[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:26

Mijn merrie gaat zondag naar de hengst voor 3 weken. Spannend :):)

Misschien een rare vraag maar is er ook soort grafiek wat je bij kan houden qua dagen dat ze drachtig is?

Bij mensen is dat er wel, dat er staat zoveel maanden zwanger maar vraag me af of dat er ook is voor de paarden.. :o?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:46

W paard, ik heb daar een app voor :D
Afbeelding
Vanaf de laatste dekking start ik er eentje. En dan kan ik in 1e plaats zien wanneer ze hengstig zouden gaan kunnen worden en als ze dat niet worden, hoe ver ze zijn

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:48

Mooney, ik was er om 13:45 uur, jammer :)

StalMelyn, ik ben benieuwd of het veulen uiteindelijk van jou wordt :)

Muronia, zonder negatief testje, maar met eerste vaccinatie erin, mag ik zeker niet op het bankje? :+
En vergeleken bij jou mag ik echt nooit klagen over kosten :D

GoldenArrow, dat is spannend met Anna! O, ik lees nu meer. Wat balen, maar de volgende ronde is ook nog niet laat gelukkig :)

AM, ik vind je hengst echt gaaf! <3

Welkom hier ZwarteHeks :)

Setteli, fijn dat het weer beter gaat met Phoebe, hopelijk blijft het zo!

Dit soort dingen zijn slecht voor je hart hè Caresse? :D

Kabayo, is dag 29 niet heel vroeg voor scannen op kloppend hartje?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:48

Cynthia82 schreef:
Ook bij mensen geldt: mannetjes zwemmen sneller en vrouwtjes leven langer. Dus als het na inseminatie langer duurt voordat de eisprong plaatsvindt, is er procentueel gezien nog meer vrouwelijk dan mannelijk zaad in leven.

)

als dat echt heel goed zou werken, zou je van diepvries enkel hengsten zien, dan insemineer je altijd na eisprong

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:51

Cynthia82 schreef:
mirjamalvaro schreef:
Jeee :):)

(Pssssttt Sterre had late eisprong vorig jaar :') )

Wat is laat? Ook 36 uur na insemineren een eitje dat aan het springen is, of was hij toen al weg?

Euhh was op "perfecte moment" geïnsemineerd. 2 dagen later controle had ze nog niet geovuleerd. Dus opnieuw geïnsemineerd. :')

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:02

Fokfanaat, ik zeg ‘procentueel’ hè en ik zeg dat het de kans groter maakt. Ik zeg niet dat de kans dan 80-20 is. 52-48 is ook een grotere kans.

Mirjam, dan kan ze toch vlak na de tweede inseminatie haar eisprong hebben gehad? Dan is het dus geen late eisprong tov de tweede inseminatie.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:04

maar ik ben benieuwd wat voor percentage je ziet bij diepvries

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:16

Cynthia wat zou een normaal aantal dagen zijn voor een kloppend hartje? Dierenarts wou anders een dag later komen maar dan kunnen we niet

Fokfanaat na de eisprong? Toch altijd op de eisprong?

Knolselder wat handig! Hoe heet die?

Ik gebruik zelf een widget (day counter) op de startpagina van mijn telefoon. Die telt af naar veilig.

Wpaard spannend zeg!!

Caresse jaa ! Hopelijk zit ie er nog hraaf :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:23

dus met eisprong, dan zou in theorie het snelste (mannelijke) zaad er als eerste moeten zijn?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:26

Kabayo, ik weet niet beter dan 35 dagen op z’n vroegst. Maar ben benieuwd of dat anderen wel eens voor dag 30 iets hebben kunnen zien.

FF, ja, mannelijk zaad zwemt sneller. Dus is eerder bij het eitje. Als de eisprong wat later is, zijn er al wat mannetjes dood en krijgen de vrouwtjes meer kans.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:36

Kabayo schreef:
Cynthia wat zou een normaal aantal dagen zijn voor een kloppend hartje? Dierenarts wou anders een dag later komen maar dan kunnen we niet

Fokfanaat na de eisprong? Toch altijd op de eisprong?

