[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:50

Dat lijkt me echt overdreven Polleman. Lange benen worden niet de dood van je merrie,gelijk wel been kan verkeerd liggen en dat heeft niks met de hengst te maken.
Erger voor een merrie is een zwaar,groot veulen. Dan bedoel ik vooral van lijf en hoofd. En dan nog,de merrie heeft ook nog wat in de pap te brokken tenslotte.
Welke hengst had je in gedachten?

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:03

Ik had hengst spielberg en shamrock in gedachte,

Alle twee hebben ze zelfde vader alleen spielberg is bewezen en shamrock nog niet,

pretty ik heb je een pb gestuurd,

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:31

Meid,kies de hengst die jij leuk vind en bij je merrie passend vind!
Al de rest is larie en apekool! Komt wel goed. Gelijk welke dracht is een risico voor de merrie,dan moet je niet gaan fokken.
Natuurlijk moet ik ook geen hengst van 1 meter en hoger op mijn merries van 83 cm zetten,maar Wings is gewoon een leuke grote merrie en dat komt wel goed met een beetje geluk!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:13

pretty schreef:
Meid,kies de hengst die jij leuk vind en bij je merrie passend vind!
Al de rest is larie en apekool! Komt wel goed. Gelijk welke dracht is een risico voor de merrie,dan moet je niet gaan fokken.
Natuurlijk moet ik ook geen hengst van 1 meter en hoger op mijn merries van 83 cm zetten,maar Wings is gewoon een leuke grote merrie en dat komt wel goed met een beetje geluk!

dankjewel!!
Dit is toch een geruststelling,
Ik had lijstje gemaakt met paar hengsten en ben toen rond gaan bellen met verschillende mensen die er verstand van hebben,
En toen zijn er een paar afgevallen en paar bij gekomen.
en kreeg ook advies Spielberg en nog paar maar die vond ik te klein 1,63,

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:27

Jeeej ik kan me hier dit jaar ook melden :)

Na een jaartje hier geen eigen merries gedekt te hebben, gisteren mijn oude merrie naar het dekstation gebracht. Er zat een mooie follikel klaar van 3.6 dus wordt ze waarschijnlijk overmorgen geïnsemineerd :)

Mijn jonge merrie is al een keer hengstig geweest, daar wacht ik tot de volgende om naar het dekstation te brengen, zal rond half april zijn.

Ze worden beide (net zoals de merrie van Fotsy) gedekt door onze eigen Quarter hengst GP Mister Dual Jac.

Fotsy, ik duim voor jou ook heel hard mee he ;) Dat mòet gewoon lukken, de eerste keer was ze ook gewoon flink van de eerste keer drachtig :)

En bij mijn shetlandertjes heeft de eerste dekking ook al plaatsgevonden. Dus hopelijk binnen 3 weken een niet-hengstige merrie :D

En dan hòpelijk volgend jaar baby-boom hier :D :D :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:32

Wordt druk voor jou Tine!

Vera is herdenkt geworden vanavond,hij wou het heel graag in elk geval.
Nikita piest er op los maar de hengst heeft geen interesse in haar..toen ik d'r uier voelde kwam er zo een straal melk uit,rare merrie..toch beetje hormoontjeslast denk ik dan. Bij het scannen niks raars gezien nochtans.

Mijn VA zou dit jaar de uitwendige scan willen verder uittesten maw ook proberen na 40 dagen dracht en om de zoveel tijd scannen om te zien welke veranderingen ze in de merrie kunnen waarnemen met die uitwendige scan. Dat zou wel super interessant zijn natuurlijk als dat kan doorgaan!

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:33

Helaas merrie was niet drachtig, donderdagmorgen weer scannen.
Ach ja, het is ook nog wel heel vroeg.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:33

Jammer Fokfanaat maar je bent idd vroeg zat en misschien pakt het nu wel met het mooie weer!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:35

Ja was ook wel een beetje ingecalculeerd, merrie is al 20 en hengst staat niet bekend als super vruchtbaar. Maar daarom heel vroeg begonnen.komt vast goed.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:38

Polleman Lekker doen wat je gevoel zegt dat het beste is. Mijn veulen met lange benen is er ook uit gekomen. Dus zegt helemaal niks, er gaan zoveel fabeltjes en bangmakers rond dat als je daar in zou geloven zou je nooit meer fokken!

Ik ben er nog niet uit maar als het goed is is mijn merrie over 12 dagen klaar voor de eerste dekking dit seizoen, misschien wat vroeg maar de vorige keer pakte het ook pas de 4e keer!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:59

Hier ook een hengst die 'lange' stelten geeft hoor, nooit een probleem geweest. En heb ze vannacht weer uit een merrie zien rollen, moeiteloos!

Mijn merrie is bevallen vannacht, ging vlekkeloos, placenta binnen uur vanzelf eraf gerold, helemaal heel. Maar dek dit jaar iets later, omdat merrie van vriendinnetje ook laat is, zodat volgend jaar hopelijk de dames niet weer 3 maanden tussen elkaar hebben qua uitgerekende datum.

