[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:48

Heeft ze voor of achter HKO?
Hoe erg is het nu?
Hoeveel last heeft ze nu?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:42

Mijn drachtige merrie heeft Kissing spines. Op de foto is het minimaal, maar onder het zadel reageert ze enorm heftig. Daarom rij ik haar nu niet meer, te gevaarlijk. Afgelopen dracht heeft ze er ogenschijnlijk geen last van gehad en zo is er weinig aan te zien. Ze vermaakt zich op de wei prima, rolt zich nog goed om en komt ook prima in de benen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:02

Voor alsnog lijkt de dracht dus geen extra belasting te zijn voor jou merrie Setteli?
Niet bang dat ze bij elke dracht zwaarder wordt en toch last krijgt?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:35

Ben je zeker van hoefkatrol? Is het niet gewoon hoefrot ofzo, wat jammer voor de merrie.
Ben je niet bang dat het veulen dit kan hebben? Naar het schijnt is dit erfelijk.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 23:30

Best veel merries ook met blessure
Merrie vandaag 2 maanden drachtig.
en is ook fok merrie laatste veulentje, vanwegen een blessure in haar nek. Kan niet meer onder het zadel helaas heb nooit zelf op haar gereden.
met zadelmak maken is ze gevallen over haar eigen benen stukje bot afgebrokeb in haar been is geopereerd. Operatie is goed gegaan met been maar paniek wakker geworden en had hechtingen in achterbeen zitten en in haar hoofd.
daarna nooit meer goed geworden wilde niks meer onder zadel. Foto's gemaakt van benen/rug waren goed toen van haar nek.
op 3 plekken atroze door trauma van buiten af veel gevallen met inrijden voor operatie en er naar. Ben blij dat toen we haar kochten alle foto's goed waren.

dit word nu haar 2 de veulentje. En de laatste

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 00:01

Ook over blessures kan ik mee praten. Sinds vrijdag liep Ushi mank maar we dachten dat ze zich had verstapt in de wei maar maandag toch maar de DA gebeld omdat het toch wel wat erger was geworden dan het was..

Dus moest stukje met haar rennen en vervolgens was de DA met zo'n tang aan het knijpen bij d'r hoeven waar het zat, bleek dat precies onder de rand van haar ijzer een hele grote splinter was komen te zitten die voor een ontsteking had veroorzaakt dus hoefijzer eraf, splinter eruit en de ontsteking zo diep mogelijk weg gekrabt..

Nu staat ze op stal met een zak om haar hoef waar elke dag 3x soda water in moet hopelijk morgen of zaterdag mag ze het weer af en kan ze weer de actiefstal in!

Wat een pech en nare dingen hier boven zeg! Heel veel sterkte! :(

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 08:20

Polleman wat is de reden dat het haar laatste veulen is?
Is de dracht voor haar wel te belastend?

Mijn merrie staat momenteel ook nog met een blessure.
Ik hoop dat we haar toch binnen kort weer kunnen op pakken.
Eind juli had ze ineens een grote wond aan de achter kant van de kogel.
Ze is geopereerd en eind augustus nog een keer ingespoten en nu is het even rustig aan de kans geven tot rust te komen.
Dan kunnen we rustig aan weer wat gaan doen.
Dit is dus een tijdelijke blessure

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:00

ponyparadijs schreef:
Voor alsnog lijkt de dracht dus geen extra belasting te zijn voor jou merrie Setteli?
Niet bang dat ze bij elke dracht zwaarder wordt en toch last krijgt?

Dit is haar derde dracht, bij de eerste dracht wist ik het nog niet. De tweede dracht was niet geheel voldragen (ruim 9 maanden). Nu was het dit jaar heel moeilijk om haar drachtig te krijgen en ik denk ook dat dit haar laatste veulen wordt.

De KS zit net achter de schoft en zit in 2 wervels. Ik merk niet dat ze anders is dan bijvoorbeeld 5 jaar geleden. Behalve dan met rijden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:03

Dat is op zich nog wel een gunstige plek met het oog op de dracht denk ik Setteli.
Voordeel is ook dat je nu wederom met een pony hebt gedekt. Dat zal allicht een wat lichtere dracht geven.
Mag ik vragen waarom je denkt dat dit de laatste dracht is?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:10

Hem het heeft me de afgelopen 2 jaar heeeeeel veel geld gekost, en tot nu toe geen veulen... En thuis moet het er ook mee eens zijn.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:15

Dat is waar.
Helaas ken ik het probleem.
Mijn pony merrie 2 jaar geprobeerd drachtig te krijgen.
Maar veel geld kwijt en nog geen veulen is echt balen

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:34

Balen van de merrie's met blessures zeg..

