[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:07

Klopt Woogy, schimmel is een verander-gen dat overal overheen gaat. Daaronder kan het paard palomino appaloosa, bont, noem maar op, zijn, maar uiteindelijk wordt deze wit.

Zwart is één van de twee basiskleuren, zwart en vos. Een homozygoot zwarte (EEaa) kan alleen geen vos geven. Met een bruine of een vos met dominant agoutigen (Aa of AA), kan daar gewoon een bruine uit komen.
Plus alle verandergenen die er maar overheen kunnen komen, creme, bont, appaloosa...
Homozygoot zwart zegt dus niet zoveel als homozygoot schimmel ;)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:10

Woogy schreef:
Wat gebeurd er nou als je een homo zwarte op een homo witte zet dan? als een homo witte altijd wit geeft maakt het dus niets uit wat je erop zet?

Dan kan het veulen in allerlei kleuren geboren worden (ligt aan de basiskleur van de schimmel), maar uiteindelijk zal het veulen wit worden.

Toch vind ik het best jammer dat ik niet weet of Black Marvel EE of Ee is. Ee geeft me toch weer kans op twee kleurtjes extra :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:37

Ik begrijp er gaan klap van. Met een homo schimmel krijg je dus altijd een schimmel?
Het andere ouder dier bepaald toch ook mee in de kleur van de baby?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:42

Die bepaald inderdaad mee in de kleur waarin het veulen geboren wordt. Maar als de moeder altijd het schimmelgen meegeeft (homozygoot), zal het veulen dus altijd schimmel worden, of hij daaronder nou zwart, vos of pimpelpaars is...

Als de andere ouder dus geen schimmel is, is het veulen heterozygoot schimmel. Die zal dus 50% kans hebben zijn schimmelgen door te geven.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:22

Eva schreef:
Leuk! Heb zelf ook nog naar die hengst gekeken maar vond hem helaas toch niet helemaal passen bij mijn merrie

Zijn tegenwoordig veel die met ceasar dekken!

Er zijn ook niet zo heel veel hengsten die homozygoot zijn en zo veelzijdig.

Volgens mij is die hele kleuren genetica nog best lastig :P

Harmony haar vader is bruin en haar moeder is vos, dus kan zij niet homozygoot voor Agouti zijn toch?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:25

Jawel hoor, kan wel. Een vos kan ook agouti dragen. Deze toont het alleen niet.
Alleen een zwarte weet je zeker van dat hij geen agouti draagt, anders was hij immers bruin. Of een vos die getest is (aa).

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:40

oke en hoe test je of ze inderdaad homozygoot zijn? En wat kost dat?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:44

Ik heb getest bij VHL en dan de meest uitgebreide test. Was rond de e90,- geloof ik. Ik kan wel even kijkem wat het exact kostte als je wil.

Je kan het ook in Engeland laten doen, is goedkoper, maar ik had geen zin in moeilijk gedoe met het buitenland :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:48

haha kan ik mij voorstellen, nee maar voor dat geld hoeft het van mij niet hoor, was even nieuwsgierig.
Had 20-30 euro verwacht ;) Maar dank je wel

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:11

Woogy schreef:
Ik begrijp er gaan klap van. Met een homo schimmel krijg je dus altijd een schimmel?
Het andere ouder dier bepaald toch ook mee in de kleur van de baby?

Het schimmel gen is geen kleur, maar een verouderings-gen.
Het schimmel gen is dominant, dus als het dier het schimmel gen heeft, zal hij altijd gaan vergrijzen.
Een schimmel veulen wordt dus in een normale kleur geboren (bv zwart, bruin of vos) en de aanwezigheid van het schimmel gen bepaald de snelheid waarmee hij grijs wordt.

Als een dier van beide ouders het schimmel gen heeft mee gekregen is hij homozygoot, als het van één van de ouders komt is het dier hetrozygoot..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:15

Begin hem te snappen geloof ik...Enige manier om te weten wat voor kleuren ze mee draagt is door te testen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:22

:j

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:23

Of naar haar ouders te kijken. Soms weet je dan genoeg.
Wat voor kleur zijn haar ouders? En met welke kleur is ze zelf geboren?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:24

Silly1972 schreef:
haha kan ik mij voorstellen, nee maar voor dat geld hoeft het van mij niet hoor, was even nieuwsgierig.
Had 20-30 euro verwacht ;) Maar dank je wel

Waar wil je graag op testen? Ik heb deze site in Engeland een keer doorgekregen van iemand http://www.animalgenetics.eu/Equine/equ ... pound.html
Van mijn ene merrie weet ik dus dat ze Ee is, zou ik alleen agouti willen testen, tenzij ik daar na dit veulen achter kom. Dat is 20 pond.
Andere merrie zou evt. op zwart/vos én agouti getest worden. Combinatitest daarvan is 35 pond. Alleen even kijken hoe het dus zit met verzenden enzo + kosten daarvan, maar vond het redelijke prijzen.

