[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:46

Wpaard: wat vervelend dat t sfeer zo is...

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:03

Walske geniet van haar dracht en maakt weinig aanstalten , zelfs een klimmetje de “berg” op ging nog.
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:04

En dan timen dat je daarna niet gekrabbeld wordt door t veulen. Bah. Het is heel goed voor ze, maar zo vies _O-

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:04

Gefeliciteerd wat een mooi veulen! En wat spannend al die volle uiers!

mijn paard staat in een poepchique uitloopstal met aangrenzende paddock en daar aangrenzend weiland
De merrie was nog niet op de wei geweest dit jaar ivm maaien, en onkruid spuiten etc. Ook was de wei bij ons nog erg nat
De merrie is bevallen in een aangrenzende grote kraamstal waar camera,s op staan
Zij is in oktober en op de uitgerekende dag van de dracht nog ontwormd
Na de bevalling heeft zij een aantal dagen in de kraambox gestaan met het veulen en dan een paar keer per dag een uurtje in de paddock samen
Toen het veulentje 5 dagen oud was hebben we moeder en zoon in de uitloop gelaten waar nog een oudere merrie staat, en dit ging supergoed, de merrie was een stuk relaxter in de uitloop dus dit leek ideaal, binnen een heel flink strobed en onbeperkt hooi en dus zelf kunnen bepalen of ze binnen of buiten staan liggen etc. Zeker omdat het weer zo goed werd.
Afgelopen week begonnen met opbouwen op de wei met z’n 3 en
Afgelopen woensdag zag ik het veulen persen om te poepen maar er kwam niets uit direct de dierenarts gebeld, en het veulen leek ook niet ziek
We hebben toen mest uit hem kunnen halen en dat was wat op de foto te zien was, alleen maar zand
Het veulen hebben we thuis een aantal keer oraal gespoeld met paraffine en er bleef steeds wel mest afkomen met net zoveel zand
Donderdag avond hebben we besloten om naar Utrecht te gaan omdat we gezien de uitloop/paddock situatie totaal geen zicht hadden op hoeveel zand hij gegeten zou hebben
Vrijdag is er een buikgriep gemaakt en daar blijkt dat hij uitzonderlijk veel zand in z’n dikke darm heeft liggen( een stuk van 25 cm x 3 cm)
In Utrecht wordt hij in ieder geval goed in de gaten gehouden en gespoeld met een neussonde paraffine
We hopen dat dit het zand gaat meenemen naar buiten want de enige andere oplossing zou een operatie zijn maar deze operatie heeft geen goede prognose voor een veulen dus al met al weer een heel avontuur en hoop ik dat ik m’n schatjes allebei in gezonde toestand mee naar huis kan nemen binnenkort…
Als dat gaat lukken om weer naar huis te gaan mag hij voorlopig niet meer op het zand… Afbeelding

Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:11

Jeetje For_Que, dat hij zoveel zand binnen heeft gekregen! Hopelijk lost het spoedig op door het spoelen, ik duim voor de kleine man.

Bij Rakizah drupt de melk er inmiddels continue uit, dus je zou toch zeggen dat het vannacht wel komt.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:12

Balko bij jou dus ook zo'n beller :')

AM de kleine grote man groeit al goed!

For_Que jeetje dat is balen! Wat een hoop zand.. Hopelijk komt het veulen er snel bovenop.

Sanet ze is prachtig! En idd wat een staart al :wow:

Flori daar heb je ook lekker niks aan met die adaptor...

Simondesteny gefeliciteerd! *\o/*
Wat een knapperd! en helemaal volgens bestelling, kan niet beter.

AZ ik had bij jou toch ook wel iets verwacht...

Setteli mest eten is idd normaal. Dit moeten ze doen om hun darmen goed te laten werken. Snap dat je voorzichtig bent, maar zou het wel toelaten.

Jenny wat een schatje zeg

Charisma fijn dat ze goed op de kraamstal staat :)

Hier nog alles rustig. Al heeft ze vannacht weer 9x gebeld. :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:44

For_Que wat een verhaal, heftig! Duimen dat het goedkomt!

SD gefeliciteerd!!

Evalien86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:07

moner schreef:
Setteli schreef:
Wauw SimonDesteny, wat een superknap koppie, gefeliciteerd

Forque oh wat een hoop zand. Ik heb die van mij ook nog steeds niet op de wei (iets met een omgevallen boom enzo). Hij staat ook op de paddock, maar geen hele dagen. Moet elke keer wisselen met de andere paarden, heel ongelukkig. Ik hoop dat je kleintje snel opknapt.

Fellow eet ook de mest van Phoebe. Hoorde ook dat dat geen kwaad kon. Alleen ons veulen van vorig jaar had door het mest eten een slokdarmverstopping gekregen. Dus met een week oud sta je dan al op de kliniek. Dus daar let ik nu wel goed op. Mest probeer ik zo gauw mogelijk uit de stal en paddock te halen.