Nou dinsdag hier de veearts gehad.. ik was er heilig van overtuigd dat Empty dragend zou zijn.. 1,5 maand niet hengstig gezien(altijd netjes op tijd) en hengst loopt er gewoon bij.. En stond ook echt raar te kijken dat ze leeg was.. Empty doet dus haar naam eer aan dit keer...
Wel is mijn nieuwe aankoop van de markt dragend, en blijkt ook van een ggk hengst te zijn, maar moet even hopen dat die mensen een dekbon willen uitschrijven voor me..

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:58

Vittaquilla, ik hoop ook dat ze opknapt van het speciale beslag, het gaat er vandaag onder en dan moet ik aan de hand heel langzaam gaan opbouwen met stap en hopelijk stukjes draf als het goed gaat. Volgens de DA moeten we proberen haar fitter en haar wat op conditie te krijgen voor de bevalling. Hopelijk heb je dat goedje niet nodig! Ik ben wel bang dat ze meer pijn zal krijgen als ze straks aanzienlijk zwaarder word..

ponyparadijs,
Ze heeft het aan beide voorbenen, vanaf de foto's zegt de DA een 2 a 3.
Ze loopt al bijna een half jaar af en aan niet goed, heb haar rust gegeven en ging toen insemineren dus dacht ach, een kleine vakantie kan geen kwaad, maar toen ik haar weer wilde oppakken bleef ze onregelmatig lopen, en behoorlijk. Na meerdere onderzoeken en ostheopaat uiteindelijk uitverdoven en bleek in beide benen onder de kogel eigenlijk in de hoef te zitten, dus foto's laten maken. Maar goed, in stap aan de hand of in de wei/paddock zie je er niks aan, soms in draf op een recht stuk ook niet maar op de volte is ze zeker niet rad.

Setteli,
Mijn merrie oogt ook niet alsof ze pijn heeft en beweegt zich ook prima rond in de wei enz. Weet alleen niet wat de dracht straks voor invloed heeft, gezien dit de eerste keer is voor haar. Hoe oud is jou merrie?

Fotsy,
Helaas weet ik het zeker.
Op zich is HKO zelf niet erfelijk, alleen kan de oorzaak (bouw bijvoorbeeld) natuurlijk wel erfelijk zijn.
Het "voordeel" is dat ik nu erg veel leer over de oorzaken en ook voorkomen van HKO, juiste en bewuste training en manier van bekappen/beslaan kan al heel veel doen. Maar ja ergens ben ik er zeker wel bang voor hoor.

17 september komt de DA nog een keertje scannen voor de zekerheid, ze is op dat moment dan 144 dagen, ben heel benieuwd wat ik ga zien :-)

Dustinlover,
best ironisch is haar naam nu zeg :+
Wel balen!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:20

Dustinlover dat is balen naar wel gefeliciteerd met de anderen dracht en goed gekeurde hengst is wel erg mooi.
Hopelijk willen die mensen een dekbon uitschrijven.

Vesceron wat balen zeg,
Hopelijk knapt ze op van dat speciale beslag,
Ik dacht ook altijd dat het erfelijk was hko,
maar bijna alle paarden hebben het op latere leeftijd. Hoe oud is jou merrie?

ponyparadijs hoe gaat het nu net de wond is die zelf wel goed aan het genezen?

Setteli wat jammer dat jou merrie dat heeft,
Hoe kwam je er achter ging ze verzet tonen?
onze merrie's zijn bijna gelijk uitgerekend.

Eerste dracht was 2,5 jaar terug toen merkte ik weinig aan de merrie ze heeft wel een zware dracht gehad met medice fouten die er gemaak zijn. Maar gelukkig was alles goed met merrie en veulen. Ze werd wel erg zwaar met gewicht en liep op geven moment nog maar halve dagen buiten lange kon ze niet en stapte alleen nog maar rond, veulen is uiteindelijk 3 weken te vroeg geboren op 19 februari.
Zolang ze in de wei loopt is ze goed maar bochten is ze onregelmatig.
Ik wil haar niet meer laten dekken omdat ik bang ben dat het te zwaar word ze is nu 2 maanden drachtig en doet van alles nog in de wei spelen rennen bokken, maar sinds kort loopt ze achter niet helemaal goed, kantelt haar hoofd en op een hand kan ze amper buigen dus ik vermoed dat atroze ergen geworden is, al.moet ik zeggen toen we haar vorige x lieten dekken knapte ze juist door de dracht op, die hormonen zorgen er voor dat de atroze weer rustig word dus kan best zijn dat het juist straks beter gaat

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:58

Polleman, mijn merrie is nu net 9.
Volgens de DA is het niet erfelijk, maar de oorzaak kan dat dus wel zijn, moeilijk te bepalen.
Wel is ze een aantal jaar terug hoefbevangen geweest, het kan zijn dat ze door verkeerd ontlasten of dus eigenlijk verkeerd belasten de HKO heeft getriggerd. Door langdurig verkeerd landen kan dit namelijk ook ontstaan. Nja, blijft altijd gissen.