Mijn hengst staat inmiddels in de wei bij de uitverkorene merrie en kreeg er zelfs nog een gezelschapsdame bij. Dus nu afwachten :j

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:16

Proficiat met je veulentje Leonoor!

Mijn combi's voor volgend jaar:

Cheyenne staat nu in het dekstation en heeft al 2 veulens van hem gehad:
2012 sorrel solid merrietje
2013 palomino tobiano hengstje

Afbeelding

En Jade gaat half/eind april naar het dekstation en heeft al 1 veulentje van hem gehad:
2013 smoky grullo hengstje

Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:28

die palomino tobiano is :9

Nikita stond weer te plassen naar de hengst en zich op te dringen dat het niet mooi meer was.
Maar hij ruikt aan haar en heeft verder geen enkele interesse.
Normaal weet hij heel goed wat hij doet dus het zal me benieuwen.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:46

pff mijn merrie toont nog steeds 'ik ben hengstig' gedrag... ze is vorige week gedekt op ei.
de hengst reageert niet op haar maar zij wel op hem. Ik lees op bokt dat merrie's dit gedrag kunnen blijven tonen dus ik hoop dat de dekking gelukt is -O-

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:33

Ik heb hier ook zo een merrie lopen momenteel,de hengst weet het het best zullen we maar zeggen,toch als het een met ervaring is. ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:20

Ik ga ook altijd van de hengsten uit hoor.
Dinsdag worden er hier 4 gescand op dracht. Zijn allemaal al door de 3 weken en tot nu toe niet opnieuw hengstig geworden.

Amy zal morgen of zaterdag wel afslaan denk ik. Hoop ik iig, het is een draak met een veulen aan de voet, zo vreselijk beschermend...
Gelukkig is de hengst verstandig en weet ie dat hij bij haar niet moet lopen brullen. Of ja, na de eerste klappen bedenkt ie zich en is ie stil en dan laat ze zich dekken als het veulen uit de buurt is... :+

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 11:11

Dat is al mooi Marije.
En merries met een veulen dekken is inderdaad vaak een uitdaging voor de hengst!

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:57

Hier wordt er uiteraard dit jaar ook weer gedekt. Sowieso onze 3 welsh A merrie's worden gedekt. Waarschijnlijk de welsh C merrie ook weer, en mijn NRPS paard denk ook. En dan misschien nog een NRPS'er.
Maargoed eerst moeten de veulens maar geboren worden.
We zijn 1 A merrie aan het schouwen, wordt de eerste dekking van deze merrie en we weten niet of ze het hengstig zijn goed toont.

Daarbij schouwen we ook een merrie die vorig jaar gedekt is, maar waarvan we denken dat ze niet meer drachtig is, dan weten we gelijk of we wel of niet een veulen hoeven te verwachten over een paar weken

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:28

nou de arts denkt niet dat ze drachtig is omdat ze nog zo hengstig is.. volgende ronde weer proberen en dan blijft ze de hele tijd bij de hengst!

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:41

Wil ook graag mee doen :D !

Eind april/begin mei zal mijn merrie geinsemineerd worden *\o/* .

De merrie is een Merens en de hengst is SW Champagne Fantasy een dark gold champagne Quarter horse *\o/* .

De merrie heeft eerder al een veulen gehad in 2013 van de Tinkerhengst RobRoy :).

Hoop dat het in een keer pakt, de vorige keer was het de 2e keer raak, we will see :).

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:58

Vandaag gaat mijn verzorgpony, Chantal (haflinger) weer gedekt worden door Nihilist.(of wat daagjes later, in ieder geval nu naar het dekstation :) )
Dit jaar ook een veulen van, 25 feb dus ben benieuwd naar het nieuwe veulen!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:58

Welkom aan de nieuwelingen!

Vera werd nog steeds gedekt vanmorgen maar het zwakt nu wel af,en dat mag ook wel na 6 dagen :=

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:41

Zijn er nog meer die hun merrie nog niet hengstig hebben gezien dit jaar? Mijn schimmel was in januari al hengstig, maar de merrie die ik laat dekken nog helemaal niet hengstig gezien. Ik wou toch eigenlijk wel heel graag in april beginnen met de eerste ronde..

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:47

@Murosch: De merrie bij mij die ik laat insemineren heeft daar totaal geen last van, die was een paar dagen terug niet normaal hengstig, ging zelfs mijn andere merrie dekken :? :D. Maar mijn andere merrie's heb ik ook nog niet hengstig gezien dit jaar :). Miss dat jouw merrie t binnenkort wordt of anders hengstig laten spuiten?

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:00

Mijn merrie werd 2 jaar terug wel hengstig maar liet het niet zien toen we echi maakte om te kijken of alles goed was bleek ze hengstig te zijn.
ze laten het dus niet altijd zien.

welkom nieuwelingen