[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:57

De mini's passen niet in de opvoelbox Haha! ze krijgen een praampje op met scannen.
De cobs/rijpaarden gaan hier altijd in de opvoelbox. De DA hier doet het ook wel zonder maar ik heb er hier zelf eentje staan en dan ga ik niet lopen klooien in een stal.
Ik heb er eigenlijk nog geen een meegemaakt die er niet in gaat hier.
Scheelt wel dat het sowieso op bekend terrein is, gewoon op de spuitplaats thuis en hier gaat de hele zijkant open als ze er in gaan en daarna rustig weer dicht. Ze hoeven geen smalle ruimte in te lopen.

@ Neonlight, zelf ben ik niet weg van hengstig spuiten dus erg veel ervaring heb ik er niet mee maar tot nu toe beginnen ze hier toch wel vaak rond de 5e of 6e dag hengstig te worden maar dan worden ze daarna nog een aantal dagen gedekt.
Dit jaar met Dynamic werd ze vanaf de 5e dag gedekt en sloeg ze de 11e dag af. Gerekend vanaf het hengstig spuiten dus.

Macy is maandag middag vlak na de eisprong gedekt en gisteravond was ik even bang dat ze de shethengst van de buurman door 2 omheiningen wilde trekken om hem vervolgens eerst in kleine mootjes te hakken en daarna onder de grond te stampen. Met andere woorden ze was erg boos dat hij het in z'n hoofd haalde om over de omheining naar haar te kijken ROFL
Zo ken ik Macy weer... De 23e wordt ze gescand.

In het weekend kan ik beginnen met het schouwen van Dynamic en als ze niet hengstig wordt, laat ik haar eind volgende week scannen. Ik ben benieuwd, heb niet zo'n goede ervaring met hengstig spuiten en drachtig worden maar we zien het wel.
Ik hoop voor Tibbs dat ze drachtig is, die arme jongen heeft geen rust in z'n kop met al die merries hier. Deze week nog een gastmerrie af dekken (gisteren voor de 1e keer gedekt) en hopelijk dan later in het seizoen nog 1 of 2 gastmerries die eerst nog moeten bevallen.

Scannen doe ik hier op de 18e dag of na het schouwen, daarna de vroege merries vaak pas in juni/juli een keer. Mocht het er dan af zijn, kan er nog een keer gedekt worden.
Merries die na mei zijn gedekt, scan ik rond de 2 maand nog een keer. Of op 3 maand als het ongeboren veulen de verzekering in gaat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:59

Ja, dat is geen vergelijking met KWPN hengsten. Natuurlijk zijn er dus uitschieters bij de pony's, maar als ik het aantal dekkingen per hengst bekijk bij de 3 verschillende stamboeken waar ik lid van ben is 10 dekkingen zelfs nog behoorlijk wat.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:00

Nee we hebben een dracht overgeslagen omdat we niet wisten hoe ze zou reageren na het weg halen van het veulen.
Dit was haar eerste veulen trouwens.
We hebben dit jaar gekozen voor de hengst Valeron.

Ow mijn merrie was gewoon hengstig hoor heel de dracht door hahaha!

@ Neon ow dat wist ik niet, ik leer nog eens wat van je Lachen

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:17

@MarijeR: dat is wel handig een opvoelbox thuis, hebben we hier niet.. Nou ja ik hoop gewoon dat het gelukt is en dan hoeft ze niet zo vaak meer zo'n ding in..

@Neonlight: Dat is echt heel weinig! Je leert hier nog eens wat!!

@Maseike: Oh vandaar! dit wordt ook de eerste dracht van mijn merrie.. Vind het echt heel erg spannend! ben ook echt benieuwd hoe m'n merrie zich gaat gedragen. Voorlopig heeft ze een hekel gekregen aan haar weidemaatje, ze doet echt heel erg boos sinds ze terug is. herkent iemand dit? zijn dit de hormonen die opspelen?

