdagen. Aan de hand van al deze symptomen kan een infectie met E.Coli vermoedt worden. Er kan ook bacteriologisch onderzoek (kweek) gedaan worden in de mest of in de gewrichtsvloeistof van eventuele overvulde gewrichten.
Therapie
De therapie is afhankelijk van de situatie, maar kan bestaan uit infusen om de dehydratie op te heffen. Antibiotica om sepsis te voorkomen. En met behulp van een maagsonde kan er moedermelk toegediend worden om ervoor te zorgen dat het veulen voeding binnen krijgt waar het energie uit kan halen. E.Coli infecties kunnen voorkomen worden door een goede hygiëne in de omgeving van het veulen, maar vooral erop toezien dat het veulen snel, veel en goede biest krijgt. Het veulen moet binnen twee uur na de geboorte de eerste biest hebben gedronken.
Ik vond ook iets over goede darmbacterien, maar ze zal toch eerst niet meer uitgedroogd moeten zijn en de ab moet zijn werk doen, daarna kun je aan de darmbacterien gaan werken.
Ah Joto, zoiets wil je niet aan denken. Hoop dat je mooie meisje er snel bovenop komt. Hopelijk gaat ze zelf weer aan het drinken.
Hier frustrerend eind van de dag, ben wel aan weekend toe. sommige mensen zijn echt abnormaal veeleisend. nog even lekker met de hond aan de gang vanavond en hopelijk nog even tijd om merrie en jaarling in de bak te gooien. vandaag weer een stukje verder gedaan met de paddock. randen zijn eruit gehaald en grond erop.
lindalieneke
Geplaatst: 18-02-11 19:42
Heel veel sterkte Joto. Jij zou je portie ellende nu wel een keer gehad kunnen hebben....
Amandake
Geplaatst: 18-02-11 20:34
Hèèl veel sterkte Joto...hopelijk komt alles goed . ---------------------------------------------------
Bibi vandaag op dag 310 en uiertje begint te groeien
Even een vraagje want ik maak me best zorgen. Mijn merrie heeft net 4x binnen 5 minuten staan plassen. Iedere keer kleine beetjes.. En soms niks maar ze staat wel met dr benen wijd zo van ik moet plassen.. Is dit normaal?? ( dat bijvoorbeeld het veulen beetje krom ligt en op dr blaas drukt?) of zou het een soort van '' blaasontsteking'' zijn? ( ik weet niet of dit kan bij paarden) Word er een beetje ongerust van maar wil de dierenarts ook niet voor niks lastig vallen..
Haar temperatuur is verder normaal, en niet sloom ofzo? Ik zou het even het weekend aankijken, als die kleine net op de blaas drukt, tja allesbehalve makkelijk is dat.
Haar temp is prima.. En ze is ook niet sloom. Heeft de hele dag in de weide staan eten ( wat er nog over is) en er kon zelfs een bokje en sprintje vanaf vanmiddag.. Ze is ook wel gek op dr brokjes.. en staat nu rustig aan dr hooi te kauwen. Ze gaat alleen om de zoveel minuten een poging tot plassen doen.. Ze plast meer sinds ze drachtig is. Maar zoveel vind ik wel abnormaal