[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:19

Ja, klopt, in september, toen na de keuring (eind september), veulens moeten aan de voet van de merrie nog lopen (dus hopen dat eigenaren ze niet al willen spenen) en als er niet genoeg zijn moet je het jaar erop nieuwe veulens en de jaarlingen laten zien. Je bent nogal aangeleverd op goodwill van de eigenaar, en bovendien loopt alles behoorlijk in de kosten om alles te transporteren en klaar te maken.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:49

Ik hoorde het van de eigenaresse van In de ban van Pjotr. Maar ook al zou het veulen stippen hebben gekregen, dan wilde ik het NWPCS registeren.
Het zou het eerste NWPCS veulen van Pjotr worden, leek me echt leuk, maar helaas dood geboren.

Nu een andere hengst gekozen maar ga denk ik nog wel een keer terug naar Pjotr. Uit emotie kon ik het dit jaar niet. Weet ook niet waarom.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:55

Fizz dekt ook natuurlijk. Een kennis heeft er een veulen van en is zaterdag terug gedekt, natuurlijk
Salatiga ik begrijp het wel hoor, is altijd een risico

Formidable dekt niet natuurlijk. Maar als hij heeft gesprongen kan het er gelijk in. Zonder dat het bewerkt is.

Stalmelyn. Kan ik me wel voorstellen.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:10

Hoi! Als kersverse 'fokker' zou ik me ook graag willen aanmelden in dit topic. Mijn merrie heeft al jaren behoorlijk last van haar hengstigheden. Vorig jaar stond ik voor de keuze verkopen of een veulen fokken. Ik was toen aan de late kant dus heb ik het laten schieten maar dit jaar toch gekozen om te laten dekken. Inmiddels de 35 dagen scan gehad en er is een hartslag! Super blij dus! :D Ik doe dit maar eenmalig en wordt begeleid door de staleigenaar, maar toch fijn om hier mee te kunnen lezen en dingen te leren.

Mijn merrie: Westenwind x Sonique

Afbeelding

Afbeelding

Ze is gedekt door Fürst Dior

https://www.uytert.nl/nl/f%C3%BCrst-dior

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:33

Mooie merrie Elise en een mooie combi. Gefeliciteerd met de dracht!

Spannend Salatiga, hopelijk pakt ze in 1x op.

Neonlight, gefeliciteerd met de dracht! Mooie combi, op naar je gespikkelde merrieveulentje!

Smeetje/Setteli jammer dat April toch niet drachtig is. Succes met de 2e ronde, hopelijk pakt het nu wel.

AM, gewoon duimen dat ze drachtig is en zo niet, dan zou dit een mooie oplossing kunnen zijn. Vers van de pers ehh, bok.

CP, mooie combi. Hopelijk dit keer meer succes.

Tiwi, succes met wachten en eet smakelijk vanavond. Tapas, heerlijk!!

StalMelyn, Pjotr is zo gaaf! Ik begrijp dat je dit jaar voor een andere hengst hebt gekozen, begrijp ook dat je nog eens met hem wilt dekken.

Brigitte, balen dat ze niet drachtig is. Hopelijk is de swab goed en anders mooi op tijd om te behandelen.

Paardje2013, succes met wachten. Hopelijk wordt het geen houten achterwerk en kan je er gauw weer vanaf.

Imaginaerum, jij kunt aftellen, spannend!

Simpie94, dat is mooi balen. Je hoort het wel vaker na een bloedei, dat ze niet lekker in de cyclus komen. Hopen dat ze gaat reageren op het hengstig spuiten.

DL, wat ontzettend jammer van jouw hengst. Duimen dat de rust hem goed gaat doen. Het is zo'n mooi dier, wat een uitstraling!

Janinevv, je kunt ervoor kiezen om op 18 dgn te scannen, het kan vanaf 16 dagen. Je rekent vanaf het moment dat de merrie heeft afgeslagen.

Piarens, dat klinkt als een optimale hengstigheid. Nu duimen dat hij ook ook optimaal was voor een mooie dracht.

CharmFaith, heb je al houten billen :D Wachten duurt lang......

Riv, dat is echt balen. Ik begrijp jouw positie, aan de ene kant wil je heel graag en aan de andere kant wil je de HH ook niet 'tot last' zijn. Hopen dat het deze laatste ronde? wel gaat lukken!

Renske, dit keer dus mooi op tijd. Hopelijk binnenkort insemineren en op naar de dracht. Ariel aftellen en duimen, succes!

BusyMissy, hopelijk gaat je merrie goed reageren op het hengstig spuiten en kan je binnenkort gaan insemineren.

Haha, mijn gesexte sperma heeft wel wat los gemaakt. Nou, het zit erin. Fleur was optimaal tochtig, dus duimen dat ze over 3 weken niet weer tochtig wordt. Het scheelt dat haar zoon van vorig jaar nog bij haar loopt. Die is nu os, maar weet heel goed wanneer zijn mama tochtig is. Betere schouw'hengst' kan je niet hebben :D :')
Bij de koeien is het prijskaartje natuurlijk heel anders. Voor gesext betaal je maar een tientje meer, dan kost 1 rietje 40 euro. Mocht ik bij de paarden mogen kiezen, dan gaat mijn voorkeur uit naar een merrie. Ik ben een echt merriemens. Heb nu een Haflingerruin lopen waarmee ik Z1 start, vind het maar een saaie Piet. Hij doet alles zo braaf. Toch wil ik hem niet missen, hij hoort hier nu echt thuis.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:46

Hoihoi,

Dit jaar fokken wij voor het eerst een veulentje! Super spannend natuurlijk :D
Aankomende vrijdag hebben we de 18 dagen scan.