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:56

Uletje: Nee, met de onderste deur toe. Je merrie moet natuurlijk groot genoeg zijn dat haar kont boven de deur uitkomt en wel willen blijven stilstaan. De meeste onderdeuren zijn rond 1.2 m en als je een groot paard hebt, lukt dat meestal wel en op deze manier kan ze je dierenarts niet raken.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:43

ik heb gelukkig 2 makkelijke merries, de ene reageert al helemaal niet, de andere nijpt weliswaar haast je arm in gruzelementen, maar verder zijn ze beiden doodbraaf, dus kan bij ons de da ook gewoon langskomen en op stal scannen Ja

en we hebben hier een drachtige dame Go jij! Go jij!
ben helemaal blij, 1 mooi groot en stevig vruchtje Haha! (duimt voor een merrie OK dan! )
ik kan nu al haast niet meer wachten Bloos Nagelbijten / Gniffelen 17 dagen van de 335 zijn al voorbij Haha!
op naar 20 maart 2009! (als ze nu, net als al 2 jaar, op dag 333 dagen gaat, hoef ik zelfs net iets minder lang te wachten Haha! )

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:45

Gefeliciteerd Frenia Go jij! Go jij!
Hi hi, ja wachten duurt erg lang he Lachen

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:15

Frenia Go jij! Go jij! Gefeliciteerd

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:31

Frenia: Gefeliciteerd!! Go jij! Go jij!

Neon: Spirit werd pas 10 dagen na het hengstigspuiten hengstig, maar die had helemaal geen ei in aanmaak ofzo, alles was een beetje verschrompeld. Dat kan ook wel meespelen.

Scannen doen wij hier in een stal met een praam erop (meestal) gaat prima. Ja Ze hebben niet allemaal een praam nodig, maar de meeste wel.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:25

jippie, sylke is weer thuis, nu nog scannen, ik ben heel benieuwt. onze ruin heeft het zelfde kunstje als vorig jaar geflikt, die sprong er weer op, doet hij anders nooit, syl moest er helemaal niets van weten. nu denkt hij dus weer dat hij haar heeft gedekt net als vorig jaar en beschermt haar dan de hele tijd (tegen over onze andere jonge ruin) ik ben benieuwt wat het word met scannen ik ben wel bang voor 2 eitjes, maar daar is niets van te zeggen. ik ben blij dat ze weer thuis is, Haha!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 23:55

Zo even niet geweest, veel nieuws hier.
Iedereen met drachtige merrie (zijn er nogal wat inmiddels): gefeliciteerd!
Ik moet nog een weekje wachten, volgende week donderdag 18 dagen scan.
Marlet is trouwens gewoon in de stal gescand en geïnsemineerd, geen praam gewoon aan het halster. Ging prima maar ik kan me voorstellen dat dat niet bij elke merrie lukt zo.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:34

Het probleem is dat we geen halve staldeuren hebben.. nou ja.. Ik moet woensdag scannen en dan ga ik naar de kliniek. De volgende scan gaan we thuis doen. Heb een veearts die bij mij op stal staat bereid gevonden om haar zonder opvoelbox te scannen!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:32

Ik laat mijn merries altijd scannen op 18 dagen en daarna 3 weken later nog een keer. Als ze dan nog dragend zijn, worden ze niet meer gescand.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:39

Ik eigenlijk altijd alleen met 18 dagen..Tenzij ik dr aan twijfel of ze het vasthouden of niet..
Maar Alonna is vorig jaar ook alleen met 18 dagen gescand.. Pauk toen wel met 18 dagen en 6 weken..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:46

angel laat ik 2x scannen ivm vroeg op het jaar, als ze het bij de 2de scan zou kwijt zijn, zou ik nog overwegen te herdekken
tinkerbell alleen op 18 dagen, als die het een cyclus later zou blijken kwijt te zijn, zou ik het toch te laat op het jaar vinden

draakje: heb je laten scannen voor het dekken? dan weet je ook al iets zekerder hoeveel follikels er eventueel klaarzaten
is geen garantie natuurlijk, want een vruchtje kan naderhand nog splitsen (eeneiige tweeling) maar toch al een geruststelling

