[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:50

AZ, dat meen je niet -O-

Kobayo, ik snap dat dat erg lastig is :(:)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:51

Dustinlover schreef:
Lin ik hoop die van jou ook tot na de zomershow eer ze hengstig word en die van mezelf ook of gewoon niet hengstig en drachtig is ook prima :P

_O-
Ze houd het ei maar ff paraat tot na de show 8)7

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:51

Andere hengst regelen gaat niet meer als je dit om 7 uur 's avonds hoort, en je tot de volgende ochtend de tijd hebt..
Als alle hengsten die eventueel interessant zijn in het buitenland staan, had het ook uiterlijk vanochtend verstuurd moeten zijn.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:08

Wat balen zeg! Wat ging er mis? Is er in heel Nederland geen geschikte hengst te vinden?

Inscharen in november/december gebeurd hier regelmatig. Er zijn altijd vroege en late veulens, geen probleem :)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:21

Vulina schreef:
Wat balen zeg! Wat ging er mis? Is er in heel Nederland geen geschikte hengst te vinden?

Inscharen in november/december gebeurd hier regelmatig. Er zijn altijd vroege en late veulens, geen probleem :)

Dat is fijn om te weten!
Mocht ik haar drachtig krijgen wil ik eind van de zomer eens een rondje opfok kijken. Kom ik zeker ook even bij jou langs!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:32

Nee, helaas geen geschikte hengsten in Nederland, in België nog 1 waar ik over twijfel, maar ook dat was sowieso niet meer te regelen. En als (1 van) haar laatste veulens,wil ik niet door zo'n situatie met een hengst gaan dekken waar ik niet 100% achter sta.

Wat ik eruit begreep, soms een beetje lastig met Italianen in het engels, is dat TNT ineens een nieuw/ander label eist op het pakket,en daar kwamen ze pas mee toen ze het pakket op kwamen halen, dus toen was er geen tijd meer om het te regelen :(

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 00:30

Wat rot alzawraa, maar het seizoen is nog niet voorbij!

Gefeliciteerd voor de gelukkigen *\o/*

Mijn merrie ook nog niet drachtig, afgelopen vrijdag ei van 3.9 dus nu dekken voor de derde ronde, soort van hengstenswitch gemaakt, en als ze uitgedekt is gaat ze ook mee naar huis. Mijn twenter is mee naar de hengstenhouder zodat ze niet alleen achter zou blijven, na 2 maanden een lege wei ben ik er wel klaar mee. Als een andere merrie drachtig is dan komt die ook naar mij dus ineens van niks naar drie vlekken in de wei en alledrie wil ik ze regelmatig in handen nemen dus dat wordt weer even schakelen :D

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:16

Dikke knuffel Kabayo.

Falke is destijds gespeend op 7,5 maanden, in februari. Wij hebben gelukkig wel de mogelijkheid om de paarden het ganse jaar rond 24/7 op de weide te laten. Dus een veulen in augustus zou eventueel ook.nig kunnen. Later vind ik zelf ook te laat

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:21

linda2008 schreef:
Twinklebel, dat "probleem" heb ik zelf gelukkig niet. Maar November inschalen lijkt mij geen probleem, er zullen er toch wel meer zijn?

Linsa, kan me voorstellen dat je je paardje enorm mist :(:) ik haal merrie wel op na het dekken en doe thuis scannen. Wel duurder zo alles bij elkaar, maar ik wil ze geen weken missen ;(
Edit; nu is dat bij mini's ook wel gebruikelijker dan bij grote paarden natuurlijk.

Ik heb een welshje, dus ook maar een kleintje :D
Ik hen echter zelf geen vervoer dus ik moet een trailer huren en een chauffeur regelen. Ze staat 160km verderop dus ik heb voorafgaand aan het hele proces besloten om haar daar te laten staan. Maarja, wist ik veel dat het zo lang ging duren allemaal...

Veulentje kan hier op stal blijven, dus echt te laat voor de opfok ben ik niet. Ik zit er meer mee dat ze dan als echte baby de winter in gaat. Ze staan hier altijd 24/7 buiten met inloopstal op de paddock, maareen veulentje gun ik wel een paar maandjes gras.
Daarnaast staat haar vriendinnetje ook al 8 weken alleen. Dat is een beetje een vreemde want ze interesseerd zich voor geen een pony, behalve mijn merrie :+ Die zal ook blij zijn als ze weer terug is!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:36

Al_Zawraa schreef:
Even ego hoor..

