De cobs/rijpaarden gaan hier altijd in de opvoelbox. De DA hier doet het ook wel zonder maar ik heb er hier zelf eentje staan en dan ga ik niet lopen klooien in een stal.
Ik heb er eigenlijk nog geen een meegemaakt die er niet in gaat hier.
Scheelt wel dat het sowieso op bekend terrein is, gewoon op de spuitplaats thuis en hier gaat de hele zijkant open als ze er in gaan en daarna rustig weer dicht. Ze hoeven geen smalle ruimte in te lopen.
@ Neonlight, zelf ben ik niet weg van hengstig spuiten dus erg veel ervaring heb ik er niet mee maar tot nu toe beginnen ze hier toch wel vaak rond de 5e of 6e dag hengstig te worden maar dan worden ze daarna nog een aantal dagen gedekt.
Dit jaar met Dynamic werd ze vanaf de 5e dag gedekt en sloeg ze de 11e dag af. Gerekend vanaf het hengstig spuiten dus.
Macy is maandag middag vlak na de eisprong gedekt en gisteravond was ik even bang dat ze de shethengst van de buurman door 2 omheiningen wilde trekken om hem vervolgens eerst in kleine mootjes te hakken en daarna onder de grond te stampen. Met andere woorden ze was erg boos dat hij het in z'n hoofd haalde om over de omheining naar haar te kijken

Zo ken ik Macy weer... De 23e wordt ze gescand.
In het weekend kan ik beginnen met het schouwen van Dynamic en als ze niet hengstig wordt, laat ik haar eind volgende week scannen. Ik ben benieuwd, heb niet zo'n goede ervaring met hengstig spuiten en drachtig worden maar we zien het wel.
Ik hoop voor Tibbs dat ze drachtig is, die arme jongen heeft geen rust in z'n kop met al die merries hier. Deze week nog een gastmerrie af dekken (gisteren voor de 1e keer gedekt) en hopelijk dan later in het seizoen nog 1 of 2 gastmerries die eerst nog moeten bevallen.
Scannen doe ik hier op de 18e dag of na het schouwen, daarna de vroege merries vaak pas in juni/juli een keer. Mocht het er dan af zijn, kan er nog een keer gedekt worden.
Merries die na mei zijn gedekt, scan ik rond de 2 maand nog een keer. Of op 3 maand als het ongeboren veulen de verzekering in gaat.