Ik fok met een 5 jarige merrie. Royal Feu x Flipper D'elle X Mr Blue.
We hebben gekozen voor de hengst Kallmar VDL.

Afbeelding

Screenshot uit een filmpje. Hier is ze 3 jaar.
Afbeelding

Voor nu is het een eenmalige actie om er een veulentje bij te fokken. Ik wil graag van deze merrie een nakomeling en wij vonden dat het niet erg zou zijn om haar wat rust te gunnen voordat we verder doorpakken met de training.

Voor iedereen waarvan de merrie al drachtig is: Gefeliciteerd! Ik kan niet wachten tot alle foto's van de veulentjes voorbij gaan komen :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:30

Neonlight schreef:
Hengsten houden geeft ook enorm veel stress. Zorgen dat ze op tijd beschikbaar zijn, eventueel merriestalling, hengstenkeuringen, eventueel verrichtingsonderzoek, nakomelingenonderzoek, hopen dat er genoeg nakomelingen zijn.....been there, nooit meer voor mij.

Dit dus haha.
Man man man wat een gedoe. Tich gastmerries op je terrein, alles in goede banen leiden, hengst laten presteren haha.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:47

Vraagje voor degenen die zelf insemineren, waar kopen/bestellen jullie je pipetten e.d.?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:54

kyrkelover schreef:
Neonlight schreef:
Hengsten houden geeft ook enorm veel stress. Zorgen dat ze op tijd beschikbaar zijn, eventueel merriestalling, hengstenkeuringen, eventueel verrichtingsonderzoek, nakomelingenonderzoek, hopen dat er genoeg nakomelingen zijn.....been there, nooit meer voor mij.

Dit dus haha.
Man man man wat een gedoe. Tich gastmerries op je terrein, alles in goede banen leiden, hengst laten presteren haha.

Ik voel aankomen dat ik er op terug ga komen haha. Eerst maar meemaken en ervaren.
Nou ja, eerst maar de hengst de keuring door krijgen...

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:36

Welkom davinci en Elise.
Toevallig dat jullie beide ook eenmalig fokken (voor nu ;) )

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:50

Oh at leuk AM, wat voor merrie is het? Hoe beval het veulen?
Ja ik durf het gewoon niet meer aan.. Merrie is ook al 17 ondertussen, wil het risico gewoon niet lopen ondanks dat de hengstenhouder wel echt zweert dat de hengst heel rustig doet! Bel krijgt een vers kwakje maar dan zonder de 600kg hengst op haar rug :+

Ik kan me goed voorstellen dat je nu nog niet opnieuw gaat proberen met deze hengst StalMelyn, ook al was het wel een hele mooie combinatie!

Welkom Elise en davinci!

Ik hoop het ook suffie :)
En ik vind ruinen ook niks aan hoor haha ben echt een merriemens wat dat betreft..
Altijd al meer een klik met merries gehad, de enige uitzondering is tot nu toe de Friese ruin die ik bijrijd.. :=

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:59

Hahah door deze verhalen ga ik ook wel twijfelen met onze Gijs alleen duurt dat nog wel een paar jaar en wie weet is die niet eens goed genoeg.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:08

Binnenkort kom ik weer mee kletsen. Maar de afgelopen dagen heb ik alleen maar op de wei gezeten om te kijken naar mijn allerliefste en mooiste Dais, zolang het nog kon.

De pijn door de artrose werd ondraaglijk.

❤️I will always remember us this way❤️
❤️Daisy❤️8 juni 1995 - 3 juni 2020❤️
Mijn wereld zal nooit meer hetzelfde zijn
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:09

Ahh nee Cynthia bah... heel veel sterkte Y;(

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:11

Cynthia oh vreselijk.. dikke knuffel en heel veel sterkte meid Y;(

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:29

Aah Cynthia, je mooie lieve Daisy. Heel veel sterkte.

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:34

Heel Veel sterkte Cynthia ! !!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:44

Heel veel sterkte Cynthia Y;(

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:48

Cynthia, dus toch....Heel veel sterkte, Daisy had geen betere baas kunnen hebben. Je hebt de beste keuze voor haar gemaakt.
Wat rest zijn herinneringen, hele mooie en die neemt niemand je af Y;( Dikke knuffel van mij en als je even wilt kletsen, je weet mij te vinden :(:)

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:56

Ook hier nog een keer heel veel sterkte cynthia...

Oh neon ik ben ook zo benieuwd naar jouw HRB'tje. Ik duim voor een geweldige spikkel merrie *D

Mooie nieuwe combinaties :)

Ik kan mijn laatste reactie even niet terug vinden. Ik zag dat het ergens niet wilde lukken, da is echt balen. Gelukkig ook wat succesverhalen.

Fleur is tweede pinksterdag geinsemineerd en ei was er vanmorgen af. Wachten maar nu.

Dit is mijn His Royal Badness DK veulen: (ik heb hem te koop staan, maar dat doe ik maar heel kort, want hij is heel leuk en kan ook super bewegen en dan zet ik hem toch lekker zelf in de opfok :'))

Afbeelding

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:11

Heel veel sterkte met het verlies Cynthia, ze is nu zonder pijn.. Y;(

Jeanna je moet hem gewoon houden hoor, hij is veels te leuk! Doen we over 3 jaar gewoon een dbt veulen met Leila haha O:)

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:29

Is het normaal dat een merrie 5 dagen na het dekken wat slijmverlies heeft? Of is dit sowieso een teken dat ze vuil is? Beetje bezorgd nu ...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:35

Gefeliciteerd met de dracht Neon! Ik ben benieuwd of er stippels uitrollen :D

Ik mag met Lonneke van het wachtbankje af *\o/* Olafs turbozaad heeft zijn werk gedaan!
Afbeelding

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:36

Proficiat knolselder!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:37

Heel veel sterkte Cynthia.