Er rust echt een vloek op Aziza..
Er gaat hier geen sperma komen morgen -O-
Hadden ze alle papieren in orde, en nu hebben ze een probleem met TNT -O-
Dag hengstigheid :evaw:

Met mijn andere merrie had ik had jammer gevonden, maar helaas.
Maar met Aziza,die inmiddels 20 jaar is, waarbij de tijd langzaam weg tikt, en waarvan ik nog zo graag een merrie veulen zou krijgen als opvolger, en het al zo vaak mis gegaan is, voelt het toch wel heel kl*te, als het wéér misgaat -O-

Oh +×÷=# zeg...

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:48

wat kak zeg Al_Zawraa. :(

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:04

Balen AZ!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:53

AZ, om zo'n reden ook... $%$&#$ geen (andere) woorden voor :n

LinSa, ja als echte baby baby de winter in lijkt mij ook niet fijn :n maar in Augustus-September-Oktober is het nog geen winter :P ;) hihi

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:30

Jeetje AZ, denk je alles rond te hebben. Gooit de TNT roet in het eten. Heel erg balen! Nu wachten op de volgende hengstigheid?

Als onze merries pakken lopen ze gelijk op Twinklebel!

Ik snap wel dat jullie je merries missen Caily en LinSa! Zo lang van huis, dat is niet niks!

Vraagje aan de wat ervarenere fokkers,
nu we het toch over de afspeen leeftijd hebben. Ik vroeg me af of de jongere veulens vaker het pispaaltje zijn in de opfok. Er zit toch al een flink verschil tussen een veulen van 8 en 6 maanden.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:48

@ AZ wat vervelend !!!! Inderdaad, een andere hengst geen optie ? Lijkt me niet handig dat je er zo niet op kunt bouwen. Wij zijn zelf ook van hengst overgestapt voor 1 van de merries dit jaar omdat de hengstenhouder niet zelf insemineert.

@ Evita : Wij spenen af op 5 maand bij 1 van de merries omdat zij dan het veulen echt niet meer leuk vind en het voor het veulen beter is. Die komt dan vaak in een groep van al oudere veulens maar nooit problemen mee gehad zelf. Kan prima als je opfok het allemaal goed regelt iig :)

Allemaal weer gefeliciteerd met de drachtige dames !! Altijd weer fijn :D

@ Sjintoo : Wij hebben nog ons 'oudje' die dit weekend naar de hengstenhouder gaat omdat ze niet heeft gepakt, ronde 3 voor dit jaar, en dan nog Daisy, maar die moet nog eerst veulenen. Die gaat direct in de veulenhengstigheid weer, met de hoop zo een maand terug te fokken voor volgend jaar.

Het is in principe nog vroeg zat. Augustus vind ik voor mezelf ook gewoon goed kunnen, vanaf September doen we niet meer hier :) Dan maar weer het jaar erop. Maar dan is het bij ons op stal ook gewoon zo dat ze ook in de winter minstens 10 uur per dag op de weide staan en de stallen groot genoeg zijn.

@ Linsa : Succes ! Duimen draaien hier voor je ! Zo hebben wij onze merrie 5 maanden vorig jaar bij de hengstenhouder gehad en gelijk er maar laten overwinteren omdat we zelf een stal tekort kwamen. Maar leuk is anders, ben blij dat ze terug is.

Dikke knuffel Kabayo :(:) :(:)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:16

Oooh AZ, wat ontzettend frustrerend! Mijn duimen draaien dat je toch nog dit jaar een opvolger uit je merrie kan fokken! :(:)

Cheytjuh, 5 maanden? :oo Dat red ik niet hoor, het is echt m'n meisje en ik mis ook het trainen etc gewoon ontzettend met haar. Ze mag echt wel terug komen van mij... Maarja, dan liefst wel met een veulen in de buik. We gaan het zien.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:41

Evita; Ik spreek dan even voor ons zelf, maar onze groepen zijn op leeftijd, geslacht en karakter in gedeeld. Ik zou zelf nooit een veulen van 5 maanden oud in een groep zetten waarin ze allemaal 9 maanden oud zijn. Meestal voegen we die groepen later in het seizoen wel samen...
Laatst bijgewerkt door Vulina op 27-06-17 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:52

Pauk en Kabayo gefeliciteerd!! Ik kan me zo goed voorstellen dat het dubbel voor je voelt Kabayo, hopelijk kun je toch een beetje van haar dracht genieten straks.

