[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

garffpamela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:51

Hier is ze
Afbeelding

En samen met mijn zelf gefokte merrie van inmiddels 19
Afbeelding
Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:51

Mooi paard <3

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 23:04

Ruig!

Mijn merries zijn chronisch dik. Later in de dracht zie je z vaak wel sneller groeien en overdreven dik worden. Net als mensen; alles anders

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 01:46

Hier wel al een beetje een buikje volgens mij. Of ze is gewoon dik, dat kan ook :')

Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 21:22

Sharonindezz Fijn dat ze de stukken bot eruit hebben kunnen halen. Hopelijk gaat ze snel terug hooi eten. Er bestaat ook luzerne brok die je zowel zo kunt voeren als weken indien gewenst. Wellicht nog een idee voor bij te voeren?

De pendeltest: je pakt een staart haar van je paard en bind daar een spijker aan. Je houd deze vervolgens in de lucht boven het paard. Als de spijker rondjes gaat draaien wordt het een merrie. Gaat de Spijker op en af wordt het een hengst. Is meer voor de leuk als dat het serieus Is :+. Maar hier klopte het vorig jaar wel in 3/4 van de gevallen :D

Vibabu Je merrie ziet er goed uit vind ik. Lijkt mij idd een drachtigheids buik ipv te dik. Hier hebben er sommige ook een deken op ondertussen. Veel te guur met dit weer anders als ze al koukleumen zijn.

Pomski Fijn dat ze nog drachtig is *\o/*

Myrthee yesss je kunt ook aftellen *\o/*

Garfpamela Ooh een clydesdale <3 helemaal fan van :D hebben zelf een jonge drumhorse hengst ( clydesdale x tinker). Ben heel benieuwd naar je veulen. Hier toont de ene merrie al Heel snel en de ander pas op het einde. Is echt afhankelijk per paard en per dracht zelfs.

Libera knappe merrie <3 ze glimt lekker in het zonnetje.

Hier is Adora vandaag ook op de helft. Ook haar veulen heb ik heel zachtjes voelen schoppen vandaag. Van de 4 merries die nu over de helft zijn heb ik al 3 veulens gevoeld. Ze zijn er vroeg bij dit jaar. Adora is een Maiden merrie dus benieuwd hoe ze het gaat doen.
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 00:35

Nieky. Nog één op de helft *\o/*
Heb je deze keer veel maiden merries?

Libera. Ze ziet er nog strak uit.

Garffpamela. Welkom. Leuk een clydesdale, die hadden we volgens mij nog niet in deze topic

Myrthee. Mooie mijlpaal *\o/*

Pomski. Super fijn. Gefeliciteerd

Vibabu. Ook al bijna op de helft. Die van mij krijgen ook de florian balancer. Doen het er hier goed op

Sharonindez. Wat fijn dat de stukken fot eruit gehaald zijn. Nu snel genezen,zodat ze weer goed kan eten. Ik vindt bij seniores priores best veel graan in zitten en zou dan toch ook voor extra eiwit kijken. Luzerne brok is dan goed optie. Of pavo fibre nuggets, proteine flakes. Maar hopelijk kan ze snel weer normaal hooi eten

Kasmir wat balen

Lyona. Zien er prachtig uit

Wild Thing gaat gelukkig goed. Wel nog wat snot gehad. Maar geen verhoging en gewoon fit.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 08:05

Ik meld me ook weer in dit topic. We hadden dit jaar over willen slaan, omdat we een heel laat veulen hadden. Maar helaas heeft ons veulen van dit jaar het niet gered.

Heel blij dat Joop mee wilde denken en we 18 september nog hebben kunnen insemineren met Denver US. En ze is drachtig!

Ik ben komend jaar dus wederom (een van) de laatste :+

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 08:21

Garffpamela, wat een gave merrie zeg! Leuk al dat wit.

Libera, ik vind haar ook nog best strak in pak hoor! Knap dier!

Nieky, ook gefeliciteerd met jou mijlpaal!

AM wat fijn dat het beter gaat met Wild Thing.

Loulou welkom. Wat verdrietig van het veulen van dit jaar zeg. Gefeliciteerd met de nieuwe (prille) dracht. Je bent inderdaad denk ik de hekkensluiter zo.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:12

Myrthee dankjewel! Ik ben ook ontzettend blij met haar, het was liefde op het eerste gezicht!

Loulou welkom! Wat verdrietig zeg van het veulentje. Mag ik vragen wat er is gebeurt?