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:05

Palona met veulen zijn vanmiddag binnen geweest om te schouwen en Palona was hengstig, dus morgen wrs scannen en dan wordt ze alweer gedekt (welke hengst weet ik niet, nieuwe eigenaar kiest en kan ook nog eens zelf insemineren, dus ook geen hint door welke hengstenhouder er komt Lachen )

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:48

spannend nicole, dan weet je echt niets van te voren, wel handig die man dat hij dat allemaal zelf kan. (is maar goed dat ik bijvoorbeeld niet kan scannen, zou op het laatste van de dracht alleen nog maar onder mn merrie zitten met zo'n scan apparaat van buiten af, veulentje gluren)

ik heb haar niet laten scannen van te vorren, dan had ik inderdaad kunnen zien of er 2 eitjes waren, maar ik vroeg me zelf af of dat een reden was om haar niet de laten dekken die week en dacht bij mezelf nee, dan lijkt het me beter om niet met zo'n ding te gaan zitten klooien. 2 of zelfs meer eitjes op de eierstokken komt namelijk wel vaker voor.

ik laat haar scannen tussen dag 16 en 18 (even na vragen wat de dierenarts het liefste doet) en dan kijken we goed, daarna laat ik haar nog een keer scannen al het hartje (is er dan hopelijk 1) klopt en als we het dan bij de eerste scan niet hadden gezien kunnen we altijd dan nog vruchtwater weghalen en zo zorgen dat het vruchtje sterft. maar ik hoop echt niet dat dit het geval is, liever dat we het meteen de eerste keer zien en het weg kunnen laten knijpen en nog veel liever dat ze gewoon netjes 1 eitje "voor verwarmt" heeft en nu netjes 1 veulentje "af kan gaan bakken" Tong uitsteken

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:50

Hier is merrie nr 2 drachtig gescand. Mooi zo.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:58

gefeliciteerd!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:15

Hier is vandaag de DA geweest. En een klein probleempje, er zit een bloedlichaampje. Wel een ei, dus als het meezit spuit ik haar morgen hengstig. Was ook het advies, kan zijn dat er daarom geen hengstigheid gesignaleerd is (maar dat zie ik zelden bij haar, enkel de veulenhengstigheid normaal gezien). Moet alleen nog de hengstenhouder afwachten, of hij sperma kan verzenden. Zo ja, gaat morgen de spuit uit de koelkast en zet ik die, dan kan ze wellicht dinsdag of woensdag geïnsemineerd worden. Morgen belt de hengstenhouder op of hij het via een ander KI station kan winnen en versturen.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:05

Hier ook al 2 drachtige dames Lachen....jaja ik ben er weer bij volgend jaar Knipoog

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:46

draaakje schreef:
spannend nicole, dan weet je echt niets van te voren, wel handig die man dat hij dat allemaal zelf kan.

ik laat haar scannen tussen dag 16 en 18, liever dat we het meteen de eerste keer zien en het weg kunnen laten knijpen en nog veel liever dat ze gewoon netjes 1 eitje "voor verwarmt" heeft en nu netjes 1 veulentje "af kan gaan bakken" Tong uitsteken

Hee wel stoer, het is de eigenaresse die gaat insemineren hoor ik net Lachen (weet nog steeds niet welke hengst, ze twijfelden nog tussen twee)

Sylke is gewoon netjes 1 veulentje aan het bouwen Ja OK dan! Heeft ze me zelf verteld Haha!

Iedereen gefeliciteerd met de drachtige dames!

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:59

Iedereen gefeliciteerd met de drachtige merries!!

Op internet zijn toch van die 'machines' die uitrekenen wanneer je veulen uitgerekend is? zou iemand mij die link kunnen geven?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:01

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:22

Vandaag wordt Monchique gescann dus wordt erg spannend vandaag, en hopen dat het nu in een keer gelukt is Lachen