DL ook een beetje gefeliciteerd met de dracht van je gastmerrie.

AZ nee dat meen je niet, jeetje wat ellendig! Kunnen ze geen oplossing bedenken, wat stom zeg!

Opfok heb ik geen verstand van, ik hou ze gewoon thuis, dus wat dat betreft niet echt problemen met leeftijdsgroepen (is gemengd hier). Mijn ene merrie is zelf van juli (2 juli). Daarmee hebben we geen problemen gehad, het was wel laat in het seizoen, maar ze is als veulen niets tekort gekomen daardoor.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:38

Cheytjuh, 5 maanden? :oo Dat red ik niet hoor, het is echt m'n meisje en ik mis ook het trainen etc gewoon ontzettend met haar. Ze mag echt wel terug komen van mij... Maarja, dan liefst wel met een veulen in de buik. We gaan het zien.[/quote]

Ik train zelf alleen op de grond met de paarden, door mijn hartaandoening en een mankepoot (verbrijzelde knie en enkel op meerdere plaatsen gebroken 5 jaar terug wat nooit goed geheeld is) mag ik helaas niet meer rijden :) We hebben de paarden dan ook echt voor de fokkerij, uitbrengen/rijden etc wordt gedaan door anderen.

Daarbij hebben we er inmiddels 7 en ik moet ook wel zeggen dat ik zelf een nuchter persoon ben. Ik hou ontzettend veel van mijn dieren, maar ze voor 'het goede doel' eventueel 6 maanden elders hebben staan daar heb ik dan geen problemen mee.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:51

AZ jeetje dat is flink balen op z'n zachts gezegd!

Ik ben ook al vanaf april bezig met m'n merries hoor. Orion dan nu drachtig. Als Kyra niet drachtig is nu stop ik ermee bij haar.
Aura heeft net een veulen aan de voet (11 juni geboren) dus dit was de veulenhengstigheid.

ik heb met een opfok nog nooit een probleem gehad als ze later afgespeend werden. Je kan ze moeilijk in september afspenen als ze in juni zijn geboren.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:12

Cheytjuh, dan is het wellicht ook anders. Ik heb nu alleen het paddockmaatje nog staan, dus ik verveel me ook een beetje :o

Pauk ook al zo lang bezig. Gelukkig één drachtig nu. Hopelijk pakt je andere merrie ook!

Een vraagje aan de kenners:
Vrijdag is mevrouw gescand, toen was ze niet hengstig, wel een klein ei (aantal mm geen idee, ik ben er steeds niet bij helaas)
Zaterdag was ze goed hengstig, toen is ze ook gedekt. Maandag opnieuw gedekt.
Zojuist is ze opnieuw gescand omdat ik wilde weten of ze schoon is van binnen en of het ei goed gegroeid was. Het ei was echter al weg... Is dit een goed of een slecht teken? Normaal is ze wel een dag of 6 hengstig. Nu is 3,5 dag nadat de dierenarts een klein ei zag het ei al weg.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:18

Hello ladies, ik ben nieuw in dit topic.
Gister heeft mijn merrie haar 18 dagen scan gehad.
Ze is drachtig van Eyecatcher. In 1 keer gelukt.
Ben heel blij want ik was al een beetje laat.

Mijn merrie is een net 5 jarige van McJonnas x Lord Leatherdale.
Dit wordt haar eerste veulentje.
Ben ongelofelijk blij, nu hopen op een voorspoedige dracht

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:29

Welkom en proficiat !

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:37

Linsa als het en goed ei is zal het niet uit maken neem ik aan :P

Welkom en mooi kleurtje Kylah!

Hier heb ik mini's en fok ik ze ook thuis op :)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:04

Ik meld me hier ook even. :o Mijn merrie is vorige week gedekt door dezelfde hengst als 3 jaar geleden. Ik heb 3 weken geleden pas besloten om haar nog een keer te dekken met dezelfde hengst. Vorige week dacht ik haar hengstig te zien, laten scannen en ze had al een ei van 4,5 cm. Smiddag's sperma opgehaald en 's avonds geïnsemineerd. De volgende avond zat het ei er nog, is afgespoten en de volgende ochtend is ze weer geïnsemineerd. Vrijdag was het ei weg. En nu wachten tot 10 juli! Het is voor mij de eerste keer dat ik het zo thuis doe, voorheen bracht ik 'r altijd weg.

Dit is mijn merrie met het veulen wat ik ook nog heb en nu 2 jaar oud is.

Afbeelding