[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:32

Opvoelen is voordeliger.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:34

Ok. maar op een gegeven moment kan er ook niet meer gescand worden toch?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:36

Weet ik eigenlijk niet. Ik kan me herinneren dat een oud stalgenoot een merrie kocht en dat deze drachtig bleek. En deze hebben ze naar later bleek op 9 maanden nog gescand.
Maar of dat gebruikelijk is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:22

cp112 schreef:
Hier absoluut geen! Merriebrok. Als mijn sobere knollen ergens niet tegeb kunnen...
1 keer geprobeerd, en paard schuurde zich helemal kapot.

Eerder voerde ik natures best de laatste 3 a 4 maanden. Vorig jaar over gestapt op pavo care for life. Weinig zetmeel en suikers. Wel veel vitamines en mineralen. Eiwitten hebben ze uiteraard wel nodig maar krijgen ze al snel voldoende uit goed ruwvoer.

Dat merriebrok lactatie op gang brengt lijkt mij wel erg onwaarschijnlijk :')

Ik heb allemaal hittepitjes die eerder snel mager zijn dan dat ze bij komen en die lijken hun eiwitten niet voldoende uit eiwitten te halen. Dus in de winter moet ik hoe dan ook een voer hebben dat meer "biedt". Ik las dat dekhengsten ook merriebrok krijgen in het dekseizoen als ze mager worden (vast niet allemaal maar goed, jullie snappen vast wat ik bedoel) dus ... Als ik zie dat ze te vet worden minder ik het voer gewoon..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:29

Mijn hengst krijgt noppes nada. Dekt en wordt fanatiek bereden dressuurmatig. Hooi/gras en een liksteen. Hij is altijd eerder te rond dan te dun :).

Mijn merries gaan ontzettend jeuken een aan de sch*t van teveel eiwitten en suikers. Maar wil ze un het laatste stukje van de dracht toch wat extra's geven. Niet omdat ze te dun zijn maar puur voor de vitamines etc voor de ontwikkeling van het veulen :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 08:15

Er zijn inderdaad hengsten die merrie brok bij krijgen dat klopt wel hoor Ayasha
Ik ken iemand die een arabier heeft en endurance rijdt en die krijgt ook altijd merrie brok.
Die schijnt echt brood mager te worden als ze wat anders krijgt.
Zijn natuurlijk zat paarden die het er goed op doen.
Maar ook zat die het niet kunnen hebben.
Mijn pony merrie werd altijd heel mager van een zogend veulen.
Daar kon je bijna niet tegen aan voeren.
Toen ben ik een keer met merrie brok begonnen.
In overleg met de DA.
Helaas stond ze binnen 2 weken spierbevangen.
En jeuken niet normaal.
Je moet gewoon voeren wat bij je paard past

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 08:48

set-elkol, geen idee waar die grens ligt. Het ging mij er ook alleen maar om of ze nog drachtig was of niet. De andere merrie is wel gescand...en helaas gust maar daar hadden we al een vermoeden van

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:51

Hier staan de hengsten in het dekseizoen ook op merriebrok en eentje het jaar rond. Puur om ze op gewicht te houden, zeker in het dekseizoen verbruiken ze veel energie, al is het maar om elkaar uit te dagen als ze elkaar kunnen zien.
De merries krijgen het vanaf 3/4 dracht tot er rond april/mei voldoende gras staat. Daarna halen ze hier wel voldoende uit het gras, ook als ze lang de veulens aan de voet hebben.
Nu na het afspenen krijgen ze alleen gras en worden ze wat spekkig. Dat verbruiken ze weer als het echt koud wordt en als ze straks zogen. Met vroege veulens laat ik de merries juist wat voller de winter in gaan. Nu prima op gewicht betekent straks niet tegenop te kunnen voeren en dan krijg je schrale merries.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:43

cp112 schreef:
Mijn hengst krijgt noppes nada. Dekt en wordt fanatiek bereden dressuurmatig. Hooi/gras en een liksteen. Hij is altijd eerder te rond dan te dun :).

Mijn merries gaan ontzettend jeuken een aan de sch*t van teveel eiwitten en suikers. Maar wil ze un het laatste stukje van de dracht toch wat extra's geven. Niet omdat ze te dun zijn maar puur voor de vitamines etc voor de ontwikkeling van het veulen :j

Een tinker is ook nog anders kwa noden dan bv een arabier.
Ik houd het in de gate, merk ik dat eentje het er niet goed op doet haal ik hem er af. Simpel zat.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:02

Lis krijgt wel merriebrok. Geen grote hoeveelheden, maar ze heeft het wel nodig. Hou haar nu al slecht aan gewicht, dus baal een beetje van de komende winter. Geloof dat het niet het beste idee was om haar meteen weer te dekken. Komend jaar dus sowieso een jaar leeg en daarna zien we wel weer verder. Als Selenya afgespeend is gaat Lis overigens weer een poos van de merriebrok af. Dat pak ik dan van het voorjaar weer op.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:25

Hier ook geen merriebrok meer.
Paarden hebben door gebruik van de probiotika een fijn darmsysteem waardoor de aangeboden voedingsstoffen ook echt aankomen.

Hooi, Mash met Probiotika en een klein beetje muesli.
Ook de dekhengsten krijgen dit. Met daarbij nog voer van Epona, maar geen grote hoeveelheden.