Zou dan voor 55 pond beide merrie's getest hebben. Maarja, nu nog even een paar weekjes wachten en dan heb ik misschien al uitsluitsel ;)
Maar hoe meer genen je onderzocht wilt hebben, hoe meer het ook kost natuurlijk.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:25

Maar ook als haar ouders allebei schimmel zijn, wil dat nog niet zeggen dat ze het schimmel gen van beide heeft mee gekregen.. dat is alleen zeker weten door te testen..
Evenals het agouti gen.. wat altijd toont op zwart (dan wordt hij bruin), maar wat niet toont op vos.. alleen kan ze dat gen dus wél bij zich dragen ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 27-03-16 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:26

Wat leuk, er zitten hier alweer aardig wat bekenden zie ik!

Michelle wat gaaf dat je Jet gaat dekken met Nour, dat zal een heel gaaf veulen worden! :9

Cynthia, toch voor de zwarte hengst gekozen? Ik vind hem heel gaaf, dat wordt vast een prachtig veulen! Nu maar duimen dat Fiore snel drachtig wordt.

Qua kleuren, hier zijn beide merries heterozygoot schimmel en vooral Aziza houdt ervan om gekleurde veulens te geven, ook van schimmel hengsten.

Ik heb afgelopen week eindelijk heel goed nieuws gehad, mijn ex heeft EINDELIJK de laatst benodigde handtekening gezet, waardoor de overdracht van het huis volgende week niet meer mis kan gaan! Zo blij om eindelijk van die sukkel af te zijn. :wave:

Met dit goede nieuws heb ik eigenlijk ook de knoop doorgehakt om toch te gaan dekken dit jaar :D
Het zal nog wel even duren voordat we gaan beginnen, want ik zit nog met de behandeling van Aziza haar gebit. Over 2 maanden moet ze nog een keer behandeld worden, en daarna heb ik groen licht om haar weer te laten dekken. Dat zal dan pas begin juni worden waarschijnlijk.
Wel lastig hoor, om zo lang te moeten wachten als je normaal al zo vroeg in het jaar dekt. Maar ach, het is voor een goed doel, en het is wel leuk dat de dames dan volgend jaar (als alles goed gaat) wat dichterbij elkaar uitgerekend zullen zijn :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:27

ohh op die manier, ach ik ben alleen benieuwd of ze homozygoot voor agouti is.
Dan weet ik of ze 100% bruinbont krijgt en anders is het 50/50.
Maar ergens maakt het ook niet uit, ik heb een lichte voorkeur voor bruinbont, maar zwartbont is ook welkom.
En verder ga ik niet fokken, dus nodig is het niet :P
Pure nieuwsgierigheid :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:31

Mama's papa is bruin, mama's mama is grijs, uit twee grijze ouders waarvan papa grijs x bruin is en mama is bruin x grijs.

Zit dus ben ik bang vast op grijs en bruin haha :D

Welkom Roma, toch weer een GR Lahab voor Aziza? Wie zet je op Mausi, of was ze dit jaar nou verleast?
Fijn dat de ex eindelijk meewerkt, je hebt je vrijheid weer terug en kan dus ook je leven weer oppakken. Jeej in alle opzichten :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:32

Nou ja dat zou dan 20 pond zijn bij die en geloof dat euro-pond redelijk op één lijn lagen de laatste keer.
Maar als het voor één veulen is, is het misschien ook overbodig inderdaad. Je kan er immers ook niets aan veranderen (eigenlijk is het om die reden altijd overbodig O:) ).

Maar ik vind het zolang ik al geïnteresseerd ben in de fokkerij ook al heel interessant hoe die kleurvererving in elkaar zit en aangezien ik meer veulens wil gaan fokken kriebelt het toch wel om te laten testen...

