[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:24

Heb je ze nu nooit apart Muronia?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:28

Merrie gewoon lekker naar buiten. Kan ze der frustratie eruit rennen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:14

Nieky, 16 drachtig!! :oo Dat wordt weer lekker druk!

Ik voer tot nu toe Vitalbix merriebrok. vanaf 2 a 3 maanden van te voren tot afspenen.
Finesse wordt ambassadeur van Metazoa, dus die gaat over op Metazoa, als dat goed bevalt, stap ik met Fi ook over :)

Muronia, ik merk altijd heel duidelijk dat als het veulen oud genoeg is (minimaal 6 maanden) het afspenen heel soepel gaat. Fiore blijft altijd gewoon op de wei staan. Ze hinnikt wat en dat is het.
Ik zou haar zeker zo veel mogelijk buiten zetten, ook tegen uierontsteking.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:19

Ik bedoel echt puur het moment dat het veulen de vrachtwagen op gaat en weg gaat he? Ik was niet van plan om de merrie de hele dag of dagen op stal te houden.

Alleen als de merrie gereden wordt blijft het veulen in de paddock (naast de bak, dus in het zicht). Verder lopen ze bij elkaar. Veulen loopt niet strak bij zijn moeder maar mengt zich mooi in de kudde trouwens.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:48

Niet veel meer van verwacht maar ik ben er toch weer bij :D

Begin juni verwacht ik dat de dames wel werpen.

Afbeelding

Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:22

corinadrenth schreef:
Merrie gewoon lekker naar buiten. Kan ze der frustratie eruit rennen

Ja doe ik ook. Juist gelijk de wei in. Kan ze het uier er af lopen

Als het veulen de wagen op gaat dan eerst op stal maar als ze het veulen niet meer hoort gelijk naar buiten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:22

Ja, als het veulen weggaat op stal. En zodra het buiten gehoorbereik is merrie lekker naar buiten. Tenzij ze echt gevaarlijke dingen doet.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:33

Toen ze 2jaar geleden het veulen wilde komen halen wilde die niet mee op de camion. Dus dan beide geladen en moeder dan alleen terug naar huis. Toen was het plots geen probleem meer en ging die er zo op 8)7.

Ivm merrie brok. Ik gaf de vorige keer de breed and grow van de aveve maar ben aan het overwegen om dit jaar naar vitalbix te gaan. Ik ben het toen rond de 5 a 6 de maand beginnen te geven. Mira stond toen wat schraler. Nu ga ik het aankijken hoe of wat

Jeetje Nieky 16! Dat is echt wel veel zeg! Zo veel veulen plezier als alles goed gaat. :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:33

Vrijdag is de laatste dag van seizoen hier, dus Chablis moet morgen klaar zijn om geïnsemineerd te worden. :=

Verder hebben wij code rood. Chablis staat nog steeds daar zodat we in dit weer niet op en neer hoeven. Kreeg nog leuke sms dat haar veulen fantastische gangen heeft. *\%/* <3

We hebben er paar meren bij :=
Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:36

Waar woon jij MirjamAlvaro?
Ik ga voor je duimen dat Chablis woensdag klaar is om te insemineren! En wat een leuk compliment over je veulen :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:53

Zweden, västra götaland.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:15

Bedankt voor de tips! Zo had ik het ook ongeveer in mijn hoofd. Deze merrie wou vroeger wel eens letterlijk door het lint rennen, maar dat is wel jaren geleden dus ik hoop dat ze dat vergeten is.

Mirjam oeh dan helemaal hopen dat ze morgen zover is! Sterkte met het weer daar. Hier is t eindelijk eens droog.

Al mijn fokseltjes (en dus nazaten van mijn stammerrie Fonia) op 1 foto samen. Dat gebeurt nooit <3
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:15

Gaaf muronia, uitprinten en aan de muur!

Hehe het mag nu wel stoppen met regenen jongens :=
Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:10

Am_horse Ze zijn allemaal verkocht dit jaar. Juist Finn nog niet maar we hebben pas in het weekend besloten om hem toch te verkopen en een ander hengstveulen uit andere bloedlijnen te kopen. Vandaag komen er mensen kijken voor hem.

Hopelijk 3 mooie scans volgende week. Super leuk filmpje van Liezella en d'r baby <3

Kiko Ik zie het bij sommige hier al Heel vlug en bij andere pas als ze over de helft zitten. Misschien leuk om te doen: Ik meet altijd de omtrek van de buik met een meetlint. Zo kan ik bijhouden hoeveel de buik groeit. Bv Luna is al 18 cm gegroeid in buik omtrek, die was maandag 100 dagen. En Suzy die groeit echt pas na de helft van d'r dracht. Wij voeren merriebrok van een Belgische maalderij. Hier krijgen ze vanaf 7 maanden ong merriebrok.

Ladygiroc Dat is heel verschillend per merrie vind ik. Sommige merries zijn energieker tijdens de dracht en andere sloom. Hormonen doen veel met het lichamelijke.

Knolselder Snap dat je er klaar mee bent idd. 8 is een heel mooi aantal.

Muronia Heb je geen optie toevallig om ze een paar dagen van te voren te scheiden op het terrein zelf? Dus bv moeders met een vriendje buiten en veulen met vriendje op stal?
Hier spenen we altijd per 2. Ik loop met merrie en veulen de box in , loop met de merrie eruit en veulen blijft staan. Merrie gaat dan de weide op en veulen blijft even binnen staan met een vriendje. Gaat altijd rustig en zonder issues. Na een week verhuizen de veulens dan naar de nieuwe eigenaren en lopen ze zonder problemen en stress op de trailer.
super leuke foto zo met zijn allen.

