Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:15

Mijn merrie is ook voor het eerst drachtig en ik heb dus ook wel eens van die momenten dat ik me heel erg druk maak of het er nog wel inzit. Nu is het zo dat ze elke maand nagekeken word (ze word niet opgevoelt) en ik heb zelfs een hartslagje gehoord... en toch spoken de gedachte nog wel eens door. terwijl ze op alle punten drachtig toont.....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:32

MarijeR schreef:
Volgens mij zouden mijn merries daar niet zo blij mee zijn Schijnheilig
Ik twijfel ook minstens 1x per week of er niet wat is misgegaan en pas als er echt een flink uier onder hangt, geloof ik pas dat er wat in zit. (Dan begint de stress met wat er nog mis kan gaan...)

Maar als ik dan weer even probeer om logisch na te denken, weet ik dat de kans op vergooien de eerste 3 maanden en dan met name de eerste 40 dagen het grootst is.
Na die tijd laat ik dan ook niet snel meer de DA opvoelen.

Oh en ik roep al jaren dat er hengstveulens komen maar hier zijn al 6 merrieveulens op rij geboren.
Vandaar dat het nu zeker 2 hengstveulens worden Knipoog

Haha, gelukkig is dat iets wat Simply helemaal niet erg vindt!!

Tjonge jonge, we zijn allemaal hetzelfde!! Hoe gaan we de resterende maanden doorkomen???????? Ik krijg nu al extra grijze haren!!

Vorige keer "wist" is dat Jeddah een hengst en Sim een merie zou krijgen, en dat is uitgekomen! Ik hoop dat het deze keer niet uitkomt hoor! Heb liever een merrie, al is een hengst wel van harte welkom, ook als "blijvertje" (maar dan wel uiteindelijk als ruin Bloos! ).

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:15

Volgens de VA mogen wij een merrie verwachten, ik ben héél benieuwd of hij het bij het rechte eind heeft. (hij heeft zo een scan apparaat dat je bolletjes kan tellen bij de foetus, naargelang het aantal bolletjes wordt het een hengst of een merrie alleen weet ik niet meer precies hoeveel)
Zul je zien dat het toch een hengst wordt ... Knipoog

Heb daarjuist nog naar haar buik staan gapen, ze heeft een buikje, een buikje, ... ! Haha!

Ze heeft de hengst z'n hoofd open gehaald denk ik, hij staat vol wondjes waaronder 3 verse op z'n hoofd ... Blauw oog

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:31

Ik denk dat ik een merrie krijg. Hoewel ik zelf heel graag een hengstje Bloos! wil....
Zitten jullie merries ook zo goed in hun fel? Mijn merrie had normaal wel last van overgang naar het kouder worden enzo, maar ze zit nu heel erg mooi in haar vacht en ze is elke dag weer heel erg vrolijk! Ze straalt gewoon. Ik voel ook echt dat er wat in haar groeit, kan het niet zo goed omschrijven..... hebben jullie dat ook?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 00:13

MissSol schreef:
hebben jullie dat ook?

Momenteel absoluut niet, helaas! Lee heeft altijd wat moeite met de seizoenswisselingen en lijkt nu extra melancholisch te zijn. Ze ziet er niet stralend uit. Hoe dat vorige keer was weet ik niet meer zo goed, maar toen stond ze ook in een heel andere omgeving. Wat ik nog wel weet is dat ze tegen het eind van het jaar (dus op 6 maanden dracht) nergens zin in had. Met rijden was alles NEE NEE NEE. Aan het eind van de dracht was ze echt super Lovers Lovers en heel makkelijk en soepel te rijden. Het liefst zat ze de hele dag bij je op schoot Bloos! .

Mijn andere merrie zit wel heel goed in haar vel. Zij lijkt geen last te hebben van de herfst. Wel merk ik dat ze steeds feller wordt op mijn hengstje ... dat zullen de hormonen wel zijn ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 00:15

Ik denk overigens dat ik een merrietje en een hengstje krijg ... in die volgorde ... en dat had ik liever andersom gezien! Vorige keer had ik ook gelijk met mijn chestnut breeding stock hengstje. Misschien zit ik er nu wel heel erg naast Haha! .

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 00:59

Ik ben wel benieuwd...wie hoopt er op een merrie en wie op een hengst?

Ik hoop absoluut op een merrieveulen, dan kan ik haar aanhouden en later de lijn mee voortzetten.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 02:06

Ja ik wil ook graag een merrieveulen van Fabje. Het zou mooi zijn als we er nog een stermerrie uit konden fokken.......