Knolselder wat handig! Hoe heet die?

Ik gebruik zelf een widget (day counter) op de startpagina van mijn telefoon. Die telt af naar veilig.

Wpaard spannend zeg!!

Caresse jaa ! Hopelijk zit ie er nog hraaf :D

vanaf 35/40 dagen kloppend hartje

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:37

Volgens mij begint rond dag 25 de hartslag, maar scan je voor 40 dagen omdat er anders hormonen gaan werken die de dracht in stand willen houden en zou je dus het seizoen niet meer kunnen herdekken.

Dan zou Wainonia, mits ze drachtig is, een hengstje moeten krijgen want ze is praktisch op de eisprong geïnsemineerd. We zullen zien!

Cynthia ik vind hem spannend met wel of niet insemineren.. in theorie zou dit niet nodig hoeven zijn. Ik hoop het voor je!

Zwarteheks jeetje, slechte zaak! Ik vind het een heel interessant ras, zonde dat de mogelijkheden zo beperkt worden hierdoor.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:40

Heel verschillend dus. Op Google staat tussen 30 en 35 dagen. Ga er van uit dat ze het bij wolvega wel weten

En anders toch later maar weer. Nu twijfel ik _O-

Edit even terug gekeken. Vorige keer op dag 31 kloppend hartje gescand en de dracht daarvoor ook op 31 dagen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:54

Muronia, klopt wat je zegt over voor dag 40. Vanaf welke dag het hartje te zien is, is misschien ook wel afhankelijk van de scanapparatuur?

Ok, omdat ik stress van jullie krijg :') heb ik de veearts weer even gebeld en dit is het verhaal:
Wat we zagen op de scan, was het overblijfsel van het follikel (wat het gele lichaam gaat worden) en ook nog maar 2 cm groot. Het eitje zelf is nu onderweg naar de eileider. Opnieuw insemineren heeft weinig nut, omdat dit proces (eitje gesprongen en onderweg naar eileider), maar kort duurt (en ook zelden in beeld wordt gebracht bij scans bij KI met vers zaad, omdat je maar net dit moment te pakken moet krijgen).
Bij DV is dit hét moment om te insemineren, omdat je 6 uur later te laat bent.
Als ik nu weer een buisje had besteld, had dat meer dan 6 uur later ingebracht geweest, dus heeft weinig nut en daarbij zwemt er nog genoeg rond van zondagavond.
Nu weet ik dat Cas ook erg vruchtbaar zaad heeft (meestal stuurt Marjolein rond de 950 tnb weg), dus dat leeft nog wel. Zaad leeft ook langer dan 48 uur, maar in ieder geval zeker 48 uur, vandaar dat dat aangehouden wordt, maar na 48 uur is niet alles al dood.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:55

Murionia, die van mij was dus een merrietje op de eisprong. Maar wat Cynthia al zei, 48/52 is ook een verhoogde kans. Dus het zegt allemaal maar net niks. Ze zeggen ook weer dat oudere merries wat zuurder zijn vanbinnen, dat vergroot de kans op merrie weer.

Ik heb geleerd vanaf 25 dagen kloppend hartje. Vroegste wat ik heb gezien op de scan is met 28 dagen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:55

Fingers crossed Cynthia, kan of nog wel 10.000 andere redenen niet goed lopen toch?

Het is wat het is...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:58

Nee dat is ook zo, die 48 uur heeft een marge, het is niet dat pats boem alles opvalt. Vrienden van mij wilden switchen van hengst maar hadden al gedekt, 5 dagen later zat ei er nog, maar dus niks meer gedaan. Bleef hengstigheid uit volgende cyclus, bleek de merrie drachtig :+ Natuurlijke dekking van 8 jarige hengst, dus die zat ook wel op zn top qua vruchtbaarheid, en de merrie ook met haar (7?) jaar.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:04

Ik hoorde zondag ook een verhaal van een merrie die geïnsemineerd was. Twee dagen later zat het eitje er nog, maar ze was te laat om nieuw te bestellen. Het eitje is 4 dagen na de laatste inseminatie gesprongen en hartstikke drachtig!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:08