Cynthia82 16 klinkt idd veel maar we hebben dit jaar 14 bevallingen gehad. Op een gegeven moment maakt 1 of 2 veulens meer niet veel uit haha :')

MDWstables Welkom en gefeliciteerd *\o/*

Mirjamalvaro Hopelijk lukt het nog met chablis deze week. Bij jou dus ook veel regen geweest. :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:52

Ze wordt morgen geïnsemineerd, poe heeee. Op de valreep. :=

Afbeelding
Normaal staat hier dus geen water.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:53

De merrie die we gust verkocht hadden omdat het ons gewoon te laat werd en we nog een dochter van haar hebben ging hier hengstig weg en is daar gelijk geinsimineerd en weer drachtig. Ik hoop zo dat het nu wel blijft zitten.
Maar nog steeds blij met de keuze.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:05

Super :D

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:34

@mirjamalvaro spannend! Succes alvast morgen!

@baudyh fijn dat je alsnog tevreden bent met de keuze!

Vraagje voor de ruiters onder ons, hoe lang rijden jullie ongeveer nog door met de drachtige dames?

Zowel mijn paard als mijn bijrijdpaard zijn drachtig, en ik had in gedachte om rond december af te gaan bouwen? Ze zijn 1 en 3 mei uitgerekend.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:34

mirjamalvaro: yey nog net op de valreep nog kunnen insemeneren. Vingers dus dubben kruisen dat ze alsnog drachtig word nu!! en jeetje zoveel regen. Hier idd eindelijk nog eens droog. Ben ik 3 weken thuis geweest was het niets anders dan regen, wind of was het dan echt we wat fris. Moet ik weer gaan werken is de zon daar en geven ze weer 25 graden of meer. Hoop dat het snel stopt voor je :)

MDWStables: proficiat!! en welkom :)

Muronia: Super leuk met zen allen Inkaderen die foto zou ik zeggen!!

Edit:
DreamGuide: wij moeten net samen gepost hebben :) ik rij zolang mogelijk door vorige dracht heb ik les blijven volgen tot december. Ze was toen 7 maand dacht ik. En daarna gaan uitbollen. Nu ga ik ook zo lang mogelijk door rijden tot ze zelf aan geeft dat ze het aankan :). wel moet ik zeggen dat men halve stal toen in maart (letterlijk 2 weken voor ze beviel) nog shoot heeft gehad er naast en er op en heeft ze rond gecrost amai!! Was wel helemaal niet te bedoeling dat ze dat moest doen ze moest gewoon stil staan en wat heen en weer stappen ma ze was in ene keer gewoon weg.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:54

Zolang de merrie het leuk vindt, gewoon lekker blijven rijden. Ik ben de vorige keer met 9 maand zelf maar gaan afbouwen. Mijn merrie was nog erg fanatiek, maar toen toch maar geen wedstrijden meer gaan starten. Ik startte op dat moment ook nog een drachtige merrie, die wat later uitgerekend was en die had ook iets meer prioriteit.
Afbeelding
Maar hier is ze 8,5 maand drachtig en een mooi rond buikje, maar geen last van. En fanatiek genoeg.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:27

Mijn pony loopt voor de wagen, wil nog proberen om winst in het ZZ te rijden volgende maand en dan wil ik ze voor de wagen sws wat afbouwen. Dat ze niet meer hoeft te verzamelen etc.

Bijrijdstertje kan nog wel ff doorrijden, dat is B niveau. We merken vanzelf wanneer ze het moeilijk krijgt onder het zadel.

Als madame geen zin meer heeft parkeert ze ruiter zo in het zand als het moet. :D

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:55

Mirjam: Chablis geinsemineerd, hopelijk wordt ze nu wel drachtig. Wat een water bij jou, op tv hoor je ook dat het daar erg regent en modderstromen!

MDW: welkom, gefeliciteerd!

Morgen wordt waarschijnlijk Alinka gescand, dan zou ze op 16/18 dagen na dekking zitten. Ik ben benieuwd of ze nu wel drachtig is. Goldy zit morgen alweer op 100 dagen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:46

Kiko Ik zie het bij sommige hier al Heel vlug en bij andere pas als ze over de helft zitten. Misschien leuk om te doen: Ik meet altijd de omtrek van de buik met een meetlint. Zo kan ik bijhouden hoeveel de buik groeit. Bv Luna is al 18 cm gegroeid in buik omtrek, die was maandag 100 dagen. En Suzy die groeit echt pas na de helft van d'r dracht. Wij voeren merriebrok van een Belgische maalderij. Hier krijgen ze vanaf 7 maanden ong merriebrok.

Ladygiroc Dat is heel verschillend per merrie vind ik. Sommige merries zijn energieker tijdens de dracht en andere sloom. Hormonen doen veel met het lichamelijke.

Oh dat is een leuke tip! Dank je . Ga ik doe .. super leuk!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:19

Zo leuk dat je er toch bij bent, MDW! :D

Nieky, hoe is het met de kijkers gegaan?

Jenny, en en en??

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:45

Super blij! Alinka is drachtig *\o/* Zelf ging ik er vanuit van niet omdat het zo'n rare cylus was door het bloedei, maar het afspuiten is dus niet voor niets geweest! Vruchtje was makkelijk te vinden, we gaan dan ook uit van 18 dagen nu.