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 07:52

Ik hoop op een merrie veulen, maar ik heb de vorige keer al zo'n mazzel gehad, dat gaat vast geen 2 keer lukken!!
Uit Simply heb is dus al een merrie, de lijn kan ik dus wel voortzetten, ik hoop er meer op omdat ik zelf nu eenmaal een merrie "mens" ben en ik niet de faciliteiten heb om een hengst te houden, dus een hengst zal automatisch een ruin worden, wat misschien wel weer zonde is omdat dit veulen tot nu toe de enige veulen in Europa wordt van de hengst waar ik mee gedekt heb en ik er wel hoge verwachtingen van heb.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:02

Mij maakt het dit jaar niet echt uit.
Ik heb uit beide combinaties al merrieveulens en sowieso heb ik uit beide merries al aardig wat merrieveulens lopen.
Probleem is bij merries ook dat ik ze blijf verzamelen Bloos!
Na 6 merries op rij, mogen het nu best hengstjes zijn. Als ik dan toch mag kiezen, heb ik liever uit de combinaties die ik voor volgend jaar op de planning heb staan merrieveulens Haha!

Kans op hengstjes is voor deze keer ook aardig groot. De merries hebben allebei minimaal 1x met hun hoofd de verkeerde kant op gestaan met dekken Scheve mond

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:06

Ik hoop dat er een merrie veulen uit komt,meer omdat hengstveulens bewerkelijker zijn en vaak meer streken hebben!Hoewel onze hengstveulen van 2 jaar geleden heeft nog nooit gehapt of op andere merrie`s gesprongen e.d.Ik weet het niet ben gewoon ook meer een merrie mens denk ik . Bloos

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:44

Ik hoop op een merrie, het veulen is voor de verkoop en dan hebben ze over het algemeen toch liever pony-merrietjes dan hengstjes. Haha!
Al is een gezond hengstje ook meer dan welkom natuurlijk. Knipoog

Marije, wat is de "verkeerde" kant ook alweer? Noord = hengstje en Zuid = merrie?
*gaat even de foto's opzoeken van de dekking*

[edit] ze stond min of meer naar het zuiden Haha! [/edit]

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:14

Ik wil uit Lee echt heeeeeel graag een merrietje! Daar wil ik dan in de toekomst ook mee verder. Ik heb een hele leuke hengst voor haar gevonden ( Bloos ) dus ik ben heel benieuwd naar dit veulen. Als het een merrietje is, hoeft het niet eens per se vlekken te hebben. Ik weet niet of ik daarna nog met Lee ga fokken, dus ik hoop zoooo dat ik krijg wat ik heb besteld. Maar op 1 of andere manier denk ik dat het een hengstje wordt. Ik heb daarbij dezelfde redenering als Jeddah: als dat hengstje bij mij blijft wordt het een ruin omdat ik geen hengsten aan huis wil houden. Maar wat nou als het de kwaliteit heeft waarvan ik hoop dat het gaat krijgen? Dan is het zonde om hem te ruinen en kan iemand anders er misschien beter mee verder ...

Het veulen van Pepsi heb ik niet zelf bij elkaar gepuzzeld; zij was drachtig toen we haar kochten. Ik weet nog niet precies wat we met het veulen gaan doen. Als het een hengstje is, wordt het waarschijnlijk verkocht, dus misschien moesten we daar maar op hopen Clown . Ik kan nl. niet alles aanhouden Scheve mond . Maar je zult zien dat het een merrietje wordt met een hele mooie kleurencombinatie: buckskin of palomino overo. En natuurlijk véél te leuk om te verkopen ... zucht ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:15

Weet iemand trouwens welke richting de insemineerbox van Holstud op staat Tong uitsteken ?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:24

Ik heb het laatst eens uitgezocht.
Zuid-zuidoost heeft bij ons al 6 merrieveulens op rij gegeven
Dit jaar is Macy de 1e keer ook zo gedekt maar ik heb ook gezien dat ze naar het noorwesten keek Scheve mond
Copper heb ik maar 1x goed zien staan...

Volgend jaar bij het dekken doe ik de merries een singel met kompas om. Dan kan Sammie een beetje bijsturen tijdens het dekken Haha!

Mac, bij KI maakt het niet uit hoe de box staat.
Dan is het al zo door elkaar geschud dat al die zaadjes de weg toch al kwijt zijn Clown

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:54

ik hoop heeeel erg op een merrieveulentje Haha!:D:D Dan blijft het waarschijnlijk De hengstjes gaan meestal weg....
Ik hebwel het gevoel dat we een merrietje krijgen Haha!
Ik ben wel steeds bag dat het er niet meer in zit.... Maar ik weet wel dat die kans gelukkig klein is Lachen Al helemaal als het de eerste keer is en ze nog maar 4 jaar is (mooie leeftijd hoor) alleen is ze zelf nog zo'n baby! Tong uitsteken

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:34

Haha, wel grappig Marije dat Zuid-zuidoost bij jou al 6 merrieveulens heeft gegeven!
Ik begon me al af te vragen welke kant Ivank op stond, maar ja.. de zaadjes zullen bij haar ook wel de weg kwijt zijn geweest Haha!

