[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 23:45

Mirjamalvaro. Fijn dat ze vandaag nog gebracht kon voor de storm. Ik ben benieuwd naar de echo morgen

Nieky. 16 is best veel. Dekseizoen is nu zo goed als klaar voor jullie. Alle veulentjes verkocht?

Laylah. Volgens mij niet. Misschien de hengstenhouder zelf eens informeren of er nakomelingen zijn

Sanet. Fijn een positieve echo. Geslacht blijft nog een verassing

Ansodm. Ook alweer 80 dagen, gaat heel snel

Volgende week komt de dierenarts Nigrante scannen op hartslag. Ik denk wild Thing en Liezella dan ook nog één keer scannen.

kiko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:27

Aangezien het voor mij allemaal nieuw is heb ik een vraag. Vanaf wanneer ga je een beetje zien dat ze drachtig zijn? Mijn merrie zit inmiddels op 101 dagen.

En welke merriebrok adviseren jullie?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:09

Niet klaar om geïnsemineerd te worden, woensdag weer scannen. ;(

Kiko verschilt heel erg per merrie.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:04

mirjamalvaro schreef:

Ik geef nu van pavo de merriebrok maar ze is een stuk slomer geworden Iets mocht wel maar nu is ze niet vooruit te branden

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:07

Kiko, geef je nu al merriebrok? Ik ben dat pas de laatste 3 maanden van de dracht gaan doen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:08

Merriebrok pas laatste 3 maanden vd dracht en zolang veulen drinkt.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:36

Dat wilde ik ook gaan doen maar laatst zei een fokker dat ze gelijk al merriebrok geven omdat juist in het begin het veulen ontwikkeld dus dacht dat is waar dus vandaar dat ik net ben begonnen met geven.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:48

Ik stop altijd afbouwen naar afspenen toe en bouw dan met handje basisbrok op naar die laatste 3 maand maar vraag me ook af waarom niet gewoon merriebrok blijf geven. Ze krijgen in de tussen tijd niet zoveel brok dat t nou om zoveel geld gaat..

Hier havens.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:24

Mijn merrie is ook een stuk minder fanatiek nu ze drachtig is. Sneller moe ook. Blijft dit of is dat tijdelijk? Als een soort van misselijkheid bij vrouwen de 1e paar weken?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:18

Op de basisbrok had ze praatjes voor 10 en naarmate ik die ging afbouwen en de merriebrok opbouwde werd ze slomer. Dacht misschien zit er minder energie in maar zou kunnen dat ze net als bij vrouwen gewoon niet lekker is maar in de wei kan ze nog best stuiteren

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:09

Ik voer Havens merriebrok maar is meer toeval dan bewuste keuze.
Ondanks dat ze weer drachtig is wil ik van de winter toch weer afbouwen. Ze wordt nl. snel te vet.
Voor het veulen en het beter afkomen van nageboorte wordt de laatste 3 maanden geadviseerd.
Geduren het hele jaar buiten weideseizoen voer ik wel vitaminebrok.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:11

Ik voer nu hippalgo, maar wil de cavalor proberen.

Havens is top maar mijn mini's eten het niet helaas. Want prijs kwaliteit vind ik persoonlijk havens de beste!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:01

Ik voer nu ook al merriebrok, maar dan van Masters. Ik ben juist vroeg begonnen omdat mijn merrie juist heel makkelijk schraal staat, is eigenlijk niet vet te krijgen. Dus alles wat mee kan helpen voer ik graag. Daarbij is ze ook een hele selectieve eter dus ben blij dat ze deze brokken goed weg eet en ook echt lekker vind.

Dat stukje over rustiger zijn/minder fanatiek merk ik hier ook. Is dit inderdaad herkenbaar bij mensen die al vaker een veulen hebben gehad?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:16

Ik voer ook havens, en ja ik voer ook door. Mijn veulens blijven erbij tot zo'n 8 maanden. Dus dan vallen we gelijk in die laatste 3maanden dracht. Dat ene maandje is niet de moeite om te switchen. :')

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:28

EllyC schreef:
Ik voer Havens merriebrok maar is meer toeval dan bewuste keuze.
Ondanks dat ze weer drachtig is wil ik van de winter toch weer afbouwen. Ze wordt nl. snel te vet.
Voor het veulen en het beter afkomen van nageboorte wordt de laatste 3 maanden geadviseerd.
Geduren het hele jaar buiten weideseizoen voer ik wel vitaminebrok.

Ik voer naast de brok ook nog equilin basic en van subli de 3-6-9 omega.
Mijn shet krijgt Vitalbix .