Mijn veulentje had vorig jaar ook een slokdarm verstopping 2x, hij woog maar 9 kilo bij de geboorte en dan is alles nauw, maar je kunt het niet voor komen en mest eten is goed voor de darmflora. Hij moet met een heel dun slangetje ontstopt worden.
[ [url=m/eB4LOW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Simondesteny. Wat een bof konden we allemaal maar krijgen wat we bestellen
Gefeliciteerd met het prachtige veulen

Wat was daar de oorzaak van? Ik zie Bohdi wel regelmatig met mama hooi 'eten'.. De wijsneus! Zal niet veel zijn maar toch..

Ik zie hem ook heerlijke verse mestballen van mama verorberen.. Had al even gegoogled en is idd voor de darmflora op te bouwen.

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:14

Bedankt allemaal!

Jeetje For_Que heftig! Best een hoop zand dan inderdaad! Hopelijk snel weer hersteld!

Haha, 9x gebeld.. Even checken of je wel op ieder moment opneemt Yvk? :+

Nog 1 fotootje dan :o

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:16

Veulens en zand is ook gewoon eigenlijk geen combinatie.. wel om even de benen te strekken oid maar zeker niet voor constant of zonder veel toezicht.
Ik snap niet waarom ze het zo interessant vinden, maar ze zitten vaak met hun snoet overal aan. En een hap zand nemen en dan laten vallen schiet alsnog niet op, dan komt er nog veel zand binnen.

Hopelijk knapt ie snel op! Als ie niet ziek is, zou je zeggen dat het goed gaat nu toch?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:50

Gefeliciteerd simondestiny! Prachtig veulen volgens bestelling

Forque jemig! Dat is wel heel veel. Ik hoor het vaak, veulens niet op zand houden. Lekker in de wei.

AZ ze maakt het wel spannend zo en vermoeiend

Moner Walske is doet haar naam wel eer aan, wat een buik!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:53

yvk: dankje!

goldenarrow: succes vannacht

simondesteny: mooie foto!

for que: hopelijk komt het zand eruit

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:53

Evalien
Mij werd verteld dat ze zo rond de week of iets ouder gras en ook mest gaan eten en omdat alles zo klein is, hij verstopt raakte. Ik denk dat het ook niet goed kauwen is, niet goed slikken en dan is het zo gebeurd. Het was ook is ook een hengstje, die zijn wat dommer denk ik. Ik heb het nog een keer eerder gehad bij een hengstveulen, maar dat was op te lossen met spierontspanners

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:03

Sorry dat ik niet bijlees, maar ik zit echt even met een vraagje. Vanaf welke temperatuur spreken jullie over verhoging bij een jong veulen? Ik lees overal wat anders..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:13

Hoe oud is het veulen? Pasgeboren tot 39.5, daarna tot de 39 graden (de eerste maand)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:17

Vulina schreef:
Hoe oud is het veulen? Pasgeboren tot 39.5, daarna tot de 39 graden (de eerste maand)

Nog geen week, oh jij stelt me gerust! Ze had 38.7 en kwam een beetje warm klammig (als in bijna zweterig) van de wei. Maar ze was dan ook nog als een idioot aan het rennen en springen toen we haar binnenhaalden. :o Ik ben een beetje overbezorgd ik weet het. :o

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:24

Gefeliciteerd met je veulen!!!

En wat een mooie veulens komen er voorbij die al even een dag of wat oud zijn!
Charaya is 28 april uitgerekend en ik zeg maar, ze is er wel klaar mee. Ze is dik, bol en rond. Is rustiger dan anders. Verder doet ze het goed en houd ik haar heel erg in de gaten!!

Maestro doet het nu goed, hij had een luchtweginfectie opgelopen door waarschijnlijk het verslikken in melk. De dierenarts is meerdere keren geweest afgelopen periode. maar voorzichtig te zeggen lijkt het nu goed te gaan! Hij was vandaag helemaal door het dolle heen, lekker druk zoals een veulen moet zijn, en gewoon lief net als zijn moeder!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:32

Maike is bezig maar het wil niet vlotten. DA is onderweg. Ze is aan het persen maar er gebeurd niets.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:42

Hopelijk komt de DA snel en wordt het veulen snel geboren!

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:42

Spannend Fleur!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:43

Fleuribelle schreef:
Maike is bezig maar het wil niet vlotten. DA is onderweg. Ze is aan het persen maar er gebeurd niets.

Ach bah, hopelijk is het op te lossen als de DA er is! Succes.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:44

Oh bah ik duim voor jullie!

Evalien86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:45

Oh jakkie.. Hopelijk komt het er snel uit! Succes daar!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:49

Fleuribelle. Spannend. Kan je zelf voelen of het veulen goed ligt?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:55

Ow jakkes, succes fleuribelle