[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 18:11

Rensju gefeliciteerd met de dracht!

Sharon, eet ze normaal wel goed haar hooi? Ik had een oude merrie met een goed gebit die steeds weinig hooi wou eten. Alle andere voeding ging er vlotjes in maar hooi ging moeizaam.
Uiteraard na een operatie zal het wel eerder daar aan liggen..

Muronia je kan beginnen aftellen :j
Vind zelf dat een jaar snel voorbij gaat, alleen vanaf 1 januari gaat het wat trager in mijn beleving. Geen idee hoe dat komt.

Voorlopig zal mijn merrie nog wel genoeg hebben aan het gras en eventueel hooi. Ze is niet te dik maar ook niet te schraal, geen idee hoe ze bij de vorige drachten was maar vermoed dat ze toen niets speciaal kreeg bij gevoerd. Paard kwam enkel op stal om te bevallen en verder werd er weinig tot niets mee gedaan.

SharonIndezz

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 18:16

Normaal eet ze vrij goed, maar is behoorlijk kieskeurig, ze wil wel eten maar het lukt haar echt niet, ben benieuwd wat ze morgen op de kliniek gaan doen/zeggen wat we moeten doen

PomskiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 18:31

8 oktober wordt Hasta weer gescand. Zij zit dan over de 100 dagen. Dat is voor mij toch een magische grens. In 2022 heeft mijn merrie het met 100 dagen verworpen.
De dierenarts vertelde ook dat met 100 dagen het veulen zelf de hormonen moet gaan produceren en dat in de tijd daarvoor het door de merrie geregeld wordt.
Mocht het vruchtje niet in staat zijn om zelf de hormonen te regelen sterft het dus af.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 18:34

Interessant pomski. Hopelijk een positieve scan!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 19:38

sharonindezz Ik heb hier ook een aantal merrie's die van zich af plassen en knipperen puur uit nijdigheid. Heeft dus ook niks met hengstigheid te maken idd. Balen dat ze weer last heeft. ben benieuwd wat ze morgen op de controle zeggen.

Lyona Fijn dat alles goed gaat met je drachtige dames :j ook leuk dat je zo een gevarieerde kudde hebt trouwens

Soeboenoe Fijn dat alles inorde is na de verhuis. Sommige merries knipperen nou eenmaal langer na het plassen.

Laylah2002 Fijn dat het nu goed lijkt te gaan met je oudere merrie. Ik zou idd zorgen dat de deken afgebouwd is tegen de tijd dat ze moet bevallen. Ze krijgt idd al een lekker buikje. Sommige zijn heel voorzichtig met veulens maar met ruinen vind ik het toch altijd wat spannend. Eventueel gewoon gescheiden houden met een draadje tot het veulen ouder is en wat weerbaarder en dan pas samen zetten. Zolang de ruin andere kan zien zal dat best wel lukken.

AM_horse yess 3 positieve scans, nu aftellen maar *\o/*

Kasmir Welkom, ga je haar nog laten scannen? Ik voer vanaf 200 dagen dracht ong bij. Bij de ene merrie begin ik soms later (als ze te dik zijn bv)

Moner Balen dat Antje het is kwijt geraakt -O- En ook balen van Walske. Willen de nieuwe eigenaren nog terug dekken?

Knolselder Hoe slaat de behandeling bij Wiske inmiddels aan?

TJ_stables Fijn dat ze nog mooi drachtig is *\o/*

Juval Ach wat balen zeg -O- Hopelijk weer tot in het nieuwe seizoen

Libera Jij hebt nog genoeg grasjes staan zo te zien :D Gefeliciteerd met het mooie resultaat van Raven.

Muronia Elonia en mijn 2 eerste merrie's lopen dus ong gelijk op :D Als ze idd wat ronder beginnen worden is het echt tastbaar. En helemaal als je dadelijk beweging voelt.

Ponytante Sommige zijn idd er rond al vroeg :+ Daisy hier zat gisteren op de helft en is nu al even breed als dit jaar op het einde voor de bevalling :')

cioccolato fijn dat je beide merrie's nog drachtig zijn.

