[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:13

Vandaag gaat het niet meer lukken. Ze konden het niet opsturen, we konden wel eventueel de merrie na 18u brengen, maar het is ruim 2 uur rijden enkele reis. In combinatie met kinderen die morgen naar school moeten is dat niet haalbaar. Jammer, maar dan moeten we gewoon voor de volgende ronde gaan. We weten nu waar ze in haar cyclus zit in ieder geval.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:26

Balen goldenarrow, hopelijk volgende ronde meer geluk.
Het zit niet mee baudyh het weer helpt ook zeker niet.
Am_horses: heb even gekeken op de website van je hengst. Vraag me af waarom het dekgeld hoger is als je een merrie met verdunning hebt? Heb ook al eerder gezien bij een andere hengst dat merries met een verdunning niet eens gedekt mochten worden. Snap eigenlijk niet zo goed waarom er onderscheid gemaakt wordt?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:40

Baudyh balen zeg!
Am knappe hengst van je!
Wat jammer zeg goldenarrow! Duimen dat volgende cyclus gelijkt pakt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:45

Eef_Bam schreef:
Am_horses: heb even gekeken op de website van je hengst. Vraag me af waarom het dekgeld hoger is als je een merrie met verdunning hebt? Heb ook al eerder gezien bij een andere hengst dat merries met een verdunning niet eens gedekt mochten worden. Snap eigenlijk niet zo goed waarom er onderscheid gemaakt wordt?

Kleurtjes he :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:09

Eef_Bam schreef:

AM moet het voor zichzelf beantwoorden, maar over de andere situatie kan ik wel wat zeggen.
Maar bij die andere hengsten is het naar mijn inzicht omdat ze hun monopolie positie willen behouden, zolang die hengsten geen verdunde merries dekken komen er namelijk van die hengsten ook geen dubbel verdunde hengstveulens die ook in de dekhengst kunnen komen.
Wat ik daarvan vind laat ik even achterwege.

Edit: je kan trouwens dubbel verdund ook willen voorkomen ivm welzijn. Blauwe ogen en roze huid eromheen is minder prettig icm fel licht. Vaak zie je zulke paarden knijpen met de ogen in ze zomermaanden.
Geen groots probleem, maar er zijn mensen die het daarom mijden.
Maar ik denk niet dat dat een argument is in de situatie.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:35

was er nu bij dubbel verdund ook niet een risico op een afwijking?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:45

EllyC schreef:
was er nu bij dubbel verdund ook niet een risico op een afwijking?

Nee bij crème niet, op de uiterlijke onhandigheid (lichte ogen en zon, lichte huid en verbanden) heeft homozygoot crème naar mijn weten geen nadelige effecten.
Bij homozygoot appaloosa zijn ze nachtblind, homozygoot zilver geeft oogproblemen en sommige witgenen zijn homozygoot lethaal of zorgen voor bijvoorbeeld doofheid.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:58

goldenarrow dat is wel erg balen nou maar snel naar de volgende ronde dan.

Baudy ach wat jammer ik heb het idee dat de merries ook zitten te springen op zon.

AM ik heb al wel wat uitgezocht voor die andere merries maar staat nog niet vast. Wilde bij de schimmel las vegas doen. En bij Sita moet ik nog even kijken anders had ik terug met Kjento gedaan maar goed dek geld is nu redelijk hoog en ik heb er nu een merrie van. Plus dat we deze 2 veulens aan gaan houden. Moet ook even kijken wat wijsheid is.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:12

Zoooo gaat weer hard hier!

Jammer baudyh dat er nog niet een drachtig is, balen!

In ieder geval heel veel mensen bezig of in afwachting op dracht. Veel cassanova.

Quir; heb eentje drachtig van Amalia’s Pieter en de valk is geïnsemineerd met Genesis. Welke is de valkhengst? Dat zie ik zo gauw niet. De andere ook fijne hengst, stond ook op mijn lijstje!

