[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:26

Mijn merrie wil nog niet hengstig worden. Merrie van de buren was dit wel al 2 weken geleden.
Ik had zelf in mijn hoofd 2e hengstigheid april te laten dekken maar dat had meer te maken dat ik febr/maart veulens wat vroeg vind.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:23

Spannend dat sommige al gaan beginnen!
Giv heeft net hengstig gestaan.
Ik twijfel om haar dus over 2 weken te laten controleren of de week daarop.
Maar precies het paas weekend valt daar tussen dus dat is wel lastig.
Hoop dat het precies goed uitkomt want vanaf nu nog 5 a 6 weken wachten om te beginnen vind ik wel lang.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:26

Ik ga in april beginnen :j
En in de 1e of 2e hengstigheid na veulenen.

Dan begint het seizoen bij de kliniek _O-

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:57

Vorig jaar kwam de cyclus bij mijn merrie niet op gang i.v.m. parasiet. Hierdoor was haar eerste cyclus (die ik normaal precies goed vind) net op gang. Was dan ook onvoldoende.

Hoop dan ook dat ze in de veulenhengstigheid pakt. Nu is ze op 2 juni uitgerekend. In april/mei een veulen vind ik perfect. :j
Begin dan ook pas eind april indien merrie niet drachtig is.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:01

Ik begin pas in mei en als Fi nu haar baby weer zo vroeg dropt net als vorig jaar (vorig jaar dag 326, vandaag op dag 316 en het lijkt erop dat het niet heel lang meer gaat duren), doe ik misschien nog wel een hengstigheid later dan ik van plan was (degene na de veulenhengstigheid)

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:15

Zijn er meer die soms ineens heel zenuwachtig worden om te dekken? :')
Af en toe vraag ik me af of ik het wel moet doen. Stel het gaat toch mis... Ik wil heel graag een opvolger uit haar hebben, maar af en toe bekruipt me toch de angst wel een beetje. -O-

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:58

Dat heb ik pas op het moment dat ze op klappen staat:
O oliebol, wat heb ik gedaan?
Straks gaat het mis!
O nee...
Ik kan nu niet meer terug..
Waarom doe ik dit?

Nou dat dus :+

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:29

Ik had het vorig jaar tijdens de bevalling. Ik dacht dat het veulen dood was, zo anders dan een kalf, die zijn veel beweeglijker tijdens het geboorteproces.
Toen heb ik echt geschreeuwd dat ik dit nooit weer ging doen, was toen de eerste keer voor mij en de merrie.
Maar laat haar dit jaar wel weer dekken :')

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:33

Dennenboom schreef:
Ik wil dit jaar vroeg beginnen omdat ze helaas vorig jaar gust is gebleven. Voordeel van een vroeg veulen vind ik dat als je na de veulenkeuring wilt al een goed ontwikkeld veulen hebt. En bij opfokbedrijven ben je op tijd. Vaak zitten die snel vol. :j

Ah oké, beide dingen waar ik geen rekening mee hoef te houden. We gaan niet naar de veulenkeuring. En de opfok is gewoon bij de pensionstal waar we staan.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:47

Yvk schreef:
Zijn er meer die soms ineens heel zenuwachtig worden om te dekken? :')
Af en toe vraag ik me af of ik het wel moet doen. Stel het gaat toch mis... Ik wil heel graag een opvolger uit haar hebben, maar af en toe bekruipt me toch de angst wel een beetje. -O-

Ja, bij mij begint het elk jaar december al dat ik begin te stressen over wel of niet dekken. :')

Met diepvries hebben we 3 pogingen, en ik wil als dat niet lukt nog wel over kunnen stappen naar een andere hengst met vers. En uiterlijk juni dekken.
Dan lijkt mij optijd beginnen met diepvries wel het handigst? Maar omdat de diepvries-DA adviseert pas op z’n vroegst volgende maand te beginnen twijfel ik. Ik dacht dat veel mensen juist bewust optijd beginnen met diepvries?
Dilemma’s..

Tinnie wat gaaf om je beide hengsten in één veulen te ‘combineren’, snap dat je daar benieuwd naar bent!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:55

Onze merrie die hier met pensioen staat is gelijk met de veulenhengstigheid van de fokmerrie hengstig geworden. Zo bijzonder om te zien hoe dat vaak gelijk trekt bij merries die samen staan.

Ik vind vooral het laten dekken spannend, zal het wel lukken om haar drachtig te krijgen? Daarna is het overgeleverd aan de natuur. Wel zorgen dat je er bij bent met de bevalling om zo nodig in te kunnen grijpen. Maar ik ben aardig gerust gesteld met de gedachte dat het grootste deel nog altijd goed gaat.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:00

"Fijn" dat ik niet de enige ben :+ Nu weet ik wel dat het vaker goed gaat dan fout, maar als ik er zo eens over nadenk.