Ik zat er ook aan te denken om toch voor alle zekerheid nog een keertje op te laten voelen of scannen.
Wat hier trouwens meestal samen gedaan wordt gewoon voor een prijs. (19 euro).
Om de teleurstelling van dit voorjaar bij Tenna te voorkomen (3x drachtig gescand en toch dit voorjaar geen veulen, zonder dat we het gemerkt hebben verloren.)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:35

Belg, dus kan niet meespreken over het hoge noorden, :D
Ik heb vorig jaar merriebrok gegeven omdat ik dacht dat ze nog drachtig was, en mijn ervaring is dat het Weldegelijk de melkproductie wat op gang brengt want van de dracht was het niet.
Ben er geen voorstander meer van, bedriegt de boel als ze niet meer drachtig zijn en geeft makkelijker kolieken, gebrek aan vezels?
Maar ieder paard is anders, een geluk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:00

hier ook een belg. :)

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:06

Ik zit denk dichterbij belgië dan bij het noorden.

Even gewoon een vraagje uit nieuwschierigheid; zijn hier mensen die zelf op kunnen voelen?

Wij halen altijd een paar weken voor de uitgerekende datum merriebrok, en dat krijgen ze dan na het veulenen ook nog altijd.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:31

Ik denk dat mijn merrie verworpen heeft. Ze was een paar dagen terug wat chagrijnig en heeft sindsdien weer interesse in het mannelijk geslacht. Ook had ze echt zo'n buik en ook die is weg. Wel is haar gedrag en haar blik in haar ogen nog hetzelfde als sinds ze drachtig werd. Ik had vandaag een holistisch dierenarts bij haar en die sprak mijn vermoeden hardop uit. Dus volgende week als ik weer een auto heb maar even laten scannen. Ik hoop echt niet dat het zo is maar mijn gevoel zegt het echt.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:32

he bah Thea wat vervelend.. ik had dus hetzelfde, dat ik het eigenlijk al wist omdat Set twee dagen buikpijnig was en wat vervelend, en ik had gelijk. Ik hoop voor je dat het niet zo is, maar goed dat je ook laat scannen. Hoeveel dagen zou ze nu zijn geweest? ergens tussen 80 en 100 dagen ofzo? zou je dan niet iets moeten zien of wordt het dan ook geresorbeerd door de merrie.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:24

@set_elkol Ja ze is bijna 100 dagen. De dierenarts zei dat het dan ook nog geresorbeerd kan worden. Maar ze staan bi mi op een weiland van bijna 2 hectare dus als het daar is gebeurd dan kan het best zijn dat ik het niet gezien heb. Maar ik denk dat mijn gevoel juist is, maar goed blijf duimen voor positieve uitslag. Wil maandag proberen om er heen te gaan kan bij ons alleen tussen 9 en 10 uur. En ik heb een pensionstal en dan ben ik altijd op mijn drukst tot ongeveer 9 uur. Maar goed met laden en heen rijden red je het al bijna niet. Maar als je zelf het gevoel hebt maar het niet uitspreekt is het er ook nog niet echt maar als iemand het dan ook zegt dan word het ineens toch wel serieus niet leuk. Baalde goed vanmiddag. Maar goed weet nog niets natuurlijk. Ik hou jullie op de hoogte.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:35

Ja echt balen zeg. Ik duim voor je, lijkt me heel veel vervelend inderdaad ook om nu in onzekerheid te zitten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:40

Ik ga balen dat je gevoel niet juist is hoor Thea.
Helaas denk ik dat wij over het algemeen wel het juiste gevoel hebben.
Maar toch ik duim voor je

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:31

He bah Thea dat is echt niet goed!
Helaas is vermoeden en gevoelens vaak een aanwijzing dat er iets aan de hand is.
Ik duim dat het een hormonale kwestie is en ze gewoon nog drachtig is.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:49

Ik heb ooit een merrie op 4 maanden laten scannen en toen was het al te groot om in beeld te krijgen, de foto die ik nog ergens heb liggen laat alleen een stukje oogkas liet zien.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:56

Oh dat is maf, wel grappig om zo'n scan nog te hebben. Je zou maar net het geslacht in beeld hebben!

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:58

Haha als het zo simpel was dan werd dat vast wel gedaan!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:59

ja haha dan moet je wel heel veel geluk hebben :)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:37

Thea, dat zou balen zijn zeg, ik ga voor je duimen dat het toch nog goed zit!

Net weer wat nieuws over Aziza gehad, ze had eerst 2 follikels van 2cm, 1 daarvan was maandag inmiddels doorgegroeid naar 2,7cm, maar nog steeds geen zichtbare hengstigheid. Ik had eigenlijk de hoop wel opgegeven, maar kreeg net een mailtje dat het follikel toen ze vandaag gescand hadden, niet meer gegroeid was, maar dat ze wel op een bepaalde manier naar een andere merrie aan het 'praten' was die Annette nog niet van haar gehoord had. Aangezien Aziza normaal niet zo aardig is naar vreemde paarden, heb ik toch nog een heel klein beetje hoop.. Maar goed, we gaan het aankomende week zien, als ze niet hengstig wordt, is het waarschijnlijk klaar voor dit jaar.