AM_horses dankjewel! Ik zie dat jullie de florian balanceren geven.

Ik zat zelf te kijken naar de breeding gold van equifyt.
Momenteel krijg ze een schep myo proteïne flakes van agrobs en een schep green balance van equifyt. Maar het is wel heel veel voer in 1 keer

Nieky1993 dankjewel, wat leuk een drumhorse hengst! Heb je een foto van hem?

Libera je merrie ziet er heel goed uit hoor! Hoe ver is ze?

Ciocolato haha, Merida misschien ook wel een beetje want eten is haar allerleukste hobby, ik ben echt heel benieuwd hoe dik ze op het einde zal zijn

SharonIndezz dankjewel!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:16

Grappig, ik geef ook EquiFyt. Deze zomer de green power. Enkel is dit met kruiden, ben ik toch beetje voorzichtig mee. Misschien dat ik ga informeren of deze drachtige merries mogen. Ik geef nu de gold. Wel opletten als je een paard heb wat snel eet. Dan beter slobber maken. Ik doe er altijd beetje ruwvoermix door dan gaat het hier goed.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:26

AM_Horses schreef:
Grappig, ik geef ook EquiFyt. Deze zomer de green power. Enkel is dit met kruiden, ben ik toch beetje voorzichtig mee. Misschien dat ik ga informeren of deze drachtige merries mogen. Ik geef nu de gold. Wel opletten als je een paard heb wat snel eet. Dan beter slobber maken. Ik doe er altijd beetje ruwvoermix door dan gaat het hier goed.

Ohja de gold geef ik ook als slobber als ze wat harder gewerkt heeft.
Ik hoor het graag van de green power/ik merk bij mijn merrie dat ze nu met wat armer hooi een beetje energie mist dus twijfelde om haar misschien de green power te geven.

Ben erg tevreden over het voer van equifyt. De myo proteïne flater van agrobs moet je ook mengen met water. Maar bij elkaar wordt het echt heel veel in 1 keer dan. Maar misschien moet ik op de dagen dat ik thuis ben gewoon over naar 2 voermomenten gaan als ze later in de dracht meer behoefte krijgt aan nog meer eiwitten.

Eerst gaf ik luzernebrok van hartog, maar ze werd daar toch een beetje rillerig van. Geen idee of dat toeval is of natuurlijk. Maar nu ik ermee gestopt ben heb ik dit niet meer ervaren.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 14:58

En welke merriebrok/muesli gaan jullie geven?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 15:04

Ik voer zelf eigenlijk altijd cavalor, en een mineralen brokje van Marstall, maar zag dat cavalor ook een merrie muesli had, vanaf hoeveel maanden beginnen jullie met voeren van merriebrok of muesli?

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 15:12

SharonIndezz schreef:
Ik voer zelf eigenlijk altijd cavalor, en een mineralen brokje van Marstall, maar zag dat cavalor ook een merrie muesli had, vanaf hoeveel maanden beginnen jullie met voeren van merriebrok of muesli?

Mijn dierenarts zei dit: hoeft nog niet richting 5 a 7 maanden kan dat normaliter afh hoe rond ze al was vantevoren

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 17:42

Ik voer vanaf 8 maanden merriebrok. Meestal wat er voor hande is in de winkels hier. Dat is vaak pavo, subli of havens.
Mijn voorkeur gaat dan uit naar Subli omdat mijn merrie het daar het best op doet. Helaas is het hier niet altijd goed verkrijgbaar.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 18:14

garffpamela schreef:
Libera je merrie ziet er heel goed uit hoor! Hoe ver is ze?

Ze zit nu op 140 dagen! :)

Loulou wat verdrietig dat je veulentje het niet heeft gehaald, en gefeliciteerd met toch nog een dracht voor volgend jaar, dat is dan wel extra fijn!

Over voer kan ik verder weinig meepraten… hele andere merken hier dus geen idee wat dat allemaal is :Y)

Ik voer pas vanaf 9 of 10 maanden extra bij, en natuurlijk zolang het veulen er bij loopt nog veel meer. Maar hier krijgen ze sowieso jaarrond alfalfa hooi dus dat is ook al hoog in eiwit

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:43

garffpamela schreef:
Loulou welkom! Wat verdrietig zeg van het veulentje. Mag ik vragen wat er is gebeurt?