Absque_dubio: Ik zou dan ook wel op tijd beginnen. Er zit wel een kern van waarheid in dat het met het koude weer misschien nog niet zo op gang is. Maar als ik zie hoe hengstig mijn merrie de afgelopen maanden is geweest. Geeft geen garantie dat het een goede hengstigheid is natuurlijk, maar als je laat scannen zie je vanzelf of er een groot ei zit. Ik zou denk ik laten scannen en kijken hoe het er dan uitziet. Ziet het er goed uit, dan toch al insemineren. Weet je of ze binnenkort hengstig zou moeten zijn?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:09

Mizzmontana, bijzonder is dat hè!
Zo had ik 2 jaar terug moeder en dochter beide drachtig, met 1 dag verschil in insemineren.

Yvk het blijft spannend, dat dekken.. mijn vriend is elke bevalling zo gestrest, en daarnaast zo lief en behulpzaam. Mocht ik ooit bevallen, dan weet ik nu alvast hoe hij reageert. _O-

Ik heb het idee dat ze nu hengstig wordt. Ze is erg lastig hengstig te zien maar stond vandaag spontaan 2x achter elkaar te zeiken. Het zijn bij haar vaak zulke minimale veranderingen (zoals hooguit staart ietsje bewegen als ik haar billen poets) Eens zien of ik een deze dagen wat meer kan merken.
Edit; normaal als ik denk dat ze hengstig is laat ik gewoon scannen en zit ik eigenlijk altijd goed. Maar omdat ik nu dus nog twijfel over wanneer beginnen met diepvries..

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:08

wij gaan volgende week scannen. als goed is is ze dan hengstig . heb veulenhengstigheid over geslagen

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:44

Corina hoeveel dagen na de geboorte heb jij aangehouden?
Ik wil op dag 26 de eerste keer scannen.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:17

MizzMontana schreef:
Corina hoeveel dagen na de geboorte heb jij aangehouden?
Ik wil op dag 26 de eerste keer scannen.

morgen is mijn merrie 26 dagen na de geboorte ik schat zo in dat ze volgende week hengstig word

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:20

Mijn merrie is hele dagen hengstig en plast teken elke hengst aan echt al 4 weken lang. Die moet nog ff wachten tot mei, maar als het aan haar ligt is ze er helemaal klaar voor.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:37

Hier is 1 merrie vorige week hengstig geweest en de ander is nu beetje bezig te worden haha
Maar vond het nog te vroeg. Neem 1 of 2 cyclussen later.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 00:05

Ja ik wacht ook nog. Ik hou dit nu in de gaten en half mei gaan we kijken wanneer we kunnen insemineren. Ik denk dus dat wij half april gaan starten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 00:53

Phoebe heb ik nog niet hengstig gezien. Ik wil haar sowieso eerst een keer scannen als ze niet hengstig is en een keer wel. Om te zien hoe haar baarmoeder is. Haar moeder had nl heel veel cystes en ik wil eerst weten hoe het er bij haar uitziet.
Maar ik kan op dit moment nog geen autorijden ivm een schouderoperatie. Moet dus nog even geduld hebben voor ik naar de kliniek rij. Maar nu dekken vind ik sowieso te vroeg.
Ik hoop eind april

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 01:04

Cystes komen toch meestal na een aantal drachten en als de merrie wat ouder wordt? Heb eigenlijk nog nooit gehoord dat het erfelijk is?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 01:25

Caily schreef:
Cystes komen toch meestal na een aantal drachten en als de merrie wat ouder wordt? Heb eigenlijk nog nooit gehoord dat het erfelijk is?

Mijn andere merrie had het op haar 11e bij haar eerste veulen. Geen idee of het erfelijk is, maar voor ik er aan begin, wil ik zeker weten dat zij het niet heeft. Altijd ellende met zoeken naar een vruchtje en zelfs een keer een tweeling niet opgemerkt, met alle ellende nadien ;(

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 08:20

Jeetje, wat een drukte al in dit topic zo vroeg in het seizoen :).
Ik haak graag ook aan.

Ik ben voornemens mijn Friese merrie dit jaar ook te laten dekken. Zij is een 10jarige Tsjalle 454 Sport-Elite Pref x Jelte 365, voorlopig ster merrie en we gaan dekken met Elias 494 Sport-Elite.

Ik wil vanaf mei beginnen met dekken, in april eerst nog naar de dierenarts om iets van de hengstigheid op te sporen, want dat laat ze niet zien. En kijken of binnen alles ook oké is.

Dit wordt haar tweede veulen, mijn eerste :)
Het veulentje gaat blijven, hengstje of merrietje.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:34

Ik kom ook vast aanschuiven. Wij zijn
van plan onze merries, moeder en dochter, dit jaar te dekken.
We gaan voor Duitse rijpony's met een goede scheut Welsh. Met de ene merrie willen we een leuke allrounder fokken voor mijn vriend, met haar dochter ga ik voor een leuke dressuurpony voor mijn eigen gebruik.

Ik zet vast een stipje, ik was in 2017 ook niet super in het bijbenen maar er worden wel veel waardevolle dingen uitgewisseld hier.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:53

Leuk Sanet, ik ken ook iemand die afgelopen jaar een nakomeling had van Elias. Zij verwacht dit jaar ook weer een veulen van hem.

Welkom mooney.