Misschien een rare vraag maar is er ook soort grafiek wat je bij kan houden qua dagen dat ze drachtig is?
Bij mensen is dat er wel, dat er staat zoveel maanden zwanger maar vraag me af of dat er ook is voor de paarden..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Cynthia82 schreef:Ook bij mensen geldt: mannetjes zwemmen sneller en vrouwtjes leven langer. Dus als het na inseminatie langer duurt voordat de eisprong plaatsvindt, is er procentueel gezien nog meer vrouwelijk dan mannelijk zaad in leven.
)
Cynthia82 schreef:mirjamalvaro schreef:Jeee
(Pssssttt Sterre had late eisprong vorig jaar)
Wat is laat? Ook 36 uur na insemineren een eitje dat aan het springen is, of was hij toen al weg?
Kabayo schreef:Cynthia wat zou een normaal aantal dagen zijn voor een kloppend hartje? Dierenarts wou anders een dag later komen maar dan kunnen we niet
Fokfanaat na de eisprong? Toch altijd op de eisprong?
Knolselder wat handig! Hoe heet die?
Ik gebruik zelf een widget (day counter) op de startpagina van mijn telefoon. Die telt af naar veilig.
Wpaard spannend zeg!!
Caresse jaa ! Hopelijk zit ie er nog hraaf
Cynthia82 schreef:Ik hoorde zondag ook een verhaal van een merrie die geïnsemineerd was. Twee dagen later zat het eitje er nog, maar ze was te laat om nieuw te bestellen. Het eitje is 4 dagen na de laatste inseminatie gesprongen en hartstikke drachtig!
Citaat:a) TNB waarde van 1 sprong, bij 2 sprongen komt de beste sprong in aanmerking. Klasse indeling in 4 klassen
Voor de minimaat:
1 Goed boven 1000
2 Voldoende 600-1000
3 Matig 300-600
4 Met verminderde vruchtbaarheid dient rekening gehouden te worden beneden 300
Voor de kleine en grote maat
1 Goed boven 2000
2 Voldoende 1500-2000
3 Matig 1000-1500
4 Met verminderde vruchtbaarheid dient rekening gehouden te worden beneden 1000
Neonlight schreef:Cas heeft sperma wat behoorlijk lang leeft, in ieder geval een paar jaar geleden.
TNB van 950 is niet veel voor een D-pony hengst, mijn hengst zat destijds boven de 8000. Onder de 1000 wordt bij de NAS als verminderde vruchtbaarheid beschouwd voor kleine en grote maat hengst.
Zie http://www.appaloosa-stamboek.com/regle ... lement.pdf:Citaat:a) TNB waarde van 1 sprong, bij 2 sprongen komt de beste sprong in aanmerking. Klasse indeling in 4 klassen
Voor de minimaat:
1 Goed boven 1000
2 Voldoende 600-1000
3 Matig 300-600
4 Met verminderde vruchtbaarheid dient rekening gehouden te worden beneden 300
Voor de kleine en grote maat
1 Goed boven 2000
2 Voldoende 1500-2000
3 Matig 1000-1500
4 Met verminderde vruchtbaarheid dient rekening gehouden te worden beneden 1000