Ik zou het ook zo laten. Sperma leeft vaak toch wel langer, en dat zit bij Cas echt wel goed. Daarnaast, als het nu niet lukt (om welke reden dan ook) kan volgende ronde nog. :)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:09

Ik dacht ook altijd rond de 30 dagen een kloppend hartje, vandaar ook meestal de 30 dagen scan, maar blijkbaar zijn de meningen daarover verdeeld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:22

Cynthia82 schreef:
Ik hoorde zondag ook een verhaal van een merrie die geïnsemineerd was. Twee dagen later zat het eitje er nog, maar ze was te laat om nieuw te bestellen. Het eitje is 4 dagen na de laatste inseminatie gesprongen en hartstikke drachtig!

Maar zoals met natuurlijk of aan de hand dekken, volgen mensen ook vaak het gewillig zijn en afslaan. Dan weten mensen vaak niet hoe het van binnen er aan toe gaat en worden ze ook drachtig.

Net als dat ik zat mensen weet die niet scannen op hartje.

Het zal ook wel een beetje per merrie en dracht verschillen. Mensen houden richtlijnen aan en je bent afhankelijk dat iemand komt scannen.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:10

Knolselder schreef:
W paard, ik heb daar een app voor :D
[ [url=m/W0hfNl.png]Afbeelding[/url] ]
Vanaf de laatste dekking start ik er eentje. En dan kan ik in 1e plaats zien wanneer ze hengstig zouden gaan kunnen worden en als ze dat niet worden, hoe ver ze zijn

Dankjewel. Ik heb de app ook gedownload :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:29

Cas heeft sperma wat behoorlijk lang leeft, in ieder geval een paar jaar geleden.
TNB van 950 is niet veel voor een D-pony hengst, mijn hengst zat destijds boven de 8000. Onder de 1000 wordt bij de NAS als verminderde vruchtbaarheid beschouwd voor kleine en grote maat hengst.

Zie http://www.appaloosa-stamboek.com/regle ... lement.pdf:
Citaat:
a) TNB waarde van 1 sprong, bij 2 sprongen komt de beste sprong in aanmerking. Klasse indeling in 4 klassen
Voor de minimaat:
1 Goed boven 1000
2 Voldoende 600-1000
3 Matig 300-600
4 Met verminderde vruchtbaarheid dient rekening gehouden te worden beneden 300
Voor de kleine en grote maat
1 Goed boven 2000
2 Voldoende 1500-2000
3 Matig 1000-1500
4 Met verminderde vruchtbaarheid dient rekening gehouden te worden beneden 1000

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:34

Kabayo, de app heet My Days :)
Als het veulen geboren is, zet ik de datum om naar dag van geboorte. Dan weet ik hoe oud het veulen precies is ivm ontworming

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:38

Neonlight schreef:
Cas heeft sperma wat behoorlijk lang leeft, in ieder geval een paar jaar geleden.
TNB van 950 is niet veel voor een D-pony hengst, mijn hengst zat destijds boven de 8000. Onder de 1000 wordt bij de NAS als verminderde vruchtbaarheid beschouwd voor kleine en grote maat hengst.

Zie http://www.appaloosa-stamboek.com/regle ... lement.pdf:
Citaat:
a) TNB waarde van 1 sprong, bij 2 sprongen komt de beste sprong in aanmerking. Klasse indeling in 4 klassen
Voor de minimaat:
1 Goed boven 1000
2 Voldoende 600-1000
3 Matig 300-600
4 Met verminderde vruchtbaarheid dient rekening gehouden te worden beneden 300
Voor de kleine en grote maat
1 Goed boven 2000
2 Voldoende 1500-2000
3 Matig 1000-1500
4 Met verminderde vruchtbaarheid dient rekening gehouden te worden beneden 1000

Maarja als ik zie hoeveel Cas babys alleen al hier op bokt verwacht worden... dan zal zijn kwakje ook heel wat merries moeten bevruchten natuurlijk.