4 dagen oud stopte hij met drinken en werd hij sloom. Eerst thuis behandeld en de merrie gemolken en met de spuit hem melk gevoerd. Daarna een week op de kliniek. Toen nog een week thuis behandeld en toen hadden we goede hoop dat hij erdoor was. Maar na 2 dagen zonder medicatie kreeg hij een terugval, bacterie was op het gewricht geslagen en toen hebben we de verschrikkelijke beslissing moeten nemen om hem te laten gaan.

Waarschijnlijk is het een bacterie geweest met een virus eroverheen. Volgens de dierenarts gewoon pech.
In een ander topic kreeg ik de tip om de navel niet 1 x te ontsmetten, maar meerdere dagen achter elkaar. Dit omdat daar de bacterie binnen kan komen. Dat ga ik in de toekomst zeker doen voor de zekerheid.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:50

Loulou wat verdrietig van je veulentje, gelukkig toch nog drachtig!

Ik voer de merrie jaarling brok van horsefood, gecombineerd met de gastro mix, en dan krijgt de merrie nog wat multibeet bij om mooi op gewicht te blijven. (En uiteraard ruwvoer, en gelukkig nu nog lekker in dik gras)
Eigenlijk krijgt ze hetzelfde als voor de dracht, alleen kreeg ze dan een andere brok ipv de merriebrok.
Veulentje eet van alles gretig mee, mag gelukkig alles ook gewoon hebben. Had voor veulen nog wel zak veulenkorrel gehaald van horsefood, alleen wou ze daar eerst niks van weten. Dus meng de korrel nu met de merrie jaarling brok en gastro mix voor haar. Als de zak leeg is gaat ze gewoon volledig over op de merrie jaarling danwel met of zonder de gastro mix.

Hoe doen jullie dat met oog op merriebrok en veulen aan de voet. In principe hoef je dat pas vanaf idd een maand of 8 dracht te voeren natuurlijk. (Volgens mij ben ik dit jaar rond de 7 a 7.5 maand begonnen)
Ze krijgt het nu natuurlijk nog zolang het veulen er nog bij loopt, als alles zo voorspoedig blijft doorgaan willen we ergens januari afspenen. Ze is rond 17juni uitgerekend. Stoppen jullie dan alsnog met de merriebrok, het is haast de moeite niet zou je zeggen voor die 2 a 2,5 maand. Of is het met oog op melk productie wel aan te raden na het afspenenen ermee te stoppen?

Is voor mij allemaal nieuw natuurlijk, maar hier vast meer ervaringsdeskundige. :)

Zal binnenkort even uitgebreidere update doen, hoop veranderingen ondertussen oa verhuisd met t spul etc. En weer proberen wat fanatieker mee te typen, las wel steeds meer maar de tijd ontbrak een beetje om te reageren.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:14

Drachtige merries voer ik gewoon merriebrok door. Zeker omdat de veulens er hier 8-9 maanden bij blijven :P

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:28

Ligt er aan of ik door ga. Ik voer ze maar een laagje brok na spenen dus het maakt me ook weinig uit. Rond 8 maanden ofzo begin ik met opvoeren, als de merrie het toe laat.

Merries zitten met veulens van juni nu op anderhalve schep merriebrok op een dag denk ik. Veulens een ruime halve veulenbrok jn aparte voerbak.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 23:12

AM_Horses schreef:

Dat mag hoor. De gold is een super mooi eiwit rijke ruwvoer mengeling. Zowel droog als nat te voeren.
Zit meer eiwitten in dan in de myo protein flakes ( al zou je door de naam anders denken)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 23:18

Hier voer ik action quality breeding & joints. Net zo lang tot het veulen gespeend word. Dan bouw ik af en gaan ze 24/7 de wei op met gras en later onbeperkt hooi. Als ze ergens in december weer op stal komen krijgen ze 1 schep merriebrok per dag. De enea laatste maand 2 scheppen en de laatste maand 3 scheppen per dag ( globaal) tevens geef ik dan los vitamine E en magnesium bij.
En de grote merrie met grote veulens Pavo podo care.

Ik verkoop en adviseer zelf paardenvoer en heb veel merken liggen. Maar action quality is prijs kwaliteit gewoon top. 20 kg voor 15 euro

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 07:37

Hé ik voer ook action quality. Ruikt lekker dat voer

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 08:06

Cioccolato schreef:
Hé ik voer ook action quality. Ruikt lekker dat voer

Ja klopt, zeker de basisbrok. Zou je bijna zelf een hap van nemen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 10:47

Goed om te lezen! Ik ben zoekende naar een goede merriebrok en action is hier in de buurt verkrijgbaar. Ik heb een grote, snel ribbige merrie maar wil geen kilo's hoeven voeren