Fleur lijkt ook weer hengstig, die laat ik woensdag scannen. Nog niet helemaal zeker welke hengst ik doe. Wilde een jonge hengst doen, maar twijfel een beetje om een keer een bewezen hengst te nemen.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:23

Allen met drachtige merries, gefeliciteerd!!

Mijn merrie is afgelopen vrijdag hengstig gespoten. Ze toont vaak weinig tot niet als ze hengstig is. Vandaag had ze toch wel interesse en droeg ze haar staart hoog bij het snuffelen met een ruin. Daarna ook meteen plassen.

Nu komt mijn dierenarts as woensdag, maar is dit wellicht te laat? Ik heb nog helemaal geen ervaring met het fokken, dus dacht laat ik mijn vraag hier even stellen. Afgelopen vrijdag was er nog niks op te merken in de baarmoeder of eierstokken. Zat nog 1 geel lichaam die langzaam aan het verdwijnen is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:24

Standaard is 5 dagen na hengstig spuiten scannen

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:43

Even een ego post, sorry. Maar ik ben super opgelucht, ei was weg en baarmoeder zag er netjes uit. Dus wij kunnen ook op het wachtbankje *\o/*

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:48

mooney schreef:
Even een ego post, sorry. Maar ik ben super opgelucht, ei was weg en baarmoeder zag er netjes uit. Dus wij kunnen ook op het wachtbankje *\o/*

Dat is dan een andere combinatie dan uit de onderschrift? :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:11

Super Mooney!
Duim je mee voor mij morgenochtend? :D

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:36

Balen dat het niet meer lukte Goldenarrow!

AM dat zijn nog een aantal spannende dagen wachten. Hopelijk heb je dan wel wat duidelijkheid.

He getver Baudyh! Het loopt niet echt lekker bij jou.

Mooney Fijn dat het ei weg was. Nu begint het eerste wachten. :)

Cynthia succes morgen, duimen dat het weg is!

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:40

@superpony
Het is echt ruk weer he... -O- Aankomend weekend zou het warmer en beter moeten gaan worden!

@baudyh
Och jeetje.... ze willen maar niet he die merries... hopelijk met het warmer weer dat eraan zit te komen, heb je meer succes. :(:)

@Muronia
Dankje! Nou, daar zit een heel verhaal achter.... Komt erop neer dat de Deense Frederiksborger stamboek lekker politieke spelletjes aan het spelen is en nu mag Rheinland ook geen paspoorten voor Frederiksborgers uitgeven. Even kort samengevat. :D Dus hiermee gaan we experimenteren. Hopelijk kunnen we in de toekomst weer een Fredje fokken.

@goldenarrow
Ach balen zeg! Maar zo is het, je weer hoe en wat kwa cyclus nu.

@Eef_Bam
Volgens mij heeft het idd mee te maken met wat mooney zegt. Deze te meer verdunde of dubbel verdunde hengsten er zijn, des te meer concurrentie.

@MDWStables
Spannend, ben benieuwd welke hengst je uiteindelijk kiest.

@petravdmeerx
Die van mij was vorige week maandag hengstig gespoten, woensdag was ze al extreem hengstig, vrijdag middag gescand en zaterdag middag geinsemineerd. Die van mij heeft wel een korte cyclus hebben we gemerkt, uitzondering op de regel. Woensdag is prima hoor, misschien dat je donderdag of vrij kan insemineren :j

@mooney
Yaay! Spannend! *\o/*

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:57

Ik ga voor je duimen Cynthia!

Sanet: klopt! Wij hopen twee veulentjes te verwelkomen volgend jaar. Mijn oudere merrie Kirsten met Winston Jr (die dus al drachtig was) en haar dochter Vu met Cassanova du Bois waar het ei vandaag netjes weg was ondanks dat het gisteren twijfelachtig was.

AM nog bedankt voor de geruststelling trouwens! Is inderdaad de spanning geweest.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:59

Vindt het heel lastig wanneer insimineren na hengstig spuiten. Wild Thing is 3 dagen nadien gescand en dag erna geinsemineerd. Nu zag ik hier ook al een paar voorbij komen die sneller waren en dus re laat waren. Maar ook merries die er langer over doen.