Ja, werd haar atrose minder door de hormonen? De DA waarschuwde mij juist dat de hormonen de HKO pijnlijker kan maken, omdat gewrichten en pezen dan ook weker worden.

Setteli, jij rijd je merrie dus nu niet meer, ook niet tijdens de dracht dus? Doe jij wel nog iets anders nog met haar om haar fit te houden?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:11

lastig die combinatie van blessure en dracht, mijne is wel erg oud, maar nog goed fit.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:13

Polleman de wond is heel mooi geheeld.
Natuurlijk zit er nog een korst nu maar dat is niet zo gek.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:02

Vescaron ik heb nog nooit paard met hko gehad.
dus me er ook niet in verdiept,
De dierenarts zij dat tegen mij dat ze door de hormonen onsteking minder word.
maar gewicht komt op de benen dus daarom kan het zijn dat jou dierenarts zegt dat het achteruit kan gaan om dat er meer gewicht op komt.
vandaag hebben we besloten thuis dat als deze dracht goed gaat en ze gaat weer goed lopen
dat we volgend jaar foto's gaan maken om te kijken hoe de atroze ontwikeld is,
(Slechte of zelfde)

ponyparadijs gelukkig geneest de wond zelf wel goed

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:07

zorgen dat ze netjes op gewicht blijven

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 00:20

Ze is naar bevalling van vorige veulen best zwaar gebleven op haar buik wat ik er niet afkreeg.
Dus hopelijk word ze niet te snel rond/dik

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 00:37

Hier ook nog steeds drachtig, wat voeren jullie je drachtige merries gewoon normaal brok of wat anders
ik heb een beetje moeite mijn dame op gewicht te krijgen.
wat is hier een goeie voor kwa voer

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 06:40

Onley je kan je merrie al merrie brok geven.
daar sit meer in dan gewonen brokken,
Wij voeren dat ook aan paarden die beetje mager zijn of moeilijk op gewicht komen

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:05

@Vesceron, Jazzy is nu 15 jaar. Ik rijd haar dus niet meer, en doe op het moment ook niks met haar. gedeeltelijk door tijdgebrek. Wil haar nog wel weer oppakken met longeren o.i.d Ik zou haar heel graag als buitenrij paard willen hebben. Zolang ze maar niet hoeft te buigen en aanspannen e.d.

@Polleman, Ze ging enorm in verzet. Eerst aangepakt, maar het werd steeds erger. Toen ze me vanuit het niets eraf gegooid had, ben ik gestopt. Ik heb haar toen laten dekken, het veulen wat daaruit is gekomen is nu 3 jaar. Nadat ze gespeend was heb ik Jazzy weer proberen op te pakken, fysio laten komen, osteopaat. Het is een tijd heel goed gegaan en ook sommige momenten dat ik echt heel fijn kon rijden. Maar ze kon ook vanuit het niets in 1 x op haar achterbenen staan (en echt rechtop hoor). Ik heb haar toen op de foto laten zetten en daaruit kwam de KS. Hals was helemaal goed, buigproeven waren ook super. Ze heeft toen een Tildren infuus gehad en van daaruit ging het wel steeds beter, Maar vorig jaar gooide ze me er toch weer af. Even iets verder sluiten in de galop en ze sprong met 4 benen in de lucht. Ik ben maar klein (1.54m) en zij is groot (1.70m), en ik kan haar dan echt niet uitzitten. Daarna nog wel weer proberen te rijden, maar als ik soms de teugels maar aan wilde nemen begon ze al te stuiteren, dus ik vond het genoeg geweest. Ik had er geen lol meer aan. Ik ben ook enorm verdrietig geweest, maar ik vond het goed zo.

Dus ik hoop nu nog 1 veulentje bij haar te krijgen. Haar 3-jarige zijn we nu aan het inrijden en dat gaat echt heel goed. Dus ik heb straks gelukkig weer iets te rijden. Jazzy gaat niet weg, ik heb haar al zo lang en ze is nog zo best. Dus die blijft tot ze op is.

Ik voer nu trouwens weinig. Ze krijgt een halve schep luzerne, kwart schep High Fibre Nuts (D&H) en vitaminekorrel (en dat dan 2x daags) En verder hooi en op de wei. Straks aan het eind van de dracht krijgt ze wel merriebrok.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:57

Vind het toch altijd wel mooi als mensen gewoon een andere bezigheid bedenken als het paard niet geschikt blijkt voor iets.
er zijn zat mensen die ze gewoon op de markt zetten of bij de slager.

Pepper nu 4 maanden drachtig,had ze gewassen maar dat vond ze niet zo leuk.

Afbeelding

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:01