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:38

Roma, wat een goed nieuws! En superleuk dat je er weer bij bent dit jaar!

Ik heb ook nog een kleurenvraag:
Ik heb wel eens gehoord/gelezen dat als er zwarte vlekjes in de witte voetjes van een zwarte zitten, of in de witte vlekken van een zwart bonte, kleine zwarte vlekjes zitten, dat betekent dat het paard homozygoot is voor zwart. Weet iemand daar meer van?

Van Daisy hoopte ik dat ze homozygoot was voor agouti (zoals de meeste Haflingers ook zijn), omdat ik heel graag een valkmerrie wilde. De hengst is heterozygoot, dus als Daisy homozygoot zou zijn, zou ik 50/50 kans hebben op palomino en valk, maar uiteraard was Daisy heterozygoot :')
Maar goed, eerste poging was palo, tweede poging valk, en nu de derde poging nog even afwachten.

Van Fiore vind ik het dan weer heel leuk dat ze Ee/Aa/CRcr is, hoe heterozygoter, hoe meer kleurkansen :D
Maar als BM homozygoot is voor zwart, dan blijft er alsnog weinig over :')
Zijn ouders zijn zwart en bruin, dus daar kom ik ook niet verder mee..
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 27-03-16 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:43

Nou Helaas staat de pond op 1.30 euro op de pond ongeveer, dus niet op een lijn, hij heeft zelfs nog hoger gestaan, de dollar staat nu redelijk op 1 lijn 1.09 dollar op de euro.
En dan krijg je de verzendkosten er nog bij

Ja kan mij voorstellen dat je het dan graag wil weten

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:50

Cynthia82 schreef:
Roma, wat een goed nieuws! En superleuk dat je er weer bij bent dit jaar!

Ik heb ook nog een kleurenvraag:
Ik heb wel eens gehoord/gelezen dat als er zwarte vlekjes in de witte voetjes van een zwarte zitten, of in de witte vlekken van een zwart bonte, kleine zwarte vlekjes zitten, dat betekent dat het paard homozygoot is voor zwart. Weet iemand daar meer van?

Van Daisy hoopte ik dat ze homozygoot was voor agouti (zoals de meeste Haflingers ook zijn), omdat ik heel graag een valkmerrie wilde. De hengst is heterozygoot, dus als Daisy homozygoot zou zijn, zou ik 50/50 kans hebben op palomino en valk, maar uiteraard was Daisy heterozygoot :')
Maar goed, eerste poging was palo, tweede poging valk, en nu de derde poging nog even afwachten.

Van Fiore vind ik het dan weer heel leuk dat ze Ee/Aa/CRcr is, hoe heterozygoter, hoe meer kleurkansen :D
Maar als BM homozygoot is voor zwart, dan blijft er alsnog weinig over :')
Zijn ouders zijn zwart en bruin, dus daar kom ik ook niet verder mee..

Geen idee eigenlijk. Maar dan zou een bruine die homozygoot "zwart" is dat ook moeten hebben toch? En Lies heeft zwarte vlekjes in haar witte voetjes en is sowieso heterozygoot. Dus ik gok nee :')

En Fiore is van alle markten thuis dus, ik hoop dat Lies ook EeAa is, Cr heeft ze niet. En spannend met BM. Zit wel vaak veel zwart achter die cobs, agouti heeft hij in ieder geval niet. Maar tis aan Fiore om er een valk van te maken dan ;)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:51

Silly1972 schreef:
Nou Helaas staat de pond op 1.30 euro op de pond ongeveer, dus niet op een lijn, hij heeft zelfs nog hoger gestaan, de dollar staat nu redelijk op 1 lijn 1.09 dollar op de euro.
En dan krijg je de verzendkosten er nog bij

Ja kan mij voorstellen dat je het dan graag wil weten

Hmm dat is jammer, maarja nu toch eerst nog twee veulens er uit staren. Daarna heb ik nog (minimaal) 11 maanden om er over na te denken. En tijd voor de koers om te zakken :P

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:52

haha dat zou heel mooi zijn ;)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:57

Of veulentjes die al en hoop duidelijk maken.

Heb trouwens van ruitertje gehoord die misschien Lies nog uit wou brengen dat ze er geen tijd voor gaat hebben komend jaar. Kans dat beide merrie's dus weer bij de hengst gaan dit jaar i.p.v. één is dus wel weer een stuk groter geworden ineens!