Vibabu Is ze dan in het algeheel dik of alleen dr buik?

Thomas5 Wij voeren vanaf 200 dagen ong bij. Ik zie dat je een trekpaard hebt, wat leuk :D Let vooral op kwa merriebrok en suikers bij koudbloeden. Meeste zitten bomvol suikers helaas dus goed kijken daarnaar vooral.

Rensju Fijn dat ze drachtig is *\o/*

Pomski Hopelijk is ze nog gewoon netjes drachtig.

Hier was Daisy gisteren op de helft en fleur was dinsdag op de helft van dr dracht *\o/* Daisy is nu al even breed als dit jaar op het einde van de dracht :') Ze is nochtans echt niks te dik, haar veulen van dit jaar is recent gespeend en ze mag nog wat extra spekjes gebruiken op de ribben.
Afbeelding

En fleur is ook al vrij rond voor haar doen, vorig jaar was ze een stuk slanker. Maar toen was het haar eerste veulen ook natuurlijk. Haar veulen heb ik al gevoeld <3 Best vroeg maar het is ook een serieuze druktemaker :D
Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:05

Jeetje op de helft al! Dat gaat snel!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:45

Sterkte marjolein. Wat een dappere beslissing om je merrie te laten gaan. Maar wel de enige juiste. Houden van is ook loslaten.

Spijtig Juval dat ze niet meer drachtig is.

Afbeelding

Hier wel alle 4 nog drachtig met mooie actieve hartslag.

Vraagje wat zouden jullie een Friese merrie geven die wat aan moet komen? Loopt veulen bij van juni. Echt zo'n fries met blote bovenlijn

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:58

Heb hier het zelfde tanjatjuh
Merrie is ook bloot op de rug die krijgt nu naast dr merrie brok en onbeperkt hooi wat slobber/bietenpulp erbij en dat lijkt dr te helpen. Ik wil dr nu nog niet te vol in het voer zetten omdat dr veulen er volgende maand af gaat en ik dr uier dan niet te veel wil stimuleren. Lastig dus.

Hier wel allebei laatste scan en beide nog mooi drachtig, heel blij mee.
Het leek dit jaar bij veel fokkers niet vanzelf te gaan dit jaar, heel jammer.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:28

Bedankt allemaal voor de tips.

Ik zie al een hele hoop dikke buiken langs komen, het begint ook echt al op te schieten.
En fijn voor de mensen die kunnen aftellen.

Ik ben niet zo goed in bijleesposten maken :')

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:42

Ik heb toch maar een regendekentje opgedaan tegen de ergste wind. Ik moest wel de buiksingel een stuk langer maken.

Iemand vroeg of ze in haar geheel dik is maar het is echt alleen haar buik. Een maand of 2 geleden is ze op de weegschaal geweest en die mevrouw vond haar ook niet te dik.

Ik wil nog niet aan de merriebrok. Is volgens de veearts ook niet nodig met 6 maanden maar een vitaminebrok is wel een goed idee. Hebben jullie nog tips? speciaal voor drachtige merries? Ze krijgt per dag een kilo basisbrok en een kilo muesli. Savonds geef ik meestal een halve schep luzerne en een kwart sportmuesli maar dat laatste zou ik wel willen vervangen voor een vitaminebrok.

Hiernaast staat ze nog op een arm grasland en krijgt ze 3x per dag kuil gevoerd.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:10

Wat een fijn nieuws Tanja!

Bij jou ook goed nieuws Seven, mooi <3

Vibabu: ik voer de vitamine korrel van Marstall bij, daar doet mijn merrie het heel goed op naar mijn idee, ik moet het wel mengen met slobber, anders lust ze het niet :')

Hier vandaag weer met de merrie naar de kliniek geweest, was niet goed. Er zit een ontsteking onder de plug die ze in het gat van de getrokken kies hadden gestopt, daar zijn stukjes bot die eruit willen, ze hadden al gewaarschuwd dat dit zou kunnen gebeuren, maar toch even een domper omdat het heel goed leek te gaan, en nu toch weer niet :( de dikke kaak was een reactie van de lymfeklieren op de ontsteking,

Over 2 weken gaan we wederom terug, en verwachten ze dat ze de stukjes bot eruit kunnen pakken, positieve was wel, dat het gat al een heel eind dicht is gegroeid en daardoor de bot stukjes steeds verder naar buiten komen

Nu dus weer flink antibiotica en pijnstiller, en zo tobben we maar weer heen, het kan allemaal geen kwaad voor het veulentje zegt de DA, maar toch maak ik mij daar zorgen om, ze was ook heel zielig toen we weer naar huis gingen

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 01:45

Sharonindez. Wat balen dat er toch een ontsteking is ontstaan. Hopelijk kunnen over 2 weken de stukjes bot eruit worden gehaald en heeft ze daarna geen last meer. Valt ze niet af door het moeilijker eten?

Vibabu. Wordt je merrie nog echt gereden?
Ik heb verschillende vitamine brok/balancers geprobeerd.
Ik heb nu van Florian en dan de proteïne variant. Meestal wissel ik wat af. Pharmahorse heeft ook een fijne vitamine brok, ook goed betaalbaar.

Tanjaatjuh. Super *\o/*

Ik geef mijn van 1.75, die was heel schraal en nu erg mooi op gewicht. Was 24/7 op de wei, kreeg ze 1.5 merrie, schep fibre nuggets, schep wholegain, halve schep luzerne brok. Sinds 2 dagen gaan ze nu in de avond naar binnen. Daar heeft ze onbeperkt hooi(graszaad, is enige hooi hier op stal. In de winter is er wel kuil)

Nieky. Al merries over de helf *\o/* lekkere bolle buikjes al.
Daisy lijkt idd een beetje schraal, nu het veulen eraf is zal ze snel groeien.
Veulen van fleur is er dan al vroeg bij. Ik dacht dat het te voelen is met 180 dagen, als is ze dit natuurlijk ook al bijna

Pomski. Nog even spannend dus. Fingers crossed

Muronia. Op de helft *\o/* mooie mijlpaal

Rensju. Wat goed!

Thomas. Ik geef ondanks dat er genoeg te eten is, altijd nog iets bij. Zodat ze genoeg vitamines binnen krijgen.

Cioccolato. Super *\o/*

Laylah. Fijn dat je oudere merrie beter lijkt te gaan. Ik denk dat dit echt afwachten /aftasten is of dit gaat lukken. Ik heb mijn veulens dot jaar in grote merrie kudde gehad en dat ging heel goed. Maar merries zijn toch heel anders als ruinen gok ik

Ik had deze week toch nog een klant die wilde dekken. Aangeven om beter volgend jaar vroeg te proberen. Maar nee, wilde nu toch nog proberen. White Dream vond het gelukkig niet erg ;)

Toch nog enkele merries ineens gust bij de laatste scan, altijd jammer. En ook een merrie die drachtig was van White Dream getroffen door bliksem, een ware nachtmerrie voor de eigenaar.

De merries doen het goed.
Rosareina 169 dagen, bijna de helft *\o/*
Wild Thing 157 dagen drachtig
Zirkonia 101 dagen drachtig

Rosareina is alvast aan het oefenen voor het moederschap <3 dit is zo mooi om te zien. Ze was echt aan het waken bij mijn veulen van een andere merrie. Moeder stond ergens verderop in de wei :')
Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:26

AM, wat een lieverd die rosareina, en een klein bescheiden buikje al, of is dat van het eten? :') wat een nachtmerrie een paard getroffen door de bliksem, vreselijk! Moet zeggen dat hier de paarden naar binnen gaan als er onweer aan komt.

Jeetje en nu nog dekken? Dat word een heel laat veulentje dan :=

Mijn merrie is wel ietsjes of wat afgevallen op de bovenlijn, maar die had gelukkig wel spekjes genoeg om wat te kunnen hebben, verder eet ze wel haar senioren slobber, dus dat houdt ook wel wat bij gelukkig

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:41

Ah wat een lieve foto <3 am horses

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:55

Ik ben op vakantie geweest, die even een korte bijlees sorry.

SharonIndezz Ahh dat hoofdje wat kijkt ze sneu :knuffel: . Snap dat het even goed balen is, ik zou me er ook wel beetje zorgen over maken ook al heeft het geen invloed op het veulen, zorgen om je paard maak je toch wel. Hopelijk slaat de ab aan en loopt het daarna soepeler.
AM Wat een enorm lieve foto, dat komt wel goed straks met haar eigen veulen hihi.

Ik ben momenteel opzoek naar iemand die kan scannen. Ziet er voor alsnog uit dat ze twee uur op de trailer moet om haar te laten scannen... Heb nog 1 onbeantwoorde email van een dierenarts een uurtje verderop, als die niet kan dan vrees ik toch dat we een roteind moeten rijden voor de scan.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:03

Oh wat een gedoe kasmir! Hopelijk reageer de DA op een uurtje rijden snel, wij moesten gisteren een uur met de trailer, en dat vind ik al verschrikkelijk, laat staan 2 uur :=

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:40

Heb je een distrikt veterinär in de buurt Kasmir? Die komen vaak wel thuis scannen, maar het is hier in midden/ zuid al een gedoe laat staan daar in het noorden. :=
Nadeel is vooral dat je als dierenarts niet standaard mag scannen, maar dat je weer een extra opleiding gedaan moet hebben. Hopelijk lukt het!

Fijn dat alles nog drachtig is AM! En wat heftig getroffen door de bliksem, dat is wel echt een nachtmerrie. Rosa neemt haar taak heel serieus, mooie foto. <3

Wat balen sharonindezz, hopelijk kunnen ze volgende keer stukjes bot eruit halen en knapt ze snel weer op.

Nieky al een paar over de helft! Nu al weer mogen aftellen haha.

Hier is ook nog mooi alles drachtig, dus 5 veulentjes volgend jaar als alles goed mag gaan. :):)

Komende maand ga ik 1 van mijn merries in Nederland ophalen (na haar IBOP en dus hopelijk als keur merrie mee naar huis na een heel mooi succesvol keuring seizoen <3 ) en dan gaat er ook een nieuwe merrie mee naar huis. Mogen ze hier hun veulentjes verder gaan afbakken.

Ze is alweer 4 maanden drachtig.
Afbeelding

Ik heb ze eigenlijk het jaarrond op merrie brok staan, maar veulentjes blijven er ook bij tot een maand of 10.

Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 11:35

Ja maar het is huilen met de pet op hier met de distrikt veterinärerna, het wisselt enorm. Ik had degene die op de webpagina zeiden dat ze deachtigheidsscans doen gemaild maar die hebben geen dierenarts die het doet en verwezen me naar de volgende van 2uur verderop. Heb nu geschreven naar degene die het niet op de website hebben staan maar ik weet dat hun team heel erg wisselt, veel buitenlandse dierenartsen (wat ik opzich juist fijn vind) dus misschien dat ze het nu wel kunnen doen. Ze zijn echter alleen bereikbaar voor afspraken op werkdagen tussen 8:00 en 9:00 :roll:

Quir wat heb jij ontzettend knappe paarden staan zeg <3 ben benieuwd naar de nieuwe merrie!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 00:22

Sharonindez gelukkig had ze wat reserves en eet ze wel de senioren slobber.

Van de zomer hebben mijn paarden vast ook wel eens met onweer buiten gestaan. Om nu elke keer alles binnen re zetten. Maar zo zie je, het gebeurt toch wel echt. En dan is het echt een nachtmerrie.

Gelukkig staan ze nu met de vele regen binnen in de avond. Vandaag werden ze helemaal niet buiten gezet ivm de vele regen. Ik heb ze zelf toch een aantal uur in de paddock gezet.

Quir. Ze ziet er prachtig uit. Die abop loopt ze vast top. Vijf veulens straks, mooi aantal

Kasmir. Jeetje wat een gedoe. Hopelijk vind je nog een dierenarts die kan komen scannen. Om nu even 2 uur verderop te gaan scannen is ook wel een heel gedoe.

Ik doe eigenlijk geen dekens op, omdat ze al in maart moeten bevallen. Nu ga ik waarschijnlijk met veel regen toch een regendeken op doen. Ze staan anders zo te rillen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:37

Ben dus niet de enigste met een te dunne merrie. Nadeel is ze heeft een paar weken een ander veulen ook toegelaten de slimmerik. Dronken dus 2 veulens bij haar. Nu zie ik het niet meer. Ze krijgt nu pavo performance. Was een tip omdat ze daar niet meer melk van aanmaken. Ze krijgt fibrebeet merriebrok lijnzaad en zeewier. Daarnaast nu wat maïsmeel bij en onbeperkt hooi. Maar die Friezen pff drama om gewicht aan te krijgen. De rest staat er dik bij

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:03

Het wordt hier -30 vorig jaar zelfs -40 maar de paarden hebben daar minder last van dan wind+regen. Tijdens zulk herfstweer doen we zelfs een paar van onze 'stoere IJslanders' een regendeken om.

tanjaatjuhh: je mag wel wat vetjes van mijn merrie lenen :'). Die heeft ruim een maand op t weiland bij de hengst gestaan zonder verder iets te doen en is nu vierkant }:0 . Opzich zo lang ze niet graadmager staat is het gezonder dan te dik maar snap dat je er tijdens dracht liever wat meer reserves aan hebt zitten.

Helaas de dichtstbijzijnde kliniek die kan scannen is idd 2uur 10 minuten rijden zonder trailer dus ik reken zeker 2,5 uur -O- . Ik ga er wel voor want wil zeker weten als ze drachtig is dat alles weer goed uit ziet en niet bijv een tweeling ofzo. Dat kan niet met alleen een bloedtest. Baal er wel van, voorheen kon dit nog in de stad 1uur verderop en het staat nog op hun website dus ging er helemaal vanuit dat ze het nog steeds deden. Nouja dit is dus de keerzijde van leven in Lapland.

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 21:31

Wat een eind rijden dan Kasmir.
Even offtopic maar waarom Lapland?
Die temperaturen... :brr:

Hier vandaag de laatste controle gehad.
Beide nog netjes drachtig. **\O/**

Cupra vandaag 175 dagen
Eira vandaag 141 dagen

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:18

Omdat mijn vriendin daar woont, had ik maar niet verliefd moeten worden :P. Het is ook wel prachtig wonen hier hoor. Het spul dat we nu hebben zou ik in Nederland echt nooit kunnen betalen.

Wat fijn dat de controle er goed uit zag *\o/* .

Ik heb een afspraak voor maandag 15:45 staan. Eerste voorstel was 8:15, erm lieve mevrouw ik zei net dat ik er 2,5 uur voor moet rijden heb je ook iets laters :'). Maar goed maandag weet ik of ik in dit topic thuis hoor of dat ruim een maand bij de hengst voor niets is geweest.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 02:33

Ik red het momenteel niet helemaal om alles bij te houden.

Fijn dat de meeste merries toch drachtig zijn na de laatste scan!

Helaas ook enkele niet (meer) drachtig. Dat is ontzettend jammer.

Hier helaas de laatste scandag over moeten slaan aangezien mijn 2022 baby toen is geopereerd en opgehaald mocht worden.
Gelukkig groeit de merrie al goed waardoor ik geen twijfels heb. Mijn merrie is namelijk niet dik te krijgen.

Ik wilde vandaag een foto maken om te laten zien dat ze al mooi rond wordt. Alleen ehh..

Afbeelding

Ze lijkt op de foto nog 'sportmodel' slank :'). Nog een week tot we kunnen gaan aftellen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:09

Jeetje kasmir was een stuk rijden! Niet normaal zeg. Is hier alles 23l een stuk dichterbij haha

Broodmager zou ik haar nu niet noemen. Was ze wel even hoor moet ik eerlijk toegeven. Ze komt met bijvoeren nu wel bij. Kan haar ook niet opeens overvoeren. Moet wel geleidelijk gaan.

Afbeelding

Hier foto van maandag