Baudyh. Nee wat balen, het wil nog niet vlotten. Was het sperma bij de dierenarts nog gecontroleerd?

Mooney. Super, welkom op het wachtbankje

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:09

zo wat gaat het hard hier. Weekend even niet actief geweest. Met hengstig spuiten en scannen heb ik het advies van de dierenarts gevolgd en was dus te laat. Volgende ronde breng ik ze maar naar de hh dan kan die beter opvolgen. Na een week zou ze weer gespoten kunnen worden maar dan zou het ook haar originele cyclus zijn. Zou die er nog doorheen kunnen komen ondanks het hengstig spuiten weet iemand dat? Dan moet ik nl eerder laten scannen. Zo lastig, paard staat in training en kom er niet dagelijks.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:14

Hm ok, ik hoopte op een betere reden voor andere spelregels voor verdunde paarden. Als angst voor concurrentie de reden is vind ik dat heel bijzonder. Ik zit niet in de kleurtjesfokkerij, maar klinkt voor mij toch onsympathiek in de oren. Net alsof je als hengstenhouder zou zeggen dat je hengst geen merrie mag dekken met goede sportprestaties, want o wee als er een beter paard uit komt die voor de dekdienst wordt aangeboden :Y) . Mijns inziens wil je als fokker je stamboek/ras elke generatie verbeteren. En als dubbel verdund wenselijk is voor de kleurkansen zou het alleen maar wenselijk zijn om er daar meer van te fokken.

Maar goed, iedereen heeft zo zijn eigen ideeën over de fokkerij, laten we het daar op houden :) .

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:24

Eef_Bam schreef:
Hm ok, ik hoopte op een betere reden voor andere spelregels voor verdunde paarden. Als angst voor concurrentie de reden is vind ik dat heel bijzonder. Ik zit niet in de kleurtjesfokkerij, maar klinkt voor mij toch onsympathiek in de oren. Net alsof je als hengstenhouder zou zeggen dat je hengst geen merrie mag dekken met goede sportprestaties, want o wee als er een beter paard uit komt die voor de dekdienst wordt aangeboden :Y) . Mijns inziens wil je als fokker je stamboek/ras elke generatie verbeteren. En als dubbel verdund wenselijk is voor de kleurkansen zou het alleen maar wenselijk zijn om er daar meer van te fokken.

Maar goed, iedereen heeft zo zijn eigen ideeën over de fokkerij, laten we het daar op houden :) .

Ik sta er zo hetzelfde in als jou. Maar die tijd komt wel. Bij pony's zin kleurtjes al normaal, bj de paarden komt t vanzelf

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:29

Kleurtjes komen steeds meer en eigenlijk worden dat ook “normale” kleurtjes.

Straks word bruin zwart schimmel en vos gewoon weer hip.

Al heeft een goed paard geen kleur toch

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:34

Ik zou graag ooit nog eens een mooi valk of palomino sportpaard fokken. Maar kwaliteit gaat wel voor, en op dit moment zijn er geen verdunde hengsten die aan mijn eisenlijstje voldoen. Dus vind het oprecht jammer dat de fokkerij met dit soort dingen dan tegengehouden wordt eigenlijk -O- .

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 23:40

Inderdaad jammer dat ze dat doen, "concurrentie" gelijk bij het begin uitschakelen

Phoebe gaat intussen weer goed. Ze eet en drinkt weer goed en oogt ook weer fit. Maar ik ga morgen toch de dierenarts bellen voor het bloedonderzoek. En als daar niets uitkomt een kuur voor een evt maagzweer.

Lami jammer dat je te laat was. Hoop dat je volgende ronde meer geluk hebt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 07:31

Wij gaan straks scannen, 4 dagen na hengstig spuiten, hoop maar dat we niet weer te laat zijn :=

DA dacht dat het nog eerder te vroeg zou zijn, maar als ik de berichten hier zo lees kan het nog wel eens spannend worden.