Hebben jullie de dikke buik van Ivanka al gezien op HAW? Helaas is het niet een buik van "jippie-ze-is-zwanger", maar meer een buik van "ik-heb-een-maand-niet-gewerkt-alleen-maar-gegeten" Clown

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:15

Ik zie mijn ponny dus echt nog niet veranderen... Verward Terwijl ze al op ruim 4,5 maand dracht zit! Het is de eerste keer...
Weet iemand hoe snel je het ongeveer ziet bij jonge paarden die voor het eerst drachtig zijn? Zijn er nog meer mensen die niets zien??? En niets merken aan het gedrag van de ponny?

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:25

Muppet krijgt deze aankomende zomer ook een veulentje!!! Haha!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:37

vrijalover schreef:
Ik zie mijn ponny dus echt nog niet veranderen... Verward Terwijl ze al op ruim 4,5 maand dracht zit! Het is de eerste keer...
Weet iemand hoe snel je het ongeveer ziet bij jonge paarden die voor het eerst drachtig zijn? Zijn er nog meer mensen die niets zien??? En niets merken aan het gedrag van de ponny?

Ivanka is ook niet verandert omdat ze drachtig is, maar meer omdat ze een maand stil heeft moeten staan. Alleen weidegang en ze werd nog bijgevoerd ook, wel minder natuurlijk, maar toch... En dan komt ze snel aan hoor Knipoog!

Maar elk paard is verschillend zwanger, net zoals elk mens verschillend zwanger is. Het ene paard laat het heel goed merken, het andere paard niet. En met dik worden zal het ook wel schelen of het paard al eerder veulens heeft gehad. Kunnen paarden trouwens vocht vasthouden? (net zoals mensen dat kunnen zegmaar tijdens de zwangerschap?)

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 17:53

Ik hoop op een gezond veulentje! Hengstje of merrietje maakt mij niet uit, het veulen blijft toch bij ons. Maar een hengstje zal toch echt een ruin worden... Het was een hengstje de vorige keer, dus ik ben benieuwd wat het nu wordt Lachen Als het maar leeft! (ik kan het niet genoeg zeggen!)

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:55

Dat kunnen paarden zeker, vocht vast houden. Heb hier laatst een foto voorbij zien komen van een drachtige Shet met een "extra" buik, die had een fameuze oedeem-ophoping.
Mijnes had dat voor de uier, niet geheel abnormaal heb ik toen begrepen.

In omgang is mijn merrie overigens ook niet echt veranderd, behalve tegen de hengst dan die lust ze tegenwoordig rauw (maar hij is ook aan het poedersuiker de laatste dagen hoor Haha!)
Ik verdenk ze ervan dat ze z'n hoofd heeft opengehaald, en z'n benen en ... naja gewoon z'n hele lijf. *LOL*
Qua omvang is ze wel veranderd, nou is ze altijd wel dik (ze staat ook constant op dieet) maar nu neemt de buik een andere vorm aan.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:41

Mac schreef:
Weet iemand trouwens welke richting de insemineerbox van Holstud op staat Tong uitsteken ?

Whaha, dat vroeg ik me gelijk ook al af!! Haha!

Maar kennelijk maakt dat dus niks uit .

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:44

jeddah schreef:
Whaha, dat vroeg ik me gelijk ook al af!! Haha!

Maar kennelijk maakt dat dus niks uit .

Denk je dat die zaadjes na een ritje in de centrifuge nog weten wat noord of zuid is? Haha!
Moet je nagaan als ze ook nog ingevroren zijn geweest.
Ik zou me ook niet druk maken om noord of zuid als ik het zo koud zou hebben Tong uitsteken

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:51

Loolapelooza schreef:
Dat kunnen paarden zeker, vocht vast houden. Heb hier laatst een foto voorbij zien komen van een drachtige Shet met een "extra" buik, die had een fameuze oedeem-ophoping.
Mijnes had dat voor de uier, niet geheel abnormaal heb ik toen begrepen.

dus dat is redelijk normaal bij merries? Mijn merrie heeft sinds een maand ook bulten voor haar uier zitten, lijkt ook een soort vochtophoping. Mij is inderdaad ook verteld dat het geen kwaad kan....