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:45

Nieky, nee ik ben er wel klaar mee. Ondanks de 2 die leeg zijn merries zijn die ik heel graag dragend had gehad.
Dan eerder volgend jaar vroeg beginnen denk ik.
9 drachtig is een mooie score. 1 drachtige merrie is normaal verkocht, dus 8 veulens volgend jaar.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:58

Knolselder. Dat is toch ook een flink aantal. Jammer van de twee merries die niet drachtig zijn geworden.

Mijn merries krijgen nu ook nog merrie brok, maar dat komt omdat er nog veulens bij lopen. Na spenen gaan ze er even af. Gaan ze op een vitamine brok met eiwit aangevuld, kan bv luzerne brok zijn. Meestal ga ik vanaf december weer opbouwen met merrie brok. Naast onbeperkt hooi uiteraard.

Om alvast in de stemming te komen. Liezella met haar veulen nu <3

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:10

mirjamalvaro schreef:

Oh wat balen! Hopelijk is ze er woensdag klaar voor :-)

Interessant wat betreft de merriebrok. Mijn merrie is momenteel echt nog te dik dus ik voer haar zoals altijd alleen maar een vitamine korrel en ruwvoer + gras. Nu streng op dieet zetten lijkt me ook geen goed plan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 06:28

Mirjam balen, dus zeker niet drachtig. Hopelijk woensdag klaar voor de nieuwe ronde.

Kiko ik voer in de laatste 3 maanden dracht merriebrok van Havens. Pavo zijn mijn paarden niet zo gek op. Wanneer je iets begint te zien verschilt heel erg per merrie, maar ergens tussen de 120 en 150 dagen vind ik ze vaak wel al voller worden voor het oog.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:26

AM_Horses schreef:
Mirjamalvaro. Fijn dat ze vandaag nog gebracht kon voor de storm. Ik ben benieuwd naar de echo morgen

Nieky. 16 is best veel. Dekseizoen is nu zo goed als klaar voor jullie. Alle veulentjes verkocht?

Laylah. Volgens mij niet. Misschien de hengstenhouder zelf eens informeren of er nakomelingen zijn

Sanet. Fijn een positieve echo. Geslacht blijft nog een verassing

Ansodm. Ook alweer 80 dagen, gaat heel snel

Volgende week komt de dierenarts Nigrante scannen op hartslag. Ik denk wild Thing en Liezella dan ook nog één keer scannen.

Is pas zijn 1e dekseizoen geweest dit jaar, dus daarom nieuwsgierig of er mensen in dit topic zijn die al met hem gedekt hebben dit jaar

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:45

Ik heb ook gedekt met een hengst die zijn eerste dekseizoen heeft, hij heeft ook nog geen nakomelingen. Alleen al daarom ben ik heel benieuwd naar mijn veulentje. Mijn merrie zit vandaag op 60 dagen :)
Merriebrok voer ik voorlopig nog niet, ze krijgt 1/4 basisbrok en verder omegamix en vitaminebrokjes. Die laatste zijn wel ook voor drachtige merries geschikt, en in het laatste deel van de dracht wordt aangeraden daar meer van te gaan geven. Misschien doe ik dat wel in plaats van merriebrok, maar dat ga ik tegen die tijd bekijken.
Morgen reizen we terug uit Schotland na een heerlijke vakantie, ik ben benieuwd hoe de paarden er uit zien.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:10

Ik voer de merrie veulenbrok van Action Quality.
Voer het zolang de veulen bij de merries lopen. Met afspenen ( veulens gaan weg) gaan ze helemaal van de brok af en dan gaan de merries 24/7 het land op.
Als ze weer op stal komen. Meestal eind dec dan begin ik weer met merriebrok.
Dit jaar houd ik 1 merrieveulen. Die krijgt Action Quality juniorbrok dan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:15

Ik ga straks Cavalor Piannisimo over op de Cavalor Probreed, ze krijgt dan de mix, denk ik weer. Dat is ook een muesli, net als de Piannisimo. Probreed mag het veulen ook hebben tot een jaar oud. Dus dat is wel fijn.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:47

Onze merries staan op action quality breeding. Das brok voor zowel merrie als veulen. Veulens gaan allemaal weg. Ik begin eind deze maand met dr eerste en dan gaat de merrie ook van de brokken

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:58

Dit wordt voor mij de eerste keer dat het veulen er ineens af gaat. De vorige heb ik allemaal geleidelijk gespeend (bleven ook hier), maar het veulen van dit jaar zal 9 september worden opgehaald. Ik ben erover na aan het denken hoe ik dit het beste kan doen met de merrie. Veulen opladen en de merrie eerst op stal zetten denk ik. Ik ben anders bang dat ze door de draden vliegt. Hoe doen jullie dit als